>
Ontvangen bedankjes 79
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
houtengerard schreef : Ik zie hier toch echt een ander perspectief. Vooral ten opzichte van het verhaal van de slachtoffers.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/07/do...minuten_keihard.html
Met name het berouw waar de rechter mee rekening hield in zijn strafeis, zie je niet terug als je kort na deze gebeurtenis weer lachend op facebook met je vrienden zit te blowen. (geplaatst in de week dat de ouders hun zoon aan het begraven waren). Goed dat is niet meetbaar in de rechtbank, hoeveel berouw iemand uiteindelijk gaat tonen. Maar als je zoveel snelheidsovertredingen op je naam hebt staan en ook nog zo'n 'held' bent dat je doorrijdt, terwijl je de plicht had om voor die jongen een ambulance te bellen en de instructies te volgen, dan blijft in mijn ogen de straf veel te laag. Als dit mijn zoon was geweest haalde ik (bij zo'n lage uitspraak) de ziel uit zijn lijf, wetend dat ik daarvoor maximaal twaalf jaar kan krijgen, met een slecht argument. Het verdriet van de ouders is een heftigere emotie, dan het berouw van de dader. De dader focust zich alleen op het moment van het ongeluk, de ouders zien een levensfilm langskomen. Daarom is het zo krom dat je bij diefstal een hogere straf kunt krijgen, dan bij een nalatig fataal ongeluk.
"Ik had nog nooit een tram gezien' Zal ik voortaan roepen als ik in Amsterdam iemand aanrijdt. Een prachtige blijf uit de gevangenis kaart.
Als er nu olie op het wegdek had gelegen of ijs dan kan ik me voorstellen dat er dan een ander scenario ligt. Maar als je met 70 de bocht om rijdt, terwijl je hoofd naar rechts aan het kijken is naar die brandweer jeep, dan ben je niet met het verkeer bezig?. Dan heb je sowieso beiden handen aan het stuur nodig om je auto in bedwang te houden en op de goede weghelft te raken.
houtengerard schreef : @gohf
Al lag er geen zebrapad. Rechtdoor op dezelfde weg heeft altijd voorrang. Het probleem is dat men een algemene casus over het scenario heen gooit, terwijl ik juist hoop dat er binnen het Nederlands rechtssysteem meer ruimte komt voor maatwerk. Er zijn zoveel variabelen mogelijk binnen dit ongeval, dat je niet iedere zaak hetzelfde kunt behandelen. Het slachtoffer had voorrang en nam die, wat is de waarde van 'voorrang hebben' dan nog waard. Natuurlijk moet iedere verkeersdeelnemer zich altijd defensief opstellen in het verkeer, maar dit is niet een fietser die haaientanden negeert terwijl jij afslaat bij een rotonde.
Als de dader gewoon de neus van zijn auto had gevolgd, zijn snelheid had aangepast voor een bocht, die maximaal berekend is op 50 en van te voren had gekeken waar hij die auto heen ging duwen, dan was dit niet gebeurt. Laten we het eens zijn dat de dader dit scenario niet gewild had. Maar wat het 'zo laag' maakt is het doorrijden. Terwijl er dan beroep wordt gedaan op je burgerplicht. Daarnaast zaten er niet eens remsporen op het wegdek en kon men zijn snelheid niet meten. Als je niet onder invloed bent, dan sta je toch met twee voeten op de rem? Dan heb je toch meer rubber op het asfalt staan dan in het nachtkastje?