FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014

08 okt 2014 10:40
Maosbrögk
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 899
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #16

Boe is dat feeske? schreef : De reden dat er een verplichte buscombi opgelegd is omdat er daadwerkelijk een incident heeft plaatsgevonden in de buurt van Emmen met supporters van MVV vorig seizoen. Ik zal hier verder niet over uitweiden maar dit is niet uit de duim gezogen.

Heel jammer, maar MVV supporters staan landelijk gewoon echt niet goed aangeschreven.


OK, maar betreft het 1 incident, dan moet toch gekeken worden naar de oorzaak, aard, zwaarte en impact van dat incident. En wat is de kans op herhaling?
En hoelang wordt dit ene incident aangedragen als argument om MVV-fans een verplichte buscombi op te leggen?
Zie Volendam-uit. Er is toen 1 keer iets gebeurd en sindsdien is er ieder jaar een verplichte buscombi. Er moet toch een keer komen dat men de fans weer een kans geeft? Of krijg je direct naar ieder enkel incident een levenslange straf?
Een icident is toch incidenteel? Anders is het een structureel probleem en moet je dat aanpakken.

Dat Aachen-Nord - MVV en Fortuna-MVV een verplichte combi zijn, kan denk ik iedereen wel begrijpen, maar Emmen en Volendam-uit...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 11:08 08 okt 2014 11:09 door Boe is dat feeske?.
Boe is dat feeske?
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1489
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #17

Maosbrögk schreef :

Boe is dat feeske? schreef : De reden dat er een verplichte buscombi opgelegd is omdat er daadwerkelijk een incident heeft plaatsgevonden in de buurt van Emmen met supporters van MVV vorig seizoen. Ik zal hier verder niet over uitweiden maar dit is niet uit de duim gezogen.

Heel jammer, maar MVV supporters staan landelijk gewoon echt niet goed aangeschreven.


OK, maar betreft het 1 incident, dan moet toch gekeken worden naar de oorzaak, aard, zwaarte en impact van dat incident. En wat is de kans op herhaling?
En hoelang wordt dit ene incident aangedragen als argument om MVV-fans een verplichte buscombi op te leggen?
Zie Volendam-uit. Er is toen 1 keer iets gebeurd en sindsdien is er ieder jaar een verplichte buscombi. Er moet toch een keer komen dat men de fans weer een kans geeft? Of krijg je direct naar ieder enkel incident een levenslange straf?
Een icident is toch incidenteel? Anders is het een structureel probleem en moet je dat aanpakken.

Dat Aachen-Nord - MVV en Fortuna-MVV een verplichte combi zijn, kan denk ik iedereen wel begrijpen, maar Emmen en Volendam-uit...?


Absoluut goede vragen! Tijd om het op de agenda te krijgen bij het supportersoverleg en MVV. Wellicht dat een Uitkaart toch een oplossing biedt voor dit probleem. Maar daar zitten weer andere haken en ogen aan.

Boe is dat feeske?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 11:39
kribbebieter
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 95
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #18
Sowieso een rare sanctie. Een straf op leggen voor de wedstrijd voor het seizoen erna, wat un clowns. Hoe kan men zoiets nog serieus nemen behalve dat men helaas macht heeft om zoiets op te leggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 12:29 08 okt 2014 12:30 door Jacques.
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3819
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #19

Maosbrögk schreef : Dat Aachen-Nord - MVV en Fortuna-MVV een verplichte combi zijn, kan denk ik iedereen wel begrijpen


Sorry voor het off-topic gaan, maar ik wil hier toch graag een punt van maken. Ik ben er bij deze wedstrijden altijd bij, in het uitvak, dus ik reis mee met de combi. Maar ook bij deze wedstrijden kan ik dat helemaal niet begrijpen. Neem nou de wedstrijd in het oosten van afgelopen augustus. Van half twaalf tot kwart voor zes weg, dus meer dan zes uur, voor een wedstrijd die anderhalf uur duurt en 25 km verderop gespeeld wordt. En al die tijd geen alcohol mogen nuttigen en allerlei andere beperkingen hebben. Ik ben nog nooit op een incident te betrappen geweest, nog nooit aangesproken door een suppoost op mijn gedrag of iets dergelijks. Dus nee, ik zal er nooit begrip voor opbrengen dat ik met dergelijke maatregelen geconfronteerd word.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.
De volgende gebruiker (s) zei dank u opadiehard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 13:04 08 okt 2014 13:05 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #20

Jacques schreef :

Maosbrögk schreef : Dat Aachen-Nord - MVV en Fortuna-MVV een verplichte combi zijn, kan denk ik iedereen wel begrijpen


Sorry voor het off-topic gaan, maar ik wil hier toch graag een punt van maken. Ik ben er bij deze wedstrijden altijd bij, in het uitvak, dus ik reis mee met de combi. Maar ook bij deze wedstrijden kan ik dat helemaal niet begrijpen. Neem nou de wedstrijd in het oosten van afgelopen augustus. Van half twaalf tot kwart voor zes weg, dus meer dan zes uur, voor een wedstrijd die anderhalf uur duurt en 25 km verderop gespeeld wordt. En al die tijd geen alcohol mogen nuttigen en allerlei andere beperkingen hebben. Ik ben nog nooit op een incident te betrappen geweest, nog nooit aangesproken door een suppoost op mijn gedrag of iets dergelijks. Dus nee, ik zal er nooit begrip voor opbrengen dat ik met dergelijke maatregelen geconfronteerd word.


En toch zul je altijd je fiets moeten afsluiten, je voordeur goed dicht moeten trekken als je je huis verlaat en altijd naar links moeten kijken op een kruispunt, terwijl je weet dat je voorrang hebt. We leven in een samenleving. Eén iemand kan het verpesten voor een hele groep, waarbij die groep haar geloofwaardigheid verliest. Statistieken wijzen uit dat er altijd één iemand aanwezig is bij dit soort duels, die in zichzelf gelooft en niet in samenhorigheid (club).

Die hekken in de Geusselt, die staan er niet speciaal voor Jacques. Die staan er, zodat Jacques geen thuiswedstrijd hoeft te missen, als één iemand zich groter voelt dan de club.

Binnen de samenleving heb je vrijheden, maar dat wilt niet zeggen dat je absolute vrijheid hebt. Je blijft eigendom van de samenleving tot je dood. Als je dat niet had, dan kon geen agent je aanhouden, rechter je bestraffen en zorgverzekering je dwingen te betalen. Het bezoeken van een voetbalwedstrijd is een vrijheid die je gegund wordt door de samenleving, maar ook een vrijheid die beperkt kan worden in belang van de samenleving. Iets waar veel mensen over zullen vallen, maar in andere situaties hebben ze er wel de voordelen ervan. (Klassenonderscheid Trein, klassenonderscheid woonlocaties, Taxi baan, grondwallen bij een evenement met monster trucks. etc.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 13:15 08 okt 2014 13:16 door Jacques.
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3819
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #21
Ik snap je punt echt wel houten, en misschien had ik er niet de nadruk op moeten leggen dat ik nooit iets verkeerd doe want het gaat inderdaad niet om mij specifiek, maar ik vind de vergelijkingen die je maakt nogal krom. In feite accepteer je dus dat er zonder een buscombi van alles fout zou gaan en stel je dat een buscombi dat voorkomt. Nu ben ik in het verleden vaker meegeweest met uitwedstrijden naar dat clubje, toen nog met vrij vervoer. En dan ging het er echt niet vriendelijk aan toe tussen de supportersgroepen, maar ik kan me eigenlijk geen massale vechtpartijen herinneren tussen MVV- en Rodafans? Bij Fortuna - Roda een paar weken geleden stonden er fans van Roda op een gegeven moment op het speelveld, met zwarte bivakmutsen op. Naar verluid voornamelijk een groep notoire Aachen-hooligans. En dat ondanks de verplichte buscombi. Dan werkt de combi toch gewoon niet?

Naar links kijken op een kruispunt of mijn fiets afsluiten, dat zijn maatregelen waarvan ik geloof dat ze werken, ook al zouden ze in een ideale wereld niet nodig moeten zijn. Een buscombi, daar ben ik heilig van overtuigd dat het schijnveiligheid biedt. Als het al werkt, dan is dat omdat mensen gewoon geen zin meer hebben om naar het stadion te gaan. MEnsen die echt op rellen uitzijn, die houden zich niet aan een combi of gaan braaf mee met de combi en halen alsnog iets uit. Dat is zoiets als minder fietspaden aanleggen en fietsen op veel plaatsen verbieden, om vervolgens te concluderen dat fietsendiefstal is afgenomen en de maatregel dus een succes is! Ja, omdat mensen maar niet meer met de fiets gaan was er gewoon geen fiets om te stelen...

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 13:33
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #22
Ik heb in Emmen gewoon plaats kunnen nemen op de tribune een paar jaar geleden. Ik kreeg nog een gratis entreekaart van een Emmen supporter. Zeer sympathieke mensen daar, dus mijn ervaring is ook weer een beetje anders. Maar blijkbaar heeft er vorig jaar een incident plaatsgevonden en heeft één iemand het weer verpest voor een hele groep. Oneerlijk ja, maar het is makkelijker een groep te vangen dan een individu. Je straft nu een groep, in plaats dat je iemand persoonlijk straft. Nu weet de groep wat haar plaats is. Men wilt voorkomen dat dit incident zich herhaalt met een ander individu, men wilt geen katvangers die de agenda van de groep ten horen brengen. Dat is de enige achterliggende gedachte.

Een combi is zeer zeker schijnveiligheid. Als je wilt kom je in elk stadion het veld op. Maar er zit ook een financieel verhaal aan bij het gecontroleerd vervoeren van supporters. Het vermindert uiteindelijk de kosten voor de samenleving. Minder risico op vandalisme van zowel eigendommen van de bezoekende club als de thuisclub (verzekeringen/verhoging jaarlijkse premie = extra kosten samenleving), minimale politie kosten (kosten samenleving)(een uitvak is makkelijker te beheersen, dan een parkeerplaats). Daarom zal men eerder geneigd zijn deze optie te kiezen.

Oneerlijk voor mensen die zich altijd gedragen,dat zeer zeker, daar heb je gelijk in. Maar dit is de enige methode om grip te houden (lees=macht). Tenzij men iets kan verzinnen om een katvanger te straffen, maar daar is de overheid het niet over eens. Dus wordt de groep maar gestraft. Laten we blij zijn dat de KNVB niet elk incident bestraft met puntenaftrek, want dan kan een club kapot gemaakt worden door één supporter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 14:50 08 okt 2014 15:00 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #23
Trouwens, het draait in mijn ogen niet alleen om geld en de mening van de samenleving. Maar ook om baanbehoud. Stel het escaleert in Emmen volgende week. Dan zal men vanaf de zijkant roepen: "Vorig jaar was er ook een incident, waarom hebben jullie geen combi verplicht gesteld? " Uiteindelijk zal dan de lokale driehoek, de gemeente (en bij zeer grote incidenten) de minister van veiligheid en justitie op het matje moeten komen en bewijzen dat ze naar eer en geweten hebben gehandeld. En de samenleving kennende, zullen één of meerdere personen hun baan verliezen, als veiligheidsvoorschriften of andere protocollen zijn genegeerd. Want incidenten horen niet in de samenleving, en iemand moet het boetekleed hiervoor aantrekken.

De wedstrijden tegen RJC en Fortuna hebben genoeg beeldmateriaal in het verleden opgeleverd, om elk incident te kunnen opblazen in de media. Dus die zal nooit meer combi-vrij zijn.

Nu met dat incident met die Monstertruck in Haaksbergen, zullen ook veel mensen hun baan gaan verliezen. Vanaf de organisatie,de gemeente tot boven aan bij Bolke de Beer (minister van Veiligheid en Justitie) zijn hun baan op dit moment niet zeker, totdat onderzoek is voltooid. Dus het draait niet alleen om kosten, maar ook om banen. De supporter/burger is uiteindelijk maar een pion in het spel van wet en regelgeving.

En eerlijk gezegd vind ik het wel fijn dat er voor me gedacht wordt, zodat ik niet hoe Braveheart het stadion in hoef te komen en me zorgen moet maken over de fundering van de tribune. Hoewel, jezelf strategisch opstellen bij race evenementen blijft een must.. (Verschrikkelijk voor de mensen die zich veilig waanden.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 14:54
αναρχος
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 539
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #24
Het is gewoon een duidelijke ''verdeel en heers'' tactiek. Zelfde verhaal geldt voor het afsteken van vuurwerk en al het andere dat door sommige machthebbers als onwenselijk wordt gezien. De maatschappelijke kosten zijn voor het grootste gedeelte aan de politie zelf te danken. Ze bepalen zelf hoeveel politie inzet er nodig is, zonder dat er door iemand van buiten de organisatie wordt gecontroleerd of deze inzet realistisch is. Ik snap ook wel dat het ze liever een voetbalwedstrijd kijken, dan dat ze achter echte criminelen aangaan. Helaas leidt dit tot een situatie waarin de politie zichzelf van het werk verschaft dat zij zelf prefereren. Dit gaat ten koste van de supporters omdat de inzet alleen gerechtvaardigd kan worden door het aandikken van incidenten en/of potentiële gevaren. Daarnaast heb ik het idee dat er ook regelmatig incidenten door de politie zelf worden uitgelokt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 20:30
Satinius
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 7
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #25
Vorig seizoen met de auto in Emmen geweest en had dit nu ook op de planning. Helaas gaat het nu niet meer door.....
Dat er afgelopen seizoen een incident heeft plaatsgevonden, heb ik toen ook vernomen. Maar waren hier niet mensen bij betrokken die met de (vrijwillige) buscombi de reis hadden gemaakt???? Of klopt dit niet?

Buscombi noar Emmen foi foi foi.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2014 15:08
Audiowaste
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 969
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #26
Nou beste buscombi, ik ben jou eigenlijk wel een beetje moe. Iedere keer word je me weer opgedrongen, zonder dat ik naar je vraag. Niet dat ik nu zo vaak gebruik van je maak, maar dat zal ook wel een reden hebben. En dan niet zozeer omdat het voetbal van MVV kut is of het gebrek aan goals. Ik bedoel dat went wel, het voetbal is al 14 jaar niet om aan te zien, dus die ene wedstrijd in Emmen kan er dan ook nog wel bij. Nee, meer omdat ik wat van mijn vrijheid wil genieten en daar geef jij me de kans niet voor.

Zo vlak voor een wedstrijd heb ik namelijk altijd last van chronische dorst. Nu zul je vast wel wat flesjes lauw water bij je hebben, maar ik geef toch de voorkeur aan bier. Dat maakt namelijk de wedstrijd nog enigszins dragelijk om naar te kijken. Wanneer je wat gedronken hebt, wordt je toch wel wat losser met zingen en bij het juichen wanneer MVV weer scoort en de goal afgekeurd wordt. Hoe het juichen gaat wanneer een goal goed gekeurd wordt, weet ik even niet meer. Hier kom ik na de wedstrijd tegen Achilles wel op terug of anders tegen Eindhoven. Maar aangezien jij nogal hechte vriendjes bent met de lokale bermudadriehoek, lijkt al het bier daar ook in te verdwijnen. Net zoals mijn vrijheid en de goals van MVV.

Je kost me trouwens ook zo veel tijd trouwens, die heb ik helemaal niet voor jou. Weet je dat je me al om 18:00 uur komt oppikken voor een wedstrijd in Sittard die dan twee uur later begint? Best vroeg, vind je ook niet? Als we dan toch zo vroeg moeten vertrekken, kunnen we ook best een fietscombi invoeren. Maar daar ben ik dan weer te lui voor, al kun jij daar dan weer niets aan doen. Nee beste buscombi, ik weet dat jij mij heel graag mag maar ik moet je toch teleurstellen, het is niet echt wederzijds. Hopelijk maak ik je nu niet verdrietig. En als dat wel zo is, dan wen er maar aan. Heel veel mensen zullen jou nog verdrietig gaan maken.

“What a great day for football, all we need is some green grass and a ball.”
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke, Mebwaster, Raffalaldo, J.P. Ler, Frostie_999, Heugem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2014 19:04
Raffalaldo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 366
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #27

Audiowaste schreef : Nou beste buscombi, ik ben jou eigenlijk wel een beetje moe. Iedere keer word je me weer opgedrongen, zonder dat ik naar je vraag. Niet dat ik nu zo vaak gebruik van je maak, maar dat zal ook wel een reden hebben. En dan niet zozeer omdat het voetbal van MVV kut is of het gebrek aan goals. Ik bedoel dat went wel, het voetbal is al 14 jaar niet om aan te zien, dus die ene wedstrijd in Emmen kan er dan ook nog wel bij. Nee, meer omdat ik wat van mijn vrijheid wil genieten en daar geef jij me de kans niet voor.

Zo vlak voor een wedstrijd heb ik namelijk altijd last van chronische dorst. Nu zul je vast wel wat flesjes lauw water bij je hebben, maar ik geef toch de voorkeur aan bier. Dat maakt namelijk de wedstrijd nog enigszins dragelijk om naar te kijken. Wanneer je wat gedronken hebt, wordt je toch wel wat losser met zingen en bij het juichen wanneer MVV weer scoort en de goal afgekeurd wordt. Hoe het juichen gaat wanneer een goal goed gekeurd wordt, weet ik even niet meer. Hier kom ik na de wedstrijd tegen Achilles wel op terug of anders tegen Eindhoven. Maar aangezien jij nogal hechte vriendjes bent met de lokale bermudadriehoek, lijkt al het bier daar ook in te verdwijnen. Net zoals mijn vrijheid en de goals van MVV.

Je kost me trouwens ook zo veel tijd trouwens, die heb ik helemaal niet voor jou. Weet je dat je me al om 18:00 uur komt oppikken voor een wedstrijd in Sittard die dan twee uur later begint? Best vroeg, vind je ook niet? Als we dan toch zo vroeg moeten vertrekken, kunnen we ook best een fietscombi invoeren. Maar daar ben ik dan weer te lui voor, al kun jij daar dan weer niets aan doen. Nee beste buscombi, ik weet dat jij mij heel graag mag maar ik moet je toch teleurstellen, het is niet echt wederzijds. Hopelijk maak ik je nu niet verdrietig. En als dat wel zo is, dan wen er maar aan. Heel veel mensen zullen jou nog verdrietig gaan maken.


Heb nog een elektrische fiets voor je staan ;-) Scheelt weer halve krachten en kom je de berg zonder een druppeltje zweet op. Mandje van voor, waar een krat bier met koelelementen inpast. Ik zie zo'n fiets-combi wel zitten, al moet ik eerst vanuit Maasmechelen naar Maastricht komen om me aan te sluiten bij de verplichte fiets-combi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2014 19:28
Audiowaste
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 969
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #28
Ik stel voor om dan een tandem te gebruiken ;)

“What a great day for football, all we need is some green grass and a ball.”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2014 08:42
gaston satijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 447
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #29
Dan toch maar zo een 20 persoons bierfiets, feestverlichting, muziekje, bier van de tap. :thumbsup:
De volgende gebruiker (s) zei dank u Raffalaldo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2014 21:15
Sandro
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 861
Meer
FC Emmen - MVV Maastricht 18 Oktober 2014 #30
FC Emmen - MVV Maastricht wordt volgende week zaterdag uitgezonden op FOX Sports 1 Eredivisie, Kanaal 421
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.394 seconden