Bryan Smeets

21 mrt 2014 11:14
De_Lange
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Bryan Smeets #136
Hier het artikel uit de Leugeneer:

Koorddanser is weer in BALANS

Hij luistert graag naar Beethoven en om zijn nek hangt een rozenkrans. Bryan Smeets, de ruwe diamant van MVV, heeft balans in zijn leven nodig om zijn talent te verzilveren. „Ik ben een heel gevoelige jongen.” door Roel Wiche Vanaf het dakterras van zijn appartement, in het historische hart van Maastricht, kan hij elke dag het standbeeld zien van Jan-Pieter Minckeleers, de uitvinder van het lichtgas. Soms brandt de vlam, soms ook niet. Zo is het ook met het gemoed van Bryan Smeets. Als donkere wolken zich samenballen en het leven klappen uitdeelt, dan kan het stormen in zijn hoofd. Maar als de zon schijnt, kan hij zomaar het gevoel krijgen dat hij de hele wereld aan kan. Goed, van een knaap van 21 jaar kun je niet verlangen dat hij het evenwicht van een zenmeester heeft gevonden. Maar bij Bryan Smeets zijn de schommelingen in het gevoelsleven juist wat heftiger dan bij anderen.Waarom? Omdat hij Bryan Smeets is. De zon schijnt momenteel uitbundig in zijn universum, zoveel is duidelijk. Waar hij vroeger vaker met hangende schouders over het veld liep, worstelend met zichzelf en met zijn criticasters in de Geusselt, werpt hij zich nu met flair op als de nieuwe creatieve leider van het opgebloeide MVV.
Het is geen toeval, zegt hij, dat hij in een blakende vorm verkeert. Met coach Ron Elsen staat er een man aan het roer die hem vanaf MVV D1 kent en heilig gelooft in zijn talent. Via lange sessies met mental coach Patrick Spits heeft hij veel ballast van zich afgeworpen. En hij woont sinds kort op zichzelf, waar hij meer rust vindt ‘om alles op een rijtje te krijgen’. „Ik ben een heel gevoelige jongen, dat mag iedereen weten. Trek me snel dingen aan. Het moet goed zitten in je hoofd, dat is het allerbelangrijkste. Iedere voetballer kan tien procent extra als hij mentaal in orde is.” Hij maakt van zijn hart geen moordkuil: de balans in zijn leven was soms hevig verstoord. Bryan Smeets leek vijf jaar geleden klaar voor de hemelbestorming toen hij als jeugdspeler met het Nederlands elftal onder 17 mee mocht naar het WK in Nigeria. In de selectie zaten spelers als Bruno Martins Indi, Stefan de Vrij, Ola John en Adam Maher. Waar zij later debuteerden in het grote Oranje, bleef de onpeilbare, soms in zichzelf gekeerde tiener uit Maastricht steken in de eerste divisie, bij MVV. De wisselvallige curve in zijn prestaties liep vaak synchroon met ingrijpende gebeurtenissen in zijn persoonlijke leven. Opgegroeid in een gezin met twee kinderen dreigde zijn zus in een donkere wereld ten onder te gaan. „Al vroeg na de basisschool kwam ze in aanraking met loverboys en drugs. Ze raakte zwaar verslaafd. Dat trok ik me enorm aan.We hebben een geweldige band met elkaar, zij zag mij als haar voorbeeld. Ik kon dat niet allemaal aan, het is vreselijk als je ziet hoe het leven van iemand kapot gemaakt wordt. Het zorgde voor spanningen binnen het gezin, het was nooit relaxed. Er waren dagen dat mijn kop zo vol was dat ik me totaal niet gelukkig voelde.” Tegelijkertijd moest hij op het veld voldoen aan een hoog verwachtingspatroon. Bryan Smeets, dat was toch het grootste talent sinds jaren uit de MVV-school? Het resulteerde in een haat-liefde verhouding met het publiek. Zijn lichaamstaal en creatieve, maar risicovolle speelstijl lokten reacties uit. De ene keer was hij deWesley Sneijder van MVV, de andere keer de Kop van Jut. Daar kon hij moeilijk mee overweg. „Sommige mensen oordelen over me zonder dat ze me kennen. Dan hoor ik dat ik arrogant ben, dat ik naast mijn schoenen loop. Zeg dat dan face to face. Ik ben niet arrogant, ik werk juist keihard om mijn ambities waar te maken. Ik ben de eerste die zegt dat ik de afgelopen drie, vier jaar niet het constante niveau heb gehaald dat ik had moeten halen.” Dat het lentekind nu in hem ontwaakt, is goed nieuws voor MVV, maar vooral voor Bryan Smeets.
Om zijn nek hangt sinds enige tijd een rozenkrans. Gekregen van zijn zus, die zich langzaam maar zeker weet te ontrukken aan haar duivels. Het maakt de bloedband nog veel intenser. „Ik ben niet specifiek gelovig, maar ik brand wel regelmatig een kaarsje. Bij mij tegenover op de Boschstraat, in het kapelletje bij Maria. Ik heb de rozenkrans ook laten zegenen.” Wat de stormen minstens zoveel tempert, is klassieke muziek. Thuis luistert hij graag naar Beethoven, liggend op zijn dakterras, langzaam weg glijdend in een soort meditatieve roes. „Mijn oma heeft me een paar jaar geleden wat cd’s gegeven. Ik vind het betoverend mooi, het brengt me tot rust, ik kan nadenken.
Ik heb nu ook een tattoo met een notenbalk.” De zoektocht naar evenwicht gaat voort, als een koorddanser die weet dat de overkant nog een heel eind is. De auto is verkocht om zijn appartement te kunnen inrichten, hij komt als profvoetballer gewoon met de fiets naar de training. Nou en? In Nigeria zag hij, als jongen van zestien jaar, hoe mensen zich in een vieze vijver moesten wassen en van één euro per week moesten leven. „Dat kun je je niet voorstellen. Sindsdien besef ik veel meer hoe goed we het hier hebben.” Waar zijn horizon ligt? Kenners voorspellen dat hij de eerste divisie snel kan ontstijgen. Dat geloof heeft Bryan Smeets nu ook. Mits het vuur blijft branden, zoals de vlam van Minckeleers. „Mijn zelfvertrouwen was vroeger vaak ver te zoeken. Ik besef nu steeds meer dat ik van mijn eigen kracht moet uitgaan. Ik moet de dingen doen waar ik goed in ben.”
De volgende gebruiker (s) zei dank u Schapendonk
Discussie gesloten.
21 mrt 2014 11:43
Audiowaste
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Bryan Smeets #137
Wel heel interessant om dit stuk te lezen, altijd goed om te weten hoe een mens in elkaar zit. Eerlijk toegegeven, ook ik vond dat hij vaak ongeïnteresseerd en arrogant overkwam. Maar dat is gewoon zijn houding, dat zegt nog niets over zijn persoonlijkheid.

Waar ik me wel vaak aan stoor is het feit dat hij vaak als zondebok werd aangewezen op momenten dat het slecht ging, het was altijd Smeets die de lading met kritiek van de tribune kreeg en werd uitgefloten. En ja, ook ik ergerde me wel eens aan de voetballer Bryan Smeets, maar zal sowieso nooit een eigen speler de huid vol schelden. We mogen ook niet vergeten dat Smeets nog altijd maar 21 jaar is en je zag vaak op momenten dat hij een hele goede voetballer was. Helaas waren dat maar momenten en niet constant genoeg. Maar ik heb altijd gezegd dat hij in potentie veruit de beste voetballer van MVV is en ik ben ook blij dat die momenten waar hij het laat zien steeds meer en meer zichtbaar worden.

“What a great day for football, all we need is some green grass and a ball.”
De volgende gebruiker (s) zei dank u Och jeh
Discussie gesloten.
21 mrt 2014 19:05 21 mrt 2014 19:06 door opadiehard.
opadiehard
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Bryan Smeets #138
Brian een gedurfd verhaal,heel mooi dat je het zo via de media hebt laten weten diep respect :thumbsup:...ik :schamen: me voor al die supernegatievelingen,en daar bedoel ik mee de mensen die bij een verkeerde balbehandeling van jou er meteen een drama van maken,smeets ga zo door en mede door jou nacomp?...gr opa ;).

....
Discussie gesloten.
25 mrt 2014 17:05
zittribuun
Expert Boarder
Expert Boarder
Meer
Bryan Smeets #139
respect dat je zo'n intieme tekst laat publiceren. Smeets zit natuurlijk in een supervorm op dit moment. Ik hoop dat hij dit kan vasthouden. Ik weet niet of hij goed genoeg is voor eredivisie. Ik hoop het niet op dit moment, want zie hem niet graag gaan. En wat betreft de kritiek die hij over zich heen heeft gehad: dat is helaas een eigenschap van de Sjeng, die bekendstaat om zijn negatievisme, waar weinig tot geen opbouwende elementen in zitten. Kan me voorstellen dat je Brian in het verleden af en toe kon vervloeken, maar de manier waarop hij is uitgefloten soms is buiten alle proporties. Ik hoor (zelfs de laatste wedstrijden!) nog steeds mensen op Smeets schreeeuwen alsof hij een of andere kluns is. Wazig publiek hebben we ook.
De volgende gebruiker (s) zei dank u opadiehard
Discussie gesloten.
27 mrt 2014 16:52 27 mrt 2014 16:53 door Aloy Agu.
Aloy Agu
Gold Boarder
Gold Boarder
Meer
Bryan Smeets #140
Brian,
Iech kin; diech mèr ouch die auwers. Dit bis diech; eeder woord huur iech diech zegke in dit artikel.
RESPECT,
Discussie gesloten.
04 mei 2014 00:17 04 mei 2014 00:18 door Sandro.
Sandro
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Bryan Smeets #141
TVL Sportarena met o.a. interview met Bryan Smeets
www.tvl.nl/nl/tvl-sportarena/sportarena/...smeets/#.U2VplVdTe_Q
De volgende gebruiker (s) zei dank u SoerenBusk
Discussie gesloten.
04 mei 2014 13:48
SoerenBusk
Gold Boarder
Gold Boarder
Meer
Bryan Smeets #142
Ja leuk interview

als je goed luistert, hoopt hij dat vanHyfte blijft (waardoor mvv meer nivo behoud).

Met de 3 derby's kan mvv de begroting van komend seizoen misschien een beetje aanpassen... :cheer:
3 derby's moet toch goed zijn 2,5 ton ?

Tenminste als de burgemeester niet dwarsligt, met bv geen kaartverkoop op de wedstrijd dag zelf
En hopelijk houden de fans zich dan cousch

bv tegen Roda zou zonder recente voorgeschiedenis toch kaart verkoop op de wedsrtijd dag zelf mogelijk moeten zijn ;)
Discussie gesloten.
04 mei 2014 18:06
Kletswief
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Bryan Smeets #143
Bryan is een echte Sjeng!

Hopelijk kunnen we komende seizoenen van hem genieten...
Discussie gesloten.
22 aug 2014 23:37
jeoff
Administrator
Administrator
Meer
Onderwerp Auteur
Bryan Smeets #144
Ik ben benieuwd hoe het is met Bryan. Die blessure zag er toch behoorlijk ernstig uit!
Discussie gesloten.
23 aug 2014 10:18
Mie leef Mestreech
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Bryan Smeets #145

jeoff schreef : Ik ben benieuwd hoe het is met Bryan. Die blessure zag er toch behoorlijk ernstig uit!

Na de wedstrijd nog even met Alessio Alessandro gesproken over Bryan. Volgens hem is het geen ernstige blessure.
De volgende gebruiker (s) zei dank u jeoff
Discussie gesloten.
23 aug 2014 13:16
mvv4ever
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Bryan Smeets #146
Klopt is niks ernstigs was gewoon aan het rennen met de selectie.
Discussie gesloten.
23 aug 2014 15:18
Boer458
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Bryan Smeets #147
Gelukkig niks ernstigs.

Ik zag hem van erg dichtbij toen hij op de brancard langskwam , leek me toen behoorlijk pijnlijk :rolleye:
Discussie gesloten.
01 sept 2014 10:07
Boschpoort
Administrator
Administrator
Meer
Bryan Smeets #148
Ik ben normaal een groot fan van Brian Smeets maar gisteren heb ik me behoorlijk aan hem geërgerd.
Hij zat total niet in de wedstrijd, grossierde in balverlies en had bijna geen enkele gelukte actie.
Nu kan dat iedereen wel eens gebeuren maar wat mij enorm stoorde was zijn reactie na de volkomen terechte wissel.
Sjef Hoenjet reikte hem een jasje aan dat hij wegsmeet. Ging met wegwerpgebaren in de dugout zitten en schopte naar een bidon.
Dit zijn belachelijke vedette gedragingen die niet bij een MVV speller passen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u middenstip, tuutsje, tcb
Discussie gesloten.
01 sept 2014 10:58
Greun graas
Expert Boarder
Expert Boarder
Meer
Bryan Smeets #149
ik snap niet tot een trainer hem nu al zo'n 3 jaar lang alle corners en vrije trappen laat nemen. 99 van de 100 ballen zijn dramatisch.
De volgende gebruiker (s) zei dank u La Chouffe
Discussie gesloten.
01 sept 2014 11:41
Mie leef Mestreech
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Meer
Bryan Smeets #150

Greun graas schreef : ik snap niet tot een trainer hem nu al zo'n 3 jaar lang alle corners en vrije trappen laat nemen. 99 van de 100 ballen zijn dramatisch.

Dat snap ik ook niet. Ook zijn vrije trappen komen zelden aan. Laat Peeters maar de vrije trappen en de hoekschoppen nemen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u tcb
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden