Lekkere manier om zo het seizoen te starten zeg! Had niet verwacht dat we zouden winnen, maar goed, dat was misschien ook vooral gebaseerd op het feit dat we zelden in Venlo winnen. Dat gezegd hebbende, het had ook anders kunnen lopen. MVV begon heel slordig, en met wat pech staat het na 20 minuten 2-0. Gelukkig viel het allemaal net onze kant op. Om te beginnen was het al echt een mega meevaller dat Venema er niet bij was vanwege een transfer, want die gast had gegarandeerd een van die kansen afgemaakt, al is het maar omdat hij sowieso altijd tegen ons scoort. Daarnaast is 2x scoren in de 5 minuten na rust gewoon psychisch ontzettend prettig. Bij de tweede goal zat het ook niet tegen, want de keeper had die bal best mogen hebben. Zelfde bij de pingel, die overtreding was gewoon dom.
Ik MVV hiermee zeker niet tekort doen hoor. De eerste 20 minuten hadden we het moeilijk maar daarna hadden we de wedstrijd in elk geval tot de 1-2 heel behoorlijk onder controle, en na die goal hebben we eigenlijk ook weinig tot niks weggegeven. De as van het team staat gewoon goed. Matthys is de beste lijnkeeper die ik ooit heb gezien bij MVV en is voetballend een enorme meerwaarde. Een foutje zoals bij de 1-2 blijft echter altijd erin zitten bij hem (geen kritiek want Matthys is een geweldige keeper voor MVV) en ik vermoed dat clubs het daarom een te groot risico vinden om een transfersom voor te betalen. Dat gezegd hebbende, als ergens nog een keeper vertrekt dan staat Matthys ongetwijfeld bovenaan veel lijstjes. Het centrale duo straalt kracht en rust uit en oogde veel zekerder dan het duo van vorig jaar. Na de 1-2 heeft MVV nauwelijks wat weggegeven, dat is knap. De backs zijn harde werkers maar ook hier zou wel een upgrade bij mogen. Maar echt prioriteit heeft het niet natuurlijk, het is veel belangrijker dat voorin kwaliteit erbij komt.
Smeets is op deze manier goud waard voor MVV. Bracht rust en overzicht en strooide met fijne passes. Met een beetje fantasie Pirlo in zijn latere jaren. Hij heeft niet meer het loopvermogen en de snelheid om het hele veld te bestrijken, maar zolang Souren en Kleinen, en later El Basri, het vuile werk opknappen is dat geen probleem, en die deden dat vandaag prima. Mocht Souren nog vertrekken dan moet een zelfde type gehaald worden, om Smeets in zijn kracht te laten spelen.
Ik hoop dat Souren blijft, maar als er een goed bod komt dan zal MVV hem laten gaan, en dat is ook prima. De enige manier om vooruit te komen is spelers op het juiste moment verkopen, en in het geval van Souren is het simpel, of je vangt nu geld, of hij gaat komende zomer gratis de deur uit. Dat is het lot van elke club, behalve de absolute top (en zelfs die moeten spelers verkopen vanwege FFP regels). Zelfde geldt voor Kostons. Superbelangrijk voor dit elftal, al mag hij nog wel wat doeltreffender worden (beetje zeiken om het zeiken na een seizoen met wat was het, 9 goals en 20 assists). Maar goed, als hij vertrekt wordt de spoeling voorin wel heel erg dun. Eenzelfde type vinden zal een enorme klus worden. En eigenlijk mogen er wel 2 spitsen bij, want Livramento komt mijns inziens echt tekort. Maar goed, 2 spitsen erbij zal niet gaan.
Belangrijkste plek voor versterking zijn de flanken. Slegers vond ik matig spelen. Lijkt me een prima speler om erbij te hebben, maar kwam in elk geval vandaag fysiek tekort voor de basis. Buifrahi heeft potentie, maar is ook nog vooral een talent. Uiteraard zijn beiden jong en verdienen dus tijd om zich te ontwikkelen. Maar een ervarenere buitenspeler is echt noodzakelijk.
Het is eigenlijk een enorm geluk bij een ongeluk dat de komende wedstrijd niet doorgaat. Daardoor heeft MVV langer de tijd om een eventuele vervanger te zoeken voor Kostons en is er meer tijd om de nieuwelingen in te spelen. Ik vermoed dat ook wat betreft de flanken eea afhangt van het vertrek van Kostons en hoeveel dat oplevert. Met een leuk transferbedrag, en ik neem aan dat Kostons wel enkele tonnen zal opleveren, zal een ander kaliber spelers in beeld komen. Van Geneugden heeft ongetwijfeld een lijstje klaarliggen.
Goed, wat het seizoen verder zal brengen gaan we merken, daar is op basis van zo'n eerste wedstrijd weinig over te zeggen. Zo top als vorig jaar zal het niet worden, maar dat is ook logisch. Met twee a drie versterkingen voorin en een beetje mazzel met blessures en falende concurrentie kunnen we denk ik gewoon weer meestrijden voor playoffs. In elk geval zijn de eerste drie punten binnen!