Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV)
- Jacques
-
- Platinum Member
-
Re: Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV)
10 Mar 2015 10:13Je zou als gemeenteraad dan ook gek zijn om hiermee akkoord te gaan. De huur is indertijd van 1,1 miljoen naar 8 ton verlaagd - inclusief kwijtschelden openstaande schulden en 'terugbetalen' van 'teveel betaald geld'* - en alsnog betaalde Roda gewoon niet. Historie wijst dus uit dat het verlagen van de huur er niet voor zorgt dat er ook maar één cent binnenkomt. Je zou de gemeenteraad/college van B&W kunnen aanklagen voor onbehoorlijk bestuur als ze hiermee akkoord gaan.
*Het bizarre is dat Roda dit geld in eerste instantie nooit betaald had. Dit was puur een papieren truc om geld de club in te pompen.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Jacques
-
- Platinum Member
-
10 Mar 2015 10:18Vluuzak wrote: De schulden zullen aan het eind van dit seizoen zijn opgelopen naar 8 miljoen, Jihaaaaaaaaaaaaaaaaaa....... :whistle:
Kan iemand me eigenlijk eens uitleggen waarom die club niet in categorie 1 zit? Als ze wel naar categorie 1 gaan, dan zijn ze geloof ik verplicht die schuld in drie jaar weg te werken, moeten ze aan knvb voor iedere speler die ze willen aantrekken toestemming vragen, mogen ze niet meer een begroting indienen waarop ze verlies begroten (zoals ze dit jaar wel deden)...
- Vluuzak
-
- Platinum Member
-
10 Mar 2015 11:23Jacques wrote:Vluuzak wrote: De schulden zullen aan het eind van dit seizoen zijn opgelopen naar 8 miljoen, Jihaaaaaaaaaaaaaaaaaa....... :whistle:
Kan iemand me eigenlijk eens uitleggen waarom die club niet in categorie 1 zit? Als ze wel naar categorie 1 gaan, dan zijn ze geloof ik verplicht die schuld in drie jaar weg te werken, moeten ze aan knvb voor iedere speler die ze willen aantrekken toestemming vragen, mogen ze niet meer een begroting indienen waarop ze verlies begroten (zoals ze dit jaar wel deden)...
Jacky, Roda zit al 2 maond in Cat 1. :lachen:
- pinobel
-
- Platinum Member
-
10 Mar 2015 11:33Bron:
home.knvb.nl/nieuws/nieuwe-categorie-indeling-clubs/
- Jacques
-
- Platinum Member
-
10 Mar 2015 11:33Vluuzak wrote:Jacques wrote:Vluuzak wrote: De schulden zullen aan het eind van dit seizoen zijn opgelopen naar 8 miljoen, Jihaaaaaaaaaaaaaaaaaa....... :whistle:
Oh oeps. :schamen: :lachen:
- Vluuzak
-
- Platinum Member
-
10 Mar 2015 11:48 - 10 Mar 2015 11:52Jacques wrote:Vluuzak wrote:Jacques wrote:Vluuzak wrote: De schulden zullen aan het eind van dit seizoen zijn opgelopen naar 8 miljoen, Jihaaaaaaaaaaaaaaaaaa....... :whistle:
Oh oeps. :schamen: :lachen:
Ik weet zeker dat Roda, eind December is terug gezet naar Cat1, Rodajcfans maakt hier op 24December zelf melding van, dusssssssssss.........

- De_Lange
-
- Platinum Member
-
10 Mar 2015 12:00
- pinobel
-
- Platinum Member
-
10 Mar 2015 12:47De_Lange wrote: pinobel, het nieuws item wat jij aanhaalt is al van 29-8-2014 is dus al gedateerde info
Je hebt gelijk. Sorry, niet goed gekeken (gelukkig in dit geval!)
- Schapendonk
-
- Banned
-
10 Mar 2015 13:13Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Roed en Wit 70
-
- Platinum Member
-
10 Mar 2015 13:28 - 10 Mar 2015 13:31Napoleon wrote: ik volg op twitter wethouder Schneider , en ik stuurde hem een tweet op dit verhaal.
Volgens hem complete onzin, was zijn reactie..... ben benieuwd wat de komende tijd dossier kerkrade gaat doen
wordt vervolgd !!
Onzin.. Zijn fb pagina maakt anders melding van hervatting deel huurbetaling ?
www.facebook.com/#!/dion.schneider.9?fref=ts
25 maart raadsvergadering...
Trouwens ook lid van de VVD

- zittribuun
-
- Premium Member
-
10 Mar 2015 16:52Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Raffalaldo
-
- Platinum Member
-
10 Mar 2015 17:06De club geeft nu al aan dat ze de huur wederom niet kan betalen. Ze kunnen die wel als de huur verlaagd wordt (als ze dit geld dan al niet uitgeven aan nieuwe spelers). Hoe men schulden gaat aflossen??? Ben benieuwd of het volk zich eens gaat laten horen als de gemeente hiermee akkoord gaat.
- MVVke
-
- Platinum Member
-
10 Mar 2015 21:54Roed en Wit 70 wrote:Napoleon wrote: ik volg op twitter wethouder Schneider , en ik stuurde hem een tweet op dit verhaal.
Volgens hem complete onzin, was zijn reactie..... ben benieuwd wat de komende tijd dossier kerkrade gaat doen
wordt vervolgd !!
Onzin.. Zijn fb pagina maakt anders melding van hervatting deel huurbetaling ?
www.facebook.com/#!/dion.schneider.9?fref=ts
25 maart raadsvergadering...
Trouwens ook lid van de VVD
Es in Opstelten, Teeven, Verheijen, van Reij en Hooijmaijers?

- jeoff
-
- Administrator
-
11 Mar 2015 12:26 - 11 Mar 2015 15:57m.a.w. het aanbod van Roda is er een die de gemeenteraad niet KAN weigeren. En die wurggreep zal Roda altijd in leven houden!
Roda JC biedt Kerkrade pittig rekensommetje
Roda JC betaalt Kerkrade voor het gebruik van het Parkstad Limburg Stadion.
Iets, tenminste. Maar niet alles. Een fraaie rekentoets voor de lokale politici. Het zou een prachtige opgave zijn voor de omstreden rekentoets voor middelbare scholen: wat moet Roda JC betalen, hoeveel betaalt de club daadwerkelijk, en hoeveel schuld blijft aan het einde van de rit over?
In eerste instantie mogen lokale politici in Kerkrade zich het hoofd breken over die lastige staartsom. Want vaststaat dat de gemeente straks de pineut is als onder de streep een negatief getal staat: Kerkrade heeft de openstaande lening voor de bouw van het Parkstad Limburg Stadion overgenomen en is dus verantwoordelijk voor een tijdige en correcte afdracht van rente en aflossing.
Roda JC moet jaarlijks acht ton betalen voor het gebruik van de voetbaltempel aan de Locht. Dat geld moet in twee termijnen van telkens vier ton worden overgemaakt. Door de frêle liquiditeit van de club, is Roda JC echter niet in staat om aan die verplichtingen te voldoen. De club heeft wederom uitstel van betaling gevraagd. Om goede wil te tonen - het ‘gebaar’ waar de gemeenteraad eerder om vroeg - betaalt Roda JC vanaf nu elke maand 50.000 euro. Daarmee kan de gemeente in elk geval de rente over de openstaande lening voldoen, concludeert wethouder Dion Schneider (VVD, Financiën), zodat daar geen geld uit de gemeentekas bij hoeft.
Feitelijk is die 50.000 euro per maand slechts een voorschot. In juli moet Roda JC zijn openstaande schuld inlossen: de huur over het seizoen 2014-2015 (acht ton), minus het bedrag dat Roda JC dan reeds als ‘gebaar’ heeft betaald (vijf of zes keer 50.000 euro, dus twee à drie ton). In dat geval staat nog een bedrag van zeker vijf ton open.
Daar komen nog andere onbetaalde rekeningen bij, onder meer voor de onroerendezaakbelasting en milieuheffingen. Dat is eerder al geraamd op circa vier ton.
Opgeteld bij de resterende huurschuld levert dat straks een totaalbedrag op van om en nabij het miljoen.
De vraag is of de club dat kan ophoesten. Dat wordt moeilijk, verwacht financieel manager Wim Collard. Zeker als Roda JC niet zou promoveren en de club de extra inkomsten die spelen in de eredivisie oplevert - onder meer voor de tv uitzendingen - voor het tweede jaar op rij misloopt. „Ik geef het u te doen”, verzucht Collard.
Kerkrade hóéft niets te doen, antwoordt de raadscommissie meteen:Roda JC zal dat bedrag straks moeten ophoesten, niet de gemeente. Maar wat gebeurt als de club daar financieel niet toe in staat is? Van een kale kip kun je nu eenmaal niet plukken.
Uiteindelijk zal Kerkrade club toch te hulp moeten schieten. Roda JC failliet laten gaan, is geen optie, heeft de gemeenteraad zelf al geconstateerd. Anders zit Kerkrade met een leeg stadion dat alleen maar geld kost. De bal moet rollen over het kunstgras van het Parkstad Limburg Stadion, anders blijft het publiek weg en de kas leeg.
Een verdere verlaging van de huur, die destijds al is gereduceerd van 1,2 miljoen tot acht ton per jaar, is volgens Schneider niet reëel. Europa zou dat uitleggen als staatssteun aan een commercieel bedrijf, en dat is volgens de geldende regels niet geoorloofd. De enige serieuze mogelijkheid om Roda JC uit de penarie te helpen, is het verhogen van de inkomsten uit het stadion. Nu staat dat complex de meeste tijd leeg. Met aanvullende activiteiten op en rond het kunstgras zou de rentabiliteit van het stadion verhoogd kunnen worden. Wellicht vindt Kerkrade dan ook eindelijk een koper voor het stadion.
Met het ‘gebaar’ dat Roda JC nu maakt, geeft de club de gemeenteraad de gelegenheid om later deze maand akkoord te gaan met het voorstel om uitstel van betaling te verlenen. Het biedt gemeente en club de tijd om verder na te denken over een definitieve oplossing.
- Jacques
-
- Platinum Member
-
11 Mar 2015 12:53Scenario B: Huur blijft op 8 ton per jaar. Roda kan vervolgens de 50.000 euro, die ze blijkbaar iedere maand kunnen missen, betalen. Dan loopt per saldo de huurachterstand ieder jaar met 2 ton op.
Ik snap niet dat het wel of niet betalen van 50.000 euro per maand afhangt van de hoogte van de huur. Als Roda zegt 50.000 euro per jaar te kunnen betalen, maar dit alleen te willen doen als de huur alweer verlaagd wordt, dan zegt dat toch al genoeg?
Ik pik er nog iets uit:
Roda JC failliet laten gaan, is geen optie, heeft de gemeenteraad zelf al geconstateerd. Anders zit Kerkrade met een leeg stadion dat alleen maar geld kost.
Deze drogreden komt iedere keer weer langs. Dit is dus echt onzin. Roda betaalt consequent te laat en te weinig. Ze hebben nog geen enkele keer de huur op tijd en volledig voldaan. Aangezien Kerkrade de lasten van het stadion heeft, kost het ze nu ook al geld. Als Roda failliet gaat, kan Kerkrade het stadion bijvoorbeeld slopen en er meer commerciële bedrijven laten vestigen. Dat zal waarschijnlijk niet direct zo veel opleveren als de kosten die ze hebben, maar zeker meer geld dan Roda in feite betaalt.