9 punten uit de afgelopen 5 wedstrijden. Dat is 1,8 punt gemiddeld per wedstrijd. We hebben 32 wedstrijden gespeeld, dan kom je op 58 punten (afgerond) uit en daarmee zouden we tweede staan.
Dat is natuurlijk heerlijk gebruik maken van statistieken in je eigen voordeel. Ik zie ook wel dat het spel minder is en dat de tegenstanders in de afgelopen vijf wedstrijden op Almere na laagvliegers waren. Maar zo dramatisch als sommigen het hier voorspiegelen is het ook niet. Met Den Bosch en Emmen als volgende twee tegenstanders moeten we 4 of 6 punten kunnen halen, zelfs met ons wat mindere spel. Dan sta je nog altijd op een plek die betekent dat we de eerste ronde van de play-offs mogen overslaan. Want met NAC - Cambuur, VVV - Almere en met Jong PSV - Volendam op een maandag zullen de volgende speelronde veel concurrenten (wellicht allemaal) alweer punten verspelen.
Een paar typische en willekeurige dingen die me opvallen:
- Na de 4-0 zeperd in Leeuwarden is Elsen echt voorzichtiger gaan spelen. Niet voor het eerst, vorig seizoen gebeurde hetzelfde na een grote nederlaag bij Telstar. Gisteren viel heel erg op dat Ciranni bijvoorbeeld niet altijd naar voren mee ging. Als Labylle en Schroijen op links hoog stonden, mocht Ciranni niet naar voren, ook al lag daar veel ruimte. Je ziet het ook aan het absurd late invallen van Guvenc en dat Verheydt voor N'Koyi komt en niet er bij geplaatst wordt als extra aanvaller.
Als supporter baal ik daar van. Ik snap niet dat we gisteren niet vol voor de winst zijn gegaan. Maar Elsen wilde koste wat kost de kans op een counter die de 1-2 oplevert voorkomen. Het gevolg is wel dat we bijna niet te verslaan zijn, zeker niet door dit soort ploegen waar een enkeling het verschil moet maken. Van die kant snap ik het best. Maar zelf winnen is lastig.
- Tegelijkertijd is het ook gewoon een soort toeval. Voor de winterstop wonnen we wedstrijden als die van gisteren meestal. Na de winterstop valt het opeens niet meer goed en spelen we gelijk. Naar mijn mening hebben we aardig wat wedstrijden als deze voor de winter gehad, mooiste voorbeeld is misschien wel Fortuna uit. Daar creëren we niet veel kansen, maar mag een penalty twee keer genomen worden en scoort t Bies opeens met een vliegende hakbal. Dat soort dingen hebben we na de winterstop niet meer. Eerder andersom: eigen doelpunt Labylle tegen NAC, late doelpunt uit het niets van VVV en Telstar...
- Gisteren waren een paar spelers ronduit zenuwachtig in de beginfase. Nwakali raakte het eerste kwartier geen bal goed. Speelt daarna een prima wedstrijd, al moet hij ophouden met proberen van dertig meter te schieten. Tegen VVV ook al. Nu doet hij het terwijl Ciranni op rechts helemaal vrij door had kunnen lopen. Ippel trouwens ook, die schiet een keer of drie, vier van rand zestien maar allemaal prut. Daarna kwam hij nog een paar keer in die positie maar durfde het terecht niet meer aan.
- Op vrijdag verliest RKC, de koploper in de periodestand. Fortuna's enige, minimale, kans op de play-offs is via de periodetitel. Bij winst zouden ze in de buurt blijven, de koplopers in de periode hebben nog lastige wedstrijden en Fortuna zelf heeft geen onmogelijk programma. Ik vind het wat dat betreft ongelofelijk dat Fortuna zo nadrukkelijk genoegen neemt met een gelijkspel. Meteen na de 1-1, dus ook de fase dat Fortuna met elf man speelde, was het tijdrekken tot en met en een zevenmansverdediging. Als sportman snap ik dat echt niet. Dit is verder geen excuus voor MVV overigens - dat had zelf meer moeten afdwingen - of een verwijt of zo richting Fortuna, ze moeten het helemaal zelf weten, mij maakt het niets uit.
- Scheidsrechter was inderdaad erg zwak, tot het opstootje tien minuten na rust of zo had hij het nog redelijk onder controle al vond ik hem niet consequent. Daarna was hij het helemaal kwijt. Ben het niet eens met de stelling dat alles in het nadeel van MVV was, ik heb een aantal overtredingen van MVV gezien die niet bestraft werden of slechts een vrije trap opleverden, waar geel zeer terecht was geweest. Dat we met 11 man zijn geëindigd komt doordat de scheids er soms fors naast zat. Ik wil de arbitrage ook absoluut niet als excuus gebruiken, MVV had ook met deze warrig fluitende scheids zelf moeten winnen.
Hier laat ik het maar bij. Gisteren was ik zwaar teleurgesteld, vandaag ook nog eigenlijk. Maar het seizoen is nog niet voorbij. Nog zes wedstrijden en dan de play-offs. We moeten nu echt de vorm gaan hervinden om een kans te maken in de play-offs. Maar de basis is echt niet zo dramatisch. Voorgaande seizoenen verloren we in de slechte fases van het seizoen veel wedstrijden. Dit seizoen verliezen we nauwelijks. Daar houd ik me maar aan vast.
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.