Leuk stuk in de Limburger over Steven.
Luie gamer nu prof bij MVV
Steven Pereira begon pas op zijn twaalfde met voetballen. Nog geen tien jaar later is hij MVV’s betrouwbare centrale verdediger.
door Nick Bruls
Warme chocolademelk. Geen slagroom, geen koekje. Bij elke slok kruipt een getatoeëerde notenbalk tevoorschijn van onder de korte mouwen van Steven Pereira (21). Een ode aan zijn vader. Die is wereldberoemd in Kaapverdië als muzikant op gitaar en piano. De verdediger van MVV is zelf voor het laatst in het geboorteland van zijn ouders geweest toen hij zeven jaar was.
Pereira groeide op in Rotterdam, waar hij pas op zijn twaalfde ging voetballen bij HOV in Kralingen, waar ook Jan Boskamp zijn eerste stappen op het veld zette. „Tot die tijd deed ik eigenlijk helemaal niks. Ja, ik ging naar school, maar verder was ik lui. Ik gamede graag, liefst voetbalspelletjes. Het was mijn oom die me aanspoorde te gaan sporten. Bij HOV was ik één van de slechtsten en kreeg ik geregeld de wind van voren van teamgenootjes.
Ik rende als een kip zonder kop over het veld.”
Talentendag
De verdediger leert het spelletje gaandeweg door zich op te trekken aan betere medespelers. Hij maakt zo'n groei door, dat hij meedoet aan een talentendag in Amsterdam onder supervisie van Ronald de Boer. „Daar liepen meer dan honderd jongens rond met allemaal dezelfde droom. Ik ging met wat vrienden. Voor de lol, ik verwachtte er niks van. Ik had toch niks te doen, want het was vakantie. Aan het einde van de dag zat ik bij de selectie van 24 spelers die mochten meedoen aan de Copa Amsterdam. De Boer vond mij atletisch en moeilijk te passeren. Ook had ik volgens hem een goede trap. Als zo iemand dat tegen je zegt, ga je er vanzelf ook in geloven.”
Belofte
Op de Copa Amsterdam speelt Pereira tegen Fluminense en Tottenham Hotspur. Hij houdt zich prima staande, dat ziet ook een scout van FC Zwolle die langs de lijn staat. „Ik mocht op stage bij hun beloftenteam en trainde er ook onder Ron Jans, die later nog een goed woordje voor me deed bij MVV.
Aan Jans heb ik veel te danken. Hij was een vaderfiguur en zag het meteen als ik even in een dipje zat, zo ver van Rotterdam zonder mijn vrienden, familie en moeder. Haar lasagne miste ik misschien nog wel het meest.”
Pereira boekt vooruitgang onder Jans, die hem adviseert meer ervaring op te doen in de eerste divisie. De stap van de amateurs naar de eredivisie - waarin Pereira drie wedstrijden voor Zwolle speelde - was groter dan gedacht.
Conditie
De Rotterdammer hield afgelopen zomer zijn conditie op peil bij MVV's komende tegenstander Achilles'29. „Een oud-teamgenoot voetbalde daar en ik zat zonder club. Achilles was voor mij niet de juiste club. Hun speelwijze was niet de mijne. Vervolgens verschijnt dan in de regionale media dat ik ben afgetest. Dat is niet zo. Dat weet ik en dat weet de club ook, maar het is niet goed voor je imago.”
Heel lang zit Pereira er niet mee. MVV pikt hem op en hij verhuist naar Maastricht. Het ver van zijn ouderlijk huis wonen gaat hem al beter af. Veel afleiding vindt hij bij de broertjes Martina. Beetje chillen, gamen of even de stad in. Of een kijkje nemen op het Vrijthof als daar het carnavalsseizoen wordt geopend. Pereira is vooral onder de indruk van de Maastrichtse meisjes.
Filosofie
Hij kijkt in gedachten verzonken uit over een van de elfde van de elfde nameurend plein. „De filosofie van MVV bevalt me. We voetballen van achteruit, passen ons niet aan tegenstanders aan en zoeken naar goals. Dat ben ik gewend van Zwolle. Clubs komen met angst naar De Geusselt. Het kan een mooi seizoen worden.”
Pereira zelf liet in het begin van het seizoen nog een enkel steekje vallen, maar presenteert zich nu als een betrouwbare centrale verdediger. „Nick Kuipers raakte geblesseerd en opeens stond ik er. Dan wil je laten zien een waardige vervanger te zijn. Als Nick straks terugkeert, kan ik veel van hem leren. Concurrentie maakt je alleen maar beter. Ik wil me doorontwikkelen.
Mijn plafond is niet de eerste divisie. Maar dan zal ik wel moeten werken aan mijn concentratievermogen. Als het lekker draait, wil ik wel eens laconiek worden."
Tijd Gepubliceerd op: 18.11.15 07:15, laatste update: 18.11.15 07:19
Aon de géng