Jim Cemint schreef : Tja.... Mart Lieder. Die is nu inderdaad niet meer haalbaar. Maar waarom weet een clubje als Eindhoven (met alle respect) wel zo'n spits te vinden? Idem dito FC Oss destijds met Boere en bijvoorbeeld nu ook weer Emmen met Peters. Op de een of andere manier lukt het MVV niet om aanvallers te binden die moeiteloos het net weten te vinden. Ik weet het... elke club wil er zo eentje (en liefst twee) maar als ik zie dat clubs van een minder kaliber betere spitsen weten te strikken, dan vraag ik me toch af wat dat nou is. Hebben die een aantrekkelijker totaalplaatje te bieden? Voor een mooi stadion, een prachtige sfeer een club met historie of een fraaie stad hoef je niet naar pak 'm beet Oss of Emmen. Het zal dan toch wel een kwestie van geld zijn. Of scouten Ron en consorten niet goed genoeg als het om spitsen gaat?
Heeft weinig te maken met geld, ook weinig met scouten.
Lieder:
bij RKC en Dordrecht nooit wat gepresteerd, het seizoen voor hij naar Eindhoven ging 4 keer gescoord in de Zwitserse tweede divisie. Voor die jongen naar Eindhoven ging had hij in 78 competitiewedstrijden 11 keer gescoord. En was al 26 jaar oud. Eindhoven nam daar ook gewoon een gok, zoals wij ook jaar in jaar uit doen op de spitspositie. Maar vorig jaar legde hij er al 15 in en dit seizoen staat hij al op 16.
Boere:
Ook een mooi voorbeeld. Ooit een talent in de jeugd van Ajax, maar nooit doorgebroken en naar AA Gent gegaan. Daar nauwelijks gespeeld, uitgeleend aan het miniclubje VV Hoogstraten en ook daar deed hij het niet goed. Transfervrij naar Eindhoven (!) (Boere was de voorganger van Lieder, eenzelfde soort gok van Eindhoven, hoe pakte dat uit? Nou dat lees je hierna: ) Bij Eindhoven presteerde Boere, mede door blessures, ook niet echt goed. 12 doelpunten in twee seizoenen. Verheydt haalde betere statistieken. Als Yildirim, die ik echt niet hoog heb zitten (integendeel), zijn gemiddelde volhoudt, haalt die betere statistieken. Zet Kostons twee seizoenen in de spits en hij doet het beter. Maar die Boere gaat na die twee jaar in Eindhoven voor zijn laatste kans naar FC Oss en schiet er opeens 33 in een seizoen in.
Peters:
Iets andere categorie, maar toch valt dit MVV niet te verwijten naar mijn mening. Peters komt uit Oost Nederland, uit de jeugd van Twente. Nooit doorgebroken. Naar Go Ahead gegaan, moest het daar vooral doen met invalbeurten, weinig opvallends gepresteerd. Terug naar Twente om daar een seizoen in Jong Twente in de Jupiler League te spelen. Daar deed hij het best aardig en je zou kunnen zeggen dat MVV toen had moeten toeslaan. Maar goed, Peters ging naar Emmen, voor hem een logischere keuze want dat is dagelijks te rijden, hij hoefde niet te verhuizen. Bij Emmen legt hij er opeens 23 in een jaar in en hij verdient een transfer naar Portugal. Nog voor hij daar aan spelen is toegekomen laat die club hem alweer gaan, naar De Graafschap. Daar speelt hij een jaar lang veel in de eredivisie en pakt vijf doelpunten mee. De Graafschap laat hem gaan en vorig seizoen duikt hij weer bij Emmen op. Emmen zal hem een goed contract geven, misschien wel meer betalen dan wij doen. Maar vooral: die jongen kent Emmen, heeft er succes gehad, kan lekker in de regio Twente blijven wonen en dagelijks op en neer rijden. MVV zou hem destijds alleen gehaald kunnen hebben als ze véél meer betaalden dan Emmen. En dat kan MVV niet.
Kortom: Lieder en Boere is puur geluk voor Eindhoven en Oss. Beide clubs namen gewoon een gok met die spelers. Moet je je voorstellen hoe het forum zou reageren als wij de spits van Eindhoven haalden, die daar 12 keer gescoord had in twee seizoenen, en daarvoor bij fucking VV Hoogstraten speelde. Of iemand die bij RKC, Dordrecht en een club uit de Zwitserse tweede divisie tot in totaal het gigantische aantal van 11 doelpunten kwam. Ogunjimi en Yildirim kunnen betere cijfers overleggen dan die twee op dat moment konden.
Peters is een iets ander verhaal, maar dat die jongen momenteel bij Emmen speelt komt vooral omdat hij daar uit de buurt komt.
Begrijp me niet verkeerd, ik had dolgraag een Lieder hier gehad. Of een Boere. Of een Peters. Ik ben daar jaloers op. Maar je moet echt niet denken dat Oss, Eindhoven of Emmen nu zo'n fenomenaal scoutingsysteem hebben. Of dat die jongens (op Peters na) daar de hoofdprijs verdienen. Het zijn gelukjes. En dat kan ik ook op een andere manier laten zien: bij Oss staan dit seizoen Quekel en Van de Pol in de spits. In 20 wedstrijden zijn deze twee scoringsbeesten tot maar liefst drie (3!) doelpunten gekomen. De nieuwe Boere hebben ze daar nog bepaald niet gevonden. En Eindhoven had zoals gezegd voor de komst van Lieder twee jaar lang Boere in de spits, die daar het duizelingwekkende aantal van 12 doelpunten scoorde in die twee jaar tijd. Als Eindhoven en Oss (en Emmen) nou structureel scorende spitsen haalden, had je een goed punt. Maar dat doen ze helemaal niet. Ze hebben één keer geluk gehad.