Wat een gevoel! Wat een ontlading! Heerlijk gewoon! Dik verdiend gewonnen, met hier en daar een gelukje, maar door pure passie de drie punten verder terecht afgedwongen.
Vanaf minuut 1 was duidelijk wat MVV wilde, fel erop zitten en Roda bij de keel grijpen. Na 14 seconden had het al 1-0 kunnen zijn. In de rest van de helft hadden wij iets meer drang naar voren, met nog 2 grote kansen. En kwamen wij enorm goed weg toen Van Velzen het bijna onmogelijke presteerde door die bal van drie meter erover te schieten.
Na rust eigenlijk hetzelfde beeld. We komen goed weg bij die afgekeurde goal, ik begreep dat dat geen buitenspel was. Daarna de pingel, en opeens de vlam in de pan, iets dat al secondenlang duidelijk was gezien de gebaartjes die Engels en de clown van de dag, Mitchell Paulissen aan het maken waren. Ik moet alles op het gemak nog eens terug zien, maar begreep dat in elk geval Ippel er vrij onterecht vanaf is gestuurd. Wellicht kan MVV in beroep gaan. Hoe dan ook, daarna gelukkig snel de 2-0. Het had vervolgens makkelijk 3-, 4-0 kunnen worden. Roda was het helemaal kwijt, met name dankzij het lachwekkende gedrag van Mitchell Paulissen. Helaas had ook Molenaar door dat deze totaal gestoorde schuimbekkende gek zijn elftal ernstig benadeelde met zijn idiote gedrag. Toen hij gewisseld was werd Roda meteen wat sterker, al kwam dat ook vooral omdat MVV zich terugtrok en de tank bij de onzen grotendeels leeg was. Hoe dan ook, het was de laatste tien minuten spannend, maar meer omdat je weet dat met 2-1 de wedstrijd weer helemaal open zou zijn, niet omdat Roda nou opeens zo gevaarlijk was en de ene na de andere kans creëerde.
Hoe dan ook: gewonnen! Complimenten aan het elftal dat een heerlijke vechtlust op de mat heeft gelegd. Voetballend was het niet altijd even goed, maar derby's worden gewonnen op strijdlust. Gelukkig stonden bij Roda een aantal spelers in het veld die de indruk wekten absoluut geen zin te hebben (zo'n Simkala, wat een desinteresse). Kwalitatief was Roda verder overigens ook bedroevend. Man van de wedstrijd: Mitchell Paulissen. Keurig een kans verprutst in de eerste helft, en met zijn slappe ingrijpen hoofdschuldige bij de 2-0. Misschien kan hij hier nog een leuk twitter filmpje over uploaden?
Serieus, van onze kant speelde Schroyen een dijk van een wedstrijd. Straalde echt zelfvertrouwen uit en speelde heel volwassen. Complimenten Yoeri, zijn spel is echt een verschil van dag en nacht met vorig seizoen. Deom vond ik ook lekker ballen, blijft een van de weinigen met echt voetballend vermogen. Ook van den Hurk speelde lekker fel. De kritiek op hem snap ik uberhaupt nooit zo, dat is puur kijken naar doelpunten. Maar een spits moet veel meer doen dan dat. Zoals een penalty afdwingen. Ook de achterhoede hield het redelijk dicht, al oogt het zonder Martina wel bij vlagen onzekerder. Maar goed, we hebben de nul gehouden, dus niet zeiken.
De sfeer was echt top. Zelfs op het prikbord van de buren heeft iemand het over een hysterisch publiek. Zo heb ik het ook ervaren, en zo zien we het allemaal graag. Echt genieten. Een kanttekening naar de organisatorische kant: ik begrijp dat de toiletten op de Qpark aan de zijde van het uitvak gesloten waren op last van de politie. Maar daardoor moesten wel een paar duizend man een en hetzelfde toiletblok gebruiken. Niet alleen leverde dat een enorme wachtrij op, doordat het hek richting Qpark tribune half gesloten bleef was het wel erg dringen en druk, naar mijn idee niet helemaal verantwoord. Maar goed. Dat staat verder los van deze fantastische voetbalmiddag.
Deze overwinning hadden we echt nodig. Omdat het Roda was. Maar ook voor het moreel. En voor de stand. We staan nog steeds in het rechterrijtje, maar hebben in elk geval weer aansluiting met de rest. Nu ervoor zorgen dat deze mooie overwinning de katalysator wordt voor een mooie reeks richting de winterstop! En voor nu: lekker nagenieten!