We kennen inmiddels de vloek die over de club rust als het om 'geluk' hebben gaat. Laten we daarom alle uitkomsten die met geluk te maken hebben, buiten het clubbeleid houden. Want dat gaat gewoon geheid fout. Sponsoren zijn prima, investeerders betekent alles wat de afgelopen zeven jaar is opgebouwd weer opnieuw op het spel zetten, met een zeer boze gemeenteraad als gevolg. En daarmee verschiet je het laatste stukje goodwill die je nog hebt. Het staat zelfs in de statuten uit 2010 dat MVV verkopen aan derden verboden is.
Met de huidige koers en het niveau waarop de club draait heb je inderdaad niks te zoeken in de eredivisie, het enige wat eredivisie waardig is staat niet op de eigendomsakte, en dat is het publiek. We draaien zelfs financieel 20% onder de begroting van het zeroes-tijdperk en daar is de inflatie nog niet vanaf. Het is daarom knap dat we niet dezelfde seizoensresultaten zien als uit dat tijdperk. (stuiterend op de poort van degradatie). Dus wat dat betreft doen we het helemaal niet zo slecht, het kan nog vele malen slechter, maar toen hadden we wel nog een tweede elftal en een scoutingapparaat moet ik erbij vermelden waar geld heenging.
MVV zal met deze sombere behoudende koers altijd blijven voortbestaan. Hoeveel is je dat waard ten opzichte van een divisie hoger voetballen? Ooit komt die categorie 3 indeling en wordt de club naar een nog rustiger vaarwater geleid. Wie weet hoe Maastricht ooit nog economisch gaat veranderen? Maar dat zijn geen termijnen van tien jaar of waar je echt bewust een jarenplan voor moet uittrekken verwacht ik. Je geeft de club, het intellectuele idee achter de club en het recht op betaald-voetbal in Maastricht wel door aan de volgende generatie. Je behoudt alles wat is neergezet en laten we eerlijk zijn dat is genoeg amusementswaarde, herinneringen en attractiviteit, om toch van de club in de huidige staat te houden, anders zaten we daar niet met 5000 man, waarvan 2000 seizoenkaarthouders. Maar het tijdperk van die wortel 17 jaar lang voorhouden van promotie is in mijn ogen voorbij, de oorzaak daarvan is bekend en ligt niet in handen van de beleidsmakers vind ik. Hopelijk heeft de generatie die na ons komt en opgroeit met de club wel zakelijke ideeën die MVV en Maastricht financieel op de kaart kunnen zetten, zodat promoveren een onontkoombaar feit wordt in de toekomst. Dat is het enige nuchtere waar je op kunt hopen.
Als ik MVV was zou ik volgend seizoen ook eens gaan kijken of men niet meer 'halven' of 'kwarten' kan aantrekken voor één positie. Dan wordt het voetbal wel iets minder, maar heb je wel meer bezetting en wed je op meer talenten die kunnen doorbreken. Aan huren hou je geen verrassingen over. En je bank niet op de juiste manier gebruiken leidt ook niet tot sportieve oplevingen. Ik mis ook een stukje verantwoording als targets binnen de club niet worden behaald, maar dat zegt meer over de kwetsbare positie van MVV zelf. We zullen hoe dan ook moeten blijven meedenken als supporters. Het warenhuis is nog niet open voor de klanten. Hoewel daar voorafgaand aan het seizoen 'groots' reclame voor werd gemaakt. Misleidende reclame, als je het mij vraagt. Maar dat is al vaker gezegd, wees even sober met je PR dan met het beleid. Dat schoot mij in het verkeerde keelgat. Maar ik heb nog steeds alle vertrouwen in het bestuur, ik denk niet dat er betere mensen momenteel de club kunnen leiden. Als zij de handdoek in de ring zouden gooien, dan weet je ook dat zij er alles aan gedaan hebben om MVV te behouden, daar hoef ik voor mijn gevoel niet aan te twijfelen. Ze staan nog steeds in de verdedigende positie met de club, net zoals toen ze de club overnamen in 2010, hoewel ze nu steeds meer de middenlijn aan het bereiken zijn.