Ik ga er nog altijd vanuit dat het Nwakali-gerucht meer goedkope journalistiek is dan dat we er daadwerkelijk mee bezig zijn. Maar desondanks:
Pluspunten van Nwakali:
- We kunnen in aanvallend opzicht weinig potten breken. Okita is de enige met een actie en die krijgt tegenwoordig vaak dubbele dekking. Nwakali toverde zich vorig seizoen geregeld langs tegenstanders en deed onverwachte dingen. We kunnen dat momenteel heel erg goed gebruiken, tegenstanders krijgen zo veel minder vat op onze aanvallen.
- We kunnen in aanvallend opzicht weinig potten breken. Er staat eigenlijk niemand op het veld met een goede aanvallende dieptepass. Loshaj liet dat in het verleden wel eens zien, maar ik heb hem dat dit seizoen helaas nog niet zien doen. Koolhof was hier in de eerste wedstrijden briljant in maar zakte daarna ver terug. Leek zijn vorm teruggevonden te hebben vlak voor de winterstop maar nu geblesseerd. Nwakali heeft een schitterende pass in huis en heeft vorig seizoen meermaals de verdediging van de tegenstander daarmee uit elkaar gespeeld. Hij verlegde geregeld de bal in één keer naar de andere kant, waar we nu vaak drie-vier passes voor nodig hebben, of balverlies lijden omdat de pass niet goed is. Een Nwakali die een snelle Okita kan lanceren/in een één tegen één situatie kan krijgen, is goud waard. Ook denk ik dat Schroijen hier beter van zal spelen.
- Los van resultaten, is Nwakali gewoon een heerlijke speler om te zien. Echt iemand waarvoor je naar het stadion gaat. Hoe vaak hoorde je het stadion vorig seizoen niet “ooooh” roepen als hij achteloos de bal tussen drie tegenstanders door loodste?
Minpunten van Nwakali:
- Zijn rendement was erg laag. Hoeveel ballen heeft Nwakali vorig seizoen niet de tribune achter het doel in geschoten? Voor iemand die een bal over 40 meter op de stropdas kan leggen, heeft hij een belabberd schot van rand 16. Zonde, want hij heeft wel de kwaliteiten om daar veel aan de bal te komen. Ook het aantal assists valt tegen, al moet daar meteen bij dat hij vaak de pass voor de assist gaf. Schroijen was vorig seizoen koning assist, het is jammer dat je nergens de statistiek hebt van wie Joeri die ballen kreeg. Ik denk de helft van Labylle en de andere helft van Nwakali… Maar toch. Voor hoe goed Nwakali kan voetballen, verwacht ik meer doelpunten en assists.
- Nwakali was sommige wedstrijden duidelijk gefrustreerd en heeft dan weinig waarde meer. Hij kan niet geweldig met tegenslag omgaan. Minimaal twee keer gezien dat hij meteen na een tegendoelpunt de bal vanaf de aftrap over de keeper probeert te schieten. Ook een paar domme gele kaarten. Het gaat dit seizoen niet zo goed (…), kan Nwakali daar mee omgaan?
- De beste wedstrijden speelde Nwakali vorig seizoen vanaf de rechterkant. In een vrije rol, hij trok veel naar binnen, maar toch echt op papier op de positie die Okita nu heeft. Ik zie Nwakali in de huidige opstelling alleen maar voor Tuur Houben in de ploeg komen (oftewel Koolhof als die fit is). Een veel centralere rol. Vorig jaar speelde hij daar ook wel, maar dat waren naar mijn mening zijn mindere wedstrijden. Dan liet hij zich vaak heel ver terug zakken, ging vaak zelfs de bal ophalen bij Geens of Kuipers. Okita moet je altijd laten staan en vooral ook niet centraal in de spits zetten. En Koolhof is eigenlijk één van de groeibriljanten van dit MVV, iemand die een transfersom kan opleveren. Die op de bank houden voor iemand die we maar een half jaartje kunnen huren?
De plussen en minnen afwegend ben ik absoluut voor een komst van Kelechi, eigenlijk vooral vanwege het derde pluspunt. Ik hunker naar een speler waar we voor op de banken staan. Als hij echt voor een resultaatverbetering kan zorgen en we de play-offs halen, in goede vorm, dan is dat natuurlijk helemaal geweldig. Ron moet maar zorgen dat hij niet de ballen bij Mmae/Pereira gaat ophalen.
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.