ouwe rot schreef : Vandaag groot stuk in de limburger over leegloop toeschouwers bij MVV Fortuna en VVV sommige wedstrijden van MVV zijn duurder dan Bijvoorbeeld Roda -Ajax.(volgens de Limburger)
Hierbij het artikel:
Het SPOOK van de lege tribunes
door Roel Wiche
Zijn de entreekaartjes te duur? Is het de slagschaduw van het machtige Fox TV? Of is het spelniveau te ver weggezakt? De Limburgse profclubs, met name in de eerste divisie, zien de tribunes steeds leger worden.
Op zoek naar een verklaring.
Voor vijf euro naar het stadion.
Met toegang tot de hoofdtribune, ook dat nog. In een tijd waarin profvoetbalclubs elke cent drie keer moeten omdraaien, lijkt het te mooi om waar te zijn. Maar MVV gaat het uitvoeren, als een soort experiment. Iedere toeschouwer mag op dinsdag 29 oktober voor de prijs van ruwweg twee cappuccino’s naar de bekerwedstrijd tegen ADO Den Haag, ongeacht waar je gaat zitten.
De Maastrichtenaren hadden tegen de eredivisionist ook de toegangsprijzen voor een topwedstrijd kunnen hanteren (hoofdtribune: 28-45 euro), maar hopen nu een antwoord te vinden op een paar prangende marketingtechnische vragen. Levert een lagere toegangsprijs ook aanzienlijk meer toeschouwers op? En zo ja, hoe slaag je erin die toeschouwers langer aan de club te binden?
MVV is niet de enige club in het Nederlandse betaalde voetbal die geconfronteerd wordt met steeds legere tribunes. Na een aantal vette jaren - mede veroorzaakt door de bouw van nieuwe, comfortabele stadions – dalen de toeschouwersaantallen fors, zowel in de eredivisie als in de eerste divisie. Limburg is geen uitzondering.
Symbolisch was de derby Fortuna- MVV, vorige week. Vorig jaar goed voor 10.000 toeschouwers, deze keer amper 3500.
De Sittardenaren lijken in één klap liefst meer dan één derde van hun publiek te hebben verloren, zo tonen tot nog toe de recettes van dit seizoen aan. De bezettingsgraad in het stadion van MVV is veertien procent lager. Het gemiddelde van VVV is ook scherp gedaald (37 procent), maar dit is deels te verklaren door de degradatie naar de eerste divisie. Limburgs enige eredivisieclub Roda JC trok tot nu toe bijna acht procent minder toeschouwers, met de kanttekening dat de publiekstrekkers Ajax, PSV en Feyenoord nog naar Kerkrade moeten komen.
De prijzen van de wedstrijdtickets worden, in deze crisistijden, vaak genoemd als oorzaak van de leegloop. MVV en Fortuna voelen de zeis van de recessie en proberen de inkomstenstroom zo inventief mogelijk op gang te houden.
Dat valt niet altijd in goede aarde. Fortuna- trainerWil Boessen laakte openlijk het besluit van zijn werkgever om de kaarten voor de prestigestrijd tegen MVV duurder te maken.
Geen goed signaal naar de fans, zo vond hij.
MVV kreeg kritiek toen deze zomer de ouderenkorting werd afgeschaft. De Maastrichtenaren introduceerden bovendien een systeem met hoge prijzen voor topwedstrijden (drie sterren), reguliere prijzen voor ‘gewone’ duels (twee sterren) en relatief lage prijzen voor de impopulaire maandag (een ster).
Dat alles levert op de markt van de entreekaartjes opmerkelijk vergelijkingsmateriaal op.
Zo is een seizoenskaart voor de hoofdtribune van Fortuna (eerste divisie) bijna even duur als die bij Roda JC (eredivisie). En een kaartje bij een derby van MVV kost gemiddeld minstens zoveel als bij de topaffiches Roda-Ajax of Roda-PSV.
Dat komt mede omdat de eredivisionist uit Kerkrade besloot tot een ‘sociale’ financiële strategie: alle prijzen zijn gelijk aan vorig seizoen.
VVV maakte de tickets en seizoenskaarten zelfs goedkoper, omdat de eerste divisie minder aansprekend is dan de eredivisie. Puur qua budget is de Koel dan ook het meest interessant: nergens in Limburg zijn de kaarten goedkoper.
Toch is het te gemakkelijk om de crisis en de entreeprijzen als voornaamste boosdoeners te brandmerken. Tenminste, dat vindt Frank van denWall Bake, marketingstrateeg en in het verleden nauw betrokken bij de mislukte fusie van Roda en Fortuna tot Sporting Limburg.
Hij poneert zelfs een stelling die op het tegendeel wijst: mensen gaan in moeilijke tijden juist váker naar de stadions. „In crisistijden snijden mensen in grote uitgaven, zoals vakanties.
Maar ze laten zich het beetje vertier dat ze nog hebben, zoals hun voetbalclub, niet afnemen. Dat zijn toch bedragen die enigszins te overzien zijn. Engeland is het bewijs. Toen dat land in de jaren negentig in de problemen raakte, waren de tribunes voller dan ooit.Wat doe je als je werkloos bent en alle dagen zijn hetzelfde? Dan ga je met je kameraden naar het voetbal.”
Van denWall Bake noemt een andere factor die van grote invloed is: de groeiende macht van de televisie. De Amerikaanse mediagigant Fox TV heeft voor vele miljoenen de zender Eredivisie Live overgenomen en brengt van vrijdag tot en met maandag wedstrijden rechtstreeks op het scherm, inclusief veel duels in de eerste divisie.
Voor hetzelfde bedrag waarmee je een ticket voor Fortuna-MVV kon kopen, kon je ook een maandabonnement op Fox nemen. Dan zag je niet alleen de derby, liggend op de bank, maar ook vier weken het andere Nederlandse voetbal.
Heracles-voorzitter Jan Smit luidde dit seizoen zelfs de noodklok: in zijn ogen was de pay-tv er de oorzaak van dat de beladen derby tegen FC Twente voor het eerst sinds mensenheugenis niet uitverkocht was. Van denWall Bake: „Er is overdosering van het voetbal op de televisie. De concurrentiestrijd om de consument is enorm. Die moet steeds weer beslissen: blijf ik thuis voor de buis of ga ik naar het stadion.”
De clubs moeten dus alles uit de kast blijven halen om de toeschouwers te verleiden.
En die toeschouwers blijken ook nog vaak onpeilbaar. De Geusselt was vorig seizoen lang het fort van de koploper, maar de tribunes werden niet voller. Op maatschappelijk gebied werd MVV uitgeroepen tot Club van het Jaar, maar dat maakt de binding met de stad Maastricht niet zodanig dat het een grotere stroom toeschouwers oplevert.
MVV laat nu een onderzoek uitvoeren in een poging om de oorzaken te vinden. En start dus ook maar een klein offensief: iedereen mag voor vijf euro naar MVV-ADO, tot en met de hoofdtribune.
Een noodsprong? Of juist slim? Marketeer Van denWall Bake: „De doodsteek voor een voetbalclub zijn lege tribunes. Doe er iets aan, adviseer ik. Hou acties, nodig scholieren, verplegers of voor mijn part de brandweer uit. Boor nieuwe doelgroepen aan en hoop dat mensen blijven hangen.
Maar dat zie ik veel te weinig. Clubs werken nog altijd veel te weinig marktgericht.”