Column - Miljaar Sjeraar

06 apr 2014 21:34 06 apr 2014 21:44 door les rouges blancs.
les rouges blancs
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2739
Meer
Column - Miljaar Sjeraar #106
"Miljaar Sjeraar: Maatschappelijk Onverantwoord"

"Wat een ellende. Wat een rampseizoen was dit. Er zijn nog vijf wedstrijden te spelen, het is nog mogelijk om een prijs te pakken. Maar niets, helemaal niets kan bij mij die sportieve teleurstelling wegnemen. Geen enkele thuiswedstrijd bereikte dit seizoen een memorabel hoogtepunt. Alleen de winst tegen Ado gaf mij een sprankje hoop, maar dat werd weer snel neergesabeld door de amateurs uit Cuijck. Niets, maar dan ook helemaal niets was aantrekkelijk aan MVV dit seizoen. En ik vreet mijn seizoenkaart op als er komende maand toch nog een prijs wordt gepakt. Want met deze inconsistente ploeg lijkt dat praktisch onmogelijk.

Waar is toch die strijd gebleven. Die over mijn lijk mentaliteit op het veld, dat al die jaren zoveel kwaliteit verbloemde. De interactie met het publiek, de Angelside-tribune die zich massaal liet horen als de aanvoerder opkeek de mensenmassa in. De Boschpoort tribune die in canon de Angelside deed volgen. Hoe anders is dat nu, geen 'oeh', en geen 'aah' komt meer van de tribunes af. De 'Och jeh' mentaliteit van het veld, lijkt te zijn overgeslagen op het publiek.

En dan vraag ik me serieus af, waar is MVV in godsnaam mee bezig. Ik heb altijd een duidelijke scheidingslijn getrokken tussen de Maatschappelijke Vereniging en de voetbalclub. Maar gezien de zeer slechte sportieve uitstraling die al anderhalf jaar het gezicht van MVV is, begin ik nu oprecht te twijfelen aan de prioriteiten binnen deze club. Er wordt al anderhalf jaar een wanproduct voorgeschoteld waar je misselijk van wordt, een product dat niet bindt, niet behoudt, laat staan verkoopbaar is. In dat anderhalve jaar van sportieve tegenslag heb ik van het bestuur nog geen kreet gehoord over een constructieve oplossing voor dit probleem. En als die er was, dan was die ook zo weer weg (Maic Sema). Binnen mijn eigen kringen is zeker de helft van de MVV supporters medio december afgehaakt , zelfs mensen met een seizoenkaart, onder met het motto: 'het is niet meer om aan te zien." En gelijk hadden ze, het was ook niet om aan te zien.

Tevens gaat er al anderhalf jaar het gerucht rond, dat MVV vorig seizoen niet mocht promoveren omdat de organisatie er niet klaar voor was, de voorzitter zou dit hebben bevestigd op klein Geusselt. En dit zou de reden zijn geweest voor het vertrek van Trost. Normaliter zou ik deze praatjes afdoen als fabeltjes. Maar je gaat zoeken naar een plausibele verklaring voor wat je iedere week voor de kiezen krijgt, zelfs deze bijna absurde geruchten begin je te geloven. Onbegrijpelijk dat een team twee uiterste kan laten zien, de ene week voetballen ze over vijf schijven. Terwijl ze compleet een maand later nog geen pass meer kunnen geven over vier meter. De wind zit in de voetbalsport niet altijd in je rug, maar laat zien dat je alles geeft. Ga strijdend ten onder, dan ga ik teleurgesteld, maar tevreden naar huis. Maar het blijft maar voortduren. De tribunes raken steeds leger, en dat raakt me, vooral de leegte en stilte is confronterend in het stadion. Want je weet hoe het allemaal was en kan zijn.


Ik hoor op televisie uit de mond van onze voorzitter 'omni-club', ik hoor 'maatschappelijk verantwoord bezig' en het is vooral allemaal 'zeer complex'. Maar een achtstegroeper kan je dit eenvoudige rekensommetje oplossen en zien dat deze aanpak verliesgevend is. Het spel is gewoon niet aantrekkelijk genoeg en de gaten in het publiek beginnen gigantisch te geworden. De passie en goodwill is verdwenen. De kranten staan vol met artikelen die de club op pijnpunten raken, complete achilleshielen worden blootgelegd waar de achterban niets van weet. En dan de woorden spreken, we willen dat Maastricht zich gaat binden met de club. Binden? Aan zoveel onzeker- en onduidelijkheid? Aan een voorstelling zonder hoofdact? Er wordt in de media geworsteld over wie de waarheid spreekt en wat de beste juridische escapade is. Het eigen ontwikkelde lange termijnplan wordt gezien als een bijbel, waarvan de interpretatie filosofisch benaderd mag worden. Nu vliegt de halve jeugd weer de deur uit. Laat ik voorop stellen dat het volkomen begrijpelijk dat je (nu) een partnerschap wil aangaan, omdat je zelf de middelen niet hebt. Maar wel heel hard het resultaat van goed opgeleide jeugdspelers nodig hebt. Maar de manier waarop dit allemaal gaat is schrijnend en vooral het moment zelf oogt zwaar onprofessioneel, zo niet ondoordacht. Je neemt de mensen een stukje zekerheid af en geeft hen amper tijd om dit te verwerken.

Zoals de wind waait, waait mijn jasje. Schaken met pionnen die je niet hebt. En vooral spelen met vuur en op de eigen blaren zitten. Dat is wat buiten het veld allemaal gebeurt. Van rechtszaken tot emotieloos vasthouden aan regeltjes. En star vasthouden aan een methodiek die al getoetst is en gefaald heeft. Waar zijn die bussen met nieuwe supporters? Die mensen achter de stichtingen? Ik heb ze in de Geusselt nog niet gezien.

Ik ben al twintig jaar supporter van deze club. Ik ben hier opgegroeid, ik ben hier gehecht geraakt. Ik neurie iedere dag als ik in bad zit de liedjes van deze club, over oude tijden en helaas vergane glorie. Ik droom, ik plan, ik wens en hoop. Maar sinds dit seizoen, heb ik nog nooit zo'n kloof gevoeld tussen mij en deze club. Een gevoel van onherkenbaarheid, weltschmerz zou ik het bijna willen noemen. Ik geloofde in 2010 heilig in een mogelijke stabilisatie van 'FC Hollywood aan de maas', zoals de club zo vaak is genoemd. Een nieuw stevig fundament voor MVV, waar bewust wordt omgegaan met de middelen. Een club voor en door supporters. Een proces waarbij stap voor stap dat vertrouwen van Maastricht weer wordt teruggewonnen.

Was het maar waar. Helden uit het verleden worden vergeten, een bedankje voor de archivaris kan er ook niet van af. Personele bezetting als excuus? mijn reet! Als je een modeshow kunt houden kun je ook een bos bloemen sturen. Als je een complete stichting op het veld in het zonnetje kunt zetten, kun je ook een individu eren. Dat is in mijn ogen veel belangrijker dan al dat maatschappelijk gewin eromheen. Die ene man die je hiermee op zijn tenen trapt, zou de rest van zijn leven hier op de tribune kunnen zitten. Die brengt netto geld in het laatje en maakt reclame voor je, omdat hij die passie voor de club heeft. Die koude stichting die je in het zonnetje zet, heeft die passie niet. Hun passie zit in de stichting, en het behoud daarvan.

Voetbal is je core business en daar gaat het gigantisch fout met MVV. In plaats van te stellen "Wij hebben de bezoekersaantallen, te optimistisch begroot" kun je beter stellen. "Wij hebben niet geboden wat van ons verwacht werd". Dan neem je tenminste de blaam op je. Ook dat is transparantie.

Dat MVV beperkt is door factoren, en willen niet altijd kunnen betekent, dat staat als een paal boven water. Maar wat er bij mij gewoon niet in komt is dat men hier een club van de ondergang heeft proberen te redden en dezelfde fouten begint te maken, die de voorgangers ook maakten. Tiny Ruijs werd binnengehaald en kreeg een contract voor twee jaar. Moet je voorstellen als Tiny niet zo meedenkend was geweest om zelf ontslag te nemen, wat dan de consequenties voor MVV zouden zijn geweest. Dan moest er een afkoopsom betaald worden van geld dat er niet was. En was er waarschijnlijk voor het volgende seizoen weer een salarispost minder geweest. Nu loopt het gelukkig allemaal met een sisser af.

Men heeft notabene een erfenis gekregen met een lijst vol feiten hoe je het niet moet aanpakken, maar toch leert men niet van het verleden. De afgelopen drie seizoenen zijn meerjarige contracten uitgedeeld aan spelers die hun faam nooit hebben waargemaakt. Ook komend seizoen zullen die hun contract nog moeten uitdienen. Voor een club met zo'n beperkte middelen en spelersruimte is dat funest. Vooral in een spelersgroep waar sinds het dichtdraaien van de wedstrijdpremies, de gemakzucht is ingeslopen. In mijn ogen allemaal besluiten die de groei alleen maar hebben belemmerd, tot zelfs nu een fase van verval heeft ingezet. Nee bestuur, het spijt me. Het zal allemaal drastisch moeten gaan veranderen komend seizoen. Met damage control de resterende maanden uitzingen, en volgend seizoen je verloren klanten weer het stadion proberen in te lokken. En dat begint allemaal met eerlijk prijsbeleid, voetbalvisie en volledige openheid. En niet te vergeten gebruik te maken van de inspraak richting de KNVB en je achterban hierin betrekken. Dus hop, terug naar het tekenbord, terug naar een vernieuwde spelersgroep die weer wilt, en terug naar dat oude vertrouwde avondje MVV. Zo niet dan wordt voor mij 2014/2015 mijn laatste rondje om de Geusselt. Bij mij als supporter is de maat vol."


Sjeraar...

iech kin diech wel puune, zoe sjoen is dien stökske en oet us hert gegreepe!

diech höbs de nagel op ziene kop geraak! :thumbsup:
MILJAAR wat 'n perfekte analyse :applaus:

Gezwets euver omni maotsjappelik gedoe en zellef in de valkojl stappe, boe zie hun veurgengers vaan betiech höbbe...
de prachtige sfeer dee in de Geusselt aonwezig waor, gans kepot gemaak...
dee sfeer (sinds 2003 veroorzaak door e stel manjefieke gamins) dee us neet allein väöl plezeer gaof...
mer aoch veur 'n groet deil verantwoordelik waor veur de greuj in kiekers / bezeukers vaan de Geusselt ...

Maatschappelijk Onverantwoord. De maat is vol !

Merci Houte ! :applaus:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2014 12:29 07 apr 2014 12:30 door Boe is dat feeske?.
Boe is dat feeske?
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1489
Meer
Column - Miljaar Sjeraar #107
Stuk staat bol van de aannames, foute conclusies en ongenuanceerdheden. (Natuurlijk lang niet alles)
Houten, als dát manier van een column schrijven is dan is je nivo zwaar gezakt.

Moet een column gebaseerd zijn op waarheden (en waarheidsvinding) of op het gevoel van de schrijver?

Boe is dat feeske?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2014 13:02
jeoff
Administrator
Administrator
Berichten: 1922
Meer
Onderwerp Auteur
Column - Miljaar Sjeraar #108

Boe is dat feeske? schreef : Stuk staat bol van de aannames, foute conclusies en ongenuanceerdheden. (Natuurlijk lang niet alles)
Houten, als dát manier van een column schrijven is dan is je nivo zwaar gezakt.

Moet een column gebaseerd zijn op waarheden (en waarheidsvinding) of op het gevoel van de schrijver?


Je moet een column niet verwarren met een nieuwsartikel natuurlijk. Ook ik vind de column van Houten deze maand te kort door de bocht maar het is nu eenmaal zijn gevoel. En dat gevoel wordt zo te zien door velen gedeeld.

Column: "een kort stukje proza waarin de auteur spits en uitdagend zijn mening ventileert"
De volgende gebruiker (s) zei dank u les rouges blancs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2014 13:12
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3800
Meer
Column - Miljaar Sjeraar #109

Boe is dat feeske? schreef : Stuk staat bol van de aannames, foute conclusies en ongenuanceerdheden. (Natuurlijk lang niet alles)
Houten, als dát manier van een column schrijven is dan is je nivo zwaar gezakt.

Moet een column gebaseerd zijn op waarheden (en waarheidsvinding) of op het gevoel van de schrijver?

Op het gevoel van de schrijver. Lees je de leugeneer niet? Patrick Delait heeft nog nooit iets over MVV of voetbal geschreven dat ook maar in de verste verte op de waarheid gebaseerd is.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2014 14:08 07 apr 2014 14:12 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Column - Miljaar Sjeraar #110
Eerlijk gezegd was dit eigenlijk de verwachte reacties toen ik op plaatsen duwde. Natuurlijk is het kort door de bocht en druipt het over van frustratie. En gezien het tijdstip dat ik het schreef (na Den Bosch) en hierdoor een andere column de prullenbak in wierp, wist ik van te voren dat ik een paar dagen later als de adrenaline was gezakt, er 'lichtelijk' spijt van zou krijgen. Ik was verbaasd dat de feedback de andere kant op ging, om eerlijk te zijn. Hoewel het een festijn moet zijn geweest voor de gemiddelde 'spellungs nazi', gezien ik de onverbeterde versie als eerste geplaatst heb.

Maar ik heb me wel zoveel mogelijk aan feiten proberen te houden, feiten waaraan ik me aan ergerde, die zichtbaar zijn en wellicht meetbaar:
- Terugloop in publieksaantallen. (meetbaar)
- Geld uit het spelersfonds dat wel/niet is overgemaakt aan Nol Hendriks ( had al 6 maanden geleden moeten gebeuren.) (aanname uit de media)
- De sfeer die niet meer imponeert. (aanname)
- Begrotingstekort, door eigen toedracht. (bevestigd)
- Rechtszaak tegen een eigen besluit (Hendriks) (bevestigd)
- Sportieve prestaties, die onder het peil zijn van de voorgaande jaren. Thans qua aantrekkelijkheid, niet resultaten. (aanname)
- Goedkeuren van jeugdelftallen eredivisionisten (bevestigd)
- Bestuur is begonnen met een schuld, dus niet op nul. En zal daar in de toekomst nog steeds door belemmerd worden. (bevestigd)
- Kritiek op sportief beleid (aanname)
- Maatschappelijke insteek werpt geen vruchten af (aanname)
- Misleiding (aanname, maar bestempelt als roddel)
- Einde A-B jeugd (bevestigd)
- Media stilte MVV sinds december (aanname, doch moeilijk te bevestigen)

Het is een gevoel, waar je het mee eens of oneens bent. Ik hoop van harte dat ik op alle fronten ongelijk heb hoor. Ik ben als supporter gewoon ontevreden over wat ik dit seizoen gezien heb. En dit is mijn manier om dat te uiten in de hoop op verandering. Natuurlijk zijn er ook andere platformen, maar die weg wil ik niet bewandelen, omdat ik in de vorm van die platformen niet geloof. En privé hierin ook beperkt ben.

Misschien is de manier waarop niet de insteek van de beheerders en eigenaren van deze site, toen ze mij deze ruimte gaven om een column te schrijven. Mocht dat zo zijn, dan hoop ik dat intern te bespreken. Het is in mijn ogen een persoonlijke mening, op persoonlijk conto en staat los van het gedachten goed achter mvvfans. Die zich in mijn ogen altijd kritisch, maar ook lovend over MVV hebben uitgesproken en een belangrijke schakel waren in het voortbestaan van MVV.

Gezien de toekomst is het nog maar de vraag of ik na dit seizoen, verder ga met het schrijven van columns. Privé krijg ik daar steeds minder de tijd voor en het gebrek aan euforie tijdens de wedstrijden helpt daar niet in mee. Maar dat laat ik nog wel weten, als ik er zelf uit ben. Dat is niet iets wat nu speelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2014 16:40
Boschpoort
Administrator
Administrator
Berichten: 1895
Meer
Column - Miljaar Sjeraar #111
Nou Houten, weet in elk geval dat ik je stukjes enorm waardeer. En als ik naar de reacties kijk, en ook in het supportershome luister naar wat men erover te zeggen heeft, dan weet ik zeker dat ik namens vele lezers spreek. Je beschrijft hoe jij bepaalde zaken beleeft en voelt en toevallig komen die gevoelens vaak overeen met hoe andere MVV supporters dat beleven. Dat er anderen zijn met een mening die niet dezelfde is, is ook prima. Enerzijds omdat niet iedereen dezelfde mening kán hebben, anderzijds omdat een column best prikkelend en uitdagend mag zijn.

Kortom, ga zo door. Ezzebleef.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life, MVVke, les rouges blancs, Schapendonk, Sjotelsplak, De_Lange, Boer458

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2014 16:58
Lambik
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 51
Meer
Column - Miljaar Sjeraar #112
Houte, volgens mij zijn wij het niet vaak met elkaar eens, maar dat kan eigenlijk niet na het lezen jou column.

Perfect weergeven, ga zo door, want we hoeven het niet mooier te maken dan het is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2014 17:12 07 apr 2014 17:13 door Boe is dat feeske?.
Boe is dat feeske?
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1489
Meer
Column - Miljaar Sjeraar #113
Houten, dank voor je reactie!

Ik waardeer je stukjes, laat dat voorop gesteld zijn. En een gevoel van een schrijver mag er zeker altijd inzitten!!

Ik vroeg me gewoon af wanneer je als columnschrijver een bepaalde grens overschrijdt. Het komt uiteindelijk namelijk nu neer op een heel negatief stukje tekst, en dat wakkert anderen aan om nog negatiever te gaan denken. Dat daar waarheden instaan, absoluut. Dat een hoop mensen, ook van de vaste kern supporters, een bepaald MVV gevoel aan het verliezen is, staat ook vast. Maar we moeten niet meehelpen dat gevoel nog verder af te zwakken, straks krijg je self fulfilling prophecy.

Ik weiger te geloven dat het MVV gevoel een glijdende schaal is! Ik weiger dat te geloven voor al die fucking hardwerkende vrijwilligers van supportersoverleg, Ultras, VZM, SC, stewards, bestuur MVV en alle andere geledingen van de club (die ik vergeet) die iedere dag werken om dat MVV gevoel weer terug te krijgen en die aan structurele oplossingen werken op alle vlakken (prijsbeleid, catering, stadion, omgang met supporters, sfeerverhogende maatregelen etc etc)

Boe is dat feeske?
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2014 21:12
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Column - Miljaar Sjeraar #114
Laat ik vooropstellen dat het niet mijn bedoeling is die grens op te zoeken, waarmee ik de club benadeel. Maar ik vind dat je naast de positiviteit, kritisch mag zijn, en dat gevoel heb ik nu. Ik ben niet tevreden over dit seizoen en ik hoop dat het bestuur volgend seizoen die tevredenheid kan doen laten terugkeren. Het roer van deze club overnemen is een leerproces voor iedereen en dat begrijp en respecteer ik. Dat gaat met ups en downs. Ik hoop volgend jaar rond deze tijd tevreden te kunnen terugblikken op het seizoen. Dit jaar helaas niet. Ook dat mag een uitkomst zijn. Misschien niet in lijn met alle goodwill, maar men mag ook naar de resultaten kijken en de eventuele schade opnemen. Ik vind dat MVV dit seizoen onnodig schade heeft opgelopen. En ik maak me zorgen dat het nog meer schade gaat oplopen. Wellicht had ik mijn betoog wat genuanceerder kunnen brengen, maar dat krijg ik niet op papier, zeker niet die bewuste avond. Maar ik begrijp je punt, negativiteit groeit van negativiteit.

Bedankt trouwens voor de positieve reacties. De twijfel over het wel of niet doorgaan van de column ligt niet aan de feedback. Ik ben een tijdje terug vader geworden en dat is een enorme aanslag op mijn vrije-tijd. Ik moet even aanzien in de toekomst of die vrije tijd weer een beetje terugkomt. Ik ben momenteel alleen maar aan het strontscheppen en ik ben blij als 'Nosferatu' in zijn bedje ligt. En dan blijft er weinig tijd over voor de column, vandaar.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life, Jacques, Sjotelsplak, Boer458, gaston satijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2014 18:35
jeoff
Administrator
Administrator
Berichten: 1922
Meer
Onderwerp Auteur
Column - Miljaar Sjeraar #115
De column van deze maand is ge-wel-dig! Zou verplicht leesvoer moeten zijn voor elke inwoner van Kerkrade!

mvvfans.nl/supporters/columns1/62-miljaar-sjeraar-mei-2014
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke, opadiehard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2014 19:05
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1345
Meer
Column - Miljaar Sjeraar #116
MAN-JE-FIEK!!!! :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2014 22:12
#Willy
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 76
Meer
Column - Miljaar Sjeraar #117
Miljaar Sjeraar, wat een pareltje van een column weer deze maand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2014 20:31
Lassie80
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 220
Meer
Column - Miljaar Sjeraar #118
Geweldige column wederom, kompleminte!

Ik heb ook de L1 live-uitzending gezien en met verbazing dhr Vinders aangehoord. Helemaal toen ik begreep dat hij echt een gemeenteraadslid is.....
De volgende gebruiker (s) zei dank u Schapendonk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2014 15:53
Schapendonk
Geblokkeerd
Geblokkeerd
Berichten: 3090
Meer
Column - Miljaar Sjeraar #119
Perfect!!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2014 12:05
DJ-MARCO
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 120
Meer
Column - Miljaar Sjeraar #120
Chapeau !!!!!!!!!!!

FORZA MVV MESTREECH !!!!!!!!!!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.250 seconden