NULAND - Roda JC is ten prooi gevallen aan totale anarchie, nu de beoogde overname van de club door de Mexicaan Mauricio Garcia de la Vega alleen maar voor meer problemen heeft gezorgd. De onverkwikkelijke overname-soap kende afgelopen vrijdag een dieptepunt met het wegjagen van Garcia de la Vega uit het stadion door boze supporters. De volgende hoofdstukken zijn de massale ziekmelding van het kantoorpersoneel maandag en het statement van de club dat Roda JC de samenwerking zo snel mogelijk wil beëindigen. Mikpunt van de Limburgse volkswoede, Garcia de la Vega, heeft zich tot op heden altijd terughoudend opgesteld in de media, maar vindt het nu de hoogste tijd om van zich te laten horen.
Mauricio Garcia de la Vega: „Als ze me niet willen, moeten ze dat maar zeggen.”
Het kantoorpersoneel heeft zich collectief ziek gemeld uit onvrede over uw functioneren. Wat denkt u daarvan?
Garcia de la Vega: „Ik ga samen met mijn advocaat onderzoeken of dit een complot is. Ik denk dat het allemaal verband houdt met elkaar. Het personeel roep ik op om gezamenlijk de schouders eronder te zetten en geen strijd te voeren in de club.”
Hoe was het om als beoogde eigenaar door de supporters uit het stadion te worden gezet?
„Ik had nooit kunnen denken dat zoiets zou kunnen gebeuren in Nederland. In Spanje bij Murcia heb ik meegemaakt dat supporters mij de toegang tot het stadion ontzegden. Maar daar heeft niemand me aangeraakt. Hier ben ik vastgegrepen, geduwd, ik ben zelfs gevallen. Ik voelde me heel onveilig en ben aangetast in mijn waardigheid. Ik vroeg mijn stewards om me te helpen, maar niemand hielp me.”
Is het niet een beetje erg toevallig, dat in zo’n kort tijdsbestek de supportersgroepen van twee clubs waarbij u betrokken bent als potentiële eigenaar tot zulke vergaande acties overgaan?
„De supporters van Roda JC zijn slachtoffers, ze zijn hiervoor gebruikt. Ik zal er dan ook bij de KNVB voor pleiten dat de supporters die hierbij betrokken zijn geweest niet worden gestraft. Ik kan heel goed begrijpen dat de supporters zich zorgen maken, want Roda gaat hen aan het hart. Roda is hun leven. Maar ik denk dat deze actie een doelbewuste poging is om mij onder druk te zetten. Iemand van binnen de club zit daarachter.”
U heeft met Frits Schrouff een deal gesloten om bijna tachtig procent van de aandelen van Roda JC over te nemen voor de symbolische prijs van 1 euro. In ruil daarvoor zou u in de club investeren. Waarom heeft u dat nog altijd niet gedaan?
„Net zoals ik bij Murcia heb gedaan, heb ik onmiddellijk de waarheid gesproken. Ik ben niet het type eigenaar dat binnenkomt en direct geld begint uit te geven. Ik heb van begin af aan gezegd dat ik andere wegen zou kiezen, zoals snijden in de uitgaven. Daar hebben we grote stappen in gemaakt. Bovendien heb ik te maken met de regelgeving van de KNVB. Ik ken de situatie van andere buitenlandse investeerders die geïnvesteerd hebben, maar hun geld kwijt zijn omdat ze niet goedgekeurd zijn als eigenaar. Bovendien kan ik ook pas geld in de club storten als de KNVB mij als eigenaar heeft goedgekeurd, omdat ik anders het risico loop dat het geld wordt bevroren omdat de herkomst niet duidelijk is.”
Dus zolang de KNVB geen groen licht geeft, stopt u geen euro in de club. Ondertussen moeten wel de salarissen worden betaald, heeft de club allerlei kosten en is de bodem van de kas in zicht. Hoe lost u dat op?
„Er zijn ook andere manieren om aan geld te komen. Ik heb namens de club een lening afgesloten voor een bedrag van 150.000 euro, waarvoor ik persoonlijk garant sta. Ook ben ik op zoek gegaan naar sponsoren. Ik heb met het Duitse bedrijf UAC Holding (een firma die actief is in de crypto-valuta, red.) een deal over de naamgeving van het stadion. Dat is een deal van 1 miljoen euro, waarvoor ze een bankgarantie hebben afgegeven. Hierover heb ik net een brief ontvangen, waarin ze dat bevestigen.”
Ondertussen kost u zelf de financieel noodlijdende club geld, omdat u uw hotelkosten, reiskosten en zelfs juridische kosten declareert. Begrijpt u dat mensen daar vreemd van opkijken?
„Nee, dat begrijp ik niet. Ik ben van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat continu bezig met Roda JC. We hebben namelijk geen algemeen directeur en technisch directeur meer. Ik doe alles zonder salaris te krijgen en het lijkt me volstrekt normaal dat ik mijn onkosten declareer.”
Waarom zou u überhaupt door willen gaan bij Roda JC als iedereen bij de club u kwijt wil?
„Ik ben een zakenman. Dit is een project waar ik zin in heb. Iedereen die mij kent, weet: ik kan een slag verliezen, maar ik geef nooit op.”
Klopt het dat u desondanks afgelopen vrijdag met mijnheer Schrouff heeft gesproken over een vertrek bij de club?
„Dat klopt. Ik probeer niet obsessief te zijn met dit project. Als iemand anders er een beter project van kan maken, dan sta ik daar voor open. Als ze me niet willen, moeten ze dat maar zeggen. Net zoals in een huwelijk.”
Is bij dat gesprek met Schrouff naar voren gekomen dat u een financiële schadeloosstelling van 250.000 euro zou willen hebben alvorens u bij de club vertrekt?
„Hij heeft mij om een voorstel gevraagd hoe we het kunnen oplossen. Als ik weg moet, sta ik open voor elk voorstel. We hebben over verschillende oplossingen gesproken, maar niet over bedragen.”
www.telegraaf.nl/sport/258308509/ik-laat...f-dit-een-complot-is