Mauricio Garcia de la Vega kwam mediaschuw binnen bij Roda JC Kerkrade, maar wil nu maar wat graag zijn verhaal kwijt. Over wat er vrijdagavond allemaal gebeurde in het Parkstad Limburg Stadion, de kwaadwillenden die hem kapot proberen te maken en zijn weigering om de handdoek in de ring te gooien. De volksopstand tegen hem in Murcia, de verhalen over zijn dubieuze betalingsmoraal, zijn beoogde overname van Roda JC die finaal lijkt te mislukken: volgens Garcia de la Vega ligt het allemaal niet aan Garcia de la Vega. ‘Ik ben een eerlijk man!’
U wilde eerder weinig van de media weten. Weigerde een persconferentie nadat u de Roda JC-aandelen van Frits Schrouff had overgenomen, moest daarna bijna worden gedwongen om een paar interviews te geven. Op negatieve publiciteit reageerde u niet of bleef u vaag. Nu heeft u wel ineens alle tijd.
‘Niet omdat ik dat leuk vind, maar omdat het moet. Ik moet mezelf verdedigen. En ik wil dat mensen precies weten wat er aan de hand is bij Roda JC. Daarom heb ik een primeur voor je: eerder vanmiddag heb ik tegen een paar journalisten gezegd dat ik morgen een afspraak heb met de KNVB. Helaas heb ik net, een paar minuten geleden, te horen gekregen dat die niet door zal gaan. De KNVB had me voor een gesprek uitgenodigd, samen met directeur Hessel Meijer van Roda. Ik appte Hessel om dat door te geven, maar hij liet me weten dat hij niet kan komen. Waarom weet ik niet. Maar ik betreur het zeer, want ik had graag met de KNVB willen spreken over wat er allemaal gebeurd is. Maar de afspraak is door de bond geannuleerd. Ze willen per se dat Hessel erbij is. Hopelijk komt het er heel snel van. Ik ben hier, ik heb de tijd. Roda is mijn prioriteit.’
Maar iedereen bij Roda JC is klaar met u.
‘Ik weet niet of dat zo is. Er wordt veel gezegd en geschreven, maar de informatie komt voornamelijk van één kant. Mensen weten niet hoe de vork precies in de steel zit. Op dit moment zijn de medewerkers van Roda JC ziek, dus ik kan moeilijk zeggen hoe ze over de situatie denken.’
Ze staken, omdat ze niet meer onder u willen werken.
‘Ze hebben zich ziekgemeld. Oké, dat is hun keuze. Op dit moment ben ik naast de spelers en de trainers nog de enige die over is bij Roda JC. Als ik wegga, wie is er dan nog over? Dan heeft de club niemand meer. Op dit moment ben ik de beste, de slechtste, en de enige. Ik voel me rot over hoe alles verlopen is. Zeker ook voor onze trainer, Jean-Paul de Jong. De resultaten zijn nog niet zoals gepland, maar we hebben bijna elke wedstrijd de kans gehad om te winnen. Het team wordt steeds beter. Jammer dat die ontwikkeling nu wordt overschaduwd door andere zaken. Gelukkig is Jean-Paul een goede professional en een harde werker. Zijn werkethiek en zijn principes zijn onbreekbaar.’
Hij sprak zich vrijdagavond na de wedstrijd tegen De Graafschap uit tegen de supporters die u in de rust uit het stadion hebben gezet.
‘Dat staat los van wat ik van hem vind. Maar ik ben blij dat hij het voor me opnam. Het was ook iets… óngelooflijks wat er gebeurde.’
U was vooraf gewaarschuwd door de burgemeester van Kerkrade, door de politie, door veiligheidsmensen van Roda JC. Waarom bent u niet gewoon weggebleven?
‘Ik weet dat mensen dat beweren, maar het klopt gewoon niet! Zoals gewoonlijk was er voor de wedstrijd een overleg tussen plaatselijke autoriteiten en veiligheidsmedewerkers van de club. Daarin is misschien wel gewaarschuwd voor acties tegen mij. Maar de mensen van Kerkrade en de politieagenten zullen niet hebben kunnen vermoeden dat de mensen van Roda, míjn mensen, die informatie niet aan mij zouden doorgeven. En dat is dus wel wat er gebeurd is. Niemand heeft mij vooraf verteld dat ik beter niet naar het stadion zou kunnen komen. Ik kreeg alleen te horen dat er, tijdens de wedstrijd, misschien wat spandoeken over mij getoond zouden worden. Oké, kan ik hebben. Maar het viel me al meteen op hoe massaal het protest was. Het ging maar door, niemand greep in. En als je nu gaat kijken in het Parkstad Limburg Stadion, dan hangen die doeken over mij er nóg! Heel vreemd. Maar die situatie in de rust sloeg natuurlijk alles.’
U zou zelf hebben aangestuurd op een gesprek met een delegatie van de supporters.
‘Nee, ik werd daartoe uitgenodigd. Althans: ik kreeg te horen dat een groep fans zou plaatsnemen in de Koempelbox van het stadion. En dat ze met mij wilden praten. Oké, zei ik, maar dan wel vóór de wedstrijd. In de rust komt zoiets niet goed uit, ook niet omdat ik wat gasten bij me had. Maar blijkbaar kon het niet op een ander tijdstip. “Laten we kijken hoe het loopt”, zei ik. Vlak voor de rust zei iemand me dat de supporters op me aan het wachten waren. Ik vroeg: “Ziet het eruit dat het een respectvol gesprek gaat worden?” Dat kon niemand me garanderen. “Oké”, zei ik, “dan kom ik niet naar die box. Ik ga daar niet heen om me te laten beledigen.” Ineens stonden ze in mijn box. Ze pakten me vast, duwden me naar buiten, en niemand stak een vinger voor me uit. Alle stewards, alle mensen van de club: ze lieten het gewoon gebeuren. Het lijkt me niet meer dan logisch dat ik van mening ben dat de verantwoordelijke veiligheidsmensen niet meer werkzaam mogen zijn voor Roda JC. Hoe kan ik ze ooit nog vertrouwen? Het was een vreselijke ervaring vrijdag, heel beangstigend. Maar wat het meest steekt is dat ik me verraden voelde door mijn eigen mensen. Mensen die wisten dat dit ging gebeuren.’
U hint op een complot. Maar wie zou dat dan hebben opgezet en met welk motief?
‘Daar hoop ik binnenkort duidelijkheid over te
krijgen. Mensen zijn tegen mij opgezet, dat kan niet anders. Ik heb een bedrijf ingeschakeld om dat voor mij te onderzoeken. Zij zullen een rapport opmaken van de gang van zaken binnen Roda JC. Wat er is gebeurd, hoe bepaalde mensen hebben gehandeld.’
Wat voor bedrijf is dat?
‘Een Nederlands bedrijf, met ervaring in dit soort zaken. Iemand probeert Roda JC pijn te doen. Diegene is van mening dat ik weg moet bij de club. En gaat ver om dat doel te bereiken.’
Op wie doelt u?
‘Ik ga nu niet met mijn vinger wijzen. Dan moet ik me baseren op gevoelens, en dat wil ik niet. Ik ga uit van feiten. En die zullen hopelijk snel boven tafel komen.’
Op welke feiten baseert u het idee dat mensen tegen u hebben samengespannen?
‘Er zijn te veel toevalligheden. Ten eerste het nepnieuws over mij dat naar buiten is gekomen. Ten tweede de supporters die tegen mij zijn opgezet. Ten derde de actie van afgelopen vrijdag. En ten vierde dat alle medewerkers nu thuiszitten. Dit is een setup, voor mij is het duidelijk. Als mensen echt van Roda houden, dan beschadigen ze hun club niet. En dat is wel wat er nu aan de hand is. Omdat er persoonlijke belangen meespelen.’
Wie gaat dat onderzoeksbureau eigenlijk betalen?
‘…’
Hallo?
‘We zullen zien.’
Bij Real Murcia werd u na een mislukte overnamepoging ook weggejaagd door de supporters. Daarover zei u eerder in VI dat u het gevoel had dat een deel was betaald om in opstand te komen. En nu rept u alweer van een complot. Zou het allemaal ook niet misschien een beetje aan uzelf kunnen liggen?
‘Je bedoelt dat die mensen mij misschien gewoon niet leuk vinden?’
Ziet u wel wat er allemaal gebeurd is? Hoort u wel wat mensen over u zeggen? Kijkt u wel eens in de spiegel?
‘Oh zeker, ik ben geen witte raaf. Ik ben een mens en ik maak fouten. Maar ik ga mijn principes niet verloochenen. Ik houd mijn eigen waarden hoog. Eerlijk zijn, niet liegen. Daarmee breng ik mezelf soms misschien in de problemen. Misschien is dat wel een fout van mij, dat ik soms te veel mensen tegen de schenen trap. Maar ik ga mezelf niet veranderen. Ik ben een eerlijk man!’
Het beeld dat u van zichzelf schetst, staat volledig haaks op uw imago. U geldt als een wanbetaler, oplichter, een charlatan.
‘Die verhalen kwetsen me, maar wat kan ik eraan doen? Ik blijf liever bij de feiten. Welke féiten heb je die het negatieve beeld over mij kunnen onderbouwen?’
U zou als zaakwaarnemer betalingsachterstanden hebben gehad bij spelers en daarom uw makelaarslicentie hebben moeten inleveren.
‘Ah, dat verhaal. De waarheid: het was juist andersom. Spelers hadden schulden bij míj. Ik heb rechtszaken aangespannen om het geld te krijgen waar ik recht op had, niet omgekeerd! De feiten liggen aan mijn kant. Al die zaken, ik won ze. Ik heb alle documenten. Het was ook míjn besluit om mijn licentie als zaakwaarnemer op te zeggen. Dat heb ik per brief kenbaar gemaakt bij de Mexicaanse bond, toen ik op het punt stond Real Murcia over te nemen. Een paar dagen later kreeg ik bericht van de bond. Mijn licentie was afgenomen, omdat ik clubeigenaar en zaakwaarnemer tegelijk was. Miscommunicatie dus, ik ben daar nog een rechtszaak over begonnen. Maar die heb ik niet doorgezet, omdat me dat de moeite niet waard leek. En nu rakelt een Nederlandse krant (NRC) het verhaal op en word ik ermee in een verkeerd daglicht gezet. Dat artikel stond vol met dingen die ik kan weerleggen, maar ik gaf er de voorkeur aan niet te reageren. Wél heb ik destijds alle relevante documenten naar de KNVB gestuurd. Dat leek me genoeg. Ik wilde geen mediarel, ik wilde me gewoon op Roda richten. Dat heb ik wel verkeerd ingeschat. Als je me vraagt wat ik fout heb gedaan, dan is dit één van de dingen. Ik had eerder openheid van zaken moeten geven. Achteraf had ik meteen na mijn komst bij Roda meer duidelijkheid moeten verschaffen aan de pers, en aan de supporters, over wie ik ben en wat mijn plannen zijn. Dan had ik misschien veel ellende kunnen voorkomen. Helaas kan ik dat niet meer terugdraaien.’
Vanuit Spanje en Mexico hebben meerdere mensen u getypeerd als bedrieger.
‘Maar daar zitten altijd belangen achter. In Spanje heb ik veel haters, dat is waar, maar dat voert terug op zakelijke conflicten bij Real Murcia. Maar in Mexico hoor je geen slechte verhalen over mij.’
Zeker wel.
Mexicaanse journalisten zijn vernietigend als ze uw naam horen. Zaakwaarnemers ook.
‘Welke dan.’
Die van PSV’er Erick Gutiérrez bijvoorbeeld.
‘Ja, dat snap ik. Hij heeft voor mij gewerkt.’
Dus dan kent hij u goed.
‘Het zit anders, maar het gaat te ver om hier nu in detail op in te gaan. Nogmaals, ik ben geen witte raaf, maar ik ben niet zoals ik word afgeschilderd. Ik ben juist zeer rechtlijnig. Heb mensen voor de rechter gesleept omdat ze mij niet betaalden of afspraken schonden. Daarmee word je niet de meest populaire man op aarde.’
U liet bij Roda het nieuws uitlekken dat de KNVB de begroting had goedgekeurd voor dit seizoen, terwijl daarvan helemaal geen sprake was.
‘Is nooit gebeurd. Hoe had ik dingen moeten laten uitlekken, terwijl ik in Nederland nog helemaal geen journalisten kende?’
Een betrouwbare bron heeft het verhaal bevestigd. U wilde goede sier maken door een positief, maar verzonnen bericht te verspreiden.
‘Dat is nu dus aan de hand: mensen verzinnen van alles om mij te beschadigen. Allemaal fake news.’
Roda werd verrast door de lening van 150 duizend euro die u onlangs eigenhandig ergens in Duitsland had afgesloten. Niemand wist ervan.
‘Toen het rond was, heb ik Hessel Meijer geïnformeerd. Luister, wat moest ik doen? We hadden geld nodig, en wie wil er nog lenen aan Roda JC? Ik vond een zakelijke partij in Duitsland bij wie ik kon lenen. Een privétransactie, door mij gegarandeerd. Dat wist Hessel. Wat had ik hem verder moeten vertellen? Hij fungeert als directeur van Roda omdat ik hem dat heb gevraagd, maar hij ís niet Roda. Ik hoef hem niet voor alles toestemming te vragen. Ik moet handelen in het belang van de club, zorgen dat we aan onze verplichtingen kunnen blijven voldoen.’
Gezien uw ervaringen bij Real Murcia, gezien de snel groeiende scepsis sinds uw komst naar Kerkrade: waarom heeft u niet alle criticasters de mond gesnoerd door eigen geld in Roda te stoppen?
‘Ik had er een miljoen in kunnen stoppen. En dan geeft de KNVB geen licentie, en dan? Dan hadden de mensen me toegejuicht, maar dan was ik wel een miljoen lichter geweest. Misschien dat jij dat geen probleem vindt. Ik zit anders in elkaar. Ik ben een zakenman en heb mijn eigen ideeën over het gezond maken van een voetbalclub. Alles begint met snoeien in de kosten. Dat heb ik gedaan. En het is toch nog gelukt om links en rechts positieve impulsen aan de club te geven. Ik heb op de websites met statistieken van Instat en Transfermarkt de waarde van de selecties van dit en vorig seizoen eens vergeleken. Het huidige Roda JC is meer waard, ondanks een gehalveerd budget! Zonder algemeen directeur, zonder technisch directeur. Daarover hoor ik niemand. Ik heb anderhalf miljoen aan kosten kunnen snoeien. En toch ben ik een bedrieger? Ik word nu door iedereen als het ergste van het ergste neergezet, maar wat heb ik misdaan?’
Als er mensen zijn die vinden dat u wél zeer betrouwbaar bent, dan houden die zich tot nu toe wel knap verborgen.
‘Die zijn er zeker. Hopelijk zullen ook zij de kans krijgen hun verhaal te vertellen. Truth will set you free. Daar geloof ik in. De waarheid zal uiteindelijk winnen, en mij bevrijden.’
Vanuit Roda gaat binnenkort een dringend bericht naar de UEFA en de FIFA: zorg ervoor dat Mauricio Garcia de la Vega niet de kans krijgt andere clubs te ruïneren.
‘Wát?! Op basis waarvan? Voor zo’n beschuldiging moeten er wel heel stevige bewijzen liggen. Vreselijk, hoe mensen nu bezig zijn mij kapot te maken. Maar ik laat het niet gebeuren. Het doet pijn wat er de afgelopen dagen allemaal gebeurd is, maar ik ga door. Want ik heb niks verkeerd gedaan. Ik heb me gehouden aan de afspraken die ik heb gemaakt. Dat de situatie bij Roda tot nu toe niet ideaal is verlopen, zie ik ook. Daarom was ik voor vrijdag ook al in gesprek met Frits Schrouff om naar mogelijke oplossingen te zoeken. Zonder dat we tot iets concreets waren gekomen. Ik sta er altijd voor open om een contract te sluiten of te beëindigen. Maar dan moet er wel een voorstel op tafel komen. En dat heb ik nog van niemand ontvangen, tot op de dag van vandaag niet.’
U zou tonnen verlangen in ruil voor een vroegtijdig vertrek.
‘Ook weer zoiets: dat heb ik nooit gezegd. Zulke bedragen komen niet van mij. Het is informatie die bedoeld is om mij eruit te werken. Ik ben op dit moment niet met geld bezig. Wat nu voor mij telt zijn mijn naam, mijn eer, mijn principes. Ik laat me niet bedreigen, en ik laat me niet wegjagen. Zo doe je geen zaken.’
Bespaar uzelf toch nog meer ellende, erken uw nederlaag en vertrek.
‘Uit Nederland wegvluchten nu? Geen denken aan. Ik wil hier blijven komen, ook met mijn familie. Zonder me te hoeven schamen. De beelden van vrijdagavond zijn over de hele wereld verspreid, en dat is erg genoeg. Ik vrees dat ik er voor eeuwig mee achtervolgd zal worden. Ha, ik heb geschiedenis geschreven. Maar niet op de manier die ik nastreef. Die beelden van vrijdag mogen niet het laatste zijn wat Nederland van mij te zien krijgt. Ik blijf knokken, om mijn naam te zuiveren, om Roda te helpen.’
U gelooft toch niet werkelijk dat u nog een toekomst heeft bij de club?
‘We zullen zien. Het is niet aan mij, de KNVB moet zich nog uitspreken over mij. En ik weet zeker dat de Nederlandse voetbalbond zich niet zal baseren op uitspraken van journalisten of supporters. Ik heb alle benodigde informatie opgestuurd en wacht op nader bericht.’
Nog even en u zegt dat u vrijdagavond ook gewoon naar Telstar - Roda JC gaat kijken.
‘Het lijkt me verstandiger daar geen antwoord op te geven.’
Hoe langer deze man daar zit, hoe beter.