Geen gerucht meer;
Veghelaar Mouad Chadli (neef van) krijgt contract bij MVV: 'Wil graag van voetbal kunnen leven'
VEGHEL| De 19-jarige Mouad Chadli maakt momenteel een opmerkelijke ontwikkeling door binnen het voetbalwereldje. Twee jaar geleden werd hij als speler van Blauw Geel'38 gescout door NEC waarna het balletje ging rollen. Komend seizoen was hij al jeugdtrainer bij MVV en inmiddels heeft de Veghelaar in Maastricht ook een klein contractje verdiend als voetballer. "Binnen het voetbal is het belangrijk dat je ergens iets gedaan hebt bij een aansprekende andere vereniging, in mijn geval Sparta", weet de neef van Nacer Chadli ons te vertellen, "Dan staan er altijd weer andere opties voor je klaar."
Door: Willy Rooyakkers
Bij Blauw Geel stond Mouad Chadli niet eens bekend als een supertalent, "Nee niet eens", zegt hij eerlijk, "ik zat niet altijd in het hoogste team. Toen werd ik echter gescout door NEC, ik mocht meetrainen. Ze vonden me echter niet goed genoeg maar Sparta Rotterdam was inmiddels op mij geattendeerd. Dus toen belandde ik in Rotterdam bij één van de beste opleidingen van Nederland, samen met AZ en Ajax. Ik werd in eerste instantie gestald bij Alexandria'66, de amateurclub waarmee ze samenwerken. Ik deed echter ook regelmatig bij Sparta mee." Uiteindelijk redde de linksback het echter daar niet. "Nee, eerlijk gezegd was ik niet goed genoeg. Maar zoals ik al zei: op zo'n moment kun je dan weer naar andere clubs. In mijn geval werd dat MVV."
Trainer
Mouad Chadli heeft vooral ambities als trainer namelijk en in Maastricht kon hij die droom in werking zetten. De jonge Veghelaar kreeg de 012 onder zijn hoede. "Technisch directeur Ron Elsen zei me dat ik de jongste betaald voetbalcoach zou zijn. Het is ook wel grappig want ik heb twee assistenten, een conditietrainer en teamcoach erbij. Sommigen zijn vele jaren ouder dan ik maar we werken echt op een prima manier samen. We doen samen de trainingen, al kijk ik wel veel. Samen maken we de opstelling waarbij ik dan de eindverantwoording heb." Afgelopen seizoen gaat hij echter dus ook voetballen in Maastricht. "Ja, ik deed al regelmatig mee in het 023-team, een elftal dat bestaat uit allerlei spelers hier uit de opleiding. Dat kunnen ook 16-jarigen zijn soms, MVV heeft geen geld om voor iedere categorie een team op de been te brengen. Dit team speelt vriendschappelijke potjes." Ook als voetballer heeft hij dus nu een contractje. "Ja, klopt. Op het moment kan ik al van het voetballen leven en het is mijn droom om dat voort te blijven zetten."
Neef Nacer Chadli
Grappig is dat Mouad een volle neef is van de bekende topvoetballer Nacer Chadli."Opa is een echte Marokkaan maar mijn vader vertrok dus naar Veghel. Zijn broer, de vader van Nacer, ging in België zijn geluk beproeven. Of we vaak contact hebben? Nee, dat valt wel mee op zich. De laatste keer dat ik hem sprak was vlak voor carnaval meen ik dus dat is al even terug. Hij zit nu bij Anderlecht dus op zich zit hij weer meer in de buurt. Nacer zit alweer in de eindfase van zijn mooie loopbaan, hij heeft veel gepresteerd en ook aardig wat geld verdiend."
www.tismarvoetbal.nl/tismarvoetbal/veghe...even.html?format=amp