Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV)
- Gohf
-
- Platinum Member
-
Re: Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV)
02 Apr 2018 20:02Maosbrögk wrote: Is het voor de FIOD en KNVB nou echt zó moeilijk om de situatie bij Fortuna te onderzoeken?
Vorig seizoen bijna laatste en bijna failliet, nu "opeens" kampioen door een vage Turk?
Dat ze beter zouden presteren lijkt me logisch, veel slechter kon niet, maar er is altijd een bepaald transitiefase nodig. Van flop naar top (kampioen) in 1 seizoen is vrijwel onmogelijk.
En hoe is het mogelijk dat een club met eenzelfde dan niet lagere begroting en spelersbudget als MVV, spelers als Semedo/Vidigal/Dianessy/etc kan betalen? Alleen al die 3 passen amper in dat spelersbudget...
En is er in Sittard nu ook niemand die zijn twijfels heeft bij een Turk als technisch directeur? Een Portugees en Duitser als assistent trainer? Allemaal zullen ze wel een warme band met de club en haar supporters hebben.......yeah right.
Oliseh is een knuppel eerste klas, maar de verhalen over envelopjes en een eigenaar die de opstelling bepaalt, kunnen bijna niet anders dan waar zijn.
3rd party ownership, bij de club en bij het aantrekken van spelers, dat kan toch niet anders?! Het ligt allemaal zó voor de hand.
Twente gaf het voorbeeld hoe het niet moet (maar wel een landstitel opleverde): Fortuna is de volgende??
Die club promoveert over een paar weken als de FIOD/KNVB niet snel ingrijpt...
Klopt feitelijk gezien vrij weinig van dit verhaal.
Opmerking 1 : van flop naar top in 2 seizoenen.
Fortuna heeft sinds winterstop vorig seizoen gewoon al redelijk constant gepresteerd. Veel te zwart/wit om te stellen dat we vorig seizoen slecht presteerde en dit seizoen goed. De opmars is vorig seizoen na de winterstop al ingezet.
Opmerking 2 : Semedo/Vidigal/Dianessy passen met zijn 3-en nog niet eens in het spelersbudget.
Waar is dit op gebaseerd? Semedo heeft zelfs 2 proefperiodes afgelegd voor dat hij uiteindelijk gehuurd is. Dianessy speelt al vanaf begin vorig seizoen voor Fortuna en is begonnen als reserve die af en toe mocht invallen en dan een een basisp lek had. Waarom zouden dat grootverdieners zijn. Ontwikkelen zich gewoon prima. Vidigal speelt ook lang niet alles.
Opmerking 3 : twijfels bij Turk/Duitser/Portugees.
Die Portugees is gewoon een halve Nederlander woont al vrij lang in NL. Duitser was op voorspraak van Oliseh die hem kende vanuit zijn spelers carrière. Waarom is het zo raar om Turkse Nederlander als TD te hebben? Lijkt me geen onlogische zet..Dat soort mensen moeten vooral presteren lijkt me. Clubliefde op die posities....waar zie je dat dan wel? Hofland als trainer kan natuurlijk ook echt niet....
Opmerking 4 : eigenaar die opstelling bepaald.
Sorry, maar dat is echt de grootst mogelijke kolder uit je hele post. Kijk voor de grap maar eens naar de opstellingen van Oliseh en Hofland. Daar zie je toch duidelijke verschillen.
Een jongen als Lars Hutten die 0 transferwaarde verkondigt en voor een minimaal profcontractje bij Fortuna speelt. Speelde onder Oliseh zelden tot nooit, staat onder Hofland wekelijks in de basis. Waarom zou de Turkse eigenaar perse willen dat Hutten speelt? En zo zijn er nog wel posities die duidelijk anders ingevuld worden door Oliseh dan door Hofland.
Opmerking 5 : Oliseh/ Zwart geld
Dus omdat Oliseh iets roept is het meteen waar? Waar is het bewijs? Ik zie veel gespeculeer maar weinig bewijs. Bovendien zal de KNVB en de FIOD er boven opduiken na de uitlatingen van Oliseh in de rechtbank. Prima toch? Als er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen moet dat uiteraard gewoon naar buiten komen. Maar laten we aub eerst eens afwachten wat er uit een eventueel onderzoek van de KNVB komt voordat we hier allemaal vooraan staan om Fortuna te veroordelen. Volgens mij werkt het rechtsysteem niet zo.
Voor die grapjas die beweerde dat die spelers van Fortuna niet geblesseerd zouden zijn...wedden voor een kratje juup? 1 van de 2 liep vandaag nog met krukken over het veld...hoort natuurlijk allemaal bij het complot. Schandalig dat Fortuna deze wedstrijd weer niet minstens 1 pingel heeft gekregen....
Het is allemaal niet zo ingewikkeld jongens. Fortuna heeft een leuk elftal wat onder normale omstandigheden ergens tussen plek 4 en 7/8 was geëindigd. Alleen heeft Fortuna dit seizoen gewoon dikke mazzel dat vaste toppers in de JL het laten afweten; GAE, Cambuur, de Graafschap, MVV en Volendam bijv. Normaal allemaal toppers in de JL.
Kan Fortuna weinig aan doen dat deze ploegen het dit jaar laten afweten. Combineert dat met een aantal goede reeksen die Fortuna heeft weten neer te zetten met een vrij krappe selectie die tot voor kort amper blessureleed heeft gekend en dan is het allemaal best verklaarbaar. Schuurs en Essers doe opeens opstaan vanuit de jeugd en doorbreken moet je ook gewoon mazzel mee hebben. Het lijkt dit seizoen gewoon allemaal net de juiste kant op te vallen voor Fortuna. Mogen wij misschien ook eens? Ik kijk al sinds de degradatie naar bagger voetbal en zo mogelijk nog slechter financieel beleid. Nu voetballen we eens lekker en gaat het op bestuurlijk vlak ook veel beter en dan zouden wij argwaan moeten krijgen en gaan klagen? Zal mij verder weinig interesseren hoe ze het zich allemaal regelen en doen in de bestuurskamer. Als fan wil je toch gewoon leuke wedstrijden zien met als het kan ook nog goed voetbal?
Toen MVV vorig jaar op het randje Roda uit de eredivisie kegelde stond het overgrote merendeel van Sittard voor MVV te juichen. Maar nu presteren wij 1 of 1,5 seizoen ook eens aardig en de toon veranderd bij een aantal ineens resoluut. Lijkt soms echt gewoon op afgunst...beetje jammer vind ik persoonlijk en ook nergens voor nodig.
Snap ook wel dat het provoceren van een enkel Fortuna fan hier ook niet meehelpt. Maar die lopen overal tussen...
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- sjengvandenboorn
-
- Elite Member
-
02 Apr 2018 21:56Jammer dat je een hele apostel moet schrijven, om Fortuna en de vreugde van zijn supporters moet verdedigen.
Voor Fortuna lijkt inderdaad alles op zijn plek te vallen, op het juiste moment zoals een Fc Dordrecht het ook overkwam enkele jaren geleden.
Talent (Schuurs), een eigenaar die niet zomaar doet maar nadenkt bij hoe hij investeert (juiste spelers op de juiste plekken en zoals door jou benoemd de vaste kern ‘top’ Jupiler ploegen die allen een klote seizoen draaien. Als dit allemaal samen komt, krijg je een reëele en realistische kans op een kampioenschap en promotie.
Het gelul en gezoek van supporters van MVV naar alles wat corrupt en illegaal is, riekt en duid op jaloezie met een dikke laag afgunst. Jammer ten top!
Ik lees vaak en hoor vaak dat de MVV supporters zelf aangeven geen investeerder te willen of mensen die niets met MVV hebben in beginne, niet welkom zijn om geld, expertise en kunde de club in te brengen. Bij Fortuna hing men de vlag uit en hadden ze alleen maar kunnen dromen van ruiken aan de eredivisie. Bij mij komt de vraag naar boven waar gezonde, normale concurrentie grapperij en flauwekul gebleven is?
Durf er mijn eigen worst op te verwedden mochten jullie promoveren, dat er echt een lichting vanuit Maastricht of andere MVV georiënteerde mensen een wedstrijd zullen bezoeken tijdens jullie eredivisie verblijf. Voor Fortuna is alleen te hopen dat Gun mochten jullie promotie bewerkstelligen, spelers kan en zal halen die goed genoeg zijn voor het eredivisie niveau. Het zou jammer zijn dat als je dan eindelijk weer promoveert, dat je vanaf december 2018 al reeds naar een verloren seizoen zit te kijken.
- Boe is dat feeske?
-
- Platinum Member
-
02 Apr 2018 22:49 - 02 Apr 2018 22:50En dan heb ik het idd over die blessures, spelersvorm, jeugdspelers die doorbreken, teamgeest, en eerlijk is eerlijk, Fortuna is ook vaak de gelukkige.
Dat ik jaloers ben op Fortuna, nee. Maar sommige van mijn vrienden gunnen Fortuna het kampioenschap. Omdat ze 700 die hards hebben die er altijd zijn blijven zitten. Ook ik heb daar respect voor. Maar nu al kampioen gaat me in deze fase net iets te ver. Ik zeg bewijs eerst maar eens een aantal jaren goed beleid.
Geen enkele fan wil dat zijn club als enige overblijft in de lagere divisie. Als je dan ziet en hoort dat MVV sinds 2010 goed (gezond) financieel beleid voert, en Fortuna en de moffen zwaar financieel wanbeleid voert(de), en de MVV bestuurders geloven en beloven dat de afstraffing voor die clubs (en andere clubs) nog komt, maar uiteindelijk er van die afstraffingen weinig tot niks terecht komt voelt het extra wrang als het geluk Fortuna en misschien zelfs de moffen sportief wederom toelacht.
We zullen zien wat de eindstand zal zijn maar een scenario Moffen 15, Fortuna 1 en MVV 14 zal onverteerbaar zijn, en iets dat geen enkele van deze clubs verdient op dit moment (mening)
- sjengvandenboorn
-
- Elite Member
-
02 Apr 2018 23:15In de hele wereld van het voetbal is er geen enkele club die niet eens onverantwoorde risico’s nemen en soms zelfs moeten nemen. Alleen hebben de meeste voetbal clubs het geluk dat vrouwe Fortuna, hen goed gezind is. Alleen door soms een risico te nemen, zal je mee kunnen en gaan doen om de knikkers.
Het geval wilt alleen dat MVV niet in de luxe positie zit, risico’s te nemen of keuzes te maken zonder dat de continuïteit en veiligheid van de club gewaarborgd zullen blijven
.
Het is jammer maar een voldongen realiteit dat MVV moet schikken in zijn jasje en daarmee ook zijn supporters en allen die MVV een warm hart toe dragen. Is dat leuk? Neen! Zie je op dit soort momenten de wedstrijd Roda - MVV meermaals nog voor je en dan vooral een kans die gemist wordt door ene Verheijdt? Elke keer weer als ik me indenk dat een moment een wereld van verschil had kunnen maken!
- Schapendonk
-
- Banned
-
02 Apr 2018 23:25Please Log in or Create an account to join the conversation.
- tuutsje
-
- Platinum Member
-
03 Apr 2018 01:25Al is het nog niet beslist. Ik wens jullie igg heel veel succes.
- Jacques
-
- Platinum Member
-
03 Apr 2018 08:35Gohf wrote: Snap ook wel dat het provoceren van een enkel Fortuna fan hier ook niet meehelpt. Maar die lopen overal tussen...
Tsja, zo kunnen wij toch net zo goed zeggen dat je niet naar het bericht van één fan moet kijken?
En twee, daar erg mee samenhangend – op twee manieren:
Gohf wrote: Dus omdat Oliseh iets roept is het meteen waar? Waar is het bewijs? Ik zie veel gespeculeer maar weinig bewijs. Bovendien zal de KNVB en de FIOD er boven opduiken na de uitlatingen van Oliseh in de rechtbank. Prima toch? Als er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen moet dat uiteraard gewoon naar buiten komen. Maar laten we aub eerst eens afwachten wat er uit een eventueel onderzoek van de KNVB komt voordat we hier allemaal vooraan staan om Fortuna te veroordelen. Volgens mij werkt het rechtsysteem niet zo.
Je verdediging komt neer op “pas veroordelen na beschuldiging”. Ja, zo werkt ons rechtssysteem (daar zit overigens een dubbele s in

En dan voor dit punt teruggrijpen op het vorige. Nogmaals: je kiest een vrij extreme mening er uit, iemand die vindt dat de KNVB nu moet ingrijpen. Als ik de laatste weken hier lees dan is volgens mij zo ongeveer de gemiddelde mening “dat verhaal met envelopjes stinkt; dat is echt niet zo zuiver als Fortuna doet voorkomen, maar er zal wel niets bewezen kunnen worden dus Fortuna komt er mee weg”. Ook daar zal jij het vast niet mee eens zijn, maar dat is wel heel wat anders dan dat mensen hier massaal hopen dat Fortuna zo snel mogelijk omvalt. Ik heb juist het idee dat de meeste mensen vooral afwachten omdat het lastig voorspellen is wat er gaat gebeuren. En dat is toch wat jij ook zegt, in iets andere woorden? Bovendien is de discussie een tijdlang gekaapt door één specifieke Fortuna-supporter (niet jij maar Rdorenberg uiteraard) die met aantoonbare onjuistheden hier de boel kwam opstoken. Tsja, sorry, maar als je dan niet door de wat heftigere reacties heen kunt kijken… ik had beter van je verwacht. Je doet nu wat je ons verwijt.
Ten slotte nog één ding:
Gohf wrote:
Toen MVV vorig jaar op het randje Roda uit de eredivisie kegelde stond het overgrote merendeel van Sittard voor MVV te juichen. Maar nu presteren wij 1 of 1,5 seizoen ook eens aardig en de toon veranderd bij een aantal ineens resoluut. Lijkt soms echt gewoon op afgunst...beetje jammer vind ik persoonlijk en ook nergens voor nodig.
Dit is niet te vergelijken. Als Helmond van Roda had gewonnen en onze tegenstanders waren geweest in die finale, had je heel andere teksten gelezen. Sommigen van jullie hadden het dan MVV gegund, maar genoeg ook niet. En daar had ik alle begrip voor gehad. Er zitten op Fortunasc een aantal notoire MVV-haters, en dat is echt geen klein groepje. Prima, mag ook. Maar ook bij dat groepje is vaak de Roda-haat nog groter. Dus ja, als het dan opeens MVV – Roda in de play-off finale is, zie je ze niet “tegen” ons posten.
Als jullie morgen de play-off finale tegen Roda speelden, zou het sentiment hier hetzelfde zijn als bij jullie vorig jaar. Maar jullie concurrent is niet Roda. Dus vergelijken van ons toen met jullie nu is een valse vergelijking.
Leuk verder dat je weer terug bent.
- Gohf
-
- Platinum Member
-
03 Apr 2018 09:37 - 03 Apr 2018 09:40Tsja, zo kunnen wij toch net zo goed zeggen dat je niet naar het bericht van één fan moet kijken?
Eens, alleen kies ik er uiteindelijk voor om op deze post te reageren, maar gevoelsmatig heb ik veel meer van dit soort berichten hier gelezen de laatste tijd. Her en der wel met wat nuance maar in mijn ogen nog te weinig. Bovendien worden die extremere berichten eigenlijk nooit tegengesproken, waarmee ik (misschien onterecht) het idee krijg dat het merendeel het er wel mee eens is.
Ten slotte moet ik eerlijk toegeven dat mijn 2e en 3e argument niet heel erg sterk zijn, nu ik ze zo terug lees. Laat ik het dan zo formuleren : Ik vind dat er een hoop poeha is ontstaan door 1 enkele uitspraak van Oliseh zonder ook maar een greintje bewijs. Als Fortuna 8e had gestaan en MVV 4e was de commotie hier waarschijnlijk veel minder heftig geweest. Nu lijkt het alsof alles word aangegrepen om te verklaren waarom Fortuna op een oneerlijke manier boven MVV staat.
Tegelijkertijd kun je natuurlijk ook niks uitsluiten en zou het ook naïef zijn om te denken dat dit in de huidige voetbal wereld nergens meer voorkomt. Dus ook in het geval van Fortuna sluit ik het niet op voorhand uit. Laat de KNVB het maar onderzoeken.
Ik heb juist het idee dat de meeste mensen vooral afwachten omdat het lastig voorspellen is wat er gaat gebeuren. En dat is toch wat jij ook zegt, in iets andere woorden? Bovendien is de discussie een tijdlang gekaapt door één specifieke Fortuna-supporter (niet jij maar Rdorenberg uiteraard) die met aantoonbare onjuistheden hier de boel kwam opstoken. Tsja, sorry, maar als je dan niet door de wat heftigere reacties heen kunt kijken… ik had beter van je verwacht. Je doet nu wat je ons verwijt.
Dit ben ik niet met je eens Jacques. Althans ik heb dat anders ervaren. Ik kan daar op zich best doorheen kijken en ben ook nog wel zo realistisch om te beseffen dat je op een MVV forum zit en je je daar in principe aan zult moeten aanpassen of wegblijven. Maar ik vond het in mijn ogen steeds extremer worden(gemiddeld genomen) en daarom heb ik gereageerd. Maar mijn verwijt is zeker niet een verwijt naar iedereen hier. Het is misschien ook wel een optelsom geweest; als je bijv voor de zoveelste keer hoort of leest dat "die turkse eigenaar de opstelling wel zal bepalen"(even voor de duidelijkheid niet alleen hier) terwijl je zelf een wezenlijk verschil zit in de opstellingen tussen Oliseh en Hofland en dat voor iedereen te controleren valt...
Dit is niet te vergelijken. Als Helmond van Roda had gewonnen en onze tegenstanders waren geweest in die finale, had je heel andere teksten gelezen. Sommigen van jullie hadden het dan MVV gegund, maar genoeg ook niet. En daar had ik alle begrip voor gehad. Er zitten op Fortunasc een aantal notoire MVV-haters, en dat is echt geen klein groepje. Prima, mag ook. Maar ook bij dat groepje is vaak de Roda-haat nog groter. Dus ja, als het dan opeens MVV – Roda in de play-off finale is, zie je ze niet “tegen” ons posten.
Als jullie morgen de play-off finale tegen Roda speelden, zou het sentiment hier hetzelfde zijn als bij jullie vorig jaar. Maar jullie concurrent is niet Roda. Dus vergelijken van ons toen met jullie nu is een valse vergelijking.
Geef ik je gelijk in.
- Jacques
-
- Platinum Member
-
03 Apr 2018 10:28Maar ik geef tegelijkertijd eerlijk toe dat ik denk dat er bij Fortuna zwart geld omgaat (of omging, wellicht dat er nu rigoureus schoon schip is gemaakt, maar wat doe je dan met spelers die je een deel zwart geld had beloofd?). Is echt niet alleen het verhaal van Oliseh, al brengt die wel het nodige aan het rollen. Het verhaal van enveloppen uitdelen in de kleerkamer is natuurlijk heel raar. Ik vind dat in ieder geval raar en vind het verrassend dat niemand op Fortunasc daar iets negatiefs in ziet. Zou het bij MVV gebeuren, dan zou ik drie kleuren stront schijten. In 2018 envelopjes met contant geld uitdelen is vragen om problemen.
Zwart geld kan ik uiteraard niet bewijzen en het is maar zeer de vraag of er iemand iets kan bewijzen, Fortuna heeft het neem ik aan slim aangepakt dus ik verwacht dat Fortuna er wel mee wegkomt. En ik geef ook meteen eerlijk toe dat dat anders aanvoelt dan de jaren hier voor. Fortuna heeft een historie van rare fratsen uithalen om uit bepaalde categorieën bij de KNVB te komen/de licentie te behouden. Fratsen die in de "echte" wereld als ronduit frauduleus zouden worden beschouwd* maar die in het voetbal normaal waren en binnen de gebrekkige regels van de KNVB vielen. Fortuna was zeker niet de enige, MVV is hier in een wat verder verleden zelf ook koning in geweest (onder voorzitter Goumans zat er steevast een verschil tussen de bij de bond ingeleverde cijfers en de echte cijfers), en ploegen als Veendam en AGOVV wisten vlak voor hun faillissement nog naar categorie 2 te stijgen door creatief boekhouden. Onze oosterburen kregen een tijdlang om de meest waanzinnige redenen geld gestort van de gemeente, daar werden gewoon niet onderbouwde vorderingen van Roda aan de gemeente verzonnen - en uitbetaald!
Maar al die jaren waren dat soort fratsen inderdaad fratsen van het Fortuna dat structureel onder MVV eindigde, sterker nog, dat geen dure spelers haalde van hun geld maar met moeite de elektriciteitsrekening kon voldoen. En dat gaf het wat charmants. Een overlevingsstrijd, kleine ondeugden, zoiets. Ik vond het leuk om er een beetje op te schieten maar het boeide me eigenlijk niet zo - moet de KNVB maar die regels wat slimmer aanpakken, en je kon met een blik op de ranglijst niet serieus beweren dat het om competitievervalsing ging; Fortuna verloor meer dan het won. Maar nu schiet Fortuna opeens omhoog en speelt om het kampioenschap (of dat nu komt door 'falen' van andere ploegen of niet). Ik geef eerlijk toe dat dat bij mij wel steekt ja. Zeker omdat MVV een waardeloos seizoen draait. Ik vind het, enigszins vergelijkbaar, bij Roda ook al jaren irritant dat die tientallen miljoenen van de gemeente hebben gekregen, feitelijk om in de eredivisie te blijven.
Nus is jouw hele premisse dat er bij Fortuna niets mis is en dat dit allemaal afgunst is. Gedeeltelijk is het zeker jaloezie, natuurlijk had ik dolgraag vijf wedstrijden voor het einde eerste gestaan. Maar tegelijkertijd, en ik kan alleen voor mezelf spreken, zou ik van het zwart-geld verhaal altijd geschrokken zijn, op welke plaats Fortuna ook stond. Je ziet hier ook dat mensen daar anders inzitten, sommigen zeggen "overal worden envelopjes uitgedeeld" en "is van alle tijden". Tsja, dan ben ik wat dat betreft misschien iets roomser dan de paus, maar ik geloof niet dat het anno 2018 nog zo veel voorkomt. Tijden veranderen. Enfin, dit gedeelte, hier gaan we niet uitkomen. Jij vindt blijkbaar oprecht dat Fortuna duidelijk onschuldig is en dat het maar wat geroep van Oliseh is. Ik zie het anders, vooral ingegeven door reacties vanuit Fortuna zelf.
* voorbeeld: een sponsor van Fortuna maakte geregeld een dag voor meetmoment een paar ton over op bankrekening Fortuna, en dat werd een dag later weer teruggestort. En voilà, voor het meetmoment had Fortuna genoeg liquide middelen. Dit kon en mocht bij de KNVB dus geen fraude of zo. Maar in de "echte" wereld kan zoiets niet. Een accountant zet geen handtekening onder de jaarrekening bij dit soort fratsen. Als het een belastingvoordeel zou opleveren, zou de rechter de vloer aanvegen met Fortuna omdat het overduidelijk om een schijnconstructie ging. Nogmaals: deze constructie gebeurde bij de halve Jupiler League op een gegeven moment, was echt niet iets van alleen Fortuna. En het was typisch een truc van clubs die toch al onderin stonden.
- Napoleon
-
- Platinum Member
-
03 Apr 2018 10:49De vraag is dus eigenlijk wat is de werkelijke begroting van Fortuna ?!
- Gohf
-
- Platinum Member
-
03 Apr 2018 11:12Napoleon wrote: Dat Fortuna met hun begroting bovenaan staan dat is onmogelijk, dat betekent dus dat er buiten de begroting om spelers worden betaalt anders haal je die kwaliteit niet binnen daar hoeft je geen verstand voor voetbal voor te hebben
De vraag is dus eigenlijk wat is de werkelijke begroting van Fortuna ?!
Zulke dingen gebeuren ook gewoon wel eens in het voetbal zonder dat dat meteen oneerlijk zou zijn. Kijk naar de winst in de Premier League van Leicester City recentelijk. Dat verschil in begrotingen met meerdere topploegen was veel en veel groter dan de verschillen in de JL.
Waar praten we nou eigenlijk over? De meeste clubs hebben een begroting tussen de 2 en 4 miljoen(Op NEC na). Dat zijn niet zulke significante verschillen dat dat wat Fortuna presteert onmogelijk en oneerlijk is.
MVV heeft toch niet zo heel lang geleden ook een behoorlijke gedeelte van de competitie bovenaan gestaan en zelfs winterkampioen geweest? Dat terwijl er ongetwijfeld teams waren met een dubbel zo hoge begroting in de competitie.
- Gohf
-
- Platinum Member
-
03 Apr 2018 11:21Jacques wrote: Tsja ik snap het ergens ook wel van je. Ik zou er ook niet vrolijk van worden als het ergens anders over MVV ging op deze manier.
Maar ik geef tegelijkertijd eerlijk toe dat ik denk dat er bij Fortuna zwart geld omgaat (of omging, wellicht dat er nu rigoureus schoon schip is gemaakt, maar wat doe je dan met spelers die je een deel zwart geld had beloofd?). Is echt niet alleen het verhaal van Oliseh, al brengt die wel het nodige aan het rollen. Het verhaal van enveloppen uitdelen in de kleerkamer is natuurlijk heel raar. Ik vind dat in ieder geval raar en vind het verrassend dat niemand op Fortunasc daar iets negatiefs in ziet. Zou het bij MVV gebeuren, dan zou ik drie kleuren stront schijten. In 2018 envelopjes met contant geld uitdelen is vragen om problemen.
Zwart geld kan ik uiteraard niet bewijzen en het is maar zeer de vraag of er iemand iets kan bewijzen, Fortuna heeft het neem ik aan slim aangepakt dus ik verwacht dat Fortuna er wel mee wegkomt. En ik geef ook meteen eerlijk toe dat dat anders aanvoelt dan de jaren hier voor. Fortuna heeft een historie van rare fratsen uithalen om uit bepaalde categorieën bij de KNVB te komen/de licentie te behouden. Fratsen die in de "echte" wereld als ronduit frauduleus zouden worden beschouwd* maar die in het voetbal normaal waren en binnen de gebrekkige regels van de KNVB vielen. Fortuna was zeker niet de enige, MVV is hier in een wat verder verleden zelf ook koning in geweest (onder voorzitter Goumans zat er steevast een verschil tussen de bij de bond ingeleverde cijfers en de echte cijfers), en ploegen als Veendam en AGOVV wisten vlak voor hun faillissement nog naar categorie 2 te stijgen door creatief boekhouden. Onze oosterburen kregen een tijdlang om de meest waanzinnige redenen geld gestort van de gemeente, daar werden gewoon niet onderbouwde vorderingen van Roda aan de gemeente verzonnen - en uitbetaald!
Maar al die jaren waren dat soort fratsen inderdaad fratsen van het Fortuna dat structureel onder MVV eindigde, sterker nog, dat geen dure spelers haalde van hun geld maar met moeite de elektriciteitsrekening kon voldoen. En dat gaf het wat charmants. Een overlevingsstrijd, kleine ondeugden, zoiets. Ik vond het leuk om er een beetje op te schieten maar het boeide me eigenlijk niet zo - moet de KNVB maar die regels wat slimmer aanpakken, en je kon met een blik op de ranglijst niet serieus beweren dat het om competitievervalsing ging; Fortuna verloor meer dan het won. Maar nu schiet Fortuna opeens omhoog en speelt om het kampioenschap (of dat nu komt door 'falen' van andere ploegen of niet). Ik geef eerlijk toe dat dat bij mij wel steekt ja. Zeker omdat MVV een waardeloos seizoen draait. Ik vind het, enigszins vergelijkbaar, bij Roda ook al jaren irritant dat die tientallen miljoenen van de gemeente hebben gekregen, feitelijk om in de eredivisie te blijven.
Nus is jouw hele premisse dat er bij Fortuna niets mis is en dat dit allemaal afgunst is. Gedeeltelijk is het zeker jaloezie, natuurlijk had ik dolgraag vijf wedstrijden voor het einde eerste gestaan. Maar tegelijkertijd, en ik kan alleen voor mezelf spreken, zou ik van het zwart-geld verhaal altijd geschrokken zijn, op welke plaats Fortuna ook stond. Je ziet hier ook dat mensen daar anders inzitten, sommigen zeggen "overal worden envelopjes uitgedeeld" en "is van alle tijden". Tsja, dan ben ik wat dat betreft misschien iets roomser dan de paus, maar ik geloof niet dat het anno 2018 nog zo veel voorkomt. Tijden veranderen. Enfin, dit gedeelte, hier gaan we niet uitkomen. Jij vindt blijkbaar oprecht dat Fortuna duidelijk onschuldig is en dat het maar wat geroep van Oliseh is. Ik zie het anders, vooral ingegeven door reacties vanuit Fortuna zelf.
* voorbeeld: een sponsor van Fortuna maakte geregeld een dag voor meetmoment een paar ton over op bankrekening Fortuna, en dat werd een dag later weer teruggestort. En voilà, voor het meetmoment had Fortuna genoeg liquide middelen. Dit kon en mocht bij de KNVB dus geen fraude of zo. Maar in de "echte" wereld kan zoiets niet. Een accountant zet geen handtekening onder de jaarrekening bij dit soort fratsen. Als het een belastingvoordeel zou opleveren, zou de rechter de vloer aanvegen met Fortuna omdat het overduidelijk om een schijnconstructie ging. Nogmaals: deze constructie gebeurde bij de halve Jupiler League op een gegeven moment, was echt niet iets van alleen Fortuna. En het was typisch een truc van clubs die toch al onderin stonden.
Nou niets mis wil ik niet zeggen, simpelweg omdat ik geen garantie kan geven dat er niks aan de hand is. Ieder ander buiten Oliseh(een speler bijv of ex technische staf) die naar buiten gekomen was met dit verhaal was veel geloofwaardiger geweest. Dan had het merendeel het wel geloofd vermoed ik.
Oliseh kan ik onmogelijk serieus nemen. Even los van de prestaties(die waren prima) heeft de beste man ontelbaar veel fratsen uitgehaald en had al veel eerder ontslagen moeten worden. Bovendien roept ie dit als ie op non actief gesteld word. Dan wil hij opeens niet meer terug naar Fortuna omdat er illegale praktijken plaatsvinden...waar was ie het jaar ervoor? Toen hebben we hem niet gehoord. Bovendien had Fortuna Oliseh dan toch gewoon afgekocht zonder het op een rechtszaak aan te laten komen?
Oliseh is voor mij persoonlijk gewoon volstrekt ongeloofwaardig. Ik kan die man gewoon niet serieus nemen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het onmogelijk is maar laat de KNVB en de FIOD dat maar uitzoeken. Daar kan ik als fan verder vrij weinig mee.
- Jim Cemint
-
- Platinum Member
-
04 Apr 2018 09:28www.1limburg.nl/korotaev-roda-plannen-de...-kladblok-uitgewerkt
Je zou er bijna spontaan van in huilen uitbarsten... (en vervolgens kotsend naar de WC rennen)
- MVVke
-
- Away
- Platinum Member
-
04 Apr 2018 11:34'n Aontal maonde geleie hadde de hiere oet Zeist de groetste waffel euver tot ze strenger ginge controlere es clubs in zie zouwe goon mèt (boetelandse) investeerders. En noe huurste en zuuste geine...
Veurwat Fortuna noe wel oonder de loep lègke, en die moffe neet? De hoofs toch ech geine atoomgelierde te zien um te snappe tot dee gekke Rus zien duite neet op 'n ierleke maneer heet verkrege?
Iech höb naomelek nog noets ein inkel dudelek bewies gezeen euver wie heer aon die duite kump en wat heer überhaupt deit?
- Hill28
-
- Visitor
-
04 Apr 2018 12:40Jacques wrote:
Leuk verder dat je weer terug bent.
Ik sluit me bij Jaques hele verhaal aan, op deze laatste opmerking na.