Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV)
- Schapendonk
-
- Banned
-
Re: Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV)
15 Jul 2015 14:21Please Log in or Create an account to join the conversation.
- ouwe rot
-
- Away
- Platinum Member
-
15 Jul 2015 18:48En hebben vandaag Raymond Fafiani aangetrokken.
Die had ik graag bij MVV gezien.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Boredass
-
- Platinum Member
-
15 Jul 2015 19:56ouwe rot wrote: Fortuna is goed bezig gaan na categorie 2.
En hebben vandaag Raymond Fafiani aangetrokken.
Die had ik graag bij MVV gezien.
absoluut een versterking voor hun, volgens mij wel iemand die een paar x een zware blessure heeft gehad. Denk dat wij met Ippel een vergelijkbare speler hebben gehaald kwa kwaliteit.
- You Are
-
- Elite Member
-
15 Jul 2015 20:41Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Punker73
-
- Administrator
-
15 Jul 2015 21:11You Are wrote: Proficiat met het mooie nieuws gohf en de rest van de fortuna supporters!
oftewel heel Jupiler League Limburg zit in de gezonde cat 2 maar de enige club in de eredivisie is de meest ongezonde club die bestaat die vandaag alweer met overheidssteun overeen gehouden wordt .... ja KNVB een prachtig systeem die categorie indeling.
I want to be a fan again!!!
- Raffalaldo
-
- Platinum Member
-
16 Jul 2015 01:33 - 16 Jul 2015 01:34dreekemvvke wrote: en weer trapt de gemeente kerkrade in de valkuil die roda jc heet,de club hoeft voorlopig maar 50.000 euro per maand over te maken naar de gemeente in plaats van de eigenlijke huur van 80.000 euro per maand.Wanneer wordt de knvb nou eindelijk eens wakker ,want zo loopt de schuld alleen maar op dacht ik zo.Roda jc krijgt de kans om het een of ander te regelen ,maar vraag mij niet wat .De belasting betaler wordt weer de dupe van dit eindeloze spelletje .
roda betaald jaarlijks €800.000 voor de huur van het stadion (dat blijft dit seizoen hetzelfde bedrag). Afgelopen seizoen is dit niet betaald, waardoor dit nog altijd verschuldigd is aan de gemeente (vergeet niet dat er nog meer dan 1miljoen openstaat bij de gemeente). roda wilde deze schuld afbouwen door €50.000 p/m aan de gemeente te betalen, maar dit is de laatste maanden al niet meer mogelijk. Zo blijven de schulden dus groeien.
Vanaf dit seizoen zal men ook met de afbetaling beginnen van de €5,8 miljoen die men paar jaar geleden heeft geleend van de gemeente. Dus nog meer uitgaven.
De KNVB zal pas iets kunnen doen als roda geen rente betaald of spelerssalarissen (of pensioenen van spelers) niet/te laat betaald. Wat mooier zou zijn, dat een schuldeiser direct zijn geld terug eist van de club.
- Jacques
-
- Platinum Member
-
16 Jul 2015 08:38Raffalaldo wrote: roda betaald jaarlijks €800.000 voor de huur van het stadion (dat blijft dit seizoen hetzelfde bedrag). Afgelopen seizoen is dit niet betaald, waardoor dit nog altijd verschuldigd is aan de gemeente (vergeet niet dat er nog meer dan 1miljoen openstaat bij de gemeente). roda wilde deze schuld afbouwen door €50.000 p/m aan de gemeente te betalen, maar dit is de laatste maanden al niet meer mogelijk. Zo blijven de schulden dus groeien.
Vanaf dit seizoen zal men ook met de afbetaling beginnen van de €5,8 miljoen die men paar jaar geleden heeft geleend van de gemeente. Dus nog meer uitgaven.
De KNVB zal pas iets kunnen doen als roda geen rente betaald of spelerssalarissen (of pensioenen van spelers) niet/te laat betaald. Wat mooier zou zijn, dat een schuldeiser direct zijn geld terug eist van de club.
Ik weet niet precies wat je doel is van je bericht, maar ik wil toch wel op een paar dingen reageren. Roda wil 50.000 euro per maand aan huur betalen, niet aan aflossing openstaande schuld. Aangezien de huur contractueel 800.000 euro per jaar is en 12 keer 50.000 slechts 600.000 euro is, zou, ALS Roda daadwerkelijk die 50k per maand betaald, de schuld per jaar met 200.000 euro oplopen. En helemaal niet afbouwen, zoals jij suggereert.
Vervolgens heeft Roda die beloofde 50.000 euro maar twee maanden betaald en sindsdien weer niet meer. De schuld loopt dus gewoon even hard op als vroeger, namelijk met 800.000 euro per jaar (eigenlijk nog wat meer, want gemeentelijke belastingen en dergelijke betalen ze ook gewoon niet).
De lening van 5,8 miljoen hoeft Roda pas in 2025 terug te gaan betalen*. Wel wordt er vanaf dit jaar rente berekend, voorheen was de schuld rentevrij. Ik kan zo snel niet vinden hoe hoog die rente is. Als een marktconforme rente is berekend dan heeft Roda een groot probleem want een lening afgesloten in 2010, met een vrijwel failliete voetbalclub, zou onder marktomstandigheden een rentepercentage boven de 10% hebben. Maar waarschijnlijk zijn ze gematst en moet je denken aan ongeveer 5% rente. Dat is toch echt nog altijd 300.000 euro rente per jaar. Roda kan dat helemaal niet betalen en dit zal bovenop de schuld komen. En daar moet weer rente over betaald worden. Stel dat ze tot 2025 echt niets aflossen en 5% rente per jaar niet betalen, dan is in 2025 alleen al die 5,8 miljoen gegroeid tot 9,5 miljoen schuld met jaarlijks bijna 5 ton aan rentelasten.
Roda zit in een veel groter financieel moeras dan velen lijken te beseffen. Als Roda al die schulden braaf en netjes wil betalen, houden ze geen geld over voor een enigszins eredivisiewaardige selectie. Vandaar dat ze nu doodleuk stellen dat ze geen idee hebben hoe alles te kunnen betalen. Maar dat is natuurlijk een vicueuze cirkel: op deze manier overleven ze misschien dit jaar in de eredivisie, en dan vooral omdat er met De Graafschap een afgetekende nummer laatst is, maar dan zijn de schulden aan het eind van het seizoen met minimaal een miljoen gegroeid - huur en renteverplichtingen. Het jaar daarna kunnen ze dus echt niet opeens de spelersbegroting verhogen. En zo blijft het wachten tot ze weer degraderen. Na degradatie vallen de TVgelden gefaseerd weg, en hebben ze helemaal geen geld meer om de schulden af te lossen.
De enige oplossing voor Roda is het kwijtschelden van de schulden. En dat zal waarschijnlijk linksom of rechtsom toch wel weer gebeuren - al heb ik hoop dat dankzij de Europese regels dit zo goed als onmogelijk is geworden. Overigens blijft Roda dan nog altijd een club die intrinsiek te klein is voor de eredivisie en af en toe zal degraderen. De degradatie van vorig jaar heeft helaas niet lang genoeg geduurt, maar heeft bewezen dat dat eeuwige geluk, dat pact met de duivel, geen stand meer houdt. We zien ze nog wel terug.
* volgens dit artikel althans: www.l1.nl/roda-jc-kerkrade/197443-kerkra...opnemen-overeenkomst
- Gohf
-
- Platinum Member
-
16 Jul 2015 09:50SITTARD – Niet geheel onverwacht verloor Fortuna Sittard gisteravond het oefenduel tegen het grote FC Porto: 1-5. Toch was het feest in Sittard.
Fortuna is terug in categorie 2 van het KNVB licentiesysteem.
Dat heugelijk nieuws werd een uur voor het duel tegen de Portugezen duidelijk. Toen stapte Fortuna- directeur Martin Masset glimmend van trots de persruimte binnen. „Het is vandaag een feestdag”, opende hij zijn speech. „Niet alleen omdat we tegen een grote Europese club spelen in onze oefencampagne, zeker ook omdat ik bekend mag maken dat Fortuna door de licentiecommissie van de KNVB is overgeheveld naar categorie 2. Bij het laatste meetmoment hebben we 104 punten gescoord (vereist is 65 punten, red.) waardoor we categorie 1 eindelijk verlaten.”
Daarmee slaagde Fortuna erin om binnen de gestelde negen meetmomenten terug te keren naar categorie 2. In december 2012 werd Fortuna veroordeeld tot categorie 1, de poule waarin de zorgenkindjes van het Nederlandse voetbal worden samengebracht.
Onder curatele van de KNVB moet er bij elke transactie verantwoording worden afgelegd.
Masset: „We hebben onze licentie veilig gesteld en het stempel ‘zorgenkindje’ zijn we nu kwijt.
Dat is voor het grootste gedeelte te danken aan de deal met de nieuwe aandeelhouders die we half mei aankondigden. Dankzij die nieuwe aandeelhouders hebben we categorie 1 verlaten en beschikken we bovendien over de financiële middelen om spelers van een andere categorie vast te leggen dan voorgaande jaren. Nu moeten we door onze prestaties op het veld de harten van de verloren supporters en sponsoren gaan terugwinnen. De oude tijden moeten herleven, maar wel op verantwoorde wijze.”
Fortuna incasseerde in de drukbezochte wedstrijd tegen Porto vijf tegentreffers, maar noteerde wel de mooiste treffer van de avond. Een schitterende aanval door het midden werd keurig buitenkant voet afgerond door testspeler Lars Hutten.
Al met al een avond vol hoogtepunten in Sittard.
Fortuna Sittard-FC Porto 1-5 (1-4) Doelpunt Fortuna: Lars Hutten.
Startopstelling Fortuna: Kaya, De Moor, Dengering, Kovacevic, Schroijen, Briels, Loen, Hutten, Mert, Lekesiz, Belkassem.
Toeschouwers: 4000.
- Audiowaste
-
- Platinum Member
-
Re: Re:Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV)
16 Jul 2015 11:40Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Schapendonk
-
- Banned
-
16 Jul 2015 14:23Please Log in or Create an account to join the conversation.
- ouwe rot
-
- Away
- Platinum Member
-
16 Jul 2015 14:34Schapendonk wrote: Waar blijft die puntenaftrek voor Roda. MVV is geloof ik eens met -8 begonnen aan het begin van het seizoen. Meer dan alle clubs ooit hebben gehad. Nu hoor je er nooit niks meer over. *** KNVB.
Zolang je de salarissen en pensioenpremies betaald kan de KNVB helaas niks ondernemen. Bij Mvv konden ze dat wel omdat Mvv niet aan die verplichtingen voldeed.
- Peter Pan
-
- Platinum Member
-
17 Jul 2015 00:425. Genoten van de 15 juli 2015. Een Europese grootmacht kwam een oefenwedstrijd spelen. Op de eerste acht minuten na, verloor men in de resterende 82 minuten met slechts 1-3 cijfers.
Zie dat we tegenwoordig een paar minuten mogen wegstrepen om een gewenst resultaat te behalen :lachen:
Moreel gezien waren ze natuurlijk de winnaar tegen Porto :daag:
- Frostie_999
-
- Platinum Member
-
17 Jul 2015 08:21Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Gohf
-
- Platinum Member
-
17 Jul 2015 08:58 - 17 Jul 2015 09:00Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Jacques
-
- Platinum Member
-
17 Jul 2015 09:16Gohf wrote: De man is gewoon enthousiast. Beetje meer respect zou op zijn plaats zijn. Iedere club kan zo iemand wel gebruiken.
Niet alleen enthousiast, ook heel snel op zijn teentjes getrapt en dramatisch negatief op iedereen waarvan hij denkt dat ze kritiek hebben. En nee, dit slaat niet eens op dat akkefietje waardoor hij geen bestuurslid meer is, viel me daarvoor al op. Hoe vaak hij niet in zijn lappen tekst iets zet in de richting van ongefundeerde kanttekeningen en dat die mensen geen echte fortunafans zijn. Terwijl als buitenstaander ik die mensen groot gelijk geef, vaak zeggen ze niet veel meer dan “ik geloof het pas als het definitief is, ben vaak genoeg door Fortuna teleurgesteld”. Nou, als MVV-fan kan ik je vertellen dat dat een heel gezonde houding is bij onzer beide clubs, hebben de afgelopen jaren (en die termijn mag je hééél ruim nemen) genoeg onzin meegemaakt.
Dat hij voor Fortuna heel erg belangrijk is geloof ik meteen. Durf zelfs te stellen dat zonder mensen als Van Bommel Fortuna niet meer had bestaan – voor zover ik daar enig inzicht in heb. Maar ja, je zit hier toch echt op een MVV-site, dat wij vooral ook lachen om de hoe de beste man communiceert, kun je verwachten.