Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt?

13 aug 2013 05:25 13 aug 2013 06:05 door Ben Salemans.
Ben Salemans
Administrator
Administrator
Berichten: 796
Meer
Onderwerp Auteur
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #1
De sfeer in het Geusseltstadion is al vele, vele maanden, misschien al een jaar of nog langer, beneden het vertrouwde, wenselijke peil. Natuurlijk zijn alle stadionbezoekers gezamenlijk verantwoordelijk voor de sfeer in het voetbalstadion. Maar vaak is er toch een speciaal groepje fanatieke supporters nodig dat met allerlei acties sfeerbepalend is en wordt gezien als gangmakers. Zo'n groepje supporters waren de Ultras (ja, dat is de correcte schrijfwijze, en niet: Ultra's met komma-s) van MVV Maastricht. Een paar jaar geleden lieten die Ultras een stuk of zes keer per seizoen het hele Geusseltstadion, ja heel Nederland, versteld staan door hun gangmakende sfeeracties met o.a. prachtige tribunebrede spandoeken. Maar al te vaak zorgden de Ultras ervoor dat het hele Geusseltstadion kolkte, waardoor de tegenstander van MVV knikkende knieën kreeg. Het groepje Ultras zorgde ervoor dat het hele stadion de spreekwoordelijke twaalfde man van MVV werd... Je ging als supporter naar het stadion en hoopte echt dat de Ultras weer iets geweldigs bedacht hadden. En dat was vaak ook zo!

Dat lijkt nu allemaal verleden tijd te zijn. We moeten helaas constateren dat de Ultras niet langer de (sfeer)gangmakers van een kolkende Geusselt zijn. Ze organiseerden afgelopen seizoen, zeker in de tweede helft daarvan, nog nauwelijks sfeeracties. Integendeel, volgens velen zorgen de Ultras het afgelopen jaar voor een vervelende sfeer met allerlei negatieve acties tegen het MVV-bestuur, de KNVB en weet-ik-veel-wat gericht. Volgens vele Ultras is MVV Maastricht een gezapige club geworden. Maar volgens anderen zijn nu net de Ultras een permanent negatief zeurende groep supporters geworden die status heeft gekregen maar niet weet hoe daarmee omgegaan moet worden. Wordt het dan niet eens tijd voor een nieuwe sfeergroep: een nieuw soort Ultras (of moet ik zeggen: een oud soort Ultras)?

Laat ik een stelling formuleren die niet per se mijn eigen mening weergeeft (haha, ik ben natuurlijk niet achterlijk) maar hopelijk tot discussie prikkelt. De stelling (nogmaals: niet mijn mening) luidt als volgt:

Als de Ultras het niet langer als hun hoofdtaak zien om MVV Maastricht positief en fanatiek met o.a. sfeeracties te ondersteunen, kunnen ze zichzelf beter opheffen en plaatsmaken voor een andere nieuwe groep supporters die dat wel als hun hoofdtaak (of een van hun hoofdtaken) ziet.


Ik ben lid/donateur van Veer Zien MVV (VZM)! Jij toch ook? Niet? Meld je dan nu aan: www.veerzienmvv.nl
Steun MVV in deze bange tijden (april 2024) met een gift: www.gofundme.com/f/noets-de-mood-verlore-heet-steun-us-mvvke
De volgende gebruiker (s) zei dank u de bok, Us Clubke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 07:47
Boer1976
Bezoeker
Bezoeker
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #2
Ik vind het ook jammer dat de afgelopen maanden/jaren geen sfeeracties meer zijn. Geweldige doeken, schitterende teksten. Um sjevraoje vaan te kriege. Ik denk dat zoiets spelers ook motiveert om een stapje extra te zetten.

Vanuit hun begon de sfeer die gedeeltelijk werd overgenomen door de rest van het stadion. Heel erg sfeervol is het natuurlijk nooit geweest omdat de cohesie ontbreekt tussen de verschillende tribunes. Maar feit is wel dat op elke tribune mensen zitten die VOOR MVV zijn en die best mee willen zingen maar het komt maar niet los.

Hopelijk komt spoedig de oude sfeer terug zodat het 1-0 stond voordat de wedstrijd begon :thumbsup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 07:48 13 aug 2013 07:49 door Us Clubke.
Us Clubke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 648
Meer
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #3
Helemaal mee eens. (Eigenlijk hoef ik onderstaande niet te typen...maar toch)

Sfeeractie's zijn natuurlijk geweldig, maar actie's tegen je eigen club kan er bij mij niet in.

We staan met z'n allen achter MVV en niet anders.
Dan kom niet als je ergens een probleem mee hebt (Hebben afgelopen zaterdag ook aan aantal supporters gedaan)

Willen de Ultra's niet hierin mee, jammer dan.
Voor mij mogen alle vuurwerk gooiers een SV krijgen.
Iik ben er helemaal klaar mee, niemand is belangrijker dan onze club.

Dan komen er maar 50 man minder en misschien minder sfeer, maar laat ik dit zeggen, als de prestatie's goed gaan komt de sfeer toch weer terug.
We hadden vroeger de angel side op de staan tribune, en nu de Ultra's.......wie worden de nieuwe sfeer makers ?

Het moet vanaf nu anders.....we kunnen niet zo door gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 08:20
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1872
Meer
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #4
volgens mij gaan die zaken vanzelf Ben, er zullen op den duur andere opstaan en zich samen pakken en hun verantwoordelijkheid ( in zien) nemen. Zo zijn door de loop der jaren groepen gekomen en gegaan, ook de plaats in het stadion waar deze sfeer groepen stonden is regelmatig verandert.

Hier zal misschien wat tijd overheen gaan, wellicht dat jij en je broer je kunnen( tijdelijk) aansluiten bij bv Trepke B ;-)
De volgende gebruiker (s) zei dank u Us Clubke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 08:52
jeoff
Administrator
Administrator
Berichten: 1922
Meer
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #5
Ja op dit moment hebben de Ultra wel een zuigende kracht op eventuele nieuwe lichtingen jongeren die sfeer willen maken. Die worden aangetrokken door de al bestaande groep en vervolgens meegezogen in de negatieve sfeer.

Als die groep niet meer zou bestaan zou er eerder een nieuwe groep jongeren zich samenpakken denk ik.
Zoals Napoleon al zegt, hier moet wat tijd overheen gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 08:55
de bok
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 123
Meer
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #6
Tot de Ultra,s zich maar opheffen , zit te veel negativisme in !

Trepke B kan een aanzet zijn tot een nieuwe sfeergroep e.v.t met positievelingen uit de oude Ultra,s !

Overgens heb altijd genoten van hun sfeeracties maar zoals de laatste 1,5 jaar hoeft het voor mij niet meer !
De volgende gebruiker (s) zei dank u Us Clubke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 09:03 13 aug 2013 09:08 door Punker73.
Punker73
Administrator
Administrator
Berichten: 423
Meer
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #7
Ik denk dat het probleem van "onze" ultras is dat zij heel erg gehecht zijn aan (Italiaanse) ultras principes (in tegenstelling tot de meeste Nederlandse ultra groeperingen). Hiermee bedoel ik dat de meeste groepen in Nederland die zich ultras noemen eigenlijk gewoon fanatieke supporters zijn die zich samen gooien onder het motto ultras zonder de echte normen en waarde van een ultra groepering.

Het probleem is nu alleen dat die normen en waarde lijken te botsen met (een groot) deel van de andere supporters. Ik kan uit ervaring zeggen dat ik echt goed kan praten / discussiëren met de ultras mestreech en ook best begrip heb voor hun opvattingen echter samenwerken met de overige supportersgroepen (o.a. de SC) gaat gewoon niet werken (meerdere malen geprobeerd maar de verschillen zijn denk ik te groot). Dit is gewoon een gegeven waarmee je moet werken. Ik vind het dan ook echt mooi wat sommige hier proberen (supporters overleg) maar ik denk dat al meerdere malen aangetoond is dat dit niet gaat lukken / werken. Het enige wat je kunt bereiken is dat je naast elkaar kunt leven maar 1 groot collectief kun je 100% zeker vergeten. Echter is dit de afgelopen jaren het grote probleem in de Geusselt dat dit "naast elkaar leven" al niet lijkt te lukken (zie de incidenten van afgelopen week, eind vorig seizoen maar ook al eerder in de afgelopen jaren).

Ik hoop dan eigenlijk ook dat een nieuwe groep op staat of reeds bestaande groepen (zoals Trepke B ) groter groeien. Als de Ultras dan weer gaan doen wat ze deden ook goed maar dan zal het meer en meer in overleg moeten met andere groepen.

I'm fed up of being a customer...
I want to be a fan again!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 09:15
Punker73
Administrator
Administrator
Berichten: 423
Meer
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #8
Overigens heeft in oktober 2012 onderstaande advertentie in het programmaboekje gestaan ..... reacties van fans 0.
Ik heb dus ook wel een beetje het gevoel dat een hoop mensen hier sfeer eisen maar er niks zelf aan willen doen behalve erover klagen als er geen sfeer is.



I'm fed up of being a customer...
I want to be a fan again!!!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 11:00
glowwie
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 107
Meer
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #9
Om maar weer te zeiken over vroeger en het heden,ik ga al meer dan 45 jaar en heb elke sfeer en niet sfeer mee gemaakt,van de jaren 70 met de angel site tot het heden met de Ultras,een ding was er altijd,de liefde voor MVV door dik en dun met of zonder sfeer,de sfeer acties van de Ultras waren prachtig,maar zonder had ik geen seconde van MVV willen missen.
Kan me alleen niet aan de indruk onttrekken dat sommige van die zogenaamde fanatieke supporters het geen bal uit maakt of ze wel of niet naar MVV gaan,daar schuilt denk ik een van de verschillen met vroeger.
Een kleine groep denk te moeten spreken en handelen uit naam van het geheel,nou niet voor mij en duizend andere, ben eerst en vooral MVV supporter en daar ben ik trots op door dik en dun.
Die sfeer komt wel weer terug als een nieuwe lichting "echte"MVV supporters zich samen pakt zoals het altijd geweest is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Frank Salemans, Us Clubke, tcb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 12:41
Maosbrögk
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 898
Meer
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #10
Denk dat belangrijk is wat prioriteit heeft: wat komt op de eerste plaats? MVV, of je principes en idealen?
Bij mij heel duidelijk MVV. Dit betekent niet dat je alles zomaar moet accepteren of het ergens mee eens moet zijn, maar dat belang mag in mijn ogen nooit groter zijn dan het belang van MVV.
Zonder MVV stellen je principes en idealen ook weinig voor.

Bij de Ultras heb ik sterk het vermoeden dat MVV niet op 1 staat, maar hun principes en idealen. Daarom zullen we nooit een eenheid vormen.
MVV hoort bij alle fans op 1 te staan, gevolgd door een ieders principes. En daarin mogen we verschillen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb genoten van de sfeer(acties) van de Ultras. Zij hebben absoluut een stuwende kracht richting het team en de overige fans. Je hebt aanjagers nodig voor de sfeer. Vooral op de momenten dat het spelbeeld van MVV geen natuurlijke aanjager is. Zij konden dit als beste.
De laatste 1,5 jaar is het echter meer een anti-groep geworden dan een pro-MVV groep en dat vind ik jammer. Hierdoor hebben ze heel veel krediet verspeeld.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Frank Salemans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 13:15
Hartmans1973
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 232
Meer
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #11
We vergeten wel ff dat deze gasten de afgelopen jaren meer tegen gewerkt zijn geworden door het bestuur van mvv.
En als je tegen gewerkt wordt in plaats van mee te denken dan ga je jezelf afzetten hier tegen en dus in de aanval.

Mvv staat echt wel op 1 bij deze mannen daar is echt geen enkele twijfel over de uren die deze mannen in mvv steken doen maar heel weinig supporters.

Ik hoop dat de mooie tijd met sfeer acties nog terug komen en dat het voetbal weer van de supporters wordt en niet van de bobo's die geen enkele voetbal beleving hebben.

En graag zonder de beloften elftallen dan kan ik ook weer gaan kijken zolang deze proef duurt ga ik echt niet meer kijken naar zo'n onsportieve competitie.

Ik hoop het niet maar ben bang dat mvv dit seizoen een groot te kort op de begroting gaat krijgen je ziet nu al dat dit supporters en geld kost.

Mensen die weg blijven om die beloften elftallen maar ook de prijzen zijn gewoon te hoog deze heren hebben allemaal een bedrijf daar wordt tegen de werknemers geroepen als ze iets willen het is crisis maar diezelfde personen krijgen het wel voor elkaar om nog meer te vragen voor een seizoenskaart of losse kaart hoe krom kan het zijn.

Laten we a.u.b snel promoveren dan zijn deze prijzen rieel en zijn we meteen van die beloften af.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life, opadiehard, Rebel, Janepie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 13:52 13 aug 2013 13:53 door Janepie.
Janepie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 691
Meer
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #12
Kort maar krachtig een antwoord op je stelling Ben.

Nee, niet opheffen, ja wel sfeer terug in het stadion, mede dankzij de Ultras.

En geen meelopers meer want deze meelopers verzieken de naam van de Ultras en MVV supporters in het algemeen.
Een grote schande dat de naam van MVV en de Ultras nu ten grabbel wordt gegooid!

Eén club, één front, één Rood/Witte moer! VEER allemaol zien MVV!

Facta Non Verba
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life, marke, Rebel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 14:15 13 aug 2013 14:16 door Sjotelsplak.
Sjotelsplak
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1156
Meer
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #13
Zoiets gaat allemaal vanzelf, dat kun je niet creëren door acties als ''MVV, vaan us allemaol'' of ''help mee met aan een sfeervolle geusselt'' (hoe goed bedoeld die acties dan ook zijn!).
Vroeger had je de echte angel-side. Daarna de staantribune en de harde kern op de boschpoort. Daarna een sfeergroep op de maastribune, wat na een paar jaar de ultras mestreech zijn geworden. Mochten de ultras worden opgeheven (wat ik niet verwacht) ontstaat er na verloop van tijd wel weer een nieuwe groep. Zo is dat vroeger gebeurd,en zo zal dat ook blijven gebeuren.

Zeg miech wee, wint nog vaan M-V-V . Heejaa Heejaa Hoo.
Geine mie , gelukkig nondepie ,ver geve ut neet mie cadoo!
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 14:23 13 aug 2013 14:27 door Janepie. Reden: edit
Janepie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 691
Meer
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #14

Sjotelsplak schreef : Zoiets gaat allemaal vanzelf, dat kun je niet creëren door acties als ''MVV, vaan us allemaol'' of ''help mee met aan een sfeervolle geusselt'' (hoe goed bedoeld die acties dan ook zijn!).
Vroeger had je de echte angel-side. Daarna de staantribune en de harde kern op de boschpoort. Daarna een sfeergroep op de maastribune, wat na een paar jaar de ultras mestreech zijn geworden. Mochten de ultras worden opgeheven (wat ik niet verwacht, tenzij men de meelopers blijft accepteren) ontstaat er na verloop van tijd wel weer een nieuwe groep. Zo is dat vroeger gebeurd,en zo zal dat ook blijven gebeuren.

Dus, in feite ga je hier ervan uit dat we nog weken, maanden, jaren moeten wachten op nieuwe sfeer? Ik snap je post en hopelijk begrijp je mijn ironie.

Nee mensen, besef wat je hebt en steun Ultras in hun acties en hun sfeer aanjagende methodiek. MVV heeft afgelopen zaterdag weer eens thuis gewonnen in een "kolkende" Geusselt, De Geusselt waar menig club soms met knikkende knieën naar toe kwam?

Nogmaals, hetgeen er afgelopen zaterdag gebeurd is was geen actie van Ultras maar van meelopers en mensen die er op "kicken" rotzooi te trappen. Dat zijn geen fans dat zijn geen Ultras maar mensen die we als MVV fans zijnde allemaal liever kwijt dan rijk zijn. Ik mag hopen dat dit akkefietje geen gevolgen krijgt voor ONZE club MVV! En al zeker niet fans onderling...

Streep eronder - en nu weer als één man/vrouw achter MVV! Ultras laot goon, trepke B sjriewe uuch de longe oet uur lief, stadion de Geusselt laot uuch huure - incl Hoofdtribune en de rollators vaan de Old Boys!

Loat goan en rol die tweederangs ajacieden op!

MVV - jong 020
4-1

In een Geusselt waar elke MVV fan (jong én oud!) zich thuis voelt en de sfeer de boventoon voert!

Facta Non Verba
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 14:27
Och jeh
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 219
Meer
Ultras bepalen (kolkende) sfeer in de Geusselt? #15

Hartmans1973 schreef : We vergeten wel ff dat deze gasten de afgelopen jaren meer tegen gewerkt zijn geworden door het bestuur van mvv.


Tegengewerkt? Vind je het gek, het lijkt erop dat ze zich niet kunnen gedragen waar ze ook zijn. Het kost MVV alleen maar negatieve publiciteit en boetes. Denk je dat bv sponsoren na vrijdag denken "ohja dat MVV dat is waar ons bedrijf mee geassocieerd word, daar gaan we eens flink wat geld in stoppen. Er is gewoon altijd wat met die mensen. En natuurlijk is het niet de hele groep, en ook ik heb genoten van de sfeer, kippenvel momenten, maar dit kan gewoon niet.
Ik ben benieuwd hoe het vrijdag gaat...hoop ook op weer een kolkende Geusselt, maar als ze niet netjes binnen de lijnen kunnen blijven, heb ik liever geen sfeer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.427 seconden