Nieuw stadion

11 okt 2024 07:13
ASR
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 341
Meer
Nieuw stadion #16

CatenaccioMestreech schreef :

Hill28 schreef : Nou van mij mag De Geusselt blijven. In plaats van MVV verhuizen naar een industrieterrein. En het Geusseltpark verder volbouwen met woningen van +3.5 ton voor rijke yuppen.

In de Geusselt. Goan vr weer dr tegenaon. Veer komen bovenaon.


Maakt mij niet echt uit op welke locatie.
Nieuwbouw is het enige waar we iets mee kunnen want de Geusselt verbouwen is echt trekken aan een dood paard.
Als we maar in de toekomst een nieuw stadion krijgen waar de gezelligheid en sfeer van de Geusselt hangt, met een mooi supportershome en goede faciliteiten waar supporters en sponsoren van kunnen genieten.


Helemaal mee eens. Van het verleden kun je niet eten. Wil je de toekomst voor betaald voetbal in Mestreech veilig stellen zul je op ( korte) termijn naar een nieuw onderkomen moeten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u jovkle

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2024 07:39
Buurke76
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 226
Meer
Nieuw stadion #17
Goed stuk geschreven door MMC in de nieuwe ster.
Hopelijk werkt deze manier van druk uitoefenen op de politiek die niets met voetbal heeft.

Multifunctioneel stadion, concerten van Beppie en Frans , Horeca , supporterscafe, spelershome , businessclub

#LAOTUSDRUIME

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2024 07:47 11 okt 2024 10:09 door Ben Salemans.
MMC
Verified
Verified
Berichten: 9
Meer
Nieuw stadion #18
Veer druime och....

Echter, het stuk is niet door ons geschreven maar door de Nieuwe Ster zelf. MVV gerelateerd nieuws vanuit de Nieuwe Ster brengen wij (met toestemming) o.a. ook via onze website naar buiten

Vragen? E-mail ons: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2024 15:38 11 okt 2024 15:41 door opadiehard.
opadiehard
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2462
Meer
Nieuw stadion #19
De gemeente gaf tijdens de toewijzing van de kwijtschelding alleen maar aan dat het stadion begin 2025 word gekeken naar de dan huidige staat van het stadion.
Volgens mij heeft MVV toen de keuze mogen maken nl renovatie kleed en sanitaire ruimtes,men moest kiezen uit twee opties nl deze of de Led verlichting ze kozen voor optie 1.
Ik denk dat een nieuw stadion de ver van mijn bed show is,het enigste wat je van de eigenaar stadion de gemeente dus kunt verwachten als,,extra,,is verbeteringen als de veiligheid in het geding zou komen!….mvrgr Ampa.

....
De volgende gebruiker (s) zei dank u Mosae, Obbins

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2024 15:58
ASR
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 341
Meer
Nieuw stadion #20

opadiehard schreef : De gemeente gaf tijdens de toewijzing van de kwijtschelding alleen maar aan dat het stadion begin 2025 word gekeken naar de dan huidige staat van het stadion.
Volgens mij heeft MVV toen de keuze mogen maken nl renovatie kleed en sanitaire ruimtes,men moest kiezen uit twee opties nl deze of de Led verlichting ze kozen voor optie 1.
Ik denk dat een nieuw stadion de ver van mijn bed show is,het enigste wat je van de eigenaar stadion de gemeente dus kunt verwachten als,,extra,,is verbeteringen als de veiligheid in het geding zou komen!….mvrgr Ampa.


Nee hoor, diverse leden van de gemeenteraad (ik noem geen namen) zullen opteren voor nieuwbouw.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Jacques, jovkle

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2024 16:52 11 okt 2024 16:52 door Roed en Wit 70.
Roed en Wit 70
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 822
Meer
Nieuw stadion #21
De partijen SAB, Maastricht van NU en de opgeblazen PVM waarschijnlijk. Pas als de grotere partijen erachter gaan staan, wordt het wat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u ASR

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2024 18:57 13 okt 2024 00:36 door Ben Salemans.
Ben Salemans
Administrator
Administrator
Berichten: 855
Meer
Nieuw stadion #22
STADION KWESTIE VAN POLITIEKE WIL, GELD GENOEG

---
Artikel geschreven door Maurice Ubags op 10 oktober 2024, en op die datum gepubliceerd in De Nieuwe Ster Maastricht, dé snel groeiende gratis te lezen grootste krant van Maastricht (abonnement van harte aanbevolen!)
URL: www.denieuwestermaastricht.nl/nieuw-stad...eke-wil-geld-genoeg/
Ik bedank Maurice Ubags voor zijn toestemming zijn artikel hier in mvvfans.nl weer te geven.
---


Begin volgend jaar buigt de politiek zich over de huisvesting van MVV. Gaan we goed geld naar kwaad geld gooien door de huidige Geusselt - een ware gribus - op te knappen? Of gaan we doorpakken en een nieuw stadion neerzetten? De recent aangekondigde investeringen van de stad laten zien dat geld geen probleem is.

Analyse

Een nieuw stadion voor MVV? Dat is toch veel te duur? Dat gaat om tientallen miljoenen euro's, dat kunnen we als stad toch niet betalen? We hebben niet eens twee ton per jaar om de mantelzorgers gratis te laten parkeren?

Middenzaal
Eerst het perspectief dat de stad geen geld heeft. Dat is erg relatief. Een kleine opsomming. Verbouwing Mecc: dat was de hoofdprijs van 50 miljoen euro. Recent werd bekend dat het nieuwe kindcentrum De Loper in Scharn 15,5 miljoen euro gaat kosten. Daarvoor wordt de voormalige Theresiaschool gerenoveerd en uitgebreid. De nieuwe Middenzaal in het Theater aan het Vrijthof levert een factuur op van 15,2 miljoen euro. Daarvoor krijgen we een extra zaal met 350 stoelen.

Binnensport
In 2023 werd besloten tot de nieuwbouw van vier binnensportaccommodaties (Belfort, De Groene Loper, De Heeg en Scharn): samen 16 miljoen euro. Deze week werd aangekondigd dat het Natuurhistorisch Museum, de publiekslieveling onder de musea, opgeknapt wordt voor dik 7 miljoen euro.

Geusseltbad
Iets verder terug in de tijd. Een nieuw Geusseltbad. De aanvankelijk kosten van 21 miljoen euro liepen uiteindelijk door tot circa 26 miljoen euro. Dat was het gevolg van nieuwe wensen om van het nieuwe zwembad het meest duurzame van Europa te maken, met onder meer bamboe-kozijnen en warmte-terugwinnende muren. Van latere datum - 2019 - is de Muziekgieterij. Een mooi complex voor 10 miljoen euro.

TregaZinkwit
Ook andere transacties belopen vaak tientallen miljoen euro's. De raad stemde eerder dit jaar in met de aankoop van het TregaZinkwit-terrein voor 27,5 miljoen euro. Wetende dat nog eens circa 25 miljoen extra nodig is om het terrein bouwrijp te maken.

Rondeel
Bijna klaar is het herstel van de vestingmuur en het Rondeel de Vief Köp. Toen het Rondeel uitbuikte en later deels instortte, had niemand het idee dat we eind dit jaar 10 miljoen euro naar de aannemer zouden hebben overgemaakt. Natuurlijk: we hebben de gelegenheid aangegrepen om er een fantastisch project van te maken.

Spoorlijn
Dan de laatste. de goederenspoorlijn over de Maas richting Lanaken. Geopend in 2011. Daar reed welgeteld negen keer een trein over. Kosten van de lijn dik dertig miljoen euro, waarvan het rijk 5,6 miljoen betaalde.

Afweging
Natuurlijk: sommige van die uitgaven (huisvesting onderwijs) betreffen wettelijke verplichtingen van de gemeente. Geen keus. Het Mecc is een zakelijke beslissing: investeren om bij de tijd te blijven, om het verdienvermogen te vergroten. Iets meer luxe lijkt het bouwen van een middenzaal. Maar ook daar was behoefte aan. Het kopen van TregaZinkwit-terrein? Een investering die zichzelf weer terug gaat verdienen. Elke uitgave heeft daarmee zijn eigen afweging en motivering.

Businesscase
Maar de les is wel: geld is eigenlijk nooit een probleem. Waar het om gaat is of er een goede motivering is om tientallen miljoenen euro's te investeren. En zo bekeken gaat het er niet om of een nieuw stadion voor MVV bijvoorbeeld 25 miljoen euro kost. In Leeuwarden werd recent een mooi stadion opgeleverd voor net iets meer dan 20 miljoen euro. Waar het om gaat is of de businesscase voor een nieuw stadion klopt?

Jaarlasten
En dan kun je kijken hoe je de investering financiert en welk tempo van aflossing je daarbij wil aanhouden. Dertig jaar, veertig jaar? Dat maakt voor de jaarlijkse financiële lasten veel verschil. En die businesscase, daar wordt nu ongetwijfeld aan gerekend. Een nieuw stadion kun je zo inrichten dat je maximaal commerciële ruimtes kunt verhuren in de plint, onder de tribunes. Dat moet samen met de huurinkomsten die MVV gaat betalen de jaarlasten kunnen dragen. Als die rekensom zich rond laat rekenen, dan beter nog een paart jaartjes volhouden in de huidige Geusselt totdat de nieuwe voetbaltempel is gerealiseerd. De lange rente is al weer een beetje aan het zakken!

Ontwikkelgebied
Wat natuurlijk ook fijn is: als je de huidige Geusselt kunt slopen, krijg je daar weer een ontwikkelgebied met grote potentie voor terug. Mooi aan de kop van de Groene Loper, dicht bij de autosnelweg. Het beschikbaar komen van dat gebied kan de gemeente weer vele miljoenen euro's opleveren.

Begroting
Voor MVV betekent een nieuw stadion een nieuwe toekomst. Nieuw elan. Nieuwe dynamiek. Nieuwe business-ruimten. Nieuwe sponsoren. Aan die kant meer geld. Aan de andere kant minder uitgaven voor beveiliging, voor verlichting, voor energie, voor personeel, voor lapwerk. En mits het stadion slim wordt ingericht: veel meer potentie om met het stadion zelf ook nog opbrengsten te genereren. Dat betekent onder de streep een hogere begroting, beter en aantrekkelijker voetbal.

Het belang daarvan is het beste omschreven door filosoof Govert Derix.

Van onschatbare waarde
Dat sport verbroedert is een waarheid van alle tijden. Het maakt sportplekken tot plaatsen van verbroedering. Op geen enkele plek is de ziel van de gemeenschap en de zogenaamde genius loci (de 'geest van de plek') zo sterk als in het voetbalstadion. Oud en jong, arm en rijk, sjeng en yup, Angel-side en business-lounge hebben bij het zingen van het volkslied het zelfde kippenvel. Dat overstijgt alle verschillen en is in een samenleving die in het dagelijks leven nogal gesegrereerd en gepolariseerd is van onschatbare waarde. Ga daar behoedzaam mee om.

Religie
Een goede sfeer in het stadion bewijst dat verbinding en een gevoel van één-zijn geen illusie zijn, maar echt. Maar het verklaart ook waarom het, áls het mis gaat in een stadion, het meteen ook héél mis kan gaan. Zoals in het echte leven zijn liefde en haat vaak keerzijden van elkaar. Vergelijk het met de arena in het oude Rome. Ook dat was een thermometer van wat er leefde. Het stadion als spiegel van de samenleving op z’n mooist en op z’n lelijkst. Het verklaart ook alle emoties rondom de club, het gebouw, het bestuur en de politiek. En het zou je tot de stelling kunnen verleiden dat een stad zonder eigen voetbalclub en stadion geen echte stad is. Alle mogelijke emoties en commoties geconcentreerd in een bal, de eigen club, het eigen stadion. Het lijkt bijna religie. Volgens mij geloven veel Maastrichtenaren daarom, net als in Brazilië, dat God rond is."

Polarisatie
En dat belang mag wat kosten, als het goed is. Net zoals cultuur de stad serieus geld mag kosten. Want ook het belang van cultuur is niet te onderschatten, zeker niet in tijden van polarisatie. Sport en cultuur: ze staan niet tegenover elkaar. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Verbindende factoren in onze samenleving, waarvoor de politiek zich hard moet durven maken. Zoals gezegd. Geld speelt geen rol.


Ik ben lid/donateur van Veer Zien MVV (VZM)! Jij toch ook? Niet? Meld je dan nu aan: www.veerzienmvv.nl
Artikel over MVV en de gemeente Maastricht: bit.ly/salemans-over-mvv-en-gemeente-9-april-2024
De volgende gebruiker (s) zei dank u peeke, ASR

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2024 19:24
FatyPapy1990
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 192
Meer
Nieuw stadion #23
Misschien denken ze wel al aan de periode náár Rieu, alles er geen concerten meer zijn en minder betalende bezoekers naar Maastricht komen.
Een stad als Hamburg loopt ieder jaar vele miljoenen mis omdat ze niet meer Bundesliga spelen.
En als straks geen Diesel vans en vrachtwagens meer welcome zijn in het centrum, dan zal ook dat zijn terugval veroorzaken (niet ieder bedrijf of zzp-er kan zich een electro-van permitteren). Hierin lopen ze voorop en ze hebben al zo weinig bedrijvigheid.

Van de andere kant kan ik het me ook niet voorstellen dat die hollaenders in de gemeenteraad ueberhaupt iets met MVV op hebben (kijk wat uit het Preuvenemint is geworden). Ja hun eigen baantje en beurs in stand houden.

Geld genoeg:
Ja dat geloof ik meteen, als ik langs de Vief Koep (bij de Helpoort) loop dan denk ik, zijn ze hier met een goud penzet bezig, alle stenen hebben een nummer en liggen in een rek en dat al jaren. Dit had je ook anders kunnen renoveren. Misschien hebben ze het geld van een nieuw stadion al lang besteed.
De volgende gebruiker (s) zei dank u opadiehard

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2024 19:26
bokkesprongen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 867
Meer
Nieuw stadion #24
Dat een Gemeente of regering geen GELD heeft bestaat niet .

Immers zij hebben de middelen om nieuw geld te maken met bv de belastingen te verhogen van bv parkeer tarieven , srtaatbelasting te verhogen of dergelijke dus het geld is er altijd maar de keuze word niet gemaakt ....
De volgende gebruiker (s) zei dank u jovkle, Mosae

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2024 12:38
serke
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 317
Meer
Nieuw stadion #25
Het zou heel mooi zijn als zoiets inderdaad te realiseren is, maar de gemeente Maastricht kennende duurt dit als het dan al zover komt nog zeker 20 jaar en word het weer allemaal net niet, net zoals de nieuwe sporthal, en dat andere pareltje wat zich zwembad moet noemen.
Maastricht geeft maar weinig om sport, des temeer geven ze uit aan prestige projecten die achteraf een flop blijken te zijn, maar hopen mag natuurlijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u opadiehard

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2024 18:23
Sefke
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 16
Meer
Nieuw stadion #26
Precies hoe ik erover denk Serke. Gemeente Maastricht en (top)sport gaan niet samen. Projecten als het zwembad en de sporthal zijn daar mooie voorbeelden van. Voorp willen lopen, maar het niet kunnen vanwege een incompetent college, op het gebied van sport.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2024 07:04
ASR
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 341
Meer
Nieuw stadion #27
Bron: De Nieuwe Ster 14-10

De gemeente Maastricht wil dat MVV volgend jaar, met ingang van het seizoen 2025-2026, al op natuurgras gaat spelen. De stad wil dat nu al bekeken wordt wat daarvoor gedaan moet worden. Dat gaat in overleg met MVV. Spelen op natuurgras betekent bijvoorbeeld dat het hoofdveld niet meer gebruikt kan worden voor trainingen, omdat daardoor de grasmat te veel lijdt.

Dat blijkt uit de begroting van dc gemeente Maastricht voor 2025.

De wens van de gemeente heeft alles te maken met de afwikkeling van de schade, toen de KNVB in de zomer van 2023 de kunstgrasmat in Maastricht afkeurde en in allerijl een nieuwe kunstgrasmat gelegd moest worden. Sindsdien ruziën de gemeente en de leverancier over wie verantwoordelijk is voor de schade: de grasmat was pas drie jaar oud en Maastricht zegt dat de garantietermijn vijf jaar was.

De ruzie gaat erover dat de leverancier vindt dat het dagelijks onderhoud - waarvoor Maastricht verantwoordelijk is - niet goed is gedaan. Maastricht ontkent dat. De leverancier zelf is verantwoordelijk voor het groot onderhoud.

Het probleem voor Maastricht is de kans dat de gemeente de kunstgrasmat voor het seizoen 2025-2026 opnieuw afkeurt. De huidige garantietermijn van de eerste - na drie jaar afgekeurde - kunstgrasmat is dan verlopen.

Dan zou Maastricht voor de keuze staan om wederom in allerijl een nieuwe kunstgrasmat te moeten bestellen, waarvoor een afschrijvingstermijn geldt van vijf jaar. Maar de kans bestaat dat de KNVB tegen die tijd ook de Eerste Divisieclubs verplicht te spelen op natuurgras.

"Vanaf seizoen 2025-2026 mag er in de Eredivisie niet meer worden gespeeld op kunstgras. Dat verbod geldt nog niet voor de Eerste Divisie waarin MVV uitkomt. Als zo’n verbod er ook in de Eerste Divisie komt, moet er natuurgras in De Geusselt komen. Dat impliceert versnelde afschrijving van onderlagen, realisatie van veldverwarming etc., kortom een forse kostenpost", zo schrijft de gemeente.

De leverancier speelt slim in op dit dilemma. Hij stelt in het juridisch conflict voor dat Maastricht vijftig procent van de schade van de afgekeurde grasmat op zich neemt, waarna de garantie na dit seizoen vervalt. Dan zit Maastricht dus met het risico op afkeuring van het kunstgrasveld in 2025.

De andere optie is dat Maastricht de leverancier nog vijf jaar lang 50.000 euro betaalt, waardoor ook de garantie al die jaren doorloopt. En dan zit Maastricht dus met het risico dat de KNVB binnenkort natuurgras voorschrijft.

Maastricht is daarom tot de conclusie gekomen dat de beste optie is om zo snel mogelijk voorbereidingen te treffen voor het spelen op natuurgras. "Het is te overwegen om met MVV te overleggen over de overstap naar natuurgras vanaf seizoen 2025-2026 en daar nu al de voorbereidingen voor te starten. De beperkte bespeelbaarheid van natuurgras brengt met zich mee dat er feitelijk alleen nog maar wedstrijden (van het eerste team) kunnen worden gespeeld in het stadion; alle trainingen (!) zullen elders moeten plaatvinden."

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2024 08:18
Voetbalfanaat
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 58
Meer
Nieuw stadion #28
Veldverwarming is in de 1e divisie niet verplicht! Sommige clubs hebben dat tijdens de gas crisis 2022 expres niet gebruikt omdat het te duur was. Sterker nog je kan zelfs van die ketels huren als je weet dat de temperaturen erg laag zijn.

Maar ik ben benieuwd met wat voor plan de gemeente komt. Inprincipe hoeft een nieuwe accommodatie niet veel geld te kosten. Pak 1 van de complexen die nu leeg staan van voormalig amateurclubs. Paar kleedlokalen opknappen, spelersgym erin. Kantine ombouwen tot spelersruimte/ lunchruimte. En ik denk dat je 2 trainingsvelden nodig hebt. 1 kunstgras en 1 natuurgrasveld. Dat moet makkelijk te doen zijn met 2 velden. Jeugd kan zijn potjes spelen op kunstgras en dan de 021 op natuurgras bijvoorbeeld.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2024 08:41
opadiehard
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2462
Meer
Nieuw stadion #29
ASR ik wil aansluiten bij je verhaal over dat kunstgras!
Ik grijp helemaal niks van die overmaat aan zwarte korrels dit was zo bij de vorige en niet anders bij de huidige!
Ik heb dit nog nooit ergens gezien of toch wel valt mij in nl op het voormalig trainings complex van MVV 02!
Daar kon toen een paar maanden niet opgevoetbald worden omdat deze was afgekeurd door een overvloed aan…..je raad het al zwarte korrels!
Tijdens de wedstrijd waar ik als toeschouwer live bij was zag ik het niet zo maar tijdens de ruime samenvatting was ik me aan het ergeren bij elke loop actie van een speler zag je een spoor van zwarte korrels!
Ik herhaal nog nooit ergens gezien op geen enkel veld dus blijf mij verbazen en mij kwaad maken als ik dit weer zie!
Had gehoopt bij het aanleggen van de nieuwe grasmat dat dit voorbij zou zijn….maar nee hoor weer die overvloed…valt dat anderen ook op ook binnen MVV zelf?….mvrgr Ampa

....

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2024 09:37
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3886
Meer
Nieuw stadion #30

serke schreef : Het zou heel mooi zijn als zoiets inderdaad te realiseren is, maar de gemeente Maastricht kennende duurt dit als het dan al zover komt nog zeker 20 jaar en word het weer allemaal net niet, net zoals de nieuwe sporthal, en dat andere pareltje wat zich zwembad moet noemen.
Maastricht geeft maar weinig om sport, des temeer geven ze uit aan prestige projecten die achteraf een flop blijken te zijn, maar hopen mag natuurlijk.

Sefke schreef : Precies hoe ik erover denk Serke. Gemeente Maastricht en (top)sport gaan niet samen. Projecten als het zwembad en de sporthal zijn daar mooie voorbeelden van. Voorp willen lopen, maar het niet kunnen vanwege een incompetent college, op het gebied van sport.


Serke en Sefke, helemaal mee eens. Ik ga er dan ook van uit dat MVV zelf de regie neemt in het stadiondossier en dat de gemeente vooral nodig is voor vergunningen goedkeuren, de infrastructuur rond het stadion regelen, en dergelijke. Het daadwerkelijke stadion zal naar mijn mening helemaal niet voor rekening van de gemeente komen - een eventuele lening daargelaten.

Hoe de stadions van Zwolle en Cambuur tot stand zijn gekomen, zijn voor mij voorbeelden. De beide gemeentes waren daar niet de kartrekker.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden