Nou, 1-1, naar mijn idee een uitslag die de verhoudingen wel goed weer gaf. Advantage Cambuur natuurlijk, maar MVV is zeker niet kansloos daar. Een doelpunt en alles is weer mogelijk.
MVV leek totaal verrast door de felle start van Cambuur, dat meteen vol ten aanval trok. Binnen 5 minuten waren ze al twee keer door de verdediging gesneden. Onze eerste kans was daarentegen geheel in strijd met de afgelopen maanden meteen raak. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik dacht dat Ippel een overtreding vooraf maakte. Nouja, het mag weleens meezitten. Dan is het zaak om rustig te blijven en niet meteen de 1-1 om de oren te krijgen. Helaas... Typisch ook. Schitterende goal natuurlijk, maar was die nu echt niet te voorkomen door wat steviger verdedigend ingrijpen? Misschien was het de zon, en ja het is makkelijk oordelen vanaf de tribune, maar toch, ik had het gevoel dat het dit niet nodig was. Eerste half uur vond ik Cambuur beter, daarna kwam MVV wat beter in het spel. Het grootste raadsel van de avond vond ik het constante hanteren van de lange bal. Totaal zinloos, mede omdat het aanvallende duo nauwelijks in het stuk voorkwam. Als we dan toch de lange bal gaan hanteren, waarom dan niet bgeinnen met Pedro ipv Guvenc, die veel meer snelheid heeft. Goed, moet ook gezegd worden: Cambuur dwong het lange bal spel ook af door, zeker het eerste half uur, vroeg druk te zetten. Maar dan nog, verreweg de meeste kansen ontstonden als we probeerden te voetballen vanaf het middenveld. Maar in plaats daarvan ging elke bal hard en hoog naar voren. Het laatste kwartier voor rust zat er weer wat schwung en voetbal in het spel van MVV, waarvan we weten dat ze zo kunnen spelen.
Tweede helft was spannend, maar van twee kanten kwalitatief niet heel goed. Beide ploegen hielden elkaar in evenwicht. Beiden wat kansjes gehad. Je moet een beetje geluk hebben op dat soort momenten. Bijvoorbeeld een grensrechter die niet minstens twee aanvallen onterecht afvlagt. Maar goed, Cambuur nam genoegen met een gelijkspel en hoefde niet meer, MVV probeerde het, denk dat de meeste spelers echt wel alles gegeven hebben, maar we kwamen er gewoon niet doorheen. Dan moet je zoals gezegd wat geluk hebben, maar in zowel de eerste als de tweede helft was toch ook het gebrek aan net dat beetje extra kwaliteit bij sommigen heel zichtbaar. Teveel basiszaken gingen fout. Simpele passes over drie meter, ballen die van de voet sprongen, spelers die een kopbal totaal verkeerd timeden, ingooien die in een keer bij de tegenstander belanden, inspeelballen die simpel onderschept werden. Het gebeurde allemaal net iets te vaak. En buiten dat werd zeker aanvallend pijnlijk duidelijk dat we simpelweg te zwak waren om de tegenstander echt pijn te doen. Plus, naarmate de wedstrijd vorderde leek een aantal spelers liever de veilige opties te kiezen in plaats van nog op zoek te gaan naar de winnende. Jammer misschien, maar van de andere kant: in het verleden hebben we vaak genoeg dit soort halve finale thuiswedstrijden gehad (oa Volendam een keer, maar ook bijvoorbeeld de Graafschap vorig jaar), waarbij we vol ten aanval trokken het laatste kwartier, en dan vervolgens de deksel op de neus krijgen. Dan verlies je vandaag misschien met 1-2 en is het klaar. Nu houden we een kans. Wat dat betreft is de beslissing om niet als een kip zonder kop te gaan aanvallen begrijpelijk. Het is koffiedik kijken natuurlijk.
Geens was geblesseerd geraakt in de warming up lees ik? Was weinig van te merken. Prima gekeept, volgens mij kansloos bij de goal. Martina en Pereira bleven ook redelijk gemakkelijk op de been. Echt veel kansen hebben we niet weggegeven. Ciranni had zijn handen vol aan de linksbuiten van Cambuur. Kwam daardoor nauwelijks aan aanvallen toe. Labylle speelde prima, al blijven zijn acties soms riskant. Lukt het dan levert het meteen gevaar op. Mislukt het dan levert het ook gevaar op, maar aan de verkeerde kant. Ippel vond ik de beste man van het veld. Wat een wil om te winnen, wat een strijdlust! Een echte leider, voorop in de strijd, dankzij zijn doorjagen viel de 1-0. Heerlijke speler. Hadden we er daar maar meer van. Nys speelde redelijk onzichtbaar, zowel in negatieve als positieve zin. Nwakali maakt de goal prima af, maar heeft echt minder de schwung en verrassingen in zijn spel die hij eerder dit seizoen had. Schroijen werkte hard, deed het voetballend niet slecht. Nkoyi speelde zwak. Bij twee grote kansen liet hij zich kinderlijk opzij zetten. Daarnaast nauwelijks een bal vastgehouden of een duel gewonnen. Daardoor was MVV tandeloos voorin. Maar goed, met Verheydt gaat dit niet beter is de afgelopen weken gebleken. De spitspositie is en blijft onze achilleshiel. Ook Güvenc was onzichtbaar. In zijn verdediging mag wel gezegd worden dat het natuurlijk totaal zinloos is om Güvenc in het veld te zetten als constant de lange bal wordt gehanteerd en als de dienstdoende spits ook nog eens geen enkele bal fatsoenlijk weet te kaatsen. Pedro viel fel in, maar was eigenlijk nauwelijks een verbetering tov Güvenc. Tja, dan scheidsrechter Mulder... Een scheidsrechter die veel toe laat. Ik hou daar an sich wel van. Ik denk dat veel scheidsrechters de vermeende overtreding in de aanloop naar de 1-0 zouden hebben afgefloten, gewoon voor de zekerheid. Het jammere is alleen dat zo'n onervaren scheidsrechter als die van vanavond naarmate de wedstrijd vordert vaak steeds meer de controle kwijtraakt en dan opeens heel pietluttig en soms ronduit vreemd gaat fluiten. Niet geholpen daarbij door die lullo met zijn vlag.
Publieke belangstelling overigens teleurstellend. Ik had toch wel op een 6500-7000 gehoopt. Dit was het moment voor Maastricht en omgeving om erachter te gaan staan. Er waren geen excuses. Het was goed weer, een wedstrijd die echt om de knikkers ging, de kassa's gewoon open op de wedstrijddag, er was geen amateurvoetbal en de wedstrijd begon in principe op een prima tijdstip voor zowel de meeste werkenden als voor in elk geval de wat oudere kinderen. Maar helaas, slechts een 1000 man extra boven op de diehards die er normaal altijd zijn. Heel teleurstellend en toch ook wel een beetje pijnlijk om te zien hoe eea blijkbaar leeft. Al moet erbij gezegd worden dat bij de andere halve finales er ook nauwelijks meer mensen zaten dan normaal. Voor wat het waard is. Maar goed, mochten we de finale halen dan zullen de rijen wel tot aan het tankstation staan... Maar, dik pluspunt, de sfeer op de Angelside: ouderwets, top!
Nouja, al met al, 1-1, dat is een uitslag in het voordeel van Cambuur. Maar we zijn nog zeker niet uitgeschakeld. Feitelijk kunnen we alle schroom van ons afgooien en gewoon vol op de aanval spelen. De dood of de gladiolen. Een keer scoren is genoeg. Niks is onmogelijk. Dit Cambuur is echt niet groots. Wij kunnen daar winnen. Dat zal lastig worden, maar het kan!