Wedstrijden als deze zijn de reden dat ik niet meteen na een wedstrijd op het forum reageer. Ik heb er een nachtje (slecht) over kunnen slapen. Er zit nog genoeg frustratie in, dus die ga ik maar van me af schrijven. Lijnsje, je gaat het niet leuk vinden
Het blijft me frapperen hoe verschillend we soms wedstrijden zien. Veel dingen die ik heb gezien zijn al benoemd hoor, maar sommige dingen heb ik totaal anders gezien.
Ik lees een paar keer dat Verrips een goede wedstrijd had of weinig fout gedaan heeft. Dat verrast me. Ik kan zo snel geen samenvatting vinden maar voor mij zag Verrips er bij minimaal één doelpunt niet goed uit. Daarnaast bij het afgekeurde doelpunt van Almere ook niet. En ik herinner me een situatie met Janssens waar de bal tussen hun in valt, ze niet communiceren en een speler van Almere (Van de Water?) op doel kan schieten. Gelukkig had die het vizier niet scherp staan, maar die situatie was minimaal 50% de schuld van Verrips. Volgens een oud-keeper naast me overigens 100%, “bal had altijd voor Verrips moeten zijn”. Verrips heeft dit seizoen een aantal goede wedstrijden gekeept en was gisteren niet de slechtste MVV’er maar zat wel degelijk meer dan eens (goed) mis.
Ook lees ik weer een aantal keer het woord inzet. Ik denk niet dat het aan inzet lag gisteravond. Ik zou ook niet zo snel spelers op kunnen noemen die ik gisteren geen of weinig inzet vond tonen. Als ik mensen moet noemen, kom ik uit bij Nwakali of Schroijen. Een Okita bijvoorbeeld heb ik meermaals op links- of rechtsachter gezien, zoals hier al gezegd door anderen. Ook daar de bal zien verspelen overigens, hij hoort daar niet te staan. Maar gebrek aan inzet kun je dat niet noemen. Ook bij Nwakali of Schroijen valt het nog te bezien of het gebrek aan inzet was hoor, maar die straalden dat nog het minste uit.
Waar gaat het dan wel mis? Gebrek aan kwaliteit. In de brede zin van het woord. Zoals ook al opgemerkt was Schroijen de enige MVV’er ouder dan 22. En Schroijen is niet iemand die een team op sleeptouw neemt of ook maar een voorbeeldfunctie heeft, dat is een flegmatieke buitenspeler. Op het middenveld stonden Loshaj, die heel ver is teruggezakt in niveau en al moeite genoeg heeft met zijn eigen spel. Mares, die een nuttige in de weg-loper is maar totaal geen sturing geeft en aanvallend 0,0 brengt. En Nwakali, die, het is ook al gezegd, om mij compleet onduidelijke redenen de meest verdedigende middenvelder was en op die positie niets te zoeken heeft. Bovendien ook al een flegmatieke jongen die het van creatieve ingevingen moet hebben, niet iemand die een team op sleeptouw neemt, de poppetjes neerzet, het tempo van een wedstrijd bepaald. Ik heb ook het idee dat Nwakali mentaal al lang weg is bij MVV. Af en toe een leuke actie maken en verder zal het allemaal wel voor hem. Technisch gaan we hem heel erg missen, maar qua strijdlust niet. Liep ook meteen na de wedstrijd kwaad het veld af. Voorin Golpek en Okita die ook totaal geen leiding kunnen geven maar momentenvoetballers zijn. Dus van wie moet dan de leiding komen? Wie bepaalt het tempo? Wie zweept het team op? Wie zet de poppetjes neer? Geen idee. We hebben de keeper en de verdediging nog. Verrips communiceert al het hele seizoen slecht met zijn verdedigers (zie ook hierboven voor een voorbeeld), laat staan met de rest van het team. Janssens werkt hard en geeft op inzet en ordinair tegenstander onderuit lopen nog enigszins een voorbeeld, maar mist duidelijk het inzicht en de kwaliteit om aanvallend iets te kunnen betekenen. Ciranni probeert nog wat maar zie ik die kwaliteiten ook niet in terug. Mmae is een sloper en meer niet, heel onrustig verder, totaal geen leider. Martina kwam gisteren nog het meest in aanmerking en zat vol strijdlust en probeerde meermaals de boel op te zwepen. Maar ik heb nu de hele basisopstelling gehad en niemand genoemd die sturing kan geven, het spel en tempo kan bepalen. Of die het overwicht heeft om het team op de flikker te geven als het niet loopt. Gisteren miste ik Ippel ontzettend hard. Of zelfs een Kuipers. Kuipers was een sloper zoals Mmae, maar tegelijkertijd 90 minuten lang aan het coachen richting het middenveld. Kuipers was zeker niet foutloos maar wedstrijden als gisteren geven het belang aan van een “pratende” centrale verdediger.
En goed, dit leidinggevende wat we dus in het veld misten, is ook een kwestie van kwaliteit. Net zoals ervaring een vorm van kwaliteit is. Als Ippel geblesseerd is, en Nys geschorst, blijft er weinig over.
Daarnaast natuurlijk gewoon voetbalkwaliteit. Verrips zoals hierboven genoemd aantal keren in de fout. Janssens speelde dramatisch. Mmae wist vaak niet waar zijn man was. Mares stond een groot deel van de wedstrijd op rechtsmidden en had volgens mij geen idee wat hij daar moest doen, de nummer 12 van Almere, aanvoerder Overtoom, zal zelden zo veel vrijheid gehad hebben als gisteren, steeds kon hij weer met de bal aan de voet rustig rondlopen op 30 meter van het MVV-doel. Normaal gezien iemand waar Mares de hele wedstrijd voor de voeten liep, maar die stond ergens in het luchtledige op rechts. Nwakali had een aantal technisch leuke acties maar was vooral veel bezig met de bal ophalen tussen de centrale verdedigers in. Dan heb je niets aan hem. En zijn verdedigende taken voerde hij gewoon niet uit. Loshaj ook dramatisch, zoals gezegd sinds zijn blessure niets meer over van dat leuke talent met veel doorgroeipotentieel. Schroijen en Golpek nauwelijks een gelukte actie, liepen er voor spek en bonen bij, hadden net zo goed met negen man kunnen spelen – al had Golpek één leuke actie waar hij een vrije trap versierde en dat leverde ons de 1-1 op. Nu heb ik drie man niet genoemd, en dat zijn de enige drie die wat mij betreft een voldoende verdienen, al is het geen dikke voldoende. Ciranni met de rake vrije trap en paar goede aanvallende acties, en Ciranni probeerde nog wel eens mensen goed neer te zetten. Martina speelde degelijk en gaf het goede voorbeeld, en probeerde de boel op te zwepen, maar zat er bij de tegendoelpunten ook gewoon helemaal naast – en bij het afgekeurde doelpunt van Almere ook al. En Okita had als enige aanvaller nog wel eens een leuke actie in huis, al hoop/verwacht je meer van hem. Alle drie een mager zesje, meer ook niet.
Dan wordt er gewisseld en denk je dat Yildirim en Houben onmogelijk slechter kunnen zijn dan Golpek en Loshaj. Nou, Houben was dat ook niet, al liet ook hij weinig positiefs zien. Maar Yildirim, man man man. Wat heb ik me lopen ergeren aan hem. Die heeft werkelijk alle ballen verkeerd geraakt, gaf foute passes over anderhalve meter, én was alleen maar op iedereen aan het zeiken. Ciranni loopt drie meter bij hem vandaan vrij, Yildirim raakt de bal totaal verkeerd en geeft hem vijf meter bij Ciranni vandaan, en schold vervolgens Ciranni de huid vol. Verbijsterend. Lachwekkend bijna, als ik niet al zo gefrustreerd was door de rest van de wedstrijd. Hoe moet je je voelen als Koolhof, als je ziet wie er wél spelen/mogen invallen en jij niet? Kostons raakte in de korte tijd die hem gegeven was ook geen bal goed.
En dan is er nog een derde soort kwaliteit. En dat mag je helemaal bij de technische staf/mensen die de selectie samenstellen leggen. Hoe steek je een selectie karakterologisch in elkaar, en hoe zorg je dat het een team wordt? Ik heb, niet voor het eerst dit seizoen, het idee gehad dat sommige jongens voor het eerst met elkaar op het veld stonden. Ze wisten nauwelijks van elkaar wat ze gingen doen. De bal diep geven als de aanvaller juist inzakte. En breed als de vleugelverdediger net aan een sprint naar voren begon. Zo kan ik nog wel wat voorbeelden geven. Dat zoiets aan het begin van het seizoen gebeurt, snap ik. Maar in de play-offs nog altijd?? En terugkomend op het leiderschapsaspect. Hoe raar het ook klinkt, maar zelfs een Verheijdt mis ik uit dat oogpunt. Niet dat die nou de poppetjes goed neerzette. Maar die zweepte de boel op en gaf het voorbeeld. Achteraf gezien is altijd gemakkelijk praten maar met vertrek van Kuipers en Verheijdt zijn twee vechters vertrokken en daar is niemand voor teruggekomen.
Ten slotte nog een vierde item onder het kopje kwaliteit. Van de technische staf. Ik vind dat Elsen soms te veel kritiek krijgt, maar sommige keuzes gisteren snapte ik echt niet. Nwakali die zich keer op keer tussen Martina en Mmae in meldde. Nwakali speelde vorig seizoen sowieso zijn beste wedstrijden als rechtsbuiten, maar als je hem dan als centrale middenvelder neerzet, toch wel met aanvallende intenties? En daardoor kwam Mares dus zoals gezegd wat meer naar voren te spelen, op de rechterkant. Mares kan één ding goed: de aanvalsopzet van de tegenstander frustreren. De spelmaker van de tegenstander in de weg lopen. Nou, die stond niet waar Mares stond, dus had je niets aan Mares. Want aanvallend brengt die werkelijk helemaal niets. Het was op zijn minst logisch geweest om Mares en Nwakali om te wisselen. Dat gebeurde niet, ook niet tijdens de wedstrijd. Bizar. Volgens mij zag minimaal de helft van de aanwezigen in de Geusselt dat die twee verkeerd stonden.
Golpek in de basis vervolgens. Waarom niet Koolhof of Houben? Of waarom niet Nwakali rechtsbuiten, Houben rechtsmidden, Mares centraal op het middenveld met de punt naar achteren? Ik snap de contractverlenging van Golpek best – ideale jongen om als “nummer 20” in je selectie te hebben, is goedkoop, zeurt niet, zit echt wel wat talent in. Maar nog heel lang geen basisspeler (als hij dat ooit al wordt), zelfs niet de eerste speler die je aanvallend laat invallen.
Ongeveer zelfde verhaal kun je houden over Loshaj, al snap ik dat nog enigszins qua blessures/schorsing Nys, er was niet zo veel over qua keuzes op het middenveld.
Ik kan nog veel meer opnoemen over gisteren. Maar ik houd het hierbij. MVV mist dit seizoen kwaliteit in alle opzichten. Het is dramatisch en zuur dat het in de play-offs zo tot uiting komt, want er zijn genoeg wedstrijden geweest dat het toevallig wel goed viel.