jeoff schreef : Volgens mij is dit vrij nieuw terrein voor de KNVB en gaan die ook niet ingrijpen aangezien het verder niks met de wedstrijd te maken had. Of kunnen jullie een soortgelijk geval opnoemen waar de KNVB heeft ingegrepen?
KNVB-regel 8, op pagina's 4 en 5 van de 'KNVB Standaardvoorwaarden geldend vanaf 1 september 2014' (zie:
www.knvb.nl/downloads/bestand/2785/knvb-...per-1-september-2014
), laat volgens mij overduidelijk zien dat Roda JC op zijn minst toch wel iets aan de KNVB heeft uit te leggen. Onderdelen van die KNVB-regel 8 geef ik aan het einde van dit bericht weer, in cursief lettertype.
Als ik naar KNVB-regel 8.1 (zie hieronder) kijk, vraag ik mij af waarom de stewards, het beveiligingspersoneel en/of de politie bij de wedstrijd Roda - De Graafschap teksten op spandoeken over de mogelijk nieuwe clubeigenaar Mauricio de la Vega zoals "MAURICIO FUCK OFF, HIJO DE PUTA!" en "FAKER", "LIAR", "THIEF", "MAURICIO OUT!" niet provocerend vonden. Hmm, daarover kun je dubben.
Maar KNVB-regel 8.5 (zie hieronder) lijkt mij dodelijk helder: de (door mij vertaalde) spandoektekst "Mauricio, sodemieter op, hoerenzoon!" is toch op zijn minst beledigend te noemen. Tevens zal Mauricio de la Vega zijn uitzetting uit het Roda-stadion als bedreigend hebben gevoeld. De KNVB kan de overtreding van die regel(s) niet door de vingers zien, lijkt me.
- - - - - - - - - - - - - - -
Artikel 8 Ongeoorloofde voorwerpen en gedrag
8.1 Het is verboden om voorwerpen in het Stadion mee te nemen die een gevaar kunnen vormen voor de gezondheid, de veiligheid en/of de openbare orde, waaronder doch niet uitsluitend: (...)
- spandoeken en/of andere voorwerpen waarop, naar het oordeel van de stewards, het beveiligingspersoneel en/of de politie, discriminerende en/of provocerende teksten, afbeeldingen of vormen staan afgebeeld (...)
8.5 Het is verboden zich in het Stadion te gedragen op een wijze die anderen als provocerend, bedreigend of beledigend kunnen ervaren. Voorts is het verboden enig gevaar voor de gezondheid en/of de veiligheid van zichzelf of anderen te scheppen dan wel aan anderen schade toe te brengen.
- - - - - - - - - - - - - - -