Ik begrijp de angst - en ik heb geen connecties met de gemeenteraad dus wat ik typ is puur aannames.
Maar punt 1. Als er in januari al een besluit wordt genomen om een nieuw stadion te bouwen, dan betekent dat naar alle waarschijnlijkheid dat er in 2025 (en zelfs 2026) nog niet met de bouw begonnen wordt. Plannen moeten dan nog in detail uitgewerkt worden, vergunningtrajecten en bezwaren afgehandeld, noem maar op. Wie de rekening ook betaalt, die kosten zullen de eerste periode nog niet heel hoog zijn.
En dat laatste brengt tot punt 2. De ondernemers verwezen expliciet naar Zwolle en Cambuur. Bij Cambuur heeft de gemeente enkel geld geleend voor het nieuwe stadion, ze hebben niet daadwerkelijk geld gegeven zonder terugbetaling. En de gemeente kan dat geld zelf lenen bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Voordeel voor MVV: gunstige rente en de gemeente is toch betrokken. Voordeel voor gemeente: directe druk op begroting is er niet. Er zijn natuurlijk wel kosten voor de gemeente - denk aan infrastructuur inrichten - maar dat is niets nieuws.
Het kan kortom best zo zijn dat het stadion politiek gezien geen prioriteit heeft, maar dat kan nauwelijks liggen aan budgettaire zaken.
Ik verwacht overigens dat we in januari hoogstens te horen krijgen dat er een diepte onderzoek of iets dergelijks komt. En lessen van andere clubs leert dat het vaak alleen al jaren duurt voor gemeente en club er uit zijn en de bouw kan beginnen. Als we in 2028 een schop in de grond zien zou ik al versteld staan eerlijk gezegd.
Hier nog maar eens een artikel over financiering Cambuur-stadion:
www.denieuwestermaastricht.nl/lastwencam...-miljoen-voor-nieuw/