Interview Raoul Last & Pepijn Schlösser
Doorgebroken talenten Schlösser (21) en Last (19): ‘Eer staat op het spel bij Roda-MVV’
Ze zaten vroeger allebei als hartstochtelijk supporter op de tribune en zijn nu doorgebroken bij hun favoriete club. Raoul Last (19) bij MVV en Pepijn Schlösser (21) bij Roda JC. Zondag treffen ze elkaar bij de altijd beladen derby in Kerkrade. „De eer staat op het spel.”
Hoe ben je doorgebroken bij het eerste elftal?
Last: „Op mijn tiende kwam ik bij MVV terecht. Ik heb ook nog bij Fortuna en Genk gespeeld om daarna weer terug te keren in Maastricht. Ik ben ook een jaar jeugdinternational geweest, bij Oranje onder 15. Samen met spelers als Kik Pierie, die nu bij Ajax onder contract staat, Thomas Buitink van Vitesse en Evert Linthorst van VVV, een goede vriend van me. Vorig jaar mocht ik met MVV mee op trainingskamp naar Turkije, daarna rolde ik in de selectie. Ik vind het geweldig dat ik dit seizoen al zoveel heb mogen spelen.”
Schlösser: „Ik heb vorig seizoen al mijn debuut mogen maken, maar dit jaar speel ik vast in de basis. De trainer heeft aan het begin van het seizoen het vertrouwen in me uitgesproken.”
Jullie spelen allebei op de backpositie. Wie zijn jullie voorbeelden?
Last: „Jordi Alba van Barcelona en Andrew Robertson van Liverpool. Ik lijk een beetje op Alba, qua speelstijl. Via de combinatie spelen, met veel beweging. Alleen is hij natuurlijk twintig keer beter.”
Schlösser: „Ik kijk veel Engels voetbal en ben ook wel fan van allebei de backs van Liverpool. Die ploeg speelt echt heel erg mooi voetbal, daar kun je ook wat van opsteken.”
Denk je dat je eerder de kans hebt gekregen nu je club het financieel en sportief moeilijk heeft?
Schlösser: „Ik denk vooral vanwege de financiële problemen. Toen de club nog meer geld te besteden had, werden er veel meer spelers gehaald. Dan is het moeilijker om je ertussen te wringen.”
Last: „Ik zie dat MVV steeds vaker jeugd de kans geeft. Niet zozeer omdat het budget minder is, maar omdat er ook in deze omgeving best talent zit.”
MVV en Roda beleven beide een tumultueus seizoen. Wat merk je van onrust?
Schlösser: „Binnen de club krijg je er niet veel van mee, maar ik las de nieuwsberichten natuurlijk wel op Facebook of bij de krant. Als groep heb je het er onderling ook over. Of het onze resultaten ook negatief beïnvloed heeft, dat weet ik niet. Soms was het wel jammer. Tegen De Graafschap speelden we bijvoorbeeld echt een goede wedstrijd, maar daar had na afloop niemand het meer over omdat tegelijkertijd De la Vega uit het stadion werd gegooid.”
Last: „Ik denk dat het deels wel invloed heeft op de groep. Zeker voor mij als jeugdspeler die voor het eerst bij de profs speelt. Als je vaker wint, is dat fijner binnenkomen. Nu zit er meer druk op.”
Roda en MVV bungelen onderaan in de eerste divisie. Is dit seizoen al verloren?
Last: „Nee, dat denk ik niet. Als we de nodige wedstrijden winnen, kunnen we zo meedoen voor een periodetitel. Iedereen in het team wil omhoog. Je denkt: nondeju, we hebben de kwaliteit, dat moeten we ook laten zien. We hebben iets goed te maken, vooral richting de fans.”
Schlösser: „Zeker niet. De eerste seizoenshelft was gewoon poep, maar ik ben best optimistisch ingesteld. Er komen nog twee periodes aan. Dat is het fijne van de eerste divisie: je kan steeds weer opnieuw beginnen.”
Heb je iets achter de hand, mocht je niet slagen als profvoetballer?
Schlösser: „Ik zit in het laatste jaar van mijn bachelor psychologie aan de Universiteit Maastricht. Misschien dat ik het in de toekomst wel kan combineren, iets met sportpsychologie bij een voetbalclub. Dat wordt namelijk steeds belangrijker, want om top te kunnen presteren moet ook in het hoofd alles goed zitten.”
Last: „Ik volg de Cios-opleiding in Sittard. Thuis wordt ook gestimuleerd dat ik iets achter de hand heb; voor hetzelfde geld raak je geblesseerd. Daarnaast volg ik ook een trainerscursus. Ik vind het leuk om jeugd te trainen. Ik ben ook de enige speler in de MVV-selectie die dat doet. De kinderen vinden het geweldig dat ze getraind worden door een speler die in MVV 1 speelt. Soms zeggen ze, hé trainer, mooie assist!”
Merk je iets van een generatieverschil met oudere spelers?
Schlösser: „Dat is er wel, ja. Dat merk je bijvoorbeeld aan hoe je met elkaar omgaat. Jongere spelers uiten kritiek wat meer onderling, na de wedstrijd bijvoorbeeld. Oudere spelers zijn voor mijn gevoel wat meer geneigd om dat ten overstaan van de groep uit te spreken. Al is die jongere generatie voor mijn gevoel dan ook wel weer wat snel op de teentjes getrapt.”
Last: „In de sfeer van de groep merk ik dat niet. We spelen allemaal samen OSM, een onlinespel waarin je manager bent van een voetbalteam. Op het veld merk je wel dat oudere spelers slimmer zijn, meer ervaring hebben en rustiger zijn in bepaalde situaties. Die helpen ons ook. Zoals Anthony van den Hurk of Thibaut van Acker. Daar leer ik van. Dat is ook een teken dat ze iets in je zien. Anders zouden ze dat niet doen.”
Jullie komen allebei uit de regio. Hoe beladen is deze derby voor je?
Last: „Vroeger zat ik zelf op de tribune, nu speel ik voor al die mensen. Mijn vader Frans is techniektrainer bij MVV, hij heeft een businesskaart, ik ging altijd samen met hem kijken. Natuurlijk is dit een bijzondere wedstrijd. Dat wordt vanuit de jeugd al gestimuleerd: tegen Roda moet je extra fel zijn. Niet honderd procent, maar tweehonderd procent. Roda is voor MVV nog meer een rivaal dan Fortuna.”
Schlösser: „Ik kom uit Hoensbroek, maar woon nu in Amstenrade, precies een kwartier rijden van de stadions van Roda en Fortuna. Maar bij Fortuna of MVV zou ik nooit willen spelen, echt niet. Ik kom van kinds af aan al bij Roda JC en ging ook al naar de wedstrijden toen ik er nog niet speelde. Deze wedstrijd is altijd beladen. De eer staat op het spel.”
Wat is je droom voor de toekomst?
Schlösser: „Ik denk in kleinere droompjes. Ik zou heel graag met Roda bovenin meespelen in de eerste divisie of promoveren. Als dat lukt zou ik ooit nog wel eens in Spanje willen spelen, dat ligt me denk ik wel.”
Last: „Barcelona en Liverpool zijn mijn droomclubs. Qua ambiance, kwaliteit, tempo, alles. Maar laat ik eerst zorgen dat ik een vaste waarde blijf bij MVV en mijn opleiding haal. Ik heb nog geen contract, maar we zijn dicht bij een overeenkomst. Een verbintenis voor anderhalf jaar. Dat is voor mij een extra stimulans. Daar ga je nóg harder voor lopen.”