Jullie hebben een beetje een eenzijdige kijk op de contractbespreking vind ik. Croux of de speler die je wilt verkopen hebben ook nog een lijst aan wensen. En als die wensen bij andere clubs beter aansluiten, dan houdt het hele verhaal voor MVV op.
Denk je echt dat die op twaalfjarige leeftijd denkt, 'wow dat MVV, daar ga ik oud worden, als de kans zich voordoet". Dit is hoe het leven toevallig loopt na zijn opleiding bij Genk. Ook al zijn ze ver in de twintig en ze komen een beetje in de belangstelling van hoger gepositioneerde clubs, dan begint die jeugddroom toch weer te kriebelen waarbij ze de ster op het veld van een topclub zijn en voelen ze de kans om toch weer te kunnen aansluiten bij enkele teamgenoten van Genk die het wel tot het hoogste niveau geschopt hebben vanuit de jeugdopleiding. Die gaat echt geen contract tekenen voor drie jaar waarbij hij alle deuren naar die droom op slot gooit (zelfs niet met clausules, behalve die wat een transfersom uitsluit, maar wat is dan de functie van een contract. Of een verhoogd salaris die dit risico compenseert) denk ik, want clubs betalen zelden voor een speler waar ze echt over twijfelen in de Jupiler League. Transfervrij is waar de kansen liggen naar die droom voor spelers die niet cum laude de jeugdopleiding van een topclub hebben afgerond. (Bijv. Bryan Linssen). De Graafschap was al in januari bezig om Smeets transfervrij binnen te halen, moest zijn contract nog verstrijken. Als hij niet transfervrij was, was hij niet interessant geweest dat jaar.
Ricardo Ippel was een beetje het andere verhaal. Die tekent hier een contract voor drie seizoenen omdat hij beseft wat hij kan, in welke situaties hij piekt mede door de praktijkervaring in de eredivisie en kies voor de nuchterheid en zekerheid van zijn gezin. Hij blijft profvoetballer, zijn vriendin krijgt een baan, win-win in een situatie waarbij je alles wat je opgebouwd hebt als voetballer kunt verliezen. Praktijkervaring is de beste ontnuchtering voor een voetballer, voor iedereen eigenlijk. Croux heeft die praktijkervaringen nog niet gehad. Peeters krijgt ze nu op het hoogste Belgische niveau en lijkt te aarden.
Ik denk dat de kans dat Croux bij gaat tekenen nihil is, voornamelijk doordat MVV met hun onnadenkend gedrag die makelaar tegen het hoofd heeft gestoten. Als het een grote onbekende was dat maakt dat natuurlijk niet uit, de zakelijkheid van het leven zullen we maar zeggen, maar dit was je hofleverancier waar je al drie seizoenen op teert en je af en toe (zo lijkt het) een voorkeursbehandeling gaf. En al zouden ze een akkoord kunnen bereiken, dan nog kunnen wij denk ik niet opboksen tegen andere Belgische en Nederlandse verenigingen qua salaris en extra's, want natuurlijk zijn er dan andere gegadigden die zich buiten MVV om melden als hij zich dit seizoen weer in de kijker speelt. Het zou me niet verbazen als op het einde van het seizoen Roeselare zich weer komt melden voor een MVV'er die hier zijn vorm te pakken heeft.Inmiddels zijn wij daar ook bekend als visvijver.
VVV draaide op investeerders die niet Europese salarissen betaalden (+100.000,- p.j.). Dat is een brug te ver voor MVV, mochten ze dat willen. Daar heb je een scoutingnetwerk voor nodig, die ook geld willen vangen. De meeste winst verdwijnt weer in de zakken van de investeerder. Kortom, voor een club die niet eens de trainersvacature kan bekostigen, een onbegaanbare weg lijkt mij. De prijs die wij betalen voor de diensten van Genk zit hem in het afstaan van grote potentiële jeugdtalenten, dat is de keerzijde van de medaille, zoals Roeibaank eerst uitlegde als compensatie voor de samenwerking. Financiële meevallers worden zo alleen maar kleiner. En als er geld mee te verdienen viel met de spelers die wij van hun krijgen, dan had Genk ze wel zelf in de etalage geplaatst met een prijskaartje.