Ondernemers willen 5 miljoen in MVV investeren
MAURICE UBAGS
18 april 2024 . 6:08 AM 7 minuut lezen
Bron: denieuwestermaastricht.nl, 18 april 2024;
www.denieuwestermaastricht.nl/nieuwe-generatie-ondernemers/
Een nieuwe generatie Maastrichtse ondernemers - 'Maastricht MVV collectief' - is opgestaan om MVV te redden en langjarig een gezond perspectief te bieden. De groep bestaat uit gerespecteerde zakenmensen, waarvan het merendeel 'veertiger' is.
Het zijn allemaal stevige ondernemers, die ook nog supporter, leverancier, sponsor of 'vriend van Maastricht' zijn. Enkelen uit die groep - de garantstellers genoemd - hebben in augustus vorig jaar MVV nog 250.000 euro geleend. Sommigen ondernemen regionaal, anderen nationaal en enkelen timmeren internationaal hard aan de weg. Omdat ze nog veel werk achter de schermen te verzetten hebben, treedt nu nog niemand met naam en toenaam naar buiten. Iedereen doet het voor MVV, niet voor zijn ego.
De Nieuwe Ster kwam het inmiddels in Maastricht in iets bredere kring bekend geworden initiatief op het spoor en wist op basis van anonieme gesprekken de volgende reconstructie te maken.
Maastricht Region
Onder de meer officiële merknaam 'Maastricht Region Business Club’ is een doordacht toekomstplan samengesteld. Financieel gaat het onder meer om een investering van vijf miljoen euro waarmee de begroting de komende vijf jaar telkens minimaal 4,1 tot 4,3 miljoen euro moet kunnen zijn.
Zaterdag
Binnen MVV wordt aanstaande zaterdag beslist over de toekomst van de club. Behalve het plan 'Maastricht MVV Collectief' - waarover later meer - ligt er ook een scenario vanuit het bestuur van de stichting MVV. In dat scenario waaraan bestuurder Marcel Jöris werkt, worden alle kaarten gezet op de komst van een nieuwe Amerikaanse investeerder die met een bod op alle aandelen MVV moet komen. MVV zou in beide scenario’s in één klap uit de financiële problemen zijn.
Amerikaan
Het vorige avontuur met Amerikaanse investeerders van Dutch Soccer Holdings ging niet door, waardoor MVV in grote financiële problemen is gekomen. Een van de Amerikaanse investeerders trok zich terug. De KNVB kijkt overigens zeer kritisch naar buitenlandse investeerders in Nederlandse voetbalclubs.
Warm hart
De Maastrichtse ondernemers hebben de afgelopen weken achter de schermen keihard gewerkt aan een nieuwe toekomst voor MVV. Kern van het plan is ervoor te zorgen dat de stad Maastricht MVV weer gaat omarmen. De ondernemers spreken achter de schermen intensief met alle belanghebbenden en hebben geconstateerd dat velen die MVV ooit een warm hart toedroegen, de afgelopen jaren verwijderd zijn geraakt van de club. Het goede nieuws voor MVV is dat de 'Veertigers' erin slagen de verloren gegane chemie weer terug te brengen. Steeds meer ondernemers sluiten zich aan, ook ondernemers die eerder aangaven 'nooit meer iets met MVV te maken willen hebben'. Het geloof is terug.
Energie
De ondernemers merken dat er veel commitment in de stad is gegroeid de afgelopen weken om MVV terug te brengen in de harten van de Maastrichtenaar. De ondernemers krijgen het belang van MVV goed uitgelegd. Twintig thuiswedstrijden per seizoen met gemiddeld 5.000 bezoekers. Dat zijn 100.000 wedstrijdbezoeken van mensen die betrokken zijn, die elkaar ontmoeten en die kunnen netwerken. Dat geeft energie. In Maastricht gaat niet iedereen naar de Tefaf, naar de Interclassics of naar het Theater. In de ‘community’ die Maastricht is, moet ook MVV weer een belangrijke rol spelen.
Het tientallen pagina's tellende plan valt in vele onderdelen uit elkaar.
Spelersfonds
Een van de pijlers is het oprichten van een spelersfonds dat MVV sportief en bij goede transfers ook financieel vooruit moet helpen. Voor dat fonds komt een garantstelling van de ondernemers van één miljoen euro.
Trots
Een van de speerpunten is de MVV Academy en het verder professionaliseren hiervan en het investeren in een multifunctioneel jeugdcomplex. De ondernemers zien MVV nadrukkelijk ook als een opleidings- en ontwikkelingsclub. Voetballers uit de hele regio moeten er trots op zijn als ze bij de MVV Academy kunnen trainen en als van daaruit talenten doorstromen naar het eerste elftal. De ondernemers willen daarbij de relatie met de amateurclubs in de regio op duurzame wijze versterken. Recent is er al een initiatief met 15 verenigingen in gang gezet. Dit mag volgens de ondernemers nog meer navolging krijgen, waarbij een goede wisselwerking met de verenigingen centraal moet staan.
Catering
Voor het stadion zelf moet de horeca-beleving terugkomen. Nu ligt het supportershome de Gouden Ster in het stadion leeg. De Gouden Ster moet een nieuwe invulling krijgen, waar supporters terecht kunnen, maar waar ook overdag vergaderd kan worden door bijvoorbeeld verenigingen uit Maastricht. Veel kansen worden ook gezien rondom de catering in het stadion. Die moet ook onder de naam 'Maastricht Region Business Club' veel meer betekenis voor MVV kunnen krijgen.
Supportersgroepen
De ondernemers kijken ook nadrukkelijk naar het betrekken van de supportersgroepen bij de club. Er wordt nagedacht hoe MVV een 'social enterprise' kan worden. Ook de door supporters opgezette crowdfundingsactie moet niet alleen gebruikt worden om een financieel gat te dichten. Gekeken wordt hoe de opbrengst - inmiddels wordt gestreefd naar 122.000 euro - veel zichtbaarder besteed kan worden in het nieuwe MVV.
Ook voor financiën, bestuur en commercie toezicht zijn er aparte hoofdstukken geschreven in het toekomstplan.
Businessclubs
Met businessclubs die nu los opereren van de officiële businessclub van MVV - dan gaat het bijvoorbeeld om de Vrienden van 043 en de BCL, de Business Club Lanaken - zijn goede gesprekken gevoerd. Gedacht wordt om ervoor te zorgen dat na de wedstrijd alle businessclubs in één ruimte samenkomen voor 'de derde helft'. De businessclub van MVV moet weer het beste en aantrekkelijkste zakelijk netwerk van de stad worden.
Hoofdpijndossier
Voor de begroting van MVV is het stadion en de daaraan gekoppelde huur een waar 'hoofdpijndossier'. Het stadion is een dilemma: om kosten te besparen op de inzet van veiligheidsmensen moet er eerst geïnvesteerd worden met geld dat MVV niet heeft.
Eigenaar
Het stadion heeft bijvoorbeeld geen netten tegen het gooien van bijvoorbeeld bekers op het veld, waar vele stadions die tegenwoordig wel hebben. Het is ook te gemakkelijk voor supporters om zich door het hele stadion te begeven. Dat leidt in de analyse van de ondernemers tot onnodig veel inzet van bijvoorbeeld politie. Geld steken in het stadion kan de dure inzet van politie verminderen. Alleen heeft MVV nu niet het geld om in de veiligheid in het stadion te investeren. Overleg met de gemeente en het rapport van de KNVB over de veiligheidssituatie zijn daarom cruciaal.
Totale kosten stadion
Door alle aanpassingen als gevolg van de KNVB richtlijnen in combinatie met de huur van het stadion en de kantoren zijn de totale kosten - inmiddels meer dan 600.000 Euro - van het stadion niet meer in verhouding tot de begroting, en zeker niet tot de staat ervan. Een club als Roda in Kerkrade betaalt inmiddels voor een veel moderner en veel beter geoutilleerd stadion, een fractie van de huur die MVV momenteel betaalt. De situatie in de Geusselt is complex met meerdere eigenaren van de kantoren en de gemeente voor het stadion zelf. De ondernemers willen de gemeente nergens toe dwingen en willen de goede relatie die door Laura van Leeuwen is opgebouwd niet in gevaar brengen. Het doel is om ze juist meer en structureel op de hoogte te houden van de gang van zaken en constructief samen te werken.
Certificaten
Een stuk van de nieuwe financiële funding van de club moet komen uit de verkoop van veertig certificaten van 25.000 euro per stuk. Meer dan de helft van de certificaten zijn al binnen drie dagen verkocht. De certificaathouders worden verenigd in een zogenoemde STAK (Stichting Administratiekantoor) en zijn een belangrijke pilaar onder het brede draagvlak die de groep nastreeft. De ondernemers willen niet op de stoel van de directeur gaan zitten, maar willen wel een constructie opzetten waardoor het onmogelijk wordt dat MVV financieel ooit nog een keer uit de rails loopt. Het klinkt simpel: maar geld dat er niet is, kun je niet uitgeven, zo zeggen ze. Elke serieuze ondernemer begrijpt dat.
Vertrouwen
Binnen MVV moet de organisatie geprofessionaliseerd worden. Dat geldt ook voor het bestuur van MVV. Dat heeft niks te maken met wel of niet functioneren van de huidige bestuurder Marcel Jöris, maar dat heeft alles te maken met het herwinnen van het vertrouwen van iedereen. Nu MVV financieel zo in de problemen is gekomen, kun je niet anders dan ook het bestuur en het toezicht binnen de club volledig vernieuwen. Anders win je dat vertrouwen natuurlijk nooit terug.
Crediteurenakkoord
Zaterdag wordt spannend. Omdat de klok voor MVV tikt, moet een keuze gemaakt worden hoe verder te gaan. De ondernemers hebben al geld bij elkaar gebracht om het crediteurenakkoord dat nu onder de WHOA-regeling bij de rechtbank is aangevraagd, te financieren. Dat is financieel een relatief kleine zorg. De grote uitdaging is het opstellen van een sluitende begroting die voor 15 juni bij de KNVB ingediend moet worden en waaraan uiterlijk 15 augustus de KNVB zijn zegen moet geven.
Oplossing
De ondernemers willen alles doen wat in het belang van MVV is. Hoewel ze een volledig 'Maastrichtse' oplossing voor MVV het beste scenario vinden, zijn ze in het belang van de club ook bereid om samen met de Amerikanen te kijken naar de toekomst van MVV. Maar dan moet een 50/50 verhouding voor wat betreft
inbreng en zeggenschap het resultaat zijn. De ondernemers vrezen dat als Jöris zich eenzijdig blijft focussen op de Amerikaanse verlosser, het uiteindelijk definitief te laat kan zijn voor MVV als deze tweede keer sprake is van een Amerikaanse sprookje dat uitgeblazen wordt. Jöris is nog niet met zijn plannen naar buiten getreden.
ADO
De ondernemers zien de inbreng van een Amerikaanse investeerder als een reëel risico, gelet op het trackrecord van de Amerikanen. Bij eerdere plannen waarbij de Amerikanen van World Soccer Holding en dochter Dutch Soccer Holding betrokken waren, is niet veel van de grond gekomen. Dat geldt voor ADO Den Haag, voor Rochdale AFC uit Manchester en uiteindelijk ook voor MVV, waar een van de Amerikaanse investeerders zich op het laatste moment terugtrok.
Bindend
Een Amerikaans/Maastrichtse oplossing voor MVV lijkt daarmee geen serieuze optie. Alleen al omdat nog steeds volstrekt onduidelijk is wat de Amerikanen precies willen met MVV. De ondernemers: wij stappen niet in om geld te verdienen, want dan kun je je geld beter ergens anders in investeren, zo zeggen ze. Ze stappen in omdat MVV en Maastricht het verdienen dat voetbal weer een bindende factor in de stad wordt.