FC Oss begon goed aan het seizoen en stond na vier wedstrijden zelfs nog eerste. Zijn sindsdien langzaam maar zeker weggezakt met een kleine opleving in januari. Oss won 1 december voor het laatst een uitwedstrijd, van de tien uitwedstrijden daarna verloren ze er acht en enkel uit bij De Graafschap in december (1-1) en Den Bosch in maart (0-0) wisten ze een verlies te voorkomen. Van de laatste negen wedstrijden (dus thuis en uit opgeteld) won Oss er precies één (van RKC), speelde er twee gelijk en verloor de andere zes. Puur afgaand op de vorm van Oss moet MVV een relatief eenvoudige zege kunnen behalen, ze zijn daar al maanden de weg volledig kwijt. Trainer Wels is sinds een ruime maand van systeem veranderd en speelt weer echt met buitenspelers, maar dat heeft Oss nog geen resultaat gebracht. De doelpunten komen van aanvallende middenvelders Kamaci en van de Venne. Kamaci speelt in het nieuwe systeem feitelijk als centrumspits en scoort de laatste wedstrijden steeds (vier doelpunten in de afgelopen drie wedstrijden), ook al levert dat Oss maar weinig punten op. Voor Oss staat er natuurlijk wel nog iets op het spel, daar kom ik hieronder op.
Stand vooraf, alleen de teams die MVV nog kan inhalen of andersom, eerst het puntenaantal en dan het doelsaldo:
7 FC Emmen 54 7
8 SC Cambuur 52 1
9 MVV Maastricht 49 2
10 Almere City 49 -7
11 FC Volendam 46 -5
(12 FC Dordrecht 46 -22)
(13 Jong AZ 45 -11)
14 FC Den Bosch 44 4
15 FC Oss 44 -12
16 FC Eindhoven 43 -23
Dordrecht heeft al een periode, waar die eindigen maakt voor play-off plaats weinig uit. Jong AZ mag geen play-offs spelen dus ook niet relevant. Cambuur is verder de enige ploeg die concurrentie is voor de play-offs, die nog kans maakt op de laatste periode (zie uitzondering hieronder*), dus ook dat maakt verder weinig uit. Voor alle duidelijkheid: met de huidige klassering van Dordrecht en Jong AZ spelen Cambuur, wijzelf en Almere play-offs en Volendam, Den Bosch en de ploegen daaronder niet. De tiende plaats is op dit moment de “cut”. Kan dus veranderen als Dordt en/of Jong AZ nog stijgen.
Van onder naar boven:
Eindhoven staat wel op dit lijstje, maar kan MVV alleen inhalen als ze twee keer winnen, wij twee keer verliezen én er maar liefst 25 doelpunten goedgemaakt worden. Dat gaat niet gebeuren. Eindhoven speelt nog tegen Almere en Oss dus kan wel degelijk voor ons nog een rol spelen. Zie ook de uitzondering op periodetitel hieronder.
Oss moet twee keer winnen, van ons en van Eindhoven, en wij twee keer verliezen – of één keer verliezen, één keer gelijkspelen en dan nog 14 doelpunten goedmaken - om ons in te halen. Dit geeft het belang van komende vrijdag meteen goed aan.
Den Bosch moet twee keer winnen, van Emmen en van Go Ahead, en wij twee keer verliezen – of één keer verliezen, één keer gelijkspelen – om ons in te halen. Ze hebben al een beter doelsaldo dus dat biedt geen ruimte.
Volendam moet tegen Jong Ajax dat om de titel strijd, en daarna nog uit naar Almere. Volendam staat drie punten en zeven doelpunten achter op ons. Met een overwinning op Oss zetten we Volendam onder normale omstandigheden op een te grote achterstand. Kanttekening is dat een grote nederlaag van ons tegen Jong Ajax nog roet in het eten zou kunnen gooien qua doelsaldo. Maar let wel: Volendam kan ons dan alleen nog voorbij als ze van Almere winnen, en dat betekent weer dat Almere ons vrijwel niet meer kan inhalen.
Voor al deze clubs geldt heel simpel: als wij vrijdag van Oss winnen, dan blijven we ze sowieso voor. Dat betekent ook automatisch dat we minimaal tiende worden en dat we de play-offs binnen hebben. Disclaimer: enkel een scenario waarbij we van Oss winnen, maar heel hard onderuitgaan bij Jong Ajax, én Volendam haalt uit tegen Jong Ajax én Almere, maar Almere wint met nog grotere cijfers in Eindhoven, zou betekenen dat we nog een kans hebben de play-offs te verspelen ondanks winst op Oss. Niet realistisch maar ik wil het genoemd hebben.
Winnen we echter niet van Oss, dan wordt het spannender. Ook bij een gelijkspel staat MVV er waarschijnlijk nog goed op, maar bij een nederlaag zijn we afhankelijk van andere clubs. Ik ga niet alle scenario’s beschrijven, ik wilde vooral duidelijk maken dat winst op Oss MVV zekerheid biedt.
Dan de andere clubs:
Almere staat gelijk in punten maar heeft een fors minder doelsaldo. Almere moet naar Eindhoven en mag daarna nog tegen Volendam. Eindhoven vecht voor de laatste strohalm, dus ik verwacht dat Almere daar niet wint. Maar Almere maakt sowieso tot de laatste ronde kans ons te passeren.
Cambuur staat drie punten voor, mag thuis tegen Helmond en uit naar Telstar. Speelt bovendien nog mee om de periode. Ik zie ons die drie punten niet goedmaken.
Emmen staat vijf punten voor en heeft een beter doelsaldo. Alleen als MVV twee keer wint maken we nog kans. En dan moet Emmen maximaal één punt pakken, Emmen speelt de laatste wedstrijd thuis tegen nummer laatst Jong Utrecht, dus ook dat zie ik niet gebeuren.
Kort en goed: door de nederlaag tegen Jong AZ moeten we overslaan eerste ronde play-offs uit ons hoofd zetten. Tegen Oss moet er gewonnen worden, dan zijn de play-offs en het linkerrijtje zeker. Betekent dat we – grote verschuivingen daargelaten - tegen Almere komen te spelen in de eerste ronde van de play-offs. Niet mijn favoriete tegenstander, maar Almere moet te pakken zijn. En dan zou er wel eens opeens een erg interessante volgende ronde kunnen staan… Tegen een club met geel-zwarte clubkleuren…
*dit wordt een ingewikkeld verhaal, maar kort gezegd: Eindhoven kan nog tweede worden in de periode, als Fortuna dan de periode wint, krijgt Eindhoven de play-off plaats. Maar dat kan alleen als Jong Ajax twee keer verliest, dus ook van ons. Aangezien ook Volendam en Almere nog tegen elkaar spelen en Eindhoven nog tegen Oss en Almere, en ook dat Cambuur nog punten moet laten liggen om Eindhoven op die tweede plaats in de periode te krijgen, betekent dit scenario weliswaar dat Eindhoven een play-off plaats krijgt, maar dat MVV door de andere resultaten sowieso hoog genoeg eindigt voor de play-offs.
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.