De blonde dame is uit haar penthouse gezet na het overlijden van haar rijke weldoener, die haar uiteindelijk alleen maar met schulden achterliet. De realiteit wilt niet tot haar doordringen, ze gaat gewoon verder met haar 'ongewone' leefstijl. Ze wilt nog steeds die dure kleding kopen, ze wilt de wereld laten zien dat ze het goed heeft en ze kijkt nog steeds neer op de mensen die onder haar wonen, ze heeft alleen geen idee wat het allemaal kost, hoeveel uren aan werk er zit in de dingen die zij begeert en had, er ontbreekt haar het besef dat zij zich deze levensstijl met haar inkomen niet kan bekostigen. "Ik vind wel iemand anders die voor mij de rekeningen wilt betalen.".
Dat blondje, dat is Roda, van bestuur tot supporters. Een nalatenschap van een rijke textielboer die mensen 30 jaar in een bubbel heeft laten leven, een club heeft laten presteren boven haar daadwerkelijke economie, in één van de armste en minst productieve regio's van het land. Dat wordt voor velen gezien als een graadmeter van het normale, maar eigenlijk was het een enorme uitschieter in de clubgeschiedenis. Nu wordt pas goed zichtbaar dat er in Kerkrade dezelfde zwaartekracht geldt als in de rest van de provincie, alleen werd de schijn hooggehouden met constructies die je normaal alleen binnen sommige Italiaanse kringen verwacht. En piramidespel dat 40 jaar heeft mogen duren en nu komt de rekening van al dat plezier, zou het het waard zijn geweest?
Ongelooflijk hoeveel wanbeleid daar wordt gevoerd, zowel op het gemeentekantoor als binnen de club. Een hele samenleving, inclusief voetbalbond wordt daar straks gedupeerd. Het financiële Tsjernobyl van een klein stadje. Hier wordt later een tiendelige documentaire over gemaakt. "Roda-Gate". En het ergste is, een groot deel van de veroorzakers lopen niet meer rond op deze zwevende steen en kunnen niet meer aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen.
Nog waanzinniger is, is dat (bijna) niemand op het prikbord daar in de gaten heeft dat hun club 2020 niet gaat halen. Ze hebben het over het seizoen uitspelen, de wonden likken, of een 'Doorstart' maken.. Een BVO kan helemaal geen doorstart maken. Een BVO verliest haar proflicentie bij een doorstart volgens de reglementen van de KNVB, dan kom je ergens onderaan in een amateurcompetitie terecht, waar je blij mag zijn dat je met de baten de voetbalkantine kunt openhouden. Daar kun je echt niet dat stadion, of zelfs Kaalheide mee openhouden. En wat te denken over de reputatieschade die je achterlaat bij sponsoren, gemeente en inwoners. Daar komt geen sponsor of speler meer op af, je bent dan geen grote vis meer in de kom, maar hetzelfde Gupje als de andere teams in een serieuze competitie. Dan spreek je over een traject van minstens 20 jaar voordat je misschien überhaupt weer de Eerste Divisie kunt bereiken en dat moet het je wel heel erg meezitten. Als een doorstart mogelijk was dan hadden RBC, Veendam en AGOVV dat natuurlijk ook wel gedaan met behoud van proflicentie.
Nee, het lijkt afgelopen daar. Zelfs een eigen bestuurslid zet daar even een bankrun in werking door direct de helft van zijn eigen lening te vorderen op geld wat afkomstig was uit een lening. Moet je voorstellen wat er nog bij andere partijen openstaat aan geparkeerd geld, die willen natuurlijk nu ook niet achterblijven. Die gaan ook pakken wat ze nog kunnen pakken. Schrouff heeft alleen de tekorten gedekt de afgelopen jaren, hij heeft niet de club gesaneerd van alles wat rond de eeuwwisseling is geparkeerd als 'niet direct opeisbare schuld'. Je spreekt hier over bijna 3,5 miljoen euro om dit seizoen te redden, en dan ben je als investeerder pas binnen, dan moet je nog gaan saneren. Plus nog alle juridische gevechten die gaan losbarsten, ik kan me voorstellen dat Chelsea ook al met een advocaat bezig is en dat de spelersvakbonden inmiddels ook op de hoogte zijn om de druk te gaan opvoeren.
En dan aan het begin van het seizoen even dat uitdagende presentatiefilmpje maken van Croux.... Je moet het maar durven... of je ziet het echt niet... En ik vrees het laatste, ze zien het niet, ze leven nog steeds in het sprookjesbos van Nol&consorten.. 2020 gaan ze niet halen... Wat zeg ik... November 2019 is het afgelopen... Tenzij ze nog een filantropische Nol bij het Welterhof gaan vinden...