Volgend seizoen zal het er niet makkelijker op worden. Een Jupiler League die onder andere bestaat uit Twente, NEC/Sparta, Cambuur, De Graafschap/Roda, Go Ahead. Niet de minste clubs. En allemaal met veel meer budget dan wij. En die gaan echt niet weer allemaal zo'n zwak seizoen draaien als dit jaar.
En wij dan? Wij hebben elf spelers onder contract staan. Dat zijn er weleens minder geweest. Van die elf zijn Nys, Ippel, Mares, de Martina's, Koolhof, Okita en Schroyen op papier basis kandidaten. Yilderim, Kostons en Golpek lijken me eerder reserves. We hebben daarmee een aardige basis. Ook niet meer dan dat. Om niet weer mee te spelen voor plek 8 tot en met 15 zal er echt kwaliteit bij moeten. Er zullen 5, 6 directe versterkingen moeten komen, willen we komend jaar een rol van betekenis gaan spelen (keeper, drie verdedigers, een aanvallende middenvelder en een spits). Met name achterin is de nood hoog, aangezien we momenteel in principe maar twee verdedigers en geen keeper hebben.
Liefst zie ik een paar ervaren spelers komen, niet weer een heel leger onervaren jeugdhuurspelers, die gegarandeerd de eerste maanden kostbare fouten maken en na een jaar weer vertrekken. En ook zullen er 2-3 fatsoenlijke breedte spelers bij moeten. Niet weer zoals dit seizoen, beginnen met maar 6 verdedigers... En ook hier, liefst niet weer een berg spelers met amateurcontract, die eigenlijk te slecht zijn, maar een goedkope oplossing om de bank te vullen. Nee, echte kwaliteit. Maar ja, dit is allemaal makkelijk gezegd, want wat heb je hiervoor nodig? Geld. En wat hebben we niet? Geld. Dit jaar is geïnvesteerd in de commerciële afdeling. Dat gaat hopelijk snel zijn vruchten afwerpen. Maar waarschijnlijker is dat dit iets van de lange adem is.
Vorig jaar werd geloof ik geroepen dat het spelersbudget dit jaar opnieuw zou stijgen. Geen idee of dat ook uit zal komen. Hoe dan ook, MVV zal keuzes moeten maken. Er zal wellicht wat meer risico moeten worden genomen. Maar goed, ik zeg er meteen bij, ook dat is makkelijk gezegd. Met Ogunjimni is risico genomen. Dat heeft bepaald niet goed uitgepakt. Maar het lijkt me dat nogmaals gokken op een blik gehuurde talenten en amateurspelers geen zin heeft en waarschijnlijk wederom zal leiden tot geploeter om plek 11.
Ik ben zelf ook voorstander van een nieuwe trainer. Ik heb groot respect voor Elsen, die fantastisch werk heeft gedaan als trainer en naar mijn mening vaak te veel kritiek krijgt. Maar het is tijd voor een frisse wind. Elsen kan prima door als TD. Dusseldorp kan vertrekken. Maar goed, daar gaan we weer, een nieuwe trainer kost geld. En daarnaast: wie moet die trainer worden?
We zullen het allemaal gaan zien. Het zal afwachten zijn wat de komende maanden gaan brengen. Ik hoop, en ga er van uit, dat MVV inmiddels druk bezig is met de selectie voor volgend jaar. Zoveel leid ik ook af uit de woorden van Penders, evenals de intentie om een evenwichterige selectie dan vorig jaar samen te stellen. Eens zien wat MVV hiervan kan waar maken. In elk geval zal ik er normaal gesproken in augustus weer zijn. Ik hoop velen met mij.