Twintig minuten voor tijd met 2-0 voor staan en dan nog met 3-2 verliezen. Dat kan haast alleen in De Geusselt gebeuren. Alleen was deze keer niet MVV de schlemiel, maar Willem II. Geweldige apotheose. Wat gebeurt er allemaal in Maastricht? Weer was het publiek de twaalfde man. Wat een spektakel! Wat een sfeer!
Vlak na het eindsignaal van de wel heel lakoniek fluitende scheidsrechter Nijhuis (die wel houdt van mannelijk, Engels, voetbal en veel trek- en duwwerk onbestraft liet; uiteindelijk in het voordeel van MVV) liepen de tranen van blijdschap over mijn wangen. Ik kan mij niet herinneren wanneer dat eerder gebeurde. Nee, tranen bij verlies van MVV heb ik nooit (of zelden?) laten vloeien.
(Trouwens ook leuk dat ik in het stadion mijn oud-mentorleerling Saskia Krolzig van het Sophianum in Gulpen ontmoette!)
Verberne en zijn staf (Luijpers) hebben van een tamme, matte selectie een vechtmachine gemaakt. Een team van vrienden die voor elkaar door het vuur gaan. Natuurlijk speelt technisch directeur Ronny Van Geneugden een belangrijke rol in het huidige succes van het straatarme MVV. (Straatarm? Ja. Maar je mag toch hopen dat zich nu veel nieuwe sponsors zullen aanmelden!) Van Geneugden liet onze geweldige keeper/puntenpakker Romain Matthys een contract t/m 30 juni 2024 tekenen, met een optie voor een extra jaar. Ook huurde hij van STVV uit Sint-Truiden de zich razendsnel ontwikkelende middenvelder Jarne Steuckers en verdediger Rein Van Helden.
En dan onze eigen kweekvijver. Kijk toch eens hoe voormalige jeugdspelers als Koen Kostons, Tim Zeegers, Marko Kleinen en Lars Schenk zich ontwikkelen. Met o.a. de Van Bommels nog eens op de bank... Heerlijk om te zien hoe die spelers zich hebben ontwikkeld. Koen is niet meer de braaf meevoetballende, goed bedoelende aanvaller van een paar jaar geleden, maar een vechter, een uitdeler, die zich niet meer van de bal laat zetten. Koen was voor mij de man van de wedstrijd, maar Ohran Dzepar, overigens gewoon een Nederlander met een Nederlands paspoort, speelde ook een geweldige wedstrijd. En hoe Tim Zeegers zich in een half jaar onder leiding van Verberne heeft ontwikkeld, vind ik ook heel opmerkelijk. Heerlijk.
Als ik Ohran Dzepar noem, heb ik het over een deel van ons middenveld. Nou, ons middenveld is ijzersterk. Echt een van de beste middenvelden van de eerste divisie. Geweldenaar Ohran Dzepar (en ook wel zijn vervanger Marko Kleinen), supertalent Jarne Steuckers en meester-dirigent Nicky Souren (geen 'product uit de jeugdopleiding', maar wel een streekgenoot uit Eijsden) weten elkaar goed te bereiken en hebben een geweldig spelinzicht met leuke tikkie-takkie-acties en splijtende passes.
Dan heb ik twee aanvallers (man of the match Koen Kostons vermeldde ik al) niet genoemd: Sven Blummel en Mart Remans. Blummel is heel nuttig, heeft leuke acties en beschikt over een tomeloze energie. Mart Remans is zeer wisselvallig in zijn acties: hij heeft soms heel mooi aanvallende acties en hij schiet soms in kansrijke posities vrij hopeloos naast de goal van de tegenstander. Maar Mart Remans is wel een 'klier', die altijd, op geoorloofde en ongeoorloofde manieren, een plaag is voor de tegenstander. Mart sleurt en trekt, werkt zich het snot voor de ogen. Fijn om zo'n klier erbij te hebben. Maar hij mag wel efficiënter omgaan met zijn scoringskansen. Maar ik mag hem wel, met zijn klier- en vechtlust.
Nee, in alle feestvreugde ga ik niks zeggen over die twee toch volledig onnodige goals van Willem II, dat hoog druk zette bij uittrappen van MVV ...