Play-offs? Off net niet / nacompetitie

08 apr 2023 16:44
CatenaccioMestreech
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 550
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #16
Volgens mij gelden daar alleen losse kaarten voor aangezien die buiten het seizoen vallen.
Hetzelfde als de bekerpotjes volgens mij.
Wel kans dat sk houders hier korting op krijgen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Mosae

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2023 10:29
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3802
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #17
Ik zit te wachten op input van een andere afdeling, dus laat ik eens een analyse over de play-offs typen.

Voor de play-offs zijn twee zaken belangrijk: uiteraard simpelweg de ranglijst, maar tegelijkertijd staat de vierde periode nog op het programma en daar zou een ploeg die wat lager staat op de ranglijst, nog roet in het eten kunnen gooien en de laatste plaats wegkapen.
Nou staat na vier wedstrijden pas op plaats 8 een ploeg die onder ons staat en niet een Jong-ploeg is. De Graafschap en NAC staan op zes punten van periodekoploper Willem II. Dat zijn meteen ook de twee ploegen die op de ranglijst op dit moment nog een gevaar zijn. ADO, Telstar en Roda lijken afgehaakt. Dus het is eigenlijk niet zo relevant om naar de periodestand te kijken op dit moment. Als NAC meer punten pakt in de periode, zijn ze ons ook in de stand voorbij. Voor De Graafschap ligt het iets genuanceerder, maar voor nu niet zo boeiend.

Laat ik eens vooruit kijken, stel dat we de play-offs halen, wat dan?
Sinds drie seizoenen zijn de play-offs van opzet veranderd, in plaats van twee, doet er nog maar één eredivisieploeg mee. En er is ook maar één plaats in de eredivisie te vergeven, dat waren er twee. Één editie van de nieuwe play-offs ging niet door door corona, twee edities gingen wel door. En daar gebeurde interessant genoeg hetzelfde: de eredivisieploeg werd meteen de eerste ronde uitgeschakeld. Eerst Emmen, vorig jaar Heracles. Nou was dat eerste jaar een rare bedoening, vanwege corona was er geen uit- en thuiswedstrijd maar meteen een "finale". Maar toch is het typisch, waar je gevoel zegt dat de eredivisie-ploeg vermijden goed is, lijken de twee vorige edities het tegendeel te zeggen. En meteen daar op doorgaand: Voorgaande seizoenen promoveerde de nummer 7 en de nummer 6 van de ranglijst. Dus niet de nummer 3 of 4. Ik snap dat een 'populatie' van twee play-offs weinig statistische waarde bevat, maar er is natuurlijk wel wat tegen deze twee bevindingen aan te gooien. De eredivisieploeg moet opeens een compleet anders spel gaan spelen dan het hele seizoen en het verschil tussen top eerste divisie en onderkant eredivisie is de afgelopen jaren sowieso flinterdun. Daarnaast zien we al jaren dat vooral ploegen die uitgerust aan de play-offs beginnen het goed doen. Ploegen die tot de laatste dag om directe promotie hebben gespeeld, liggen er vaak snel uit. Denk bijvoorbeeld aan Cambuur het jaar dat wij daar wonnen met die kopgoal van Verheydt. Cambuur was op papier al gepromoveerd, zo goed zouden die zijn. Dat vond ook ik. Maar toch wonnen we daar (al was dat lichtelijk gestolen).

Laat je overigens niet het zand in de ogen strooien dat we "in vorm" aan de nacompetitie moeten beginnen. Excelsior promoveert vorig jaar na play-offs, maar won precies 0 (nul!) van de laatste zes competitiewedstrijden. Die stonden overduidelijk in de stand "geen blessures, geen schorsingen, rustig aan". NEC het jaar er voor won drie van de laatste acht wedstrijden, maar won vervolgens vrij eenvoudig alles in de play-offs.

Op basis van deze - ik geef het toe, zeer beperkte - gegevens hoop ik dat MVV als zesde eindigt, eerste ronde tegen de nummer vijf (nu VVV, kan nog gemakkelijk Eindhoven of NAC worden), tweede ronde tegen de eredivisieploeg. Het zou helemaal in de lijn van voorgaande seizoenen liggen als MVV dan stunt en minimaal de finale haalt.

Over de ploegen om ons heen: VVV zit opeens in een forse dip met één punt uit drie wedstrijden en moet vrijdag tegen Eindhoven. Als Eindhoven daar wint, MVV van Dordrecht wint en NAC van Willem II wint, keldert VVV naar plaats zeven of acht, en als De Graafschap wint bij Oss liggen die op de loer om VVV uit het play-off rijtje te knikkeren. Ik verwacht dat VVV het wel haalt maar vrijdag wordt vrij cruciaal, daar verliezen en de paniek zal in Venlo toeslaan en dan moet ik het nog zien.

Eindhoven speelt wisselvallig maar won van Zwolle. Die krijgen na VVV nog NAC thuis, maar daarna nog vier gemakkelijke wedstrijden. Ik zie Eindhoven wel sterk eindigen.

NAC heeft nog Willem II, Eindhoven, Almere en Heracles (en Telstar en Roda) op het programma. Op papier het zwaarste van alle ploegen om ons heen. Maar NAC speelt al een paar maanden goed, alleen nog verloren uit bij aanstaand kampioen PEC en op een maandag tegen Jong Ajax een pak slaag. De rest gewonnen.

De Graafschap staat iets verder weg en moet nog naar Willem II en VVV (wat dus een directe clash om play-offs zou kunnen worden). Wij moeten nog naar de superboeren. Verder enkel ploegen die nergens meer om strijden voor De Graafschap.

Kortom, het kan nog alle kanten op want veel onderlinge wedstrijden. Ik blijf er bij dat wij sowieso de play-offs halen als we de resterende thuiswedstrijden winnen. Het zou me, bovenstaande lezend, niets verbazen als VVV het kind van de rekening wordt, maar zoals gezegd, daar is vrijdag cruciaal voor. Mocht MVV ook nog uit een overwinning meenemen, bijvoorbeeld bij Jong PSV, dan zie ik ons inderdaad rond die zesde plek eindigen.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.
De volgende gebruiker (s) zei dank u bokkesprongen, Lijnsje@tappunt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2023 12:55
mvv925
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 46
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #18
Ter aanvulling. Onderstaand een overzicht van het aantal punten dat de nummer 8 van de ranglijst haalde in de afgelopen 10 seizoenen. De nr. 8 geeft dit seizoen recht op de laatste play-off plek (ervan uitgaande dat er geen lager geplaatste ploeg de laatste periode pakt):

21/22: 59
20/21: 57
19/20: nvt
18/19: 59
17/18: 58
16/17: 59
15/16: 50 (kanttekening; in totaal 36 speelrondes ipv 38)
14/15: 58
13/14: 56

Conclusie: Je moet op basis van het verleden 58-59 punten halen om minimaal plek 8 te bemachtigen. Richting die getallen lijkt het dit seizoen ook te gaan. Dat betekent dus dat het winnen van drie van de komende zes wedstrijden voldoende moet zijn, ongeacht de uitslagen van andere ploegen. MVV doet zichzelf een gigantisch groot plezier door niet alleen Dordrecht te winnen vrijdag, maar met name uit van Jong PSV. Dan heb je vier wedstrijden over (waarvan twee thuis) om ca. 3 punten te pakken. Verlies je van Jong PSV, dan leg je jezelf enorm veel druk op thuis tegen Jong AZ en met name Telstar. Die moet je namelijk allebei winnen. Dan kan het nog wel eens de verkeerde kant op vallen. Mijn inziens is de wedstrijd tegen Jong PSV dus cruciaal.

Hieronder een overzicht van het aantal punten van het team dat de laatste play-off plek pakte in de afgelopen 10 seizoenen. Deze is minder relevant voor nu, want deze is dus gecorrigeerd voor periodetitels, jong-ploegen en een andere play-off opzet in het verleden. Dit lijkt nu minder mee te spelen, de nr. 8 gaat waarschijnlijk het laatste ticket pakken, normaal gesproken. Maar alsnog zie je dan dat je dit seizoen relatief veel punten nodig gaat hebben om play-offs te halen.

21/22: 56
20/21 57
19/20: nvt
18/19: 58
17/18: 50
16/17: 54
15/16: 50 (kanttekening; 36 speelrondes in plaats van 38)
14/15: 56
13/14: 56
De volgende gebruiker (s) zei dank u bokkesprongen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2023 13:02
Larsbak
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 274
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #19

Jacques schreef : Ik zit te wachten op input van een andere afdeling, dus laat ik eens een analyse over de play-offs typen.

Voor de play-offs zijn twee zaken belangrijk: uiteraard simpelweg de ranglijst, maar tegelijkertijd staat de vierde periode nog op het programma en daar zou een ploeg die wat lager staat op de ranglijst, nog roet in het eten kunnen gooien en de laatste plaats wegkapen.
Nou staat na vier wedstrijden pas op plaats 8 een ploeg die onder ons staat en niet een Jong-ploeg is. De Graafschap en NAC staan op zes punten van periodekoploper Willem II. Dat zijn meteen ook de twee ploegen die op de ranglijst op dit moment nog een gevaar zijn. ADO, Telstar en Roda lijken afgehaakt. Dus het is eigenlijk niet zo relevant om naar de periodestand te kijken op dit moment. Als NAC meer punten pakt in de periode, zijn ze ons ook in de stand voorbij. Voor De Graafschap ligt het iets genuanceerder, maar voor nu niet zo boeiend.

Laat ik eens vooruit kijken, stel dat we de play-offs halen, wat dan?
Sinds drie seizoenen zijn de play-offs van opzet veranderd, in plaats van twee, doet er nog maar één eredivisieploeg mee. En er is ook maar één plaats in de eredivisie te vergeven, dat waren er twee. Één editie van de nieuwe play-offs ging niet door door corona, twee edities gingen wel door. En daar gebeurde interessant genoeg hetzelfde: de eredivisieploeg werd meteen de eerste ronde uitgeschakeld. Eerst Emmen, vorig jaar Heracles. Nou was dat eerste jaar een rare bedoening, vanwege corona was er geen uit- en thuiswedstrijd maar meteen een "finale". Maar toch is het typisch, waar je gevoel zegt dat de eredivisie-ploeg vermijden goed is, lijken de twee vorige edities het tegendeel te zeggen. En meteen daar op doorgaand: Voorgaande seizoenen promoveerde de nummer 7 en de nummer 6 van de ranglijst. Dus niet de nummer 3 of 4. Ik snap dat een 'populatie' van twee play-offs weinig statistische waarde bevat, maar er is natuurlijk wel wat tegen deze twee bevindingen aan te gooien. De eredivisieploeg moet opeens een compleet anders spel gaan spelen dan het hele seizoen en het verschil tussen top eerste divisie en onderkant eredivisie is de afgelopen jaren sowieso flinterdun. Daarnaast zien we al jaren dat vooral ploegen die uitgerust aan de play-offs beginnen het goed doen. Ploegen die tot de laatste dag om directe promotie hebben gespeeld, liggen er vaak snel uit. Denk bijvoorbeeld aan Cambuur het jaar dat wij daar wonnen met die kopgoal van Verheydt. Cambuur was op papier al gepromoveerd, zo goed zouden die zijn. Dat vond ook ik. Maar toch wonnen we daar (al was dat lichtelijk gestolen).

Laat je overigens niet het zand in de ogen strooien dat we "in vorm" aan de nacompetitie moeten beginnen. Excelsior promoveert vorig jaar na play-offs, maar won precies 0 (nul!) van de laatste zes competitiewedstrijden. Die stonden overduidelijk in de stand "geen blessures, geen schorsingen, rustig aan". NEC het jaar er voor won drie van de laatste acht wedstrijden, maar won vervolgens vrij eenvoudig alles in de play-offs.

Op basis van deze - ik geef het toe, zeer beperkte - gegevens hoop ik dat MVV als zesde eindigt, eerste ronde tegen de nummer vijf (nu VVV, kan nog gemakkelijk Eindhoven of NAC worden), tweede ronde tegen de eredivisieploeg. Het zou helemaal in de lijn van voorgaande seizoenen liggen als MVV dan stunt en minimaal de finale haalt.

Over de ploegen om ons heen: VVV zit opeens in een forse dip met één punt uit drie wedstrijden en moet vrijdag tegen Eindhoven. Als Eindhoven daar wint, MVV van Dordrecht wint en NAC van Willem II wint, keldert VVV naar plaats zeven of acht, en als De Graafschap wint bij Oss liggen die op de loer om VVV uit het play-off rijtje te knikkeren. Ik verwacht dat VVV het wel haalt maar vrijdag wordt vrij cruciaal, daar verliezen en de paniek zal in Venlo toeslaan en dan moet ik het nog zien.

Eindhoven speelt wisselvallig maar won van Zwolle. Die krijgen na VVV nog NAC thuis, maar daarna nog vier gemakkelijke wedstrijden. Ik zie Eindhoven wel sterk eindigen.

NAC heeft nog Willem II, Eindhoven, Almere en Heracles (en Telstar en Roda) op het programma. Op papier het zwaarste van alle ploegen om ons heen. Maar NAC speelt al een paar maanden goed, alleen nog verloren uit bij aanstaand kampioen PEC en op een maandag tegen Jong Ajax een pak slaag. De rest gewonnen.

De Graafschap staat iets verder weg en moet nog naar Willem II en VVV (wat dus een directe clash om play-offs zou kunnen worden). Wij moeten nog naar de superboeren. Verder enkel ploegen die nergens meer om strijden voor De Graafschap.

Kortom, het kan nog alle kanten op want veel onderlinge wedstrijden. Ik blijf er bij dat wij sowieso de play-offs halen als we de resterende thuiswedstrijden winnen. Het zou me, bovenstaande lezend, niets verbazen als VVV het kind van de rekening wordt, maar zoals gezegd, daar is vrijdag cruciaal voor. Mocht MVV ook nog uit een overwinning meenemen, bijvoorbeeld bij Jong PSV, dan zie ik ons inderdaad rond die zesde plek eindigen.



Eens met je conclusie. We halen het gewoon als we onze drie thuiswedstrijden winnen. Dit zijn alle drie tegen ploegen die nergens meer voor spelen. Tegen Dordrecht wonnen we zeven van de laatste acht thuiswedstrijden, de andere werd een gelijkspel. De laatste keer dat we thuis van Dordrecht verloren deed Sjoerd Winkens en Lance Voorjans nog mee... Jong AZ is het ook helemaal kwijt, die wonnen al zeven keer op rij niet. Tel daarbij op dat de hoofdmacht in de beslissende fase van het seizoen is beland en je kan ervan uitgaan dat ze hun grootste talenten niet op vrijdagavond naar Maastricht gaan sturen. Daarna verwacht ik dat Telstar ook wel definitief uitgespeeld is als wij ze treffen.

Als wij onze thuiswedstrijden winnen, moet de Graafschap er uit de komende wedstrijden 14 punten halen, tegelijkertijd NAC 11 en FC Eindhoven 10. Met de onderlinge wedstrijden lijkt dit onwaarschijnlijk. De Graafschap mag dan nog maar één keer verliezen of twee keer gelijkspelen. Niet waarschijnlijk gezien hun vorm dit seizoen.

Tegelijkertijd verwacht ik ook vrijwel niets van onze uitwedstrijden. We hebben dit seizoen al drie keer kunnen zien hoe we het ervan afbrengen op een verlaten sportpark op de maandagavond tegen een Jong-ploeg: drie kansloze nederlagen. Tegen Almere en op de Vijverberg verwacht ik ook weinig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u bokkesprongen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2023 20:02
Mappie
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 298
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #20

Larsbak schreef : Jong AZ is het ook helemaal kwijt, die wonnen al zeven keer op rij niet. Tel daarbij op dat de hoofdmacht in de beslissende fase van het seizoen is beland en je kan ervan uitgaan dat ze hun grootste talenten niet op vrijdagavond naar Maastricht gaan sturen.


Met die kanttekening dat juist in het weekend dat we ze treffen er juist geen Eredivisievoetbal is ivm de bekerfinale op zondag. Maar oké, in de huidige vorm waarin ze zitten moet Jong AZ thuis wel te pakken zijn ja.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2023 14:57
Sjappie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 599
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #21
Gustig resultaat dat NAC in de 90e minuut gelijk maakt tegen Willem II.
Die staan nu 4 punten voor met nog 4 wedstrijden te spelen.

Al hebben die een redelijk eenvoudig programma:
Nog thuis tegen De Graafschap en Jong Utrecht.
Nog uit naar Telstar en Roda..

Hopen op voldoende gunstige resultaten om nog die 4e plek over te nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2023 15:10
Mestreech28
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 69
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #22

Sjappie schreef : Gustig resultaat dat NAC in de 90e minuut gelijk maakt tegen Willem II.
Die staan nu 4 punten voor met nog 4 wedstrijden te spelen.

Al hebben die een redelijk eenvoudig programma:
Nog thuis tegen De Graafschap en Jong Utrecht.
Nog uit naar Telstar en Roda..

Hopen op voldoende gunstige resultaten om nog die 4e plek over te nemen.


Hierdoor staan we ook 2e in de periode met 1 punt verschil op Willem 2. :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2023 20:53
Dary66
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 65
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #23
Kan hier iemand duidelijk maken hoe het speelschema is voor de nacompetitie? Ik bedoel, als je 4de word tegen wie speel je dan en hoe zit het met het thuis voordeel? Of kan ik dat ergens terug vinden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2023 20:55
Sjonnie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1152
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #24
De nummer 3 speelt tegen de nummer 8 , 4 tegen 7 en 5 tegen 6 . Nummer 3 4 en 5 spelen eerst uit .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2023 21:09
Roed en Wit 70
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 710
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #25

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2023 21:13
Sjonnie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1152
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #26
Als ik het zo bekijk kun je beter 8e worden dan 5e of 6e . We hebben in de beker het verschil gezien tussen MVV en Excelsior.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2023 21:18
CatenaccioMestreech
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 550
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #27
Zoiets is in de playoffs niet aan de orde.
Grote loterij waar je ook zo van Excelsior kan winnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2023 23:38 25 apr 2023 23:55 door LRB.
LRB
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 567
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #28

CatenaccioMestreech schreef : ....waar je ook zo van Excelsior kan winnen.


laat me aan heel lang geleden denken, toen we ook zo iets dachten....1978
Zat in bus 2 van de 65.....ze rezt iz hiztory en we neffe spiek ebout it eniemoor....

Foto höb iech toen genoome op Woudestein achter de gool boe veer met 3.500 maan stoonte
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2023 09:38
mvv4ever
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1173
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #29
Hoop dat we niet meteen tegen VVV gaan komen. Dan worden we meteen uit de beker geflikkerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2023 16:54
Zwegel
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 305
Meer
Play-offs? Off net niet / nacompetitie #30

mvv4ever schreef : Hoop dat we niet meteen tegen VVV gaan komen. Dan worden we meteen uit de beker geflikkerd.


Ik wil niet al te negatief uit de hoek komen, maar ik denk oprecht dat we tegen elke tegenstander in de eerste ronde ten onder gaan.
Denk dat we net iets tekort komen........
Maar op zich al knap dat ze het zover hebben geschopt dit seizoen.
Dit had werkelijk niemand verwacht......
Volgend seizoen gewoon weer verder waar we mee bezig waren: 'un tössejaor'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden