Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV)

23 aug 2023 09:10
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7681
Daar waar Roda 2,8 miljoen lokaal kreeg kwijtgescholden gaat VVV nu het traject in waar de rechter er aan te pas moet komen om de club te redden
In Venlo gaat het om 5 miljoen opgebouwd uit corona schulden en 2 miljoen verlies afgelopen jaar.
Vooral die 2 miljoen is natuurlijk een compleet brevet van onvermogen . Opgebouwd uit teveel aannames vooraf en tegenvallende inkomsten achteraf en natuurlijk een veel te hoge salarispost over het lopende seizoen .
Je vraagt je af hoe dat in godsnaam mogelijk is, nu het antwoordt in Venlo is eigenlijk niet zo moeilijk . Er lopen teveel lijntjes tussen RVC en directie . De aandeelhouders mogen zich niet bemoeien met het algemeen beleid , althans het controleren of andere zaken , daar is de RVC voor bedoeld. In Venlo lopen daar de belangen veel te veel door elkaar en daarbij een AD die zoals verschillende bronnen aangeven teveel beloftes maakte die uiteindelijk niet waargemaakt kon worden .
Tel je dat op dat krijg je een vat met een ' explosief" wat leidt tot een verlies van bijna 2 miljoen .
Op de laatste partnerbijeenkomst werd dat verlies nog maar tot 1 miljoen aangekondigd en men wist natuurlijk allang ( zijn de vermoedens) dat dit veel hoger was dus 2miljoen , alleen zou dat de laatste avond , de "gezelligheid" hebben verpest waarschijnlijk !

In Venlo lopen daarbij genoeg aandeelhouders ( een stuk of 12 ) die het vermogen hebben zonder knipperen van de ogen om de club in een keer gezond te maken , maar die zijn voor zo ver als ze niet van de hoed en de rand weten ook niet meer zo snel bereidt om die 5 miljoen weg te poetsen of een groot gedeelte daarvan, dus mag net zoals in Kerkrade de belastingbetaler mee gaan betalen , althans dat wil men en de crediteuren want die moeten ook een veer laten

Ik sta er dagelijks van versteld hoeveel onkunde er in het voetbal zit en met welke waaniedeen structureel beleid wordt gevoerd en uiteindelijk altijd naar de samenleving wordt gekeken voor de oplossing .

Hier moet een einde aan gaan komen , of gelijke monniken gelijke kappen anders maar die vlieger gaat nooit op met overheidsgeld in de voetbal wereld
Maar uiteindelijk is dit zwaar overdreven en overgewaardeerd spelletje een kosten post voor veel lokale overheden geworden, simpelweg omdat er gewoon te veel clubs zijn voor de markt en dat tonen de jaarrekening van veel clubs gewoon aan , het voetbal moet gesaneerd worden , minder clubs dus !

In Maastricht zijn we afgelopen jaar ook met 700.000 verlies gesloten( wordt gezegd) ook belachelijk veel als je kijkt naar onze begroting en zeker in zo'n goed jaar . Wat mij betreft geldt voor alle bestuurders die aantoonbaar een verlies maken van meer dan 30%( of een andere pittig percentage) van de oorspronkelijk begroting , nooit meer een plek als bestuurder( of minimaal 10 jaar) bij een BVO of in een RVC bij een BVO , ze brengen aantoonbaar de clubs in gevaar en tevens zadelen ze de samenleving op met de rekening. De KNVB zou dit moeten borgen !

De KNVB heeft wat dat betreft heel veel regels , maar geen enkele regel waar bestuurders van Fortuna, MVV ,Roda en VVV duidelijk mee te maken hebben met wanbeleid . Nu is er bij 3 clubs al duidelijk een overschrijding van dikke verliescijfers , sommige bestuurders zijn zelf vertrokken of zitten ziek thuis .

Maar zo kan het niet verder , het voetbalspel is een heel mooi spel en het verbindt mensen prive en zakelijk maar het enorm verspillen van overheidsgeld moet afgelopen zijn en een dikke stok achter de deur zoals bovengenoemd moet er komen om een halt toe te roepen aan straffeloos maar kunnen " aankloten" en voetbalbolwerken van 100 jaar en ouder in de problemen te brengen .

Zolang dit niet gebeurd en het voetbal gesaneerd gaat worden zullen we dit soort praktijken blijven houden
De volgende gebruiker (s) zei dank u bokkesprongen

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2023 10:43 23 aug 2023 10:46 door Hill28.
Hill28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7682
Nog even hierop terugkomend. MVV zou zelf een klacht moeten indienen in Brussel, eventueel samen met Fortuna. Als Brussel oordeelt dat dit staatssteun was dan kost dat ze de kop in kerkklaar.
Officiële klacht kan hieronder ingediend:
competition-policy.ec.europa.eu/state-aid/complaints_en

Op het eerste oog voldoet dit aan alle ‘eisen’ van verboden staatssteun. Temeer omdat R*da vaker spelers/trainers bij of voor MVV zn neus heeft weggekaapt. Oftewel de staatssteun heeft effect gehad op de onderlinge concurrentie en internationale handel. Pakken die hap en tterugbetalen dat belastinggeld!

Ben Salemans schreef : WEL OF GEEN STAATSSTEUN AAN RODA MET KWIJTSCHELDEN HUURSCHULD?
‘CREATIEF-MET-KURK-OPLOSSING, MAAR EUROPA BIJT VAAK TOCH NIET’

Kerkrade - Is er sprake van ongeoorloofde staatssteun als de huurschuld van Roda JC wordt kwijtgescholden? Geheel zeker van zijn zaak is het college van burgemeester en wethouders van Kerkrade niet, maar het acht het voorliggende plan ‘verdedigbaar’ en is bereid een ‘aanvaardbaar risico te nemen’. Vier vragen en antwoorden over deze kwestie.

Bron: Maikel Suilen - 11 juli 2023, 18:45 uur
www.limburger.nl/cnt/dmf20230711_95308127

Welk voorstel ligt er woensdag voor in de gemeenteraad?

Er wordt gestemd over een grootschalige renovatie van sportpark Kaalheide, genaamd Kaalheide Bruist. Ook Roda is onderdeel van dit project. Het is de bedoeling dat de voetbalclub over een paar jaar kantoor gaat houden in een nieuw te bouwen pand op Kaalheide en dan alleen nog op wedstrijddagen het Parkstad Limburg Stadion huurt van de gemeente.

Ook is Kerkrade, als element van het plan, bereid om Roda een huurschuld 2,8 miljoen euro kwijt te schelden in ruil voor enkele tegenprestaties. De club moet helpen met het zoeken van huurders voor de leegkomende kantoren in het stadion en neemt een deel van het onderhoud voor zijn rekening, zoals zorgdragen voor de grasmat. Ook het aantal maatschappelijke activiteiten van Roda in de regio wordt uitgebreid.

Kan deze constructie de test voor ongeoorloofde staatssteun doorstaan?

„Vooropgesteld: het is heel erg lastig - zeker in zo’n complex geheel als dit project - om te beoordelen of iets als ongeoorloofde staatssteun wordt aangemerkt. Dat is sowieso één van de moeilijkste dingen om te bewijzen in de rechtszaal”, aldus Elies Steyger, emeritus hoogleraar Europees Bestuursrecht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Volgens haar spreken twee onderdelen in het voordeel van de gemeente. „Dat Roda niet het exclusieve gebruik van het stadion heeft, maakt dat het niet leidt tot selectiviteit. Én er is sprake van enkele tegenprestaties, hoewel ik mij afvraag of deze opwegen tegen de hoogte van de schuld die wordt kwijtgescholden. Op het eerste oog lijken deze mij wat weinig.”

Ook Marjan Olfers, hoogleraar Sport en Recht aan de Vrije Universiteit, heeft haar twijfels. „Het is een creatief-met-kurk-oplossing, in een poging binnen de grenzen te blijven. Je proeft dat de gemeente heel welwillend is richting Roda, maar zich tegelijkertijd als een normale marktpartij wil opstellen. Je kan waardes hangen aan de tegenprestaties om het goed te kunnen beoordelen, maar de vraag blijft: hadden ze dit ook voor een andere partij gedaan? Dat is lastig te beantwoorden.”

Hoe groot is de kans dat de Europese Commissie (EC) daadwerkelijk een onderzoek start of ingrijpt?

„De EC is in de regel terughoudend met het onderzoeken van sportdossiers”, zegt Olfers. „Er zijn bovendien genoeg haakjes in dit plan om op het eerste oog te denken: oké, prima zo. Het is voor iedereen mogelijk om het laagdrempelig onder de aandacht te brengen, en de commissie zal er heus naar kijken, maar echt doorbijten doen ze niet vaak.”

Het heeft simpelweg geen prioriteit, meent Steyger. „Een bezorgde burger uit Kerkrade, een concurrerende voetbalclub of eender wie kan een klacht indienen, maar de commissie krijgt elk jaar vele klachten over staatssteun en voetbalclubs zijn, naar mijn weten, op dit moment niet opgenomen in de lijst die prioriteit heeft. Dat komt ook omdat onderzoeken naar voetbalclubs tot dusver weinig succesvol zijn gebleken (zie kader).”

„Het wordt wel heel precair als Roda in de afgelopen tien jaar eerder hulp heeft gekregen van de gemeente; het niet toegestaan om vaker dan één keer per tien jaar de helpende hand te bieden. Een eventuele sanctie is terugvordering van de verleende steun.” Het is niet duidelijk of het wegstrepen van een huurschuld in 2015 (zie kader) tegen een openstaande vordering van Roda ter waarde van 1,1 miljoen als hulp wordt gezien.

Waarom zijn gemeentes - zo leert het verleden - vaak geneigd om hulp te bieden aan voetbalclubs?

„Een voetbalclub vormt een belangrijk onderdeel van de identiteit van een gemeente, waardoor deze sneller bereid is om te helpen”, aldus Steyger. Volgens Olfers vormt Kerkrade daarin geen uitzondering. „Heel veel gemeentes zijn bij voetbalclubs eerder geneigd om bij te springen ten opzichte van andere dossiers. Als wethouder en gemeenteraad maak je jezelf nu eenmaal niet heel geliefd door de plaatselijke trots, het pareltje van de gemeente, niet te steunen. Clubs weten dat zelf ook dondersgoed. Op de achtergrond hebben ze stiekem toch veel macht. En er is geen wethouder die het risico wil nemen dat de harde kern in zijn voortuin staat.”

Kadertekst 1 in dit artikel: De hulp aan Roda op een rij

De gemeente Kerkrade stak Roda JC sinds de eeuwwisseling meermaals een helpende hand toe. In 2000 verhuisde de voetbalclub van Kaalheide naar het nieuw opgeleverde Parkstad Limburg Stadion. Drie jaar later verleende de gemeente een bankgarantie voor drie miljoen euro om betalingsproblemen van Roda te voorkomen en in 2005 stond Kerkrade nogmaals garant, ditmaal voor vijftien miljoen.

In 2009 werd de gemeente eigenaar en grootaandeelhouder van het stadion in ruil voor kapitaalinjecties om Roda te redden van een faillissement. De club moest vanaf dat moment huur betalen om het stadion te kunnen gebruiken. In 2013 werd deze huur voor het eerst verlaagd: van 1,1 miljoen naar 800.000.

Twee jaar later, in 2015, was de gemeente bereid om een schuld van 1,1 miljoen euro weg te strepen tegen een onduidelijke vordering die Roda had openstaan vanwege een nog geldend contract voor de skyboxen ter waarde van 1,1 miljoen.

Vanaf 2018 bouwde Roda een nieuwe schuld op. De huur van 800.000 werd eerst gehalveerd en in 2020 verder teruggebracht naar 250.000 euro. Het verschil werd opgenomen als een betalingsachterstand die inmiddels is opgelopen tot de 2,8 miljoen euro waarover de gemeenteraad woensdag een besluit neemt.

Kadertekst 2 in dit artikel: Onderzoek naar voetbalclubs

In 2013 startte de Europese Commissie (EC), zover bekend voor het eerst, een uitgebreid onderzoek naar ongeoorloofde staatssteun van gemeenten aan voetbalclubs. Het betrof overheidshulp aan onder meer MVV, PSV, NEC, Willem II en FC Den Bosch.

In het geval van de Maastrichtse club kocht de gemeente in 2010 stadion De Geusselt voor 1,8 miljoen euro en werd een lening van 1,7 miljoen kwijtgescholden, met als voorwaarde dat het stadion voortaan multifunctioneel gebruikt zou gaan worden. Drie jaar na de start van het onderzoek concludeerde de EC dat er in geen van de gevallen sprake was van ongeoorloofde staatssteun.

In Spanje werden datzelfde jaar wel overtredingen vastgesteld. Sancties tegen grootmachten FC Barcelona en Real Madrid werden in hoger beroep teruggedraaid. Valencia, Hercules en Elche FC moesten gezamenlijk dertig miljoen euro aan staatsleningen terugbetalen aan de gemeente. Het is, zover bekend, de enige keer dat de EC ingreep bij steun aan voetbalclubs.

23 aug 2023 11:51
Boschpoort
Administrator
Administrator
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7683
Klopt helemaal.
Ik ben ervan overtuigd dat dit ongeoorloofde staatssteun is. Probleem is dat de Europese Commissie geen prioriteit geeft aan onderzoek naar marginale clubjes als die in de oostelijke mijnstreek. En als ze al onderzoek zouden doen, gaat dat jaren duren.
Stel dat de Commissie na een onderzoek oordeelt dat er inderdaad sprake is van staatssteun en dat er terugbetaald moet worden, wat gebeurt er als die club dat niet doet? Wie gaat naar de rechter?
Kortom, de wethouders hebben alle reden om te stellen dat er sprake is van een 'aanvaardbaar risico'. Die weten dondersgoed dat dit staatssteun is maar doen nu eenmaal alles voor hun clubje. Is tenslotte toch maar gemeenschapsgeld.

23 aug 2023 12:11
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7684
De KNVB zou in haar regelementen moeten opnemen dat wanneer clubs de helpende hand vanuit overheden/gemeentes toegespeeld krijgen en de voorbeelden zijn heel duidelijk inzake Roda en straks wanneer Venlo het faillisement kan afwenden door een bepaalde regeling , dat zwaarwegende gevolgen heeft voor de licentie en de oud bestuurders
Feitelijk zou een overheid op geen enkele manier een belang moeten hebben die van invloed kan zijn op een voordeel van een club . Roda en VVV en in het verleden ook MVV zijn gered met overheidsgeld , zonder dit geld bestonden de clubs niet meer
Alleen de markt moet een club kunnen redden en een overheid zou los van een bemiddelende rol tussen partijen of een faciliterende rol nimmer daadwerkelijk aan de knoppen moeten zitten als het gaat om leningen , gelden etc .
Dit gebeurd nu bij Roda , en dat gaat om miljoenen en gaat wellicht ook dadelijk bij VVV gebeuren door die procedure

Dan hebben we helemaal geen europese commissie nodig dan is het de KNVB die de deur dicht gooit voor dit soort praktijken , en om eerlijk te zijn zie ik dat ook niet gebeuren maar zo fair play wel optimaal verbeteren !

09 sept 2023 23:46
Sjonnie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7685
Terwijl de echte moffen het spoor helemaal bijster zijn , zwijnen die reserve moffen zich naar de 1e plaats .

10 sept 2023 09:52
ouwe rot
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7686
ik feliciteer Robbie Servais met zijn knap netwerk.
Een in hart en nieren Mvv supporter.
Hij was graag trainer van Mvv geworden.
Maar mvv koos anders.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Sander70, Mosae

10 sept 2023 11:11
Vluuzak
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7687

ouwe rot schreef : ik feliciteer Robbie Servais met zijn knap netwerk.
Maar mvv koos anders.

En dan ga je naar kerkrade, laat me niet lachen......met 3 milj Gemeente subsidie is het makkelijk winkelen op de transfer markt. Maach iech ff kotse op Servais, de Mestreechteneer in hart en nere, veur geld doen sommige lui raar deenger.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke, M-MVV

10 sept 2023 15:34
Boredass
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7688

Maar mvv koos anders.

Knap netwerk? Denk eerder het netwerk van Peters en Sibum.
De volgende gebruiker (s) zei dank u opadiehard

10 sept 2023 17:01
Zwegel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7689

ouwe rot schreef : Een in hart en nieren Mvv supporter.

Dat dacht ik dus ook ja.
Maar dat betwijfel ik toch.
In mijn ogen gaat een in hart en nieren MVV supporter niet naar de aardsvijand, zo simpel is het.
Als het aan mij ligt, is ie ook niet meer welkom bij onze club.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke

10 sept 2023 17:43
dijkie1975
Junior Boarder
Junior Boarder
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7690
Dat heb ik dus ook, had m heel hoog in t vaandel. Nu in de catagorie van der leur. Als je een echte mvv'er bent, ne echte sjeng, ga je never nooit niet naar dat krapuul uit dat kut parkstad.

10 sept 2023 17:51 10 sept 2023 17:52 door Ben Salemans.
Ben Salemans
Administrator
Administrator
Meer
Onderwerp Auteur
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7691
Stel nu eens dat je je huidige baan in Maastricht ook in Parkstad kunt krijgen en dat je daar dan netto twee keer zo veel kunt verdienen. Zou jij dan switchen? Ach, sorry, natuurlijk niet. Jij bent wel gek. Nee, jij blijft lekker in Maastricht werken...

Ik ben lid/donateur van Veer Zien MVV (VZM)! Jij toch ook? Niet? Meld je dan nu aan: www.veerzienmvv.nl
Artikel over MVV en de gemeente Maastricht: bit.ly/salemans-over-mvv-en-gemeente-9-april-2024
De volgende gebruiker (s) zei dank u ASR

10 sept 2023 18:03 10 sept 2023 18:09 door opadiehard.
opadiehard
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7692

Ben Salemans schreef : Stel nu eens dat je je huidige baan in Maastricht ook in Parkstad kunt krijgen en dat je daar dan netto twee keer zo veel kunt verdienen. Zou jij dan switchen? Ach, sorry, natuurlijk niet. Jij bent wel gek. Nee, jij blijft lekker in Maastricht werken...

Ben als geb rotterdammer met inmiddels 56 jaar Maastricht in mijn botten helemaal eens met het geen wat jij aangeeft!
Het gaat om die boterham niet om sentimenten…BEN je hebt volledig gelijk,hoeveel spelers hebben los van dit feit al de weg gemaakt van Maastricht richting kirchroa en andersom?
Daar zit nu eenmaal het geld eens waar het vandaan komt meestal in onze ogen niet eerlijk en niet terecht!…mvrgr Opa.

Ps ook ik heb inmiddels genoeg meegemaakt kwa sentimenten richting 045,en het zal altijd ,,haat,,en nijd zijn als ik aan die club uit het meest irritante gedeelte van Limburg denk en geconfronteerd word!
Hoop ze te pakken in de derby…..make my day….Mvrgr Opa.

....

10 sept 2023 18:55
M-MVV
Gold Boarder
Gold Boarder
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7693
Zeker blijf ik in Maastricht werken. Ga nu met de fiets en heb vrijwel geen reistijd (heb ik dat dubbele salaris alweer zo eruit gehaald) ..... nog los van of mijn baas in Kerkrade zit of ook nog een RODA JC heet. Daar hoef ik niet lang over te denken.

10 sept 2023 21:14
Vluuzak
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7694

Ben Salemans schreef : Stel nu eens dat je je huidige baan in Maastricht ook in Parkstad kunt krijgen en dat je daar dan netto twee keer zo veel kunt verdienen. Zou jij dan switchen? Ach, sorry, natuurlijk niet. Jij bent wel gek. Nee, jij blijft lekker in Maastricht werken...

Ben, dus jij zou voor pak 1000 netto meer, alles in het werk gaan stellen om Roda je laten promoveren, dus ook MVV benadelen, gaan juichen als als Roda wint, ook bij winst tegen MVV staan juichen, met een geel-zwart jasje gaan rond lopen met dat gehate embleem erop, wedstrijden van MVV analyseren voor als de derby er aankomt, op de markt in Kerkrade gaan feesten mochten ze promoveren enz enz......Kom op kerel, dan kun je jezelf als Maastrichtenaar en in hart en nieren MVV supporter toch zelf niet meer aankijken in de spiegel, dan moet je toch familie van van de Leur zijn. ERgens op kantoor of in de werkplaats werken in Kerkrade is toch echt iets anders dan TD bij Roda .

10 sept 2023 21:44
webmastersfm
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #7695

Maar mvv koos anders.

Ga dat lekker doen op het Roda prikbord, of nog beter , gewoon persoonlijk. Sowiso ben je geen knip.voor de neus waard als je überhaupt iemand feliciteert op een openbaar forum van MVV supporters. En bespaar je alsjeblieft je sentimenten ouwe man. We weten nu inmiddels wel dat Robbie op zijn pik was getrapt toen Maurice het stokje van Wels overnam en als een klein kind en vuile was buitenhangend aan de telefoon met Genk zat. 0 ballen, 0 respect. Ook voor jou ouwe rot. Achterlijk geprovoceer

Tijd voor maken pagina: 0.331 seconden