Het was misschien achteraf gezien verstandiger geweest om als club om helemaal geen statement te geven, en gewoon een open eind te laten aan dit verhaal. Gezien de reacties die hierop volgen, zul je nooit het goede antwoord kunnen geven voor geen enkele partij.
Men vergeet dat MVV zelf betrokken is in dit hele verhaal. MVV heeft zelf alle informatie gekregen, plus de informatie zij zelf bezitten nog eens uitgebreid kunnen toetsen (Bijvoorbeeld camera beelden). Dus niet alleen aannames, en dit is dan hun conclusie 5 dagen later. Ik vind de reacties op facebook eerlijk gezegd overtrokken, zeker gezien de koers die MVV de laatste jaren heeft ingezet in het reageren en ageren op incidenten/ongeregeldheden. Als dit uit het tijdperk van Rinkens kwam dan kon ik die reacties nog enigszins begrijpen, maar de laatste jaren wordt er meer op ratio dan emotie gecommuniceerd met de pers. Het zou onlogisch zijn als MVV dit besluit maak op basis van alleen maar aannames, geloof maar dat er feiten zijn gepresenteerd die niet vallen te ontkennen, maar ook niet openlijk hoeven te worden gedeeld met iedereen.
Ik snap dat je boos bent als je daar op je gemak een biertje staat te drinken en iemand je vrijheid komt afpakken en je komt vertellen waar je moet lopen. Maar men moet zich wel beseffen door wie je vrijheid wordt geschonken en wie je dit kan afnemen indien je betrokken raakt in de zoektocht naar een verdachte. Die treinreizigers in Zwolle vonden het ook niet leuk dat ze de trein over het spoor moesten verlaten hoe een krijgskampgevangene, omdat één kameel zich tussen hen verschanst had met verkeerde intenties. Dat hoort ook bij de macht van de overheid, gegeven door het merendeel van de burgers. Nu kunnen die mensen wel boos worden op de NS of Veolia, maar dat is even onzinnig als MVV in dit verhaal aanvallen. Als er een verdenking is dat er een verdachte persoon zich in een pand bevindt, mag men zelfs je persoonlijke SM-Kelder thuis binnenvallen, ook al zit je midden in een sessie.
Natuurlijk begrijp ik dat men nog steeds boos is over het machtsvertoon en pesterijtjes van de ME, tijdens de uitwedstrijd naar Twente. Want dat was het ook gewoon, een tegenreactie op de onmacht in Utrecht. Maar MVV hier als zondebok neerzetten omdat zij niet 'onvoorwaardelijk' voor hun supporters opkomen in dit verhaal, is belachelijk, men heeft gewoon het recht om een eigen mening te vormen op basis van interne conclusies. Maar goed, ik ben dan ook niet iemand die gelooft in de onvoorwaardelijkheid van dingen. Soms zijn feiten belangrijker dan dat.
Een tijd geleden was ook de politie het supportershome binnen gevallen van FC Twente, zij hadden toen als doel het opsporen van een drugshandel. Stel men had destijds niks gevonden, hadden ze toen openbaar moeten zeggen "Ja, wij waren opzoek naar drugsdealers". Nee, natuurlijk niet die informatie blijft intern. Maar je zou dan eventueel wel beter kunnen begrijpen waarom men dan Identiteiten gaat controleren. En dat men zoekt naar mensen die onder de radar willen blijven. Daar zullen ongetwijfeld onschuldigen tussen zitten, net als bij ons. Maar dat maakt het niet minder valide. En dat is weer het gevaar van social media, iedereen heeft een mening en het collectief dat speelt op de emotie, heeft altijd gelijk in de discussie.
Ik weet nog die hele discussie over de winkeliers op de grote gracht, die in de zomer met zijn allen voor hun eigen winkel wilden zitten. De raad van filosofen op Facebook gingen helemaal los over die arme winkeliers die toch zo onmenselijke bestraft werden omdat ze niet de warmte konden ontvluchten (op gemeente grond). Die zaak werd zelfs nog gewonnen voor de rechter. Maar wie zou de zondebok krijgen toebedeeld als een voetganger even op de automatische piloot van de stoep stapte voor al dat terrasmeubilair op die smalle stoep, en onder de passerende bus in kwam? Wie was dan de grote boeman geweest? Want dat is een van de drukste straten van Maastricht qua voetverkeer. Dat perspectief wordt niet aangehaald in de discussie, want het collectief dat speelt op de emotie heeft altijd gelijk blijkbaar.
Ik zeg trouwens niet dat het gerechtvaardigd is wat de ME allemaal doet. Ik zeg alleen dat MVV hier zelf ook slachtoffer van is geworden. Maar net als de treinreizigers in Zwolle en De NS, hoort dat bij het dagelijkse leven. Deal with it en ga gewoon weer verder met je leven. Dan hier kleinzerig om te doen. Het zal niet de laatste keer zijn dat je vrijheid misschien wordt ingeperkt door toedracht van derden. Ik heb zelf nog twee wedstrijden tegoed de afgelopen jaren die derden van mij (en velen) afgepakt hebben, onder andere een leuke pot tegen Cambuur.. Maar helaas, dat is de kracht die individuen hebben binnen onze democratie en de macht van de meerderheid (50,1%) die zich laat gelden als er gestraft moet worden. Hopelijk geeft MVV zelf nog een uitgebreidere toelichting over dit verhaal, als de informatie dit toestaat, misschien dat er dan wat meer begrip ontstaat over het waarom.