Mijn eerste post hier, ik hoop dat ik hem niet te langdradig heb gemaakt
Het nieuwe stadion gaat er in ieder geval niet komen op de Mondi locatie.
Op basis van de uitgevoerde quickscan is geconcludeerd dat vestiging van een voetbalstadion op de Mondi-locatie niet haalbaar is.
De belangrijkste argumenten hiervoor zijn:
- Ruimtelijke inpassing onmogelijk. Het beschikbare terrein is te klein om een stadion inclusief de benodigde parkeer- en fietsvoorzieningen te realiseren.
- Parkeerproblematiek. Er zijn minimaal 900 tot 1.440 parkeerplaatsen nodig. Daar is op en rond het Monditerrein geen ruimte voor.
- Stikstofbeperkingen. Alleen het stadion zelf past gezien de verkeersbewegingen binnen de stikstofnormen. Combinatie met andere functies zoals winkels of evenementen is niet mogelijk.
- Impact op Flora en Fauna. Een voetbalstadion heeft door de trillingen veroorzaakt door het (springend) publiek en bijkomend geluid én de overmatige verlichting negatieve effecten op de vliegroutes van meerdere soorten vleermuizen en de aanwezige muurhagedissen en andere reptielen.
- Gebrek aan synergie. Er is geen overlap tussen stadionbezoekers en winkelend publiek. Bezoekers aan een wedstrijd zullen niet voor- of na de wedstrijd een woonwinkel bezoeken. Het stadion draagt niet bij aan de versterking van het Retailpark Belvédère.
- Veiligheidsrisico’s. Door de ligging is het lastig om verkeersstromen van supporters goed te scheiden. Dit brengt extra risico’s met zich mee, zeker op drukke dagen.
Conclusie en vervolg
Gezien bovenstaande constateringen achten wij het niet wenselijk om verdere stappen te zetten richting vestiging van een stadion op de Mondi-locatie. Wij blijven inzetten op de versterking en
verdere ontwikkeling van Retailpark Belvédère, conform de gemeentelijke structuur- en omgevingsvisie.
De quickscan ‘mogelijkheden van een voetbalstadion op de Mondi-locatie’ is als bijlage toegevoegd. MVV wordt eveneens over de uitkomsten van het onderzoek geïnformeerd.
Vervolgonderzoek
Vooralsnog richten wij ons op alternatieve mogelijkheden binnen het bestaande stadion De Geusselt (optie 2 Hypercube). In gezamenlijkheid met MVV gaan wij hiervoor een onderzoek verrichten. Gestreefd wordt ernaar om voor het eind van 2025 een terugkoppeling te geven van de resultaten van dit gezamenlijk onderzoek.
bron:https://maastricht.parlaeus.nl/vji/public/bestuursdocument/action=showdoc/gd=0080aaa28202208802a22208c1928aeb/RIB_-_Quick_scan__mogelijkheden_van_een_voetbalstadion_op_de_Mondi-locatie.pdf
Jammer een gemiste kans. Ik zag er wel een meerwaarde in. Combi van gebiedsontwikkeling, leisure, retail, volwaardige evenementenlocatie. Dat kan overigens ook in het Geusseltpark echter ik zie ze daar niet zo snel een nieuw stadion bouwen op de huidige locatie. Het huidige stadion verbouwen naar een modern, duurzaam en toekomstig stadion lijkt mij ook lastiger omdat je beperkt wordt door constructieve en bouwtechnische onmogelijkheden…zo is mij weleens gezegd dat je beter beter een volledig nieuw huis bouwen ipv een oude volledig te renoveren omdat je dan alles naar eigen wens kunt indelen en aanpassen.