Ik had nog niks gezien van het nieuwe MVV, dus was heel benieuwd wat ik zou aantreffen. Ben zeer positief verrast, ik heb een MVV gezien dat lekker aanviel, mooi combineerde en ondanks de jeugdige leeftijd volwassen speelde. Met een even epische als verdiende overwinning als gevolg.
MVV startte fel, de eerste vijf minuten. Daarna ging het redelijk gelijk op. Eigenlijk niemand werd gevaarlijk, totdat opeens plots de 0-1 viel. Onnodig, fout van Schroyen die waardeloos terug kopte op een teamgenoot. Vond MVV daarna eigenlijk heel aardig en volwassen spelen. Rustig op zoek naar de gelijkmaker, proberen te voetballen en te combineren. Die gelijkmaker viel uiteindelijk, niet meer dan terecht, al ging ook hier een fout aan vooraf. Buiten dat hebben we weinig kansen gecreëerd de eerste helft, al zaten er bij vlagen leuke combinaties in en was er wel een duidelijke drang naar voren. En achterin eigenlijk nauwelijks iets weggegeven, Eagles heeft letterlijk een kans gehad de hele eerste helft gehad, de 0-1. Maar zoals gezegd hebben wij voor de thee ook nauwelijks uitgespeelde kansen gecreëerd.
Na rust totale dominantie van MVV. Ik heb de eerste twintig minuten vier 100% kansen geteld en minstens twee momenten waarbij met een beetje meer precisie iemand alleen voor de keeper had gestaan. Tja, en dan voel je hem aan komen he, die 1-2. Fout van Mmaee en van Verrips, die al twee keer eerder onzeker uitkwam bij diepe ballen. Wederom viel op dat MVV daarna onverstoorbaar bleef doorgaan waar het mee bezig was: goed voetballen en gedoseerd en met beleid aanvallen. 2-2 Viel gelukkig snel, beetje geluk ook weer maar wel volledig terecht! En dan, hopen op de 3-2, dat verdiende we! Maarja, het is MVV he, dus je weet na (in mijn geval) 25 jaar hoe dit meestal afloopt... En inderdaad, het wordt 2-3. Tja. Pereira zag er niet goed uit, Verripa leek ook te laat. Tegelijkertijd was het ook gewoon een schitterende steekbal. Op 88 minuten lijkt dan de wedstrijd verloren. 4 Minuten later, totale ontlading en extase. Fantastisch! Moest achteraf denken aan een wedstrijd tegen ik meen Eindhoven in 2003 ofzo. Toen stonden we 2-1 voor in de 90e minuut en eindigde het 2-3. Heerlijk om het andersom mee te maken!
Enfin, ik had zoals gezegd MVV nog niet gezien, maar ik ben zeer positief verrast. Het was duidelijk dat nog lang niet iedereen op elkaar ingespeeld is. Dat leidde nog wel tot wat slordigheidjes en communicatiefoutjes.. Komt vanzelf goed na wat meer wedstrijden en trainingen. En foutjes hoort natuurlijk ook bij een jonge ploeg. We zullen nog weleens zo tegen een dikke zeperd aanlopen. Is niet anders. Overigens vond ik Eagles tegenvallen, al misten ze achterin behoorlijk wat spelers. Veel 'namen' op het veld die bij menig JL club meteen in de basis zouden staan. Maar het oogde allemaal wat hautain, alsof ze wel even kwamen winnen. Duidelijk nog in de eredivisie modus, zoals hierboven al gezegd. Maar goed, hiermee doe ik MVV tekort, want de overwinning hebben we echt meer dan verdiend. Maar het is duidelijk dat er muziek zit in dit elftal. Er zitten echt een paar technisch zeer goede spelers bij. MVV liet soms echt mooie combinaties zien. Maar dat was niet het enige, er zit ook strijdlust in. De felheid waarmee Go Ahead werd aangepakt, heerlijk om te zien. En als laatste viel me op hoe volwassen dit team op het veld stond. Het was niet gek geweest als bij zo'n jeugdige ploeg na de 1-2 en 2-3 de kopjes waren gaan hangen. Maar niks daarvan. Gewoon rustig doorgaan. Klasse! Er zal nog wel wat bij moeten, op de flanken en voorin. Onze bank is te dun bezet. Goed, dat is bekend.
Verrips, tja, ongelukkig debuut. Bij de 1-2 ziet hij er niet goed uit. Bij de 2-3 leek hij ook laat uit zijn doel (al reken ik hem die niet echt aan). Het spel van MVV vereist een keeper die ver voor zijn doel staat om snel in te grijpen bij diepe ballen. Dat ging meerdere keren fout. Is ook een kwestie van wennen aan en ingespeeld raken op elkaar, ik ga ervan uit dat dit goedkomt. Los van dat heeft hij gewoon prima gekeept, al heeft hij eigenlijk weinig te doen gehad. Ciranni speelde een klasse partij. Janssens is (uiteraard) geen Labylle, maar is zeer talentvol en knalde de 1-1 lekker binnen. Prima speler om erbij te hebben. Pereira speelde goed, al zag hij er niet lekker uit bij de 2-3. Mmae viel een beetje tegen na alles wat ik gelezen had. Maar goed, laten we ook niet te kritisch zijn: MVV heeft 4 kansen weggeven de hele wedstrijd, en die kwamen allen voort uit persoonlijke fouten. Los van dat heeft de defensie gewoon heel aardig geacteerd, tegen een aanvalslinie waar menig jupiler league club jaloers op is. Middenveld dan, ik vond Nys een klasse wedstrijd spelen. Veel beter dan in de meeste wedstrijden van vorig seizoen. Hij speelde een beetje op de Ippel positie, dat ging hem prima af. Loshaj begon onwennig, maar werd naarmate de wedstrijd vorderde steeds beter. Prima pot ook. En met Koolhof hebben we een prachtvoetballer in huis. Prachtige pasjes, veel overzicht. Ik vond Schroyen wat tegenvallen. Het werd al een beetje voorspeld hierboven, maar het gemis van Labylle was heel zichtbaar. Moet bij gezegd worden dat de assist op de 4-3 wel van hem kwam, en op de 2-2 ook geloof ik, al werd die bal van richting veranderd. Ogunjimni was wat onzichtbaar. Eerste helft weinig bruikbare ballen gehad. Tweede helft wat nadrukkelijker in beeld, ook dreigender en goed gaten trekkend. Zijn goal was van grote klasse, en daarmee deed hij precies wat verwacht wordt van een spits: scoren. Okita, alles of niks speler. Vond hem in de eerste twintig minuten matig. Een aantal keer leek hij een duel uit de weg te gaan, terwijl er kansen lagen wanneer hij het aangegaan was. Goed, is makkelijk gezegd vanaf de tribune. Na een minuut of twintig leek hij meer op zijn gemak en ging veel dreiging van hem uit. Altijd goed om zo'n onvoorspelbare speler erbij te hebben. Of hij echt al een heel seizoen basis kan spelen weet ik niet, dat zal zich moeten uitwijzen. Na 75 minuten leek hij een beetje op te zijn en vond ik hem rijp voor een wissel. Gelukkig zit ik niet op de bank...
Een ding nog: wie schrijft in godsnaam de wedstrijdverslagen op 1limburg? Is dat een vijfjarige of komt de schrijver niet in het stadion? Dit lijkt echt nergens op, het is nauwelijks meer dan een opsomming van de gebeurtenissen die iedereen op basis van de statistieken ook kan schrijven.
Goed, al met al een heerlijk begin van de competitie. Altijd lekker om te beginnen met drie punten en zeker op deze manier. Maar goed, het is pas wedstrijd een, geen reden om meteen de vlag uit te hangen. Maar wat ik vanavond gezien heb qua spel stemt zeker positief voor het komende seizoen.