In den Belgique wordt het steeds gekker en de KBVB die maar niet ingrijpt. In Belgie heeft iedere club een stamnummer/le matricule waarin tegenwoordig op grote schaal gehandeld wordt door personen met allerlei verschillende doelstellingen. Van de buitenkant lijkt het erop dat ze de ‘’redders’’ van de club zijn maar in feite voeren ze alleen maar zaken uit die hun financieel gewin brengen. In de meeste gevallen worden er spelers gestald waarvan de eigendomsrechten in handen zijn van de “redders” of hieraan gelieerde personen. Zie AS Eupen/CS Vise en de op tilt staande overnames van FC Seraing, CS Verviers en Royal Antwerp FC . Over witwassing en matchfixing zwijg ik liever.
Bij kustploeg KV Oostende werd vandaag eens opening van zaken gegeven. Lees en huiver.
KVO-voorzitter brengt de volledige waarheid rond Decuyper aan het licht
Na Zulte Waregem en Antwerpen eergisteren was het vrijdagmiddag alweer verzamelen geblazen in het Oostendse Albertpark. Voorzitter Yves Lejaeghere gaf er om 11u een persconferentie om de geruchten rond een 'overstap' naar het Kiel te kaderen.
Een Vlaamse krant pakte vanmorgen uit met het nieuws dat KV Oostende zijn stamnummer verkocht zou hebben aan Antwerpen en vanaf volgend seizoen op het Kiel zou spelen. Yves Lejaeghere stond de pers te woord en vertelde (eindelijk) de volledige waarheid rond de hele 'Decuyper-manie'.
"Ik zocht begin dit seizoen een overnemer of een partner voor KV Oostende en kwam na de transfer van Laurent Depoitre in regelmatig contact met Patrick Decuyper. Toen ik hem mijn plannen vertelde rond een jeugdacademy met Thomas Caers als centrale pion was hij onmiddellijk geïnteresseerd. Hij wilde Oostende volledig overnemen terwijl ik liever voor 50/50 ging. Maar uiteindelijk hebben we in november 2012 een deal bereikt over een volledige overname van mijn aandelen."
DE PUTCH VAN DECUYPER
Die overname zou wel garanties bieden voor KV Oostende. "Het was voor ons de ideale oplossing. Zulte Waregem zou vier à vijf spelers bij KVO plaatsen en ik zou de club kunnen blijven leiden. Wij kregen elk jaar enkele toppers en Zulte Waregem zou een financiële meerwaarde krijgen met de doorverkoop. Alles was perfect legaal, maar Decuyper vroeg wel absolute geheimhouding."
Maar de kampioenstitel van KV Oostende zorgde voor een onverwachte wending. "We waren plots eersteklasser en Decuyper kwam in een zwarte zone. Hij was plots eigenaar van twee eersteklassers en dat is verboden. Dinsdag belde hij me met het plan om het stamnummer van Zulte Waregem over te hevelen naar Antwerpen en onder het stamnummer van KV Oostende in Zulte Waregem te gaan spelen. Ik vond dat absoluut onrealistisch en niet fair tegenover de fans, de spelers en de stad, want dat zou betekenen dat er geen voetbal in het Albertpark zou komen. Maar Decuyper was door dat voorcontract eigenaar geworden en ik had er eigenlijk niks tegen in te brengen. Ik zou samen met Willy Naessens de club in Zulte Waregem gaan leiden en Decuyper zou de club in Antwerpen onder zijn hoede gaan nemen."
Toen dat plan lekte in de media ontstond er een heuse storm in het Belgische voetballandschap. Decuyper trok zijn staart in en KVO kwam in het oog van de storm te staan. "Decuyper besefte dat zijn plan niet aanvaard zou worden en heeft dan verkondigd dat er geen verhuis zou komen. Zulte Waregem zou in Waregem blijven waardoor hij zichzelf in de schaduw zette. Gisterenavond hoorde ik dan de geruchten dat hij het stamnummer van KVO aan Antwerpen zou verkopen."
TEGENWIND
En nu recht Lejaeghere dus ook zelf de rug. "Ik wil daar niet aan meedoen en ik wil een oplossing die goed is voor KV Oostende. Ik heb vanmorgen gebeld met Decuyper en ik heb hem gezegd dat ik niet wil doorgaan met de hele overgang. Hij had daar begrip voor en ik hoop dat hij het voorcontract als nietig beschouwt ook al kan me dat een duit geld kosten. Ik heb er alle vertrouwen in dat we volgend seizoen gewoon eersteklassevoetbal spelen in het Albertpark. Dan zakken we nog liever volgend jaar terug naar 2e dan dat we onze eigen clubkleuren verraden."
Toch wil Lejaeghere geen slecht woord gezegd hebben over de persoon Patrick Decuyper. "Hij meent het echt goed met het Belgische voetbal, en ons voetbal heeft ook gewoon zo'n mensen nodig. Er is nog maar weinig groeimarge in Waregem en dat irriteert hem. Bovendien zijn vijf West-Vlaamse clubs in 1e misschien ook gewoon teveel van het goede. Maar zowel hij als ik zijn geschrokken van de impact die de plannen hadden."
Tot slot deed de voorzitter ook nog een oproep voor de tweedeklassers. "Er moet een oplossing komen voor onze 2e klasse, want anders gaan er nog veel gekke toeren gebeuren. Er zijn gewoon teveel clubs in het betaalde voetbal, we moeten naar 24 profclubs want de huidige situatie is gewoon onhoudbaar."