MVV Maastricht !!, de weg naar promotie
Zoals ik aangaf neem ik jullie mee in mijn reis die vanaf Augustus 2019 is gestart , het doel MVV te laten promoveren. In deze blog vertel ik iets over mijn commercieel plan dit heb ik proberen samen te vatten en de hoofdlijnen hieronder met jullie gedeeld !
Dit plan wilde ik aanbieden aan Erik Noor als cadeau om te starten als nieuwe AD van MVV immers had ik van het bestuur alleen maar positieve geluiden vernomen ( medio april/mei 2020) en was Erik een hele frisse wind die de organisatie MVV Maastricht eens goed onderhanden zou nemen
Om dit plan goed en gefundeerd te laten landen ging ik op zoek naar iemand die ik kon vertrouwen , iemand die de taal van de sport begreep en iemand die aantoonbaar succesvol is geweest en helemaal geen enkele band had met MVV Maastricht. Na een tijdje kwam ik op een heel oud contact van mij , de man die me in de jaren 90 de kans gaf om actief in de tennissport mijn bestaan te kunnen opbouwen. Nadat ik eind jaren 90 gestopt was ben ik hem ook uit het oog verloren. Inmiddels had hij een imposante zakelijk carrière opgebouwd . Een man waar je alleen maar respect voor kunt hebben . Omdat ik in mijn plan echt behoefte had om te kunnen sparren en een klankbord en tevens iemand met visie heb ik heb benaderd. Het contact was gelegd en dat gaf me een stuk rust om met datgene wat ik voor ogen had ,promoveren met MVV uiteindelijk te kunnen gaan bereiken.
Zijn naam Eric Wilborts , voor de meeste een compleet onbekende maar als ik zeg Basic Fit en Health City dan kent iedereen die. Eric is de mede oprichter van deze ketens en heeft er een zeer succesvolle formule van gemaakt. Hij is top ondernemer en behoort tot de meeste succesvolle ondernemers van Nederland
Het plan !
Om MVV te laten promoveren is geld en kennis nodig. Laten we alleen over het geld hebben de kennis ( voetbal kennis daar zal ik later op terug komen welke top trainer ik daar voor had) . We zijn gaan denken vanuit de bestaande situatie . MVV heeft ongeveer 200 sponsoren/partners die iets met de club doen . Nadat we de complete sponsor lijst van MVV in kaart hadden gebracht . Heb ik 2 studenten benaderd voor onderzoek en het uitspitten van de lijst. We wilden alles weten over de bedrijven die nu aan MVV verbonden zijn. Alles wat openbaar en via de KVK beschikbaar was hebben we in kaart gebracht. Je moet hier denken aan
- Tekenbevoegde, eigenaren
- Jaarrekeningen, bedrijfsgrootte
- Segmenten/sectoren actief
- Interesse van tekenbevoegde, via LinkedIn, facebook etc.
- Bedrijfswebsite, klanten
- Persoonlijke gesprekken
- KvK gegevens
- Etc. etc..
Alles wat openbaar beschikbaar was en wat we via KVK ( betaalt) konden inzien hebben we gedaan, zo zijn er honderden KVK uittreksels uitgedraaid , jaarrekeningen, LinkedIn pagina’s en website bezocht om maar relevante informatie te vinden ( door de 2 studenten) etc. etc. … een kosten post van duizenden euro’s aan uren en aan opvragen van gegevens maar zonder goede data geen kans op succes ! Meten is weten
Al deze gegevens zijn in kaart gebracht en in speciaal geschreven platform door een student van de TU Delft ingevoerd zodat we zover we de info hadden wisten welke type bedrijven en ondernemers aanwezig waren. Tevens daar waar we wisten wat de MVV sponsoren deden aan sponsor bijdragen werd dat tevens ingevoerd . Zodat we een hele rijke data base hebben opgebouwd.
MVV heeft behoefte aan groei . We hadden een selectie gemaakt van 300 bedrijven die in ons netwerk zaten en die we persoonlijk kenden en die voor gedeelte ontbreken in het MVV netwerk als het gaat om bv sector, type bedrijf . We wilden echt bedrijven hebben die een aanvullende karakter hebben en die het MVV Maastricht netwerk versterkten Ook die bedrijven hebben we ingedeeld met dezelfde criteria die golden voor de bestaande MVV sponsoren. Dit om heel duidelijk de overlappingen en de kansen te gaan zien en de mogelijkheid tot verbinding. Immers hadden de 300 bedrijven niks met MVV Maastricht. De propositie en de kansen die het MVV netwerk en haar sponsoren zou bieden zouden dus uniek moeten zijn .
We hadden daar 5 pijlers voor uitgezet waar die kwalificering aan moest voldoen , en tevens hadden we speciale intake platform gemaakt zodat we ook precies alles konden vastleggen van beginsituatie tot aan laatste dag overeenkomst . Alles werd gemeten en bijgehouden . Wanneer je al deze data vergaard hebt kun je platform bouwen die de data kon verwerken . Je zag heel snel de overlappingen en de kansen komen die bedrijven en personen gemeen hadden en die er nu niet waren . De hele proces heeft 5 weken geduurd om alles data samen te voegen zodat er voor MVV Maastricht een kansrijke situatie ontstaan ! Totaal tegen de huidige markt in maar ieder bedrijf zoekt markten/nieuwe markten. Van de 300 geselecteerde bedrijven hadden we in 28 procent dus in 84 gevallen direct in verbindingen met een of meerdere bedrijven in het MVV netwerk . Omdat de 84 bedrijven door ons zijn benaderd wisten we dat er geen contact bestond met het MVV netwerk. Omdat het MVV netwerk een kans bood en de 84 nieuwe bedrijven het netwerk zouden verrijken zagen wij gelijk de enorme potentie in partnerschip. Let wel in die 84 bedrijven zaten tevens 5 potentiele hoofd sponsoren .
Wat nu van belang was na de eerste 5 weken en 84 kansrijke nieuwe bedrijven we in het MVV netwerk konden inbrengen moesten we een programma schrijven die specifiek gericht was om de unieke kenmerken en mogelijkheden die de bedrijven hadden en waar we van wisten dat ze van toegevoegde waarde waren bij elkaar te brengen We moesten dus op het platform van MVV Maastricht deze partijen bij elkaar gaan brengen zodat dit zou leiden tot partnerschip voor MVV Maastricht. Omdat wij wisten dat onze 84 bedrijven te benaderen vanuit de oude gedachten , sponsorpakket stoelen , led boarding etc. (bijna)geen enkele zin had. Wat wel zin had was het om deze bedrijven te benaderen van het onderzoek en aantoonbaar de kansen te laten zien die markt hun zou bieden. Dit gecombineerd in een op maat gemaakt programma , met events ,sessies, kwaliteitsprogramma, interessante sprekers, artiesten etc.
Om kwaliteit events te kunnen organiseren om de oude netwerken en de nieuwe partijen heel gericht bij elkaar te brengen was geld nodig , voor het eerste jaar was zouden wij die kosten op ons nemen zodat we ook zeker wisten dat de kwaliteit van de sessies er van af droop en het resultaat zou opleveren.
Tevens zouden we in alle sponsordeals die via ons manier van werken tot stand komen , 20% van het gesponsorde bedrag reserveren om jaarlijks nieuwe kwaliteit events te kunnen maken zodat we het netwerk in 3-5 jaar konden opbouwen en MVV Maastricht . We gingen hier echt voor de lange termijn en voor kwaliteit ! Immers moet je sponsoren blijven verrassen
Van de 300 bedrijven waren er dus direct 84 kansrijk voor een partnerschip bij MVV Maastricht de overige 216 gingen we nadien met een special programma opnieuw toetsen en koppelen met de nieuwe kansen die het MVV netwerk bood. Tevens zouden we de huidige sponsorpakketten onder de loep nemen en die verrijken met aanvullende diensten .
Extra inkomsten !
Onze berekeningen waren gericht dat we een zeer hoge conversie van nieuwe partners aan het MVV Maastricht netwerk zouden kunnen binden Dit omdat we heel nauwkeurig partijen bij elkaar zouden brengen waar we van wisten dat deze tot succesvolle partnerships zou leiden . We hadden voor het eerste jaar 250.000 extra inkomsten begroot, het 2de jaar 400.000 extra inkomsten en het derde jaar 600.000 extra inkomsten .
Telecom deal !
Naast deze inspanningen had ik Frans Erens en Tom Daemen een telecom deal aangeboden ten tijde van de Corona om de club te helpen . De deal was in de basis heel simpel . Alle personen/bedrijven die via MVV hun telefonie contract zou afsluiten of zou verlengen zou van ons een aanbieding krijgen voor het netwerk of provider naar hun keuze ( Vodafone, KPN , T-Mobile etc.) en mogelijk met toestellen. Alles bleef dus het zelfde je hoefde niet te wisselen van provider of simkaart , je kreeg alleen een administratieve voorstel waar de MVV supporter/sponsor beter van zou worden en waar MVV Maastricht 90% van de marge van zou ontvangen .Wij zouden een betere aanbieding maken dan die ze nu hadden en 90% procent van de marge van de deal zou direct naar MVV gaan ! MVV hoefden geen enkele inspanning te leveren dan alleen dit communiceren . Wij hadden al met de providers targets afgesproken om extra geld voor de BVO los te krijgen . In de praktijk zou dit op een extra inkomsten bron voor MVV Maastricht tussen de 50.000 en 100.000 per jaar en dan jaarlijks terugkomend !! Al het werk zou MVV uit handen worden genomen als het gaat over service afwikkeling etc… MVV zou optimaal van profiteren van deze deal en de gebruiker zou er niks van merken . Deze deal is door de directie van MVV afgewezen omdat mijn bedrijf/persoon niet in het DNA past van de club ! ( mail in mijn bezit) Omdat het bestuur mij hiervan op de hoogte had gesteld dat ik deze brief zou krijgen en mij verzekerd en beloofd had dat deze deal door zou gaan als de nieuwe AD ( app in mijn bezit) en hier verder niet op te reageren heb ik dat ook niet gedaan. Immers als de nieuwe AD er kwam zou ik met hem dit oppakken .
Dat was voor mij ook altijd de motivatie om door te gaan om voor MVV Maastricht bij te dragen aan een betere toekomst . Er werd mij ook herhaaldelijk verteld dat wanneer Erik Noor eenmaal ingewerkt was medio Juni begin Juli hij met mij om de tafel ging zitten . ( bericht in de app) Dus ik ben weken aan de gang geweest om heel nauwkeurig tot in detail het plan uit t werken en de data en gegevens te koppelen om nieuwe bedrijven naar MVV Maastricht te brengen . Helaas kan dit hele plan de prullenbak in . Omdat Erik Noor via derden aangaf geen enkele afspraak met mij te willen hebben , hij nam het besluit van de oude directie over Frans Erens en Ron Elsen . En dit stond haaks op de toezeggingen die ik had van het bestuur. Ondanks meerdere pogingen van onze kant voor een gesprek bleef Noor bij zijn besluit geen afspraak. In een mail in mijn bezit kon ik geen gesprek met de directie hebben maar ik mocht wel sponsor blijven !!! Dat laatste heb ik dus opgezegd, mijn contract heb ik ontbonden. Supporter blijf ik wel altijd !
Dus zonder mij ooit gesproken te hebben deed Erik Noor al de spreekwoordelijke deur dicht !
Daarmee kan al deze data en alle gegevens die we verzameld hebben en de 84 zeer kansrijke bedrijven voor MVV Maastricht echt letterlijk de prullenbak in . Wat voor mij overbleef is dat op moment dat we voor MVV Maastricht aan het bouwen waren , we tevens onze visie vergoot hebben en bezig zijn met een concept voor de gehele markt. Hier ben ik recent bij Eric Wilborts voor geweest en dit plan heeft de juiste koers , en we zijn hier volop mee bezig en gaan hier ook gewoon mee verder.
Helaas heeft het nooit tot invoeren van dit plan mogen komen voordat ik het plan en de kant en klare data en bedrijven aan MVV kon presenteren was de deur al dicht !! de tijd en uren en de duizenden euro’s die ik geïnvesteerd heb daarvan wist ik op voorhand dat t mijn ondernemers risico was en dat heb ik voor lief genomen ik wilde MVV Maastricht verder helpen en daarbij is nieuw geld een hele belangrijke factor
De volgende keer zal ik meer gaan vertellen over de samen werking met het bestuur, de trainer, de algemeen directeur en alle verschillende belangen binnen de club zoals ik die ervaren heb.