THOMAS CAERS: ZONDAG DE KERS OP DE TAART
Zondag valt het doek over de titelstrijd: Anderlecht of toch nog Zulte Waregem. Een toeval kan je het niet noemen. Vreemd genoeg lijkt niet iedereen Zulte Waregem de titel voluit te gunnen. "Dat zou niet goed zijn voor het imago van het Belgische voetbal", luidt het. Thomas Caers is het daar absoluut niet mee eens. "Waar baseren zij zich op? In welke mate kennen zij de werking van een club ten gronde?", trapt Caers de bal terug.
De voormalige profvoetballer was actief bij Westerlo, AA Gent, MVV en STVV, en werkte daarna in een technische functie bij STVV en Lierse. Sinds enkele maanden maakt Thomas Caers deel uit van Zulte Waregem, als gangmaker van de nieuwe jeugdacademie.
"Ik heb veel meegemaakt en gezien in het Belgische voetbal. Ik ben echt blij verrast met de manier hoe Zulte Waregem in elkaar zit", vertelt Thomas Caers aan onze redactie. "Francky Dury, Patrick Decuyper, om er maar enkele te noemen, er schuilt een doordachte filosofie achter, een verfijnd beleid."
BEPERKT BUDGET GEEN NADEEL
"Wie het succes van Zulte Waregem als een soort accident-de-parcours beschouwt, heeft het lelijk mis. Dit seizoen mag je natuurlijk als een uitschieter beschouwen, maar ik zie deze club niet snel meer in de problemen komen. Ze zitten op de goede trein en gaan er niet meer afvallen. Deze club kijkt verder dan vandaag en morgen. Kijk maar naar de inspanningen die Zulte Waregem levert om meer vruchten te kunnen plukken van de eigen opleiding, waarbij ze niet op korte termijn denken."
"Misschien is het wel een voordeel niet over de grote financiële mogelijkheden te beschikken. Met beperkte middelen moet je streng zijn voor jezelf. Elke euro telt en weegt door. Als je in het geld zwemt, kan je je wel eens een misser veroorloven, of kan je meer speculeren op de handel in transfers."
FOUTE BEDENKINGEN
"Als ik hoor of lees dat Zulte Waregem nu profijt heeft van toevalstreffers als Thorgan Hazard en Junior Malanda, dan gaan de haren op mijn armen rechtstaan. Waar baseren die mensen zich op? Ik kan je verzekeren dat Zulte Waregem bijzonder sterk staat op het vlak van de scouting en recrutering. Hazard, Malanda, Delaplace, Verboom, dat waren geen onbekenden. Absoluut niet! Vele clubs zijn afhankelijk van wat de zaakwaarnemers aanbrengen, Zulte Waregem brengt alles en iedereen zelf in kaart."
"Ik las ook in een krant gelezen dat een landstitel voor Zulte Waregem misschien geen goede zaak zou zijn voor het imago van het Belgische voetbal. Waar slaat dat op? Daar moet ik hartelijk om lachen. Zulte Waregem heeft misschien niet de beste spelers, ze brengen wel al een heel seizoen knap voetbal. Telt dat sportieve luik dan niet mee? Het gaat toch niet om wat een ploeg op papier zou kunnen presteren, wel om de prestaties en resultaten in de realiteit."
DE CENTEN WINNEN NIET
"Zulte Waregem staat nu tussen Anderlecht en Club Brugge, die een budget van respectievelijk 40 en 30 miljoen euro hebben. Essevee doet het met 8 of 9 miljoen euro. Daar hoor of lees ik bitter weinig van. Hoe zou het komen dat die kleinere club het dan zo goed of zelfs beter doet? Misschien heeft dat wel te maken met een doordacht beleid?"
"Je kan het anders bekijken: wat zou dat geven als Zulte Waregem er via de Champions League 15 miljoen euro bij zou krijgen? Dat is bijna twee keer het huidige budget. Dan kan de club zich nog zoveel verbeteren, op alle vlakken."
"Als je de positie van Zulte Waregem in het klassement bekijkt, kom je tot de conclusie dat de sport het nog altijd kan halen van de centen. Een vaststelling waar ik als sportman bijzonder blij mee ben."
"Zondag volgt de ontknoping: Anderlecht of Zulte Waregem. Twee ploegen die vooruit willen voetballen. Anderlecht heeft alles te verliezen, Zulte Waregem heeft niets te verliezen. Als Anderlecht naast de titel grijpt, missen ze die bonus van 15 miljoen euro. Liefst dertig procent van hun budget komt van Europees voetbal. Bij Zulte Waregem is dat op dit moment nul procent."
IMMENSE DRUK
"De druk bij Anderlecht zal immens groot zijn. Die groepsfase in de Champions League betekent kassa, kassa. Die tweede plaats levert geen enkele garantie op financiële winst, want in de voorronde zitten geen of weinig kleine ploegen."
"Zulte Waregem zal zijn speelstijl niet verloochenen. De aanval is de beste verdediging. Daar ligt ook de kwaliteit van deze ploeg, vooruit voetballen. Het wordt een strijd tussen twee ploegen die de titel verdienen, als je het volledige seizoen bekijkt. Je kan niet stellen dat Zulte Waregem dankzij die halvering van de punten terug meedoet voor de prijzen."
"Wat mijn pronostiek voor zondag is? Ik ben daar héél slecht in en zit er bijna altijd naast. Hmm, 2-1 voor Anderlecht (lacht). De kers op de taart mag voor Zulte Waregem zijn. Dat zou meer dan verdiend zijn, als je alle omstandigheden en de prestaties in acht houdt."