Nieuwe opzet Jupiler League
- Gohf
-
- Platinum Member
-
Re: Re: Nieuwe opzet Jupiler League
08 Jun 2013 16:20SjoSa wrote: Dus......ze mogen gewoon drie spelers van het eerste opstellen als deze nog geen 15 wedstrijden heeft gespeeld op 1 en dat in het speel weekend ook niet doet.......
Ik vraag me af of die 15 wedstrijden gelden voor het huidige seizoen, of gewoon 15 wedstrijden voor het 1e elftal van zijn huidige club in totaliteit.
Als dat laatste het geval is lijkt me dat alleen maar een goede zaak.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- SC MVV Maastricht
-
- Premium Member
-
08 Jun 2013 21:41Hoofdmachten en vlaggenschepen
Competitiewedstrijden spelen tegen tweede elftallen is shit. Vraag maar aan de supporters (herhaal: de supporters!) van Tenerife.
Door Menno Pot
In april vorig jaar was ik op Tenerife en bezocht ik Tenerife - Real Oviedo, een kraker in groep 1 van de 'Segunda B', het derde niveau van Spanje.
Het was een schitterende voetbaldag, even zonnig en warm als de wijze waarop de Tenerife-fans mij verwelkomden. Ik zag hun club met 3-0 winnen. Het oude, witgekalkte stadion (met onoverdekte tweede ring) lag midden in een woonwijk. Het bier was koel.
De Tenerife-supporters vertelden me voor aanvang dat ik een mooie wedstrijd had uitgezocht: Tenerife - Oviedo was belangrijk, maar bovendien een wedstrijd tussen twee echte clubs met historie, identiteit, een stadion en een achterban.
En het was een duel tussen de eerste teams van die clubs. De vlaggenschepen. De hoofdmachten. In de Segunda B spelen ook B-teams van hoger spelende clubs. "Die wedstrijden zijn shit."
Kort voordat ik ze vergezelde voor de thuiswedstrijd tegen Oviedo waren een paar jongens van Tenerife bij de uitwedstrijd tegen Atlético Madrid-B geweest. Een topduel, maar in Madrid dachten ze aan het verkeerde veld te zitten: er was geen mens te bekennen. Ze zaten - helaas - toch goed: dat was nu eenmaal de entourage van het gemiddelde thuisduel van Atlético-B.
Onnavolgbaar
Toen ik KNVB-baas Bert van Oostveen hoorde beweren dat het een goed plan is om beloftenteams in de Jupiler League te laten meeballen, dacht ik aan Tenerife.
De KNVB is onnavolgbaar. Jarenlang gaat het debat over het te grote aantal wedstrijden, dat onze voetballers zou overbelasten. Oplossing? Extra play-offs.
Jarenlang roept iedereen dat de eerste divisie te veel clubs telt. Oplossing, net op het moment dat de inkrimping zich natuurlijk voltrokken heeft? Kunstmatige uitbreiding naar twintig.
Uiteraard gaan niet de drie béste beloftenteams van 2013 naar de Jupiler League, maar de nummers 4, 8 en 9 van de beloftencompetitie. Het betreft hier uiteraard de beloftenteams van de drie eredivisieclubs met de hoogste begrotingen, zoals alleen rijkeluiskindjes kunnen studeren aan Harvard of Yale.
Het druist in tegen zo ongeveer alles wat een zinnig mens zich bij een sportcompetitie voorstelt, maar zo werkt dat blijkbaar.
Jong Ajax, Jong PSV en Jong Twente mogen niet promoveren (omdat ze dan bij hun moederteams in de competitie komen; dat lijkt me normaal), maar ook niet degraderen. Behalve als hun moederschip degradeert.
Kan iemand even uitleggen waarom een twintigste plaats voor Jong Ajax geen degradatie betekent, maar voor FC Emmen wel?
En wat nou als Ajax-1 degradeert uit de eredivisie, maar Jong Ajax kampioen van de Jupiler League wordt? Stuivertje wisselen mag niet; dan degraderen ze allebei.
Van Oostveen zou eens een koude San Miguel moeten drinken met de jongens van Tenerife. Die kunnen hem precies uitleggen waar de denkfout zit.
Spookclub
Als respectabele club (Tenerife, Oviedo, MVV, Sparta, Willem II) tegen een tweede elftal spelen, is alsof je tegen een spookclub speelt: een tegenstander die wel het shirt van Ajax of PSV draagt, maar niet of nauwelijks de naam, traditie en aantrekkingskracht van die clubs met zich meebrengt (dat kleeft allemaal aan het eerste elftal), net zo min als de aanhang.
Dood in de pot. Daar voel je als supporter helemaal niks bij, al was het maar omdat de spelers van Atlético Madrid-B, Sporting Gijon-B, Jong PSV of Jong Ajax ook niks voelen bij een wedstrijd tegen jouw club.
Als Dynamo Dresden (gemiddeld 15.000 toeschouwers) in de 3. Bundesliga naar Bayern München-B moet, spelen ze op een bijveld voor 900 toeschouwers tegen een beloftenteam. Het heeft iets vernederends - en in elk geval is het een erg onaantrekkelijk gegeven voor stadionsupporters die niet denken in aantallen pay-TV abonnees of intrinsiek spelniveau, maar in clubs.
Clubs als Sparta en MVV verdienen vlaggenschepen als opponenten. Hoofdmachten. Zulke clubs horen niet van bondswege te worden geparkeerd op veredelde jeugdcomplexen.
Misschien moeten we niet zeuren. Bij een samenleving waarin niet meer voor elk mens dezelfde wetten gelden, past misschien wel een voetbalcompetitie waarin de regels niet voor alle deelnemers hetzelfde zijn.
Komend seizoen speelt Tenerife in de Segunda B trouwens tegen Real Madrid-C.
Door: NUsport/Menno Pot
- Sjonnie
-
- Away
- Platinum Member
-
08 Jun 2013 21:54Gohf wrote:SjoSa wrote: Dus......ze mogen gewoon drie spelers van het eerste opstellen als deze nog geen 15 wedstrijden heeft gespeeld op 1 en dat in het speel weekend ook niet doet.......
Ik vraag me af of die 15 wedstrijden gelden voor het huidige seizoen, of gewoon 15 wedstrijden voor het 1e elftal van zijn huidige club in totaliteit.
Als dat laatste het geval is lijkt me dat alleen maar een goede zaak.
Dat lijkt me duidelijk Gohf . Als die 15 wedstrijden voor het huidige seizoen gelden , kan Ajax tot de winterstop het eerste elftal opstellen .
- SC MVV Maastricht
-
- Premium Member
-
09 Jun 2013 10:32apps.facebook.com/my-surveys/vdwcz
- Dave1902
-
- Junior Member
-
09 Jun 2013 11:11Please Log in or Create an account to join the conversation.
- SC MVV Maastricht
-
- Premium Member
-
09 Jun 2013 17:58Please Log in or Create an account to join the conversation.
- αναρχος
-
- Platinum Member
-
09 Jun 2013 18:31mvvke4life wrote: ..... Alleen Sparta, FC Dordrecht, FC Eindhoven en Eredivisionist Go Ahead Eagles hielden de rug recht.....
Jammer. Ik ben dan ook benieuwd wat de club doet met de resultaten van de enquete van de SC.
- Dixi
-
- Platinum Member
-
09 Jun 2013 19:56 - 09 Jun 2013 19:57* Ja, ik heb hier geen probleem mee!
* Nee, deze wedstrijden hebben voor mij evenveel waarde als een vriendschappelijke wedstrijd in de voorbereiding en zijn dus niet interessant.
* Misschien, afhankelijk van het weer, de positie op de ranglijst, interessante spelers die meeballen met de beloften, etc.etc.
*Nee, ik boycot deze wedstrijden om principiële redenen.
Ik mis hier het juiste antwoord:
* Ja ik steun mijn club tegen welke tegenstander dan ook (maar ik heb wel problemen met het toelaten van beloftenteams).
Egaal welk team tegen mijn MVV moet voetballen, ik ben er!!
Dixi
- Dave1902
-
- Junior Member
-
09 Jun 2013 23:31Wanneer we massaal weg zouden blijven tijdens de wedstrijden tegen de beloften (niet alleen wij MVV supporters maar ook de andere JL clubs) geven we in de proefperiode van de knvb misschien een signaal af.
Gaan we als brave burgers maar weer gewoon met de stroming mee,krijgen we na de proefperiode (2016?) voor vast te maken met beloftenteams in de JL.
- Peter Pan
-
- Platinum Member
-
10 Jun 2013 08:39Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Roei baank
-
- Platinum Member
-
10 Jun 2013 11:18MVV is er meer bij gebaat dat er zoveel mogelijk mensen deze wedstrijden bezoeken en er een intimiderende heksenketel van maken. De onervaren beloften elftallen zijn dit niet gewend en daardoor juist kwetsbaar. De enige manier om verlost te worden van dit soort wedstrijden is zo snel mogelijk promoveren of wachten op een BeNeLiga.
Tip gratuit. Het is vaak beter om een probleem positief te benaderen dan direct te vervallen in negativisme en doemdenkerij.
"Supporter MVV Maastricht est un acte de résistance"
- mvvke4life
-
- Platinum Member
-
10 Jun 2013 12:20Please Log in or Create an account to join the conversation.
- mvvke4life
-
- Platinum Member
-
10 Jun 2013 12:27Please Log in or Create an account to join the conversation.
- peter ruiver
-
- Platinum Member
-
- Draan wie verkes Wullem !!
10 Jun 2013 12:55Roei baank wrote: Ik denk niet dat supporters massaal wegblijven bij een wedstrijd tegen de beloften elftallen. Zou dit wel zo zijn dan is MVV uiteindelijk de verliezende partij omdat er minder inkomsten vallen te genereren en de sfeer een stuk minder zal zijn.
MVV is er meer bij gebaat dat er zoveel mogelijk mensen deze wedstrijden bezoeken en er een intimiderende heksenketel van maken. De onervaren beloften elftallen zijn dit niet gewend en daardoor juist kwetsbaar. De enige manier om verlost te worden van dit soort wedstrijden is zo snel mogelijk promoveren of wachten op een BeNeLiga.
Tip gratuit. Het is vaak beter om een probleem positief te benaderen dan direct te vervallen in negativisme en doemdenkerij.
:thumbsup:
- Punker73
-
- Administrator
-
10 Jun 2013 13:44mvvke4life wrote: En inderdaad niks doen is geen optie dan gaan ze er van uit dat je alles goed vindt! Ik zeg actie laat weten hoe de supporters erover denken! Boycotten die wedstrijden. En gelukkig hoor ik dat de meeste supporters er zo over denken
Tot dat het zo ver is dat de wedstrijden echt gespeeld gaan worden en iedereen toch weer gewoon in het stadion zit.
Overigens ben ik het wel met de roei baank eens ....
I want to be a fan again!!!