Lekker middagje zo, heerlijk weer, goeie sfeer en een met name in de eerste helft fris en fel MVV. Terechte overwinning verder. Ik heb dit seizoen 3 wedstrijden gezien, tegen Jong Utrecht, de Graafschap en nu dus. Die tegen Jong Utrecht laat ik buiten beschouwing, aangezien ongeveer de helft van de basis van vandaag toen niet meedeed. De Graafschap won terecht, maar dat lag voor een belangrijk deel aan de cadeautjes die MVV uitdeelde. Over het algemeen vond ik MVV die wedstrijd niet slecht spelen en in elk geval keihard werken en met drang naar voren spelen (dat laatste is een enorm verschil met de vorige trainer!). Ook vandaag vond ik dat weer.
Want ook vandaag vond ik MVV, zoals eerder gezegd, fel en fris spelen (toegegeven, dit was een tegenstander van een heel ander kaliber natuurlijk). Ik las dat niet iedereen tevreden is over de transferperiode. Dat snap ik ergens wel, in die zin dat dit elftal duidelijk bepaalde zwaktes heeft. De achterhoede heeft vanwege de onervarenheid altijd een foutje in zich, al vind ik Delferriere een absolute aanwinst en zit in Waem en Zeegers potentie. Labylle op linksachter is duidelijk beter dan Keulen. Een ervaren centrale verdediger zou nog een mooie aanwinst zijn geweest, wie weet komt er nog wat uit de hoge hoed. Tegelijkertijd hebben ze deze wedstrijd nauwelijks iets weggegeven. Om nu te zeggen dat de verdediging er zwaar op achteruit is gegaan ten opzichte van vorig, dat kan ik ook weer niet zeggen. Ter vergelijking, vorig seizoen speelden we met Swanson en Salasiwa rechts- en linksachter.
Souren speelde een prima wedstrijd op het middenveld. Kleinen idem, al verwacht ik dat Dzepar zijn plek zal innemen op termijn. Alberg verzet inderdaad weinig werk, al komt dat misschien ook door gebrek aan ritme. Dat hij voetballend vermogen heeft blijkt uit die pass waaruit de 1-0 viel. Tja, als hij wat minder meters maakt maar wel op deze manier beslissend is, graag! Een fatsoenlijke nummer 10 hebben we in geen jaren gehad. Als ik een pilsje kreeg voor al die keren de afgelopen seizoenen dat uitbraken of aanvallen faalden vanwege een mislukte laatste pass, een misplaatste steekbal etc dan was ik de komende maand aan een stuk door bezopen. Ik heb goeie hoop dat dit met Alberg beter zal gaan, al moet natuurlijk wel de nuance worden gemaakt dat ik mijn oordeel nu baseer op 1 wedstrijd tegen een matige tegenstander. Zaak is wel dat anderen de meters maken die Alberg misschien niet maakt. Maar dat zou op papier met Souren en Dzepar wel goed moeten komen.
Met name voorin vind ik ons enorm vooruitgegaan. Blummel, Ntelo en Remans zijn allen spelers die een actie in huis hebben, snelheid en techniek hebben. Daar zit echt veel dreiging in. Natuurlijk gaat niet alles goed, Ntelo was vandaag wat onzichtbaar en moet die kans natuurlijk maken (maar laten we eerlijk zijn, beter dat hij vandaag bij 3-0 miste dan bij weet ik veel, een 0-0 stand). Blummel en Remans werken allebei keihard (Remans mag dat zelfs op basis van vandaag wel een beetje meer doseren), hebben een actie in zich. Plus, alledrie hebben voetballend en scorend vermogen. Iets dat de afgelopen seizoenen beide meestal ontbrak in onze aanval. Met name vorig seizoen waren we, zeker de eerste helft, volledig afhankelijk van de momenten van Schroyen. Vergelijk het elftal dat ruwweg een jaar geleden tegen Telstar speelde even met dit. Voorin stonden in de basis Mickels en Duin, met daarachter Deom, Kostons en van Acker. Deom even daargelaten, maar dan zijn Blummel, Remans, Souren en Alberg toch duidelijk upgrades. Die dag wonnen we overigens ook, een compleet gestolen 1-2.
We gaan echt geen kampioen worden en dit elftal gaat echt wel wedstrijden verliezen, en ongetwijfeld gaat daar nog weleens een Volendammetje tussen zitten. Maar we gaan ook wedstrijden winnen. Ik heb oprecht het gevoel dat er muziek in dit team zit, en dat is gevoelsmatig al een tijdje geleden. Een overwinning op een zwak Telstar is natuurlijk een lastige graadmeter, en daarbij is het misschien ook nog te vroeg in het seizoen om echt te kunnen oordelen. Vorig jaar hadden we na 5 wedstrijden 7 punten, en aan het einde van de eerste seizoenshelft was dat aantal niet eens verdubbeld. Een redelijke start zegt niet altijd alles. Maar ik vind dit MVV in meerdere opzichten echt stukken beter voor de dag komen dan het elftal van vorig jaar. En ik denk dat als alles meezit plek 7 of 8 mogelijk moet kunnen zijn.