MVV algemeen

08 juni 2017 22:55
aait wief
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 219
Meer
MVV algemeen #3226
Check je pb

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2017 09:26
Boe is dat feeske?
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1489
Meer
MVV algemeen #3227

aait wief schreef : Check je pb


0 persoonlijke berichten? Of wie bedoel je? ;)

Boe is dat feeske?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2017 10:00
jeoff
Administrator
Administrator
Berichten: 1922
Meer
Onderwerp Auteur
MVV algemeen #3228

Boe is dat feeske? schreef :

aait wief schreef : Check je pb


0 persoonlijke berichten? Of wie bedoel je? ;)


Als ik een gokje mag doen: RoeieFakkel ;)

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2017 13:56 09 juni 2017 14:09 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
MVV algemeen #3229

Tuor schreef :

We gaan ons toch niet neerleggen bij de jupiler league? Ja, er kunnen dingen beter, klopt, daar wordt aan gewerkt. Dat zal gaan met vallen en opstaan, zoals Jacques hierboven uitstekend uiteen heeft gezet. Ik vind het heel vreemd dat mensen blijkbaar een negatieve vibe overhouden aan de wedstrijden tegen Roda en vinden dat we in jupiler league moeten blijven op basis van wat gezeik in de rust... In plaats van te genieten van hoe MVV weer leeft en te genieten van (en tegelijkertijd enorm te balen) hoe dichtbij we waren. Ik krijg van de afgelopen nacompetitie juist honger. Honger naar meer. Honger naar huis. Naar de eredivisie. Weg met die jupiler league!

Clubjes als Heracles, Zwolle en Excelsior waren twintig jaar geleden synoniem voor het woord eerste divisie, moet je nu kijken. Dat kunnen wij ook. De eredivisie is absoluut geen gepasseerd station. Als we ons daarbij neer gaan leggen, dat jupiler league ook wel leuk is en het verder prima is zo dan mogen ze wat mij betreft MVV acuut opdoeken. Of in elk geval, dan knip ik mijn seizoenskaart doormidden.

Maar goed, misschien hap ik nu...


Ik begrijp dat je hart nu spreekt. Maar laten we eerlijk zijn, de toekomst voor MVV als betaalvoetbalclub blijft onzeker, ongeacht of je de jaarbegroting op orde hebt of schuldenvrij bent. Het zou zomaar kunnen dat wij nu bezig zijn aan een eindtermijn van vijftig jaar, voordat de betonrot toeslaat in het stadion en de deur definitief dichtvalt. Want dat zijn factoren waar niemand grip op heeft, omdat er met deze begroting amper gespaard kan worden voor een miljoenen-uitgave. Van deze Gemeente verwacht helemaal niets meer de komende honderd jaar, laat staan de provincie. Tenzij er momenteel ondernemers geboren worden die deze club nieuw leven in zullen blazen en de situatie gaan veranderen. MVV zal in haar huidige vorm (net zoals 95% van alle Jupiler-clubs) zelf nooit daadkrachtig genoeg zijn om een nieuwe infrastructuur neer te kunnen zetten voor haar eigen toekomst, en mee te groeien met de tijd. En als het toch zelf gefinancierd kan worden, dan verwacht ik een Fortuna scenario, waarbij het stadion je aan je been hangt. Zelfs VVV is al jaren bezig om een nieuwe papegaaienkooi te krijgen en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. FC Steekpenning heeft vlak voor de crisis het perfecte gaatje gevonden en de juiste snaren geraakt (met steekpenningen) destijds, die upgrade is nu goud waard. (Vooral na de huurverlaging)

Het is gewoon jaloersmakend hoe burgemeester Som van Aken-Noord ongegeneerd op de nationale televisie zijn lokale voetbalclub als rijksmonument durft neer te zetten. (Door de gemeenschap betaald en onderhouden). Als onze burgemeester dat deed werd haar een dag later de ambtsketting van de nek getrokken door de oppositie. Niets in onze raadszaal heeft iets met sport of MVV. De ENCI-groeve is weer het zoveelste lachertje van die aardappelenpolitiek. Al meer dan vijftig jaar zoeken inwoners verkoeling in de stad, mede door die paar schaarse zwemwateren die wij hebben hier in het Zuiden, er staat een vijftienjarige wachtlijst op zwembad Jekerdal, maar politiek Maastricht zag het niet aankomen dat de ENCI weleens overlopen kon gaan worden bij het goede weer. En ja hoor, weer terug naar het tekenbord, net zoals het zwembad.

Al zouden wij vanaf nu tien jaar structureel eredivisie spelen en alleen maar prijzen pakken. Dan nog verwacht ik geen cent van die dikkoppen. En al helemaal geen verandering in het algemene sportklimaat. Laten we blij zijn dat we nog kunnen teren op de Gemeentelijke goodwill van de jaren 60/70. De vraag is hoelang je daar nog op kunt teren, voordat er weer een nieuwe kostenpost verschijnt op de jaarrekening die groter is dan wat er binnenkomt.

Sportief gezien zijn we een nieuwe mijlpaal voorbij gestreefd afgelopen seizoen. Dat biedt hoop en perspectief en haalt oude verlangens op. Alleen het verleden laat zien dat meestal na dit soort piekmomenten een vrij lange daling komt. Hopelijk blijft dat nu uit en weet MVV komende jaren een stabiele subtopper te blijven. Vooral nu je waarschijnlijk schoon-beleid kunt gaan voeren als club, doordat je in die zeventien jaar voor het eerst echt schuldenvrij bent. Vanaf nu kunnen die klasbakken in het bestuur laten zien welke expertise zij hebben, waar hun kracht ligt en wat het optimale is dat zij uit deze voetbalclub kunnen halen.

Persoonlijk denk ik dat die vuurwerkshow van het 25 jarig jubileum er toch van gaat komen. En dat zou ik ook niet erg vinden als ik eerlijk ben, vooral als ik kijk naar de Eagles die alle mijlpalen van ons bestuur al ruimschoots behaald hebben de afgelopen jaren, maar nog steeds de middelen missen om structureel in de eredivisie te verblijven. Waarom zou dat bij ons anders verlopen? Hebben wij echt meer expertise dan hun? Ik denk het niet. Jupiler League blijven spelen is echt geen ramp, muv de jeugdteams, die halen de competitie omlaag, bij mij gaat pas de schaar erin als we naar de tweede divisie zouden gaan, daar houdt het voor mij op. Bij structureel Eredivisie spreek je over 8 miljoen euro inkomsten zonder de TV gelden. Dat halen wij nooit, dat haalt zelfs *oda niet in de JL (6 miljoen). Excelsior doet het met scouting, expertise en connecties. Als het moet gebeuren voor ons, dan zal het via die methode moeten gaan. Gelukkig zitten onze twee grootse concurrenten in categorie 1 van het KNVB systeem (De enige twee BVO's in Nederland!). Dat is wel hoopgevend als je als club wilt groeien onderaan de drie-landen condoom. Maar alles valt of staat met sponsoren, goodwill en een beetje geluk. Supporters tellen daar helaas niet in mee, die zijn allang eredivisie waardig binnen onze club. (mening)
De volgende gebruiker (s) zei dank u middenstip, Tuor, Janepie

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2017 15:49 09 juni 2017 15:55 door Tuor.
Tuor
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 429
Meer
MVV algemeen #3230
Ik doelde in mijn post vooral op de ambitie om de eredivisie te bereiken. Die moet MVV hebben. Natuurlijk moet ambitie reëel zijn binnen de mogelijkheden. Maar ik pas ervoor om een soort hobbyclub te worden waarbij het niet uitmaakt of we winnen of verliezen want jupiler league is toch prima en als we maar een pilsje kunnen drinken is het toch goed. Dat is iets anders overigens dan de ambitie een stabiele eredivisieclub te worden, dat zou eventueel pas een volgende en ongelooflijk moeilijke stap zijn om te realiseren, misschien inderdaad wel onmogelijk.

De eredivisie bestaat grofweg uit een drietal categorieën clubs. De top 3 uiteraard. Daaronder de gevestigde namen die in normaal gesproken jaarlijks voor de subtop plaatsen strijden en in principe zelden tot nooit in degradatiegevaar komen (zoiets als Vitesse, Heerenveen, Twente, Utrecht, Groningen, AZ). Allemaal clubs ook die toeschouwersaantallen hebben die boven de 15.000 liggen. Van deze groepen zijn we lichtjaren verwijderd. Dat is nauwelijks meer in te halen, zeker niet op korte en middellange termijn. Tegelijkertijd is er onder deze groep een aantal clubs die samen met de top jupiler league redelijk inwisselbaar zijn. Zeg maar clubs als Sparta, Roda, Cambuur, NEC, NAC, ADO, Graafschap, Go Ahead, Excelsior, Willem II, VVV. Die doen allemaal zowel qua niveau als toeschouwer aantal (allen trekken geloof ik tussen de 8 en 12.000 man gemiddeld, NAC is een beetje een uitzondering naar boven en Excelsior en VVV naar beneden wat dat betreft) niet zoveel voor elkaar onder en wisselen eigenlijk al jarenlang een beetje stuivertje tussen ere- en eerste divisie. Dat is de groep waar MVV voor nu op zou moeten mikken. Ik denk dat dat een ambitie is die heel erg uitdagend is, maar wel realiseerbaar zou moeten kunnen zijn.

Natuurlijk is de wens hierbij vader van de gedachte. Die clubs hebben natuurlijk allemaal nog een gigantische voorsprong op ons. Voetballend hebben we een aantal dit seizoen bijgehouden of zelfs overtroffen, maar wat betreft organisatie, gemeente, sponsoren en toeschouwers moeten wij een enorme inhaalslag maken. Op sommige vlakken is dat gewoon heel lastig. De gemeente Maastricht is inderdaad lachwekkend op sportief gebied, is nu eenmaal vooral geïnteresseerd in de centjes van toeristen en evenementen voor de happy few. Maastricht heeft MVV in feite niet nodig. Ook zonder MVV is Maastricht wereldberoemd, daar zorgen bijvoorbeeld Rieu en het Verdrag van Maastricht wel voor. Dat is toch anders in Kerklaar, dat buiten de Gaia Zoo letterlijk niks te bieden heeft behalve Roda. Jaloersmakend is het zeker.

Maar ook hierin kunnen dingen veranderen. Natuurlijk niet binnen nu en een jaar, of twee jaar of misschien zelfs wel vijf jaar. Dat zijn langzame processen, waarbij bovendien geen enkele zekerheid is of die succesvol worden en waarbij geluk ook een grote rol in speelt. Ik vind Zwolle een mooi voorbeeld. Voorafgaande aan hun meest recente promotie speelden zij ook jarenlang in de (sub)top van de competitie mee. Langzaam groeide daar iets. Elk jaar kwamen ze dichterbij. Elk jaar werd het allemaal net iets beter, net iets proffesioneler, kwamen er net iets meer toeschouwers. Dat betekent niet dat dit bij ons automatisch ook zo gaat gaan natuurlijk. Maar ik zie wel dat ook wij echt wel stapjes aan het maken zijn, al zijn het maar hele kleine misschien. MVV als club heeft progressie geboekt de afgelopen jaren. Kleine stapjes. En ja, dusdanig klein dat een minimale tegenslag ons wellicht weer een stuk terug zal werpen. Maar ondanks dat gaan we vooruit. En ik bewonder het bestuur dat ze binnen de mogelijkheden de uitdaging willen aangaan om aansluiting te vinden met de eredivisie, ondanks dat dat een hele lange weg zal zijn met de riemen die we hebben.
De volgende gebruiker (s) zei dank u houtengerard, Ster_Drager, Lassie80, Boschpoort, Janepie, Sjarelke, DeesClubGiefUsSJEVRAOJE

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2017 16:51
Boschpoort
Administrator
Administrator
Berichten: 1954
Meer
MVV algemeen #3231

houtengerard schreef : [De ENCI-groeve is weer het zoveelste lachertje van die aardappelenpolitiek. Al meer dan vijftig jaar zoeken inwoners verkoeling in de stad, mede door die paar schaarse zwemwateren die wij hebben hier in het Zuiden, er staat een vijftienjarige wachtlijst op zwembad Jekerdal, maar politiek Maastricht zag het niet aankomen dat de ENCI weleens overlopen kon gaan worden bij het goede weer. En ja hoor, weer terug naar het tekenbord, net zoals het zwembad.

Excuus dat ik even off topic ga maar ik kan er niet goed tegen als er aperte onzin wordt geschreven.
Sorry Houten, je bent normaal van de nuance maar hierin sla je de plank mis. Het ENCI groeve verhaal is niet iets wat de gemeente fout heeft gedaan. Tegen adviezen in heeft ENCI - de eigenaar - het terrein open gezet voor publiek. De bedoeling is dat het op termijn overgedragen wordt aan Natuurmonumenten om daar een natuurgebied met natuurbad van te maken, inclusief de voorzieningen die daarbij nodig zijn zoals toilet voorzieningen, afvalbakken etc. Desondanks heeft ENCI de poorten open gegooid zonder dat er iets van voorzieningen is gerealiseerd. De gemeente kon daar weinig tegen doen omdat het geen gemeenterrein maar particulier eigendom betreft. De gemeente kan alleen optreden als de openbare orde wordt verstoord of wegens gezondheidsaspecten e.d.
Dat allerlei nitwits op facebook dan nu ongenuanceerd de gemeente aanvallen omdat de groeve (terecht) weer gesloten is, is al treurig genoeg maar dit forum is niet de plaats voor dergelijke onzin.
De volgende gebruiker (s) zei dank u houtengerard

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2017 17:41 09 juni 2017 17:45 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
MVV algemeen #3232

Boschpoort schreef :

houtengerard schreef : [De ENCI-groeve is weer het zoveelste lachertje van die aardappelenpolitiek. Al meer dan vijftig jaar zoeken inwoners verkoeling in de stad, mede door die paar schaarse zwemwateren die wij hebben hier in het Zuiden, er staat een vijftienjarige wachtlijst op zwembad Jekerdal, maar politiek Maastricht zag het niet aankomen dat de ENCI weleens overlopen kon gaan worden bij het goede weer. En ja hoor, weer terug naar het tekenbord, net zoals het zwembad.

Excuus dat ik even off topic ga maar ik kan er niet goed tegen als er aperte onzin wordt geschreven.
Sorry Houten, je bent normaal van de nuance maar hierin sla je de plank mis. Het ENCI groeve verhaal is niet iets wat de gemeente fout heeft gedaan. Tegen adviezen in heeft ENCI - de eigenaar - het terrein open gezet voor publiek. De bedoeling is dat het op termijn overgedragen wordt aan Natuurmonumenten om daar een natuurgebied met natuurbad van te maken, inclusief de voorzieningen die daarbij nodig zijn zoals toilet voorzieningen, afvalbakken etc. Desondanks heeft ENCI de poorten open gegooid zonder dat er iets van voorzieningen is gerealiseerd. De gemeente kon daar weinig tegen doen omdat het geen gemeenterrein maar particulier eigendom betreft. De gemeente kan alleen optreden als de openbare orde wordt verstoord of wegens gezondheidsaspecten e.d.
Dat allerlei nitwits op facebook dan nu ongenuanceerd de gemeente aanvallen omdat de groeve (terecht) weer gesloten is, is al treurig genoeg maar dit forum is niet de plaats voor dergelijke onzin.


Ik wist niet dat het perceel nog in handen was van ENCI (meestal wordt je niet eigenaar van de grond, maar krijg je alleen toestemming voor de ontginning van het gebied voor een x-aantal jaar.). Ik wist niet dat ENCI het hele gebied gekocht had? De afspraken van ontginning dateren nog van voor de vorige eeuw, je kunt de huidige gemeenteraad daar ook niet de schuld van geven. (Zit ik ook fout mee) Natuurmonumenten is daar dan inderdaad verantwoordelijk voor en zal het moeten oplossen. Wat wel lekker makkelijk is omdat dit lekker door particulieren gelden onderhouden dient te worden.

Maar de vraag en toestroom is waar ik wel de eigen gemeente de schuld van geef. Mijn punt blijft, ook al sla ik hier de plank mis met mijn beschuldigend vingertje, dat 'zwemvoorzieningen' alleen maar buiten de gemeentegrenzen te vinden zijn. (Eijsden, Meerssen, Gulpen). Ik vind dat voor een stad, die overal in voorop wil lopen, die zegt dat ze het allemaal hebben, haar eigen bevolking erg tekort hiermee doet. Egaal of het nu uit de hoek van de particuliere sector moet komen of uit de overheidssector, het is er gewoon niet. (In de rest van de provincie wel). De Dousberg was meer dan we er nu voor terug hebben gekregen en de stad groeit alleen maar uit haar voegen. Het succes van de Griend was ook al een indicator dat er vraag is naar recreatie. Maar daar is allemaal nooit iets mee gedaan. Ik ben weleens benieuwd naar hoe die capaciteit destijds bij de aanvraag is berekend, het klopt gewoon niet dat een stad met zoveel inwoners, het moet doen met die bescheiden accommodatie aan de Geusselt.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2017 17:49
Boschpoort
Administrator
Administrator
Berichten: 1954
Meer
MVV algemeen #3233
Met dat laatste ben ik het volkomen eens! Één openbaar zwembad voor zo'n stad is belachelijk weinig.
Back on topic.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2017 13:43
bokkesprongen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 863
Meer
MVV algemeen #3234
Dus alles waar zwaar geld bij moet zou de gemeente geld bij moeten leggen DAT kan maar dan zal gemeentelijke belastingen fors stijgen .

In de jaarlijkse Troonrede van de staten generaal staat de overheid zal zich terugtrekken en de markt economie zal dit overnemen .Dus geen zwembaden meer met overheids geld.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2017 14:40
Boe is dat feeske?
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1489
Meer
MVV algemeen #3235
Bok we willen een Gans zwembad geen Halve!

Boe is dat feeske?
De volgende gebruiker (s) zei dank u houtengerard

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2017 16:41 11 juni 2017 17:33 door Ben Salemans.
Ben Salemans
Administrator
Administrator
Berichten: 851
Meer
MVV algemeen #3236

bokkesprongen schreef : Dus alles waar zwaar geld bij moet zou de gemeente geld bij moeten leggen DAT kan maar dan zal gemeentelijke belastingen fors stijgen .

In de jaarlijkse Troonrede van de staten generaal staat de overheid zal zich terugtrekken en de markt economie zal dit overnemen .Dus geen zwembaden meer met overheids geld.


Het is van levensbelang voor een gemeente als Maastricht dat die gemeente ervoor zorgt dat ze aantrekkelijk blijft voor haar burgers. Er moeten goede basisvoorzieningen in een gemeente zijn, zeker op sportief, recreatief en cultureel gebied. Anders gaan mensen verhuizen en dat wil geen enkele gemeente. Alhoewel: ik krijg de laatste jaren steeds vaker het idee dat de gemeente Maastricht daarop een uitzondering vormt. Een stad zonder schouwburg, filmhuis, groenvoorzieningen, sportvelden, groot zwembad is niet echt leefbaar. Een stad die daar niet in investeert, schiet zichzelf in de voet: mensen ontvluchten zo'n onleefbare stad, waardoor die gemeente belastinginkomsten en overheidsgeld misloopt.

Natuurlijk is het leuk en aardig dat particulieren of vrijwilligers zwembaden als Jekerdal in Maastricht en De Parel in Meerssen draaiend houden. Maar dat ontslaat gemeentes niet van hun taak ervoor te zorgen dat die centrale voorzieningen beschikbaar zijn voor burgers (die geen zin hebben om op een wachtlijst van vele, vele jaren te gaan staan voordat ze bijvoorbeeld in Jekerdal mogen gaan zwemmen). Het spreekt voor zich dat schouwburg, filmhuis, zwembad etc. niet achterover kunnen leunen en zonder iets te doen het gemeentegeld innen. Die organisaties moeten efficiënt gerund worden.

Het heeft er alle schijn van dat de gemeente Maastricht het Geusseltbad veel te streng laat managen door een organisatie die Maastricht Sport heet. De managers van Maastricht Sport proberen in elk geval dapper de kosten van het zwembad zo laag mogelijk te houden. Toen het zwembad opende, was op een doordeweekse dag 21.00 uur de sluitingstijd van het recreatiebad. Na enkele jaren bedachten de managers dat het recreatiebad om 19.00 uur dicht moest. Nou, als je om 17.00 uur van het werk kwam, dan kon je nog even zwemmen. Maar er kon volgens Maastricht Sport nog verder bezuinigd worden en sinds enige maanden sluit het recreatiebad om 18.00 uur. Nu kan ik het zwemmen na mijn werk dus vergeten. Misschien moet ik me toch maar als participerend vrijwilliger gaan aanmelden bij Jekerdal of De Parel. Belachelijk en heel irritant.

Twee weken geleden was het buiten 30 graden Celsius. Stralend zonnetje. De dag erop werd weer zo'n prachtige dag verwacht. Toen schalde rond 15.00 uur de volgende mededeling over het bomvolle buitenbad: "In verband met het mooie weer zal morgen het buitenbad van 11.00 tot 17.00 uur open zijn!" Ik geloof dat wij, de honderden bezoekers, blij moesten zijn met die mededeling. Terwijl het op zo'n prachtige dag (waarop heel veel extra omzet kan worden gedraaid; kijk maar eens naar de lange rijen voor de ijs- en snackwinkeltje bij het buitenbad) toch gewoon normaal zou moeten zijn dat het bad van 10.00 tot 19.00 of 20.00 uur open zou zijn? Maastricht Sport? Nou, Maastricht zwemt in elk geval niet; niet op zo'n manier.

Ik heb nog wel een gouden managementtip. Ik weet nog wel een manier om nog verder te bezuinigen op de personeelskosten van het Geusseltbad. Sluit de poorten. Ontsla alle personeel. Dan heb je uiteindelijk geen personeelskosten meer. De gemeente hoeft dan alleen nog maar een paar managers betalen die erin geslaagd zijn om zo geweldig te bezuinigen.


Ik ben lid/donateur van Veer Zien MVV (VZM)! Jij toch ook? Niet? Meld je dan nu aan: www.veerzienmvv.nl
Artikel over MVV en de gemeente Maastricht: bit.ly/salemans-over-mvv-en-gemeente-9-april-2024
De volgende gebruiker (s) zei dank u houtengerard, Sjarelke

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2017 20:53
De Zwarte Vogel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 932
Meer
MVV algemeen #3237
Eens, Ben.
Wel moeten goede managers ervoor zorgen dat de inkomsten worden geoptimalseerd. Net als het bezoeken van MVV dient het bezoeken van een zwembad te kunnen rekenen op gemeentelijke garanties. Ieder zijn hobby!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2017 21:48
bokkesprongen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 863
Meer
MVV algemeen #3238

Ben Salemans schreef :

bokkesprongen schreef : Dus alles waar zwaar geld bij moet zou de gemeente geld bij moeten leggen DAT kan maar dan zal gemeentelijke belastingen fors stijgen .

In de jaarlijkse Troonrede van de staten generaal staat de overheid zal zich terugtrekken en de markt economie zal dit overnemen .Dus geen zwembaden meer met overheids geld.


Het is van levensbelang voor een gemeente als Maastricht dat die gemeente ervoor zorgt dat ze aantrekkelijk blijft voor haar burgers. Er moeten goede basisvoorzieningen in een gemeente zijn, zeker op sportief, recreatief en cultureel gebied. Anders gaan mensen verhuizen en dat wil geen enkele gemeente. Alhoewel: ik krijg de laatste jaren steeds vaker het idee dat de gemeente Maastricht daarop een uitzondering vormt. Een stad zonder schouwburg, filmhuis, groenvoorzieningen, sportvelden, groot zwembad is niet echt leefbaar. Een stad die daar niet in investeert, schiet zichzelf in de voet: mensen ontvluchten zo'n onleefbare stad, waardoor die gemeente belastinginkomsten en overheidsgeld misloopt.

Natuurlijk is het leuk en aardig dat particulieren of vrijwilligers zwembaden als Jekerdal in Maastricht en De Parel in Meerssen draaiend houden. Maar dat ontslaat gemeentes niet van hun taak ervoor te zorgen dat die centrale voorzieningen beschikbaar zijn voor burgers (die geen zin hebben om op een wachtlijst van vele, vele jaren te gaan staan voordat ze bijvoorbeeld in Jekerdal mogen gaan zwemmen). Het spreekt voor zich dat schouwburg, filmhuis, zwembad etc. niet achterover kunnen leunen en zonder iets te doen het gemeentegeld innen. Die organisaties moeten efficiënt gerund worden.

Het heeft er alle schijn van dat de gemeente Maastricht het Geusseltbad veel te streng laat managen door een organisatie die Maastricht Sport heet. De managers van Maastricht Sport proberen in elk geval dapper de kosten van het zwembad zo laag mogelijk te houden. Toen het zwembad opende, was op een doordeweekse dag 21.00 uur de sluitingstijd van het recreatiebad. Na enkele jaren bedachten de managers dat het recreatiebad om 19.00 uur dicht moest. Nou, als je om 17.00 uur van het werk kwam, dan kon je nog even zwemmen. Maar er kon volgens Maastricht Sport nog verder bezuinigd worden en sinds enige maanden sluit het recreatiebad om 18.00 uur. Nu kan ik het zwemmen na mijn werk dus vergeten. Misschien moet ik me toch maar als participerend vrijwilliger gaan aanmelden bij Jekerdal of De Parel. Belachelijk en heel irritant.

Twee weken geleden was het buiten 30 graden Celsius. Stralend zonnetje. De dag erop werd weer zo'n prachtige dag verwacht. Toen schalde rond 15.00 uur de volgende mededeling over het bomvolle buitenbad: "In verband met het mooie weer zal morgen het buitenbad van 11.00 tot 17.00 uur open zijn!" Ik geloof dat wij, de honderden bezoekers, blij moesten zijn met die mededeling. Terwijl het op zo'n prachtige dag (waarop heel veel extra omzet kan worden gedraaid; kijk maar eens naar de lange rijen voor de ijs- en snackwinkeltje bij het buitenbad) toch gewoon normaal zou moeten zijn dat het bad van 10.00 tot 19.00 of 20.00 uur open zou zijn? Maastricht Sport? Nou, Maastricht zwemt in elk geval niet; niet op zo'n manier.

Ik heb nog wel een gouden managementtip. Ik weet nog wel een manier om nog verder te bezuinigen op de personeelskosten van het Geusseltbad. Sluit de poorten. Ontsla alle personeel. Dan heb je uiteindelijk geen personeelskosten meer. De gemeente hoeft dan alleen nog maar een paar managers betalen die erin geslaagd zijn om zo geweldig te bezuinigen.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2017 13:53
Sjarelke
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 160
Meer
MVV algemeen #3239

Ben Salemans schreef :

bokkesprongen schreef : Dus alles waar zwaar geld bij moet zou de gemeente geld bij moeten leggen DAT kan maar dan zal gemeentelijke belastingen fors stijgen .

In de jaarlijkse Troonrede van de staten generaal staat de overheid zal zich terugtrekken en de markt economie zal dit overnemen .Dus geen zwembaden meer met overheids geld.


Het is van levensbelang voor een gemeente als Maastricht dat die gemeente ervoor zorgt dat ze aantrekkelijk blijft voor haar burgers. Er moeten goede basisvoorzieningen in een gemeente zijn, zeker op sportief, recreatief en cultureel gebied. Anders gaan mensen verhuizen en dat wil geen enkele gemeente. Alhoewel: ik krijg de laatste jaren steeds vaker het idee dat de gemeente Maastricht daarop een uitzondering vormt. Een stad zonder schouwburg, filmhuis, groenvoorzieningen, sportvelden, groot zwembad is niet echt leefbaar. Een stad die daar niet in investeert, schiet zichzelf in de voet: mensen ontvluchten zo'n onleefbare stad, waardoor die gemeente belastinginkomsten en overheidsgeld misloopt.

Natuurlijk is het leuk en aardig dat particulieren of vrijwilligers zwembaden als Jekerdal in Maastricht en De Parel in Meerssen draaiend houden. Maar dat ontslaat gemeentes niet van hun taak ervoor te zorgen dat die centrale voorzieningen beschikbaar zijn voor burgers (die geen zin hebben om op een wachtlijst van vele, vele jaren te gaan staan voordat ze bijvoorbeeld in Jekerdal mogen gaan zwemmen). Het spreekt voor zich dat schouwburg, filmhuis, zwembad etc. niet achterover kunnen leunen en zonder iets te doen het gemeentegeld innen. Die organisaties moeten efficiënt gerund worden.

Het heeft er alle schijn van dat de gemeente Maastricht het Geusseltbad veel te streng laat managen door een organisatie die Maastricht Sport heet. De managers van Maastricht Sport proberen in elk geval dapper de kosten van het zwembad zo laag mogelijk te houden. Toen het zwembad opende, was op een doordeweekse dag 21.00 uur de sluitingstijd van het recreatiebad. Na enkele jaren bedachten de managers dat het recreatiebad om 19.00 uur dicht moest. Nou, als je om 17.00 uur van het werk kwam, dan kon je nog even zwemmen. Maar er kon volgens Maastricht Sport nog verder bezuinigd worden en sinds enige maanden sluit het recreatiebad om 18.00 uur. Nu kan ik het zwemmen na mijn werk dus vergeten. Misschien moet ik me toch maar als participerend vrijwilliger gaan aanmelden bij Jekerdal of De Parel. Belachelijk en heel irritant.

Twee weken geleden was het buiten 30 graden Celsius. Stralend zonnetje. De dag erop werd weer zo'n prachtige dag verwacht. Toen schalde rond 15.00 uur de volgende mededeling over het bomvolle buitenbad: "In verband met het mooie weer zal morgen het buitenbad van 11.00 tot 17.00 uur open zijn!" Ik geloof dat wij, de honderden bezoekers, blij moesten zijn met die mededeling. Terwijl het op zo'n prachtige dag (waarop heel veel extra omzet kan worden gedraaid; kijk maar eens naar de lange rijen voor de ijs- en snackwinkeltje bij het buitenbad) toch gewoon normaal zou moeten zijn dat het bad van 10.00 tot 19.00 of 20.00 uur open zou zijn? Maastricht Sport? Nou, Maastricht zwemt in elk geval niet; niet op zo'n manier.

Ik heb nog wel een gouden managementtip. Ik weet nog wel een manier om nog verder te bezuinigen op de personeelskosten van het Geusseltbad. Sluit de poorten. Ontsla alle personeel. Dan heb je uiteindelijk geen personeelskosten meer. De gemeente hoeft dan alleen nog maar een paar managers betalen die erin geslaagd zijn om zo geweldig te bezuinigen.


Ben, je hebt volledig gelijk. Zowel in het verleden als nu heb ik zelf in de 'zwemwereld' gezeten (toen een club als MZ&PC nog een van de toonaangevende zwemverenigingen in Nederland was) en toen al (jaren 80) was de vrees dat het bekrompen stadsbestuur hier niet zou anticiperen op de successen van die zwemclub destijds. En inderdaad, wat gebeurde er? Het prachtige en sfeervolle Sportfondsenbad Wyck (dat tevens een buitenbad had), waar wij trainden en van niemand last hadden, werd gesloten en vervolgens werd het oerlelijke piramidegebouw neergezet...voor veel lucratievere appartementen. We werden 'verbannen' naar de Dousberg, dat toen gelukkig nog een 50 meter-bad was (zowel binnen als buiten). Dat was uiteindelijk ook prima (een club met een 50 meterbad heeft aanzien), maar vervolgens werd, je raadt het al, het 50 meterbad in tweeën 'verrinneweerd': een 25 meterbad en een klooibak met een glijbaan. Beide noch vlees noch vis: geen groot wedstrijdbad en ook een recreatiegedeelte waar je eigenlijk niets aan had (want te klein). Dus dat was de tweede aderlating. De grootste ramp was de sloop van De Dousberg, met de grote ligweide waar ik en vele andere Maastrichtenaren in de zomer hun halve jeugd hebben doorgebracht) en de bouw van het weliswaar prachtige, maar op alle gebied veel te kleine Geusseltbadje. Buitenbad: schandalig, lijkt meer op een aangekleed vijvertje om de boel wat op te leuken. Ligweide: 0,0, echt hopeloos. Zwembaden: mooi wedstrijdbad, maar uiteraard te klein voor grote wedstrijden en uiteraard maar beperkt beschikbaar voor banenzwemmen (daar bedoel ik echt zwemmen mee, waar het voor bedoeld is). En dan vindt de gemeente het vreemd dat de bezoekersaantallen zo laag zijn. Als je echt recreatief wilt zwemmen (met glijbanen ed) ga je naar Mosaqua in Gulpen, Aquana in Aken of het bad in Maaseik. Met fatsoenlijke ligweides en redelijke entreeprijzen. En niet naar het Geussetlbad. Er was een particulier initiatief om De Dousberg als buitenbad verder te exploiteren maar daar werd door de gemeente een stokje voor gestoken vanwege vermeende concurrentie met haar eigen Geusseltbad. Sterker nog: ze hebben het buitenbad ook echt fysiek 'kapot gemaakt' zodat niemand het alsnog in de toekomst kan benutten. Daar had nu heel Maastricht wat aan gehad, maar ja, zo denkt men niet. In Maastricht gaat het om vreten en zuipen en de toerist uitbuiten: Rieu, TEFAF, JIM, Preuvenemint o ja en dan nog jeu-de-boules als bejaardensport. Voor de gewone sportende Maastrichtenaar is er nauwelijks iets te beleven. Ga eens kijken in Eindhoven, je weet niet wat je ziet.

Sommige zaken zijn nou eenmaal algemene voorzieningen en daar moet geld bij. In België heeft elk dorp een keurig zwembad, met een entreeprijs van twee euro en elke dag van 08.00-22.00 open. Geen gezeik. Daar beseffen ze dat dat voorzieningen zijn die eenieder nodig heeft. Dit is symptomatisch voor de sportbeleving van het stadsbestuur van Maastricht in de afgelopen drie decennia. Nu wil men 800.000 euro besteden voor binnenhalen van de Tour. Waarom? Alleen maar om 'gezien' te worden. Heeft niets met sportbeleving van een stad te maken. Pure geldverslinding. Besteed dat aan opknappen van buitenbad Dousberg en het verlagen van tarieven, waardoor heel Maastricht in dit benauwde dal in de zomer lekker het water kan opzoeken. Doe eens iets voor de burger in plaats van alleen maar 'sjiek en sjoen' (ik krijg de kots van die kreet) spelen voor de buitenwacht.

Zucht, ja gefrustreerd ben ik wel over deze zaken, maar of het wat uithaalt...? Als je dit gedrag omslaat naar MVV dan vrees ik dat onze club het de rest van haar bestaan helemaal zelf moet doen. De gemeente heeft nu een nieuwe sporthal tegen het stadion aangebouwd.....uiteraard geen topsporthal, want we zouden eens een topsportwedstrijd in de stad hebben.....maar wederom te klein. Bovendien hebben ze deze zo gebouwd dat het stadion in de toekomst ook niet zou kunnen uitbreiden aan die zijde. Zo kan ik wel doorgaan. Maar er zal toch een rijke man of vrouw / bedrijf moeten opstaan die/dat ooit een mooi nieuw stadion doet verrijzen in een ander deel van de stad. Maar ja dat zijn dromen......en de meeste daarvan zijn helaas luchtkastelen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u jeoff, houtengerard, Ben Salemans, middenstip, Tuor, Lassie80

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2017 14:44
Hartmans1973
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 232
Meer
MVV algemeen #3240
Beste Ben,

Het Geusseltbad is er gekomen en zou volledig op verenigingen moeten draaien.
Met andere worden en dat komt van het geusseltbad zelf ze willen eigenlijk helemaal geen recreatie zwemmen daarom maken ze het ook zo moeilijk mogelijk voor de recreatie zwemmer. Door hoge prijzen onmogelijke openingstijden veel te kleine baden binnen en buiten.
Ze wilden een echt wedstrijd bad de afmetingen klopten maar niemand die rekening had gehouden met het tegelwerk in het bad waardoor het uiteindelijk te klein was hoe dom kun je zijn.
Hier in maastrich kan niks geen fatsoenlijk tropisch zwembad- geen ondersteuning (top)sport- geen betaalbare binnen speeltuin- geen dieren tuin de industrie is weg.
Alleen maar horeca en winkels terwijl de gemiddelde mens steeds minder te besteden heeft hier komen nog grote problemen van. Ach ja we krijgen weer een tram erbij lang leve Maastricht de steden om ons heen weten wel wat de burgers willen ..........

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden