MVV verliest: "Maar we kunnen het, als we moeten komen"
MAASTRICHT – MVV Maastricht heeft weer de harten van haar supporters veroverd. De club maakte het FC Volendam in de eerste wedstrijd van de tweede ronde van de Jupiler Play-offs lange tijd lastig. Toch wonnen de gasten met 0-1. Dat was een uitslag die zowel hoop als frustratie gaf voor de Limburgers.
De fans van MVV Maastricht toonden zich negentig minuten lang de ideale twaalfde man. Ze hadden het in De Geusselt sowieso 28 minuten voor het zeggen, want pas toen kwamen de meeste vertraagde supporters van FC Volendam binnen. Die laatste konden één keer juichen, omdat Brandley Kuwas na 77 minuten spelen de score opende. De aanhang van MVV Maastricht was even stil, maar liet daarna weer flink van zich horen.
Mooi, vond Tom Van Hyfte. “De mensen waren de laatste tijd wat teleurgesteld in ons. Terecht ook, want we presteerden minder. Het was fijn om te zien hoe ze nu achter ons stonden. Dat gevoel moet misschien maar overheersen voor de return", zei de aanvoerder na de wedstrijd in gesprek met Voetbal Centraal.
De return wordt voor MVV Maastricht niet zo’n fijne opgave als gewenst. De club uit de Jupiler League had zo gehoopt haar supporters een goede uitgangspositie voor te schoten. Nu moet zij in de achtervolging. “Toch kunnen we daar winnen”, meende aanvaller Leroy Labylle. “Als we zo spelen als nu, hebben we zeker een kans.” Ook Van Hyfte maakte zich niet druk. “We hebben al eerder bewezen goed te kunnen voetballen als we moeten”, zei hij. “Tegen FC Emmen, in derby’s en tegen FC Den Bosch. Die laatste wedstrijd moesten we winnen om bij de eerste vijf te eindigen. Wij ‘kunnen’ moeten.”
De Belg had meer aanknopingspunten. Zijn ploeg speelde beter dan in februari, toen met 3-4 werd verloren van FC Volendam. Het grote probleem was alleen dat MVV Maastricht de bal in het begin van de wedstrijd niet in het doel van de Noord-Hollanders kreeg. Van Hyfte zelf had daar een mogelijkheid toe, Labylle zelfs meerdere. De smaakmaker was, niet voor het eerst, een van de beste spelers op het veld bij de Limburgers.
“Maar ik ben niet tevreden over mezelf”, gaf hij aan. “Want we hebben verloren. Ik stond rechtsbuiten en was een van degenen die voor de doelpunten had moeten zorgen. Dat is me helaas niet gelukt en daar baal ik van. We scoren de laatste weken sowieso niet makkelijk. Als we hier op voorsprong waren gekomen, was het een andere wedstrijd geworden. Dat weet ik zeker.”
De pogingen van de 22-jarige speler strandden jammerlijk. Hij was in de 33ste minuut dicht bij een doelpunt, alleen stond toen de paal in de weg. Malcolm Esajas, de andere vleugelspeler van MVV Maastricht, zorgde vooral met zijn snelheid voor opwinding. Zijn vizier stond een stuk minder op scherp.
FC Volendam zette daar wat schoten van Michiel Kramer tegenover. Hij was net als Jack Tuyp en Kumas niet zo gevaarlijk als waar MVV Maastricht vooraf voor had gevreesd. “Alleen Ludcinio Marengo kon potten breken”, vond captain Van Hyfte. “Kuwas heeft maar een kansje gehad. Heel zuur dat die er in viel, maar het is niet onverdiend dat zij hebben gescoord. We verdienden wel meer. Hopelijk krijgen we dat zondag in Volendam.”
Zeker Tom en Leroy hebben in ieder geval vertrouwen in de goede afloop. Ben zelf ook aanwezig om ze naar de overwinning te schreeuwen.