Dit zal me waarschijnlijk niet in dank worden afgenomen, maar ik vind dat ik het toch gewoon moet melden omdat het de club financieel schaadt. Vorige maand heb ik op facebook een link zien langskomen bij een MVV georiënteerde discussie waarbij je via een Chinese website goedkoop namaak Veer Zien MVV munten kunt bestellen. Hier werd door een enorme hoeveelheid gebruikers enthousiast op gereageerd, nieuwsgierig als ik was heb ik als proef ook één muntje besteld, om te kijken of het waar was.
De prijzen op die website variëren van 19 euro cent per munt, tot zelfs 11 cent per munt als je orders boven de 125 munten bestelt. De verzendkosten zijn gratis omdat de Chinese overheid kunstmatig hun export willen hoog houden en de verzendkosten voor hun rekening neemt voor ingezetenen. Ik betaalde 1,5 Yuan voor 1 munt, en de verzending was gratis. Omgerekend dus ongeveer 19 a 20 cent afhankelijk van de wisselkoers.
Afgelopen woensdag heb ik de munt mogen ontvangen, hij is ongeveer drie weken onderweg geweest. Toen ik de envelop openmaakte schrok ik van de goede kwaliteit van de munt. De namaak munt lijkt identiek aan de originele, alleen als je hem in fel daglicht houdt dan zie je dat de namaak munt iets roder is dan de originele, ook qua dikte zijn ze identiek. Het enige verschil was dat de namaak munt 1 gram zwaarder weegt dan de originele toen ik hem op de keukenweegschaal legde. Maar in de hand voel je dat verschil niet.
Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat voor een financiële gevolgen dit voor MVV en VZM heeft als meer mensen hier misbruik van gaan maken. Je kunt nu een heel stadion een rondje geven zonder in de schuldhulpverlening te belanden. Vorige week waren mensen al op aan het opscheppen op facebook dat ze nog nooit zo'n goedkoop avondje uit hebben gehad. Eén koper zei dat hij na afloop van de thuiswedstrijd zelfs een nachtje aan het suikerinfuus had gelegen op het AZM en dat voor maar 5 euro. Ik ga die mensen niet verraden, maar MVV supporters zijn het absoluut niet. Mijn namaak munt gaat in ieder geval de prullenbak in. Ik ga uiteraard ook geen directe link hier plaatsen naar de website waar je deze munten kunt bestellen. Ik hoop dat Veer Zien MVV en MVV zo snel mogelijk dit lek kunnen dichten en wellicht juridische stappen kunnen ondernemen tegen de valsmunters.
Dit is trouwens niet het enige wat er nagemaakt wordt in China. Zo is er bijvoorbeeld dit MVV LED board te koop.
www.aliexpress.com/item/mvv-saastricht-b...VBJR&addresstype=600
Of zelfs een replica schilderij van Willem Haenraets over de brug van Maastricht.
hier
De website
Originele
Namaak
Bovenste is de namaak, onderste is een originele VZM munt.