>
Ontvangen bedankjes 76
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
jeoff schreef :
MVVke schreef :
Kleine nuance: Iech dink tot Stijn wieneg te verweite vèlt, heer handelt in deens vaan M.V.V. en moot ouch mer doen wat 'm opgedrage weurt, helaas...
Waarom nu wel de nuance? Ik kan ook zeggen: MVV moet ook maar doen wat hun opgedragen wordt door de lokale driehoek helaas (anders kan de burgemeester de wedstrijd verbieden en krijgt MVV boetes van de KNVB etc etc)
MVVke schreef : 't Waor wachte op 't ierste mvv-verdedigingsantwoord. De ganse gaank vaan zake heet in principe neet ins zoeväöl mie te make mèt de wedstrijd tege Venlo. Boe 't miech um geit is tot 'ch m'ch al jaore stoor aon de communicatie vaanoet M.V.V. nao de supporters, en veural 't opkoume veur de supporters. Bliekbaar realiseert de club ziech te wieneg tot es ze zoe blieve umgoon mèt de supporters, ze steeds massaler aofhaoke, zoe wie noe dus al dudelek bliek. Zoonder supporters, gein betaold voetbal in Mestreech, zoe sumpel is 't.
En nein, 't zien neet de jonges en meidskes die de tèllefoon oppakke, want die stoon ouch mer mèt de rögk tege de moer. Dit probleem moot hoegerop gezeuk weure.
De reservebank schreef : Supporters op basis van hun woonplaats en geboorteplaats de toegang weigeren tot het stadion is zeer discutabel. Ik ervaar het zelf al jaren. Ik ben woonachtig in Apeldoorn en ben toevallig geboren in een Brabants dorp. Daardoor kom ik als MVV supporter bijna overal in Nederland het stadion binnen en kan ik gewoon op de thuistribune plaatsnemen. Zo kan ik ondanks ID controle gewoon tijdens uitwedstrijden van MVV op de thuistribune zitten bij Roda, Fortuna, VVV, Helmond enz. Alleen bij MVV werd mij afgelopen vrijdag in eerste instantie de toegang geweigerd. Ondanks dat ik mijn ID liet zien dat correspondeert met mijn Seizoenskaart kwam ik niet meteen binnen. Pas nadat de hoofdsteward erbij was gehaald (duurde 5-10 minuten i.v.m. de drukte) mocht ik het stadion in. Nu neem ik deze steward niets kwalijk aangezien hij ook maar deed hij opgedragen kreeg. Maar dit voorval geeft mij wel te denken hoe capabel de mensen zijn die de lokale driehoek vertegenwoordigen. Op basis van woonplaats/geboorteplaats kun je niet uitsluiten of iemand wel of niet supporter is van een bepaalde club! Dit ruikt naar discriminatie...
zittribuun schreef :
De reservebank schreef : Supporters op basis van hun woonplaats en geboorteplaats de toegang weigeren tot het stadion is zeer discutabel. Ik ervaar het zelf al jaren. Ik ben woonachtig in Apeldoorn en ben toevallig geboren in een Brabants dorp. Daardoor kom ik als MVV supporter bijna overal in Nederland het stadion binnen en kan ik gewoon op de thuistribune plaatsnemen. Zo kan ik ondanks ID controle gewoon tijdens uitwedstrijden van MVV op de thuistribune zitten bij Roda, Fortuna, VVV, Helmond enz. Alleen bij MVV werd mij afgelopen vrijdag in eerste instantie de toegang geweigerd. Ondanks dat ik mijn ID liet zien dat correspondeert met mijn Seizoenskaart kwam ik niet meteen binnen. Pas nadat de hoofdsteward erbij was gehaald (duurde 5-10 minuten i.v.m. de drukte) mocht ik het stadion in. Nu neem ik deze steward niets kwalijk aangezien hij ook maar deed hij opgedragen kreeg. Maar dit voorval geeft mij wel te denken hoe capabel de mensen zijn die de lokale driehoek vertegenwoordigen. Op basis van woonplaats/geboorteplaats kun je niet uitsluiten of iemand wel of niet supporter is van een bepaalde club! Dit ruikt naar discriminatie...
Dit is precies wat ik ook bedoel. Dit systeem is ondoordacht, onrealiseerbaar, averechts en zorgt voor een schijnveiligheid. En schijnveiligheid is gevaarlijker dan dat je weet dat het onveilig is. Wat kunnen we hier dan aan doen vraag ik me af? Hoe kunnen we als welwillende supporters de mensen die erover gaan, blijkbaar de lokale driehoek, ervan overtuigen dat dit soort maatregelen totaal geen nut hebben en, sterker nog, onveiligheid alleen maar in de hand werken?
‘Het momentum is er om te kijken hoe we de kwaliteit van het Limburgse voetbal samen kunnen verbeteren’, denkt Rinkens. ‘Nu we allemaal in één competitie zitten, een level playing field hebben, is er een betere basis om samen te werken. De contacten tussen de clubs zijn goed, achter de schermen overleggen we al geregeld over allerhande onderwerpen. Zoals rondom de organisatie van deze derby’s. Als bestuurders staan we open voor elkaar en zit er geen trots meer in de weg, zoals dat in het verleden nog weleens het geval was. Dat kan ook niet meer. Wat voetbal betreft is Limburg de zwakst presterende provincie van het land, zowel bij de amateurs als de profs. In mijn ogen zitten we nu dan ook in een transferperiode. We beginnen langzaam maar zeker in te zien dat wat ooit geweest is, nooit meer terugkomt. En dat het tijd is om in actie te komen.’
De MVV-voorzitter gooit er nog maar eens een Engelse wijsheid tegenaan. ‘You only change if it’s a must. En dat punt is aangebroken. Los van elkaar lukt het niet meer, we móéten het samen doen.’ Rinkens kent de gevoeligheid van het onderwerp en verduidelijkt dat hij niet bedoelt dat de vermaledijde fusieplannen meteen weer uit de la moeten komen. ‘Dan sla je te veel stappen over. De vraag is nu niet eerst wat, maar hoe. We moeten met elkaar een strategie, een visie bedenken op weg naar een gezonde toekomst voor het Limburgse voetbal. Die is er, daarvan ben ik overtuigd. Al is het onvermijdelijk dat er uiteindelijk minder clubs overblijven, bij de amateurs en de profs. Niet omdat we dat willen, maar omdat de cijfertjes dat voorschrijven.’
Reden te meer om te genieten van elke derby die het betaalde voetbal in Limburg nu nog te bieden heeft. Al is die van vanavond ook volgens Rinkens niet de spannendste van het stel. Onvergelijkbaar met de clash met Roda in Kerkrade twee weken geleden, door MVV met 2-0 verloren. ‘Voor de chauvinistische Maastrichtenaar zijn de afgelopen dertien jaar heel erg moeilijk geweest. Wij, de trotse club uit de hoofdstad in de Jupiler League, en dan moeten aanzien hoe uit Kerkrade een stel boeren, voor de Maastrichtenaar iedereen die niet uit Maastricht komt, wél in de Eredivisie spelen. Dat heeft pijn gedaan. Roda begon zichzelf “de trots van Limburg te noemen” en ging het Limburgs volkslied spelen voor thuiswedstrijden. Een deel van onze achterban zet zich daar nu heel erg tegen af. Letterlijk ook, laatst voor de wedstrijd in Kerkrade. Tijdens het volkslied draaiden veel MVV-fans de rug naar het veld tijdens het volkslied. Bij ons leeft een beetje hetzelfde als in Friesland, waar SC Cambuur zich ook afzet tegen SC Heerenveen en de rest van Friesland. Wij zijn niet Limburg, wij zijn Maastricht. Met een eigen cultuur, een eigen dialect en een eigen volkslied.’
Voor de wedstrijd tegen VVV is het de plaatselijke sterzangeres Beppie Kraft die dat Mestreechs Volksleed ten gehore brengt, terwijl overal op de tribune supporters met een hand op hun hart meezingen. Daarna regent het serpentine-slingers, wapperen de vlaggen en roffelen de trommels en lijkt een memorabele voetbalavond zich aan te kondigen. Het is een misvatting. Ondanks de onvermoeibaar zingende fans op de Maastrichtse Angel Side, waar het zuidelijk temperament vanaf druipt..
Rinkens kent de gevoeligheid van het onderwerp en verduidelijkt dat hij niet bedoelt dat de vermaledijde fusieplannen meteen weer uit de la moeten komen. ‘Dan sla je te veel stappen over. De vraag is nu niet eerst wat, maar hoe.