Afgelopen vrijdag stond er een opvallend bericht in nos.nl met als titel "Koeman adviseert trio vertrek". Daarin zegt Koeman dat de Feyenoord-spelers Jordy Clasie, Stefan de Vrij en Bruno Martins Indi toe zijn aan een stap hogerop. Het is opmerkelijk dat Koeman de drie dragende topspelers van Feyenoord adviseert te vertrekken, omdat niet Koeman zelf maar zijn opvolger Fred Rutten met de gevolgen van Koemans advies te maken krijgt. Het is in de voetballerij en in het bedrijfsleven niet gebruikelijk om als topmanager vlak voor je vertrek belangrijke veranderingen in gang te zetten waar je eigenlijk niet meer bij betrokken zult zijn; over je graf heen regeren is zeer ongebruikelijk. Maar volgens Koeman hoeft de club er niet al te zeer over in te zitten: "Als club moet je het geluk hebben dat je op het juiste moment een goede transfer kan doen. De spelers hebben zich goed ontwikkeld, zijn international geworden. Een aantal is vervangbaar voor de club waar de jeugd al klaar staat".
Het heeft er de schijn van dat voorzitter Paul Rinkens, die binnen enkele weken bij MVV vertrekt, ook over zijn graf heen probeert te regeren met de beslissing om de A- en de B-jeugdteams af te schaffen en om een (nederige) samenwerking aan te gaan met een (dominerende/hoger spelende) partnerclub. Het is zeer ongebruikelijk als onder drang of dwang van een vertrekkend voorzitter zulke drastische (volgens mij: funeste) beslissingen worden genomen. Daarbij komt nog eens dat Rinkens brutaalweg durft te stellen dat 85 procent van de club achter zijn beslissingen staat, terwijl hij die beslissingen nog niet eens had voorgelegd aan diverse clubonderdelen. Uit een poll in Dagblad De Limburger zou je kunnen afleiden dat het tegengestelde waar is: 15 procent is voor en 85 procent van de supporters is tegen de plannen van Rinkens. De vertegenwoordigers van de supporters hebben in elk geval in de ledenraad geen antwoorden op kritische vragen gekregen. Als een soort dictator (tja, sorry, maar zo noem je toch iemand die zijn beslissingen zonder overleg en zonder democratische inspraak oplegt aan anderen?) lijkt het de binnen enkele weken vertrekkende Rinkens te lukken zijn herijkingsplannen, die van MVV een tweederangs satellietclub maken, door te drukken. Is er dan echt niemand in de ledenraad die alsnog, bij nader inzien, durft op te staan en durft te zeggen het niet eens te zijn met de plannen? Is er echt geen raad van beheer of zo die Rinkens een halt toeroept en zegt dat dergelijke fundamentele veranderingen bij de club moeten worden aangezwengeld en getrokken door de nieuwe voorzitter? Dan is die hele ledenraad en raad van bestuur geen knip voor de neus waard!
In het nos.nl-bericht heeft Koeman het over transfers waarbij je een beetje geluk moet hebben en over vervangende jeugd die al klaarstaat. Als MVV geen eigen opleiding heeft kunnen er natuurlijk nooit eigen spelers (uit Maastricht en omstreken) voor het eerste klaar staan. Dat willen de fans van MVV en dat wilde Paul Rinkens een paar jaar geleden ook! Ook zal het zonder eigen jeugdopleiding (met tweede team, A1, B1, C1) vrijwel onmogelijk zijn dat de club goed kan verdienen aan een transfer. Bij MVV spelen in de toekomst namelijk vooral afdankertjes van de partnerclub en spelers die op het punt van doorbreken staan bij die partnerclub; breken die door dan gaan ze voor de partnerclub spelen. De kans dat er bij MVV bepaalde spelers van de partnerclub vele jaren te zien zijn is heel klein. Bovendien wordt het zonder tweede, A1, B1 heel lastig om een financiële klapper te maken met een speler. Je hoeft maar een keer in de twee, drie jaar een groot talent af te leveren en je haalt volgens mij een groot deel van de hele jeugdopleiding er uit. Zonder eigen spelers duurt het jaren voordat je schulden aan schuldeisers als ome Nol hebt afbetaald.
Als de plannen van Rinkens doorgaan, wordt MVV waarschijnlijk een club als Excelsior: totaal afhankelijk of ondergeschikt aan een grotere club (als Feyenoord), terwijl het doel van enkele jaren geleden om vast in de middenmoot van de eredivisie te gaan spelen uit het zicht verdwijnt. Wat is dat nu voor een maffe herijking?
Nu kun je denken dat de partnerclub nog niet bekend is en dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen. Ik zeg je dan dat ik het om te huilen zo verbijsterend vind dat de ledenraad aan Rinkens ondanks de vele onbekende factoren (o.a. wie de partnerclub is en welke eisen die partnerclub aan de samenwerking met het ondergeschikte MVV stelt) geen strobreed in de weg heeft gelegd. Rinkens schijnt daarbij een mes-op-de-keel-tactiek heeft gebruikt: óf jullie gaan ermee akkoord óf het bestuur treedt af en zoek het dan verder maar uit. We weten inmiddels - en Rinkens beseft dat maar al te goed - dat in Maastricht niemand staat te popelen om Rinkens te vervangen. En dus wordt alles wat Rinkens zegt maar geslikt, zo lijkt het, ook als hij met heel slechte plannen komt die een nieuwe voorzitter mag gaan uitvoeren. Zo vinden we trouwens nooit een nieuwe voorzitter... Ik zou er in elk geval niks voor voelen om allerlei rare plannen van een vorige voorzitter te gaan uitvoeren als ik de nieuwe voorzitter van MVV zou worden. Ik zou als nieuwe voorzitter op zijn minst een dikke vinger in de pap willen hebben bij de ontwikkeling van de nieuwe plannen voor de komende vier, vijf jaren. Het is niet aantrekkelijk om als nieuwe MVV-voorzitter gedurende vier of vijf jaar simpelweg de (ondoordachte) plannen van de vorige voorzitter uit te moeten voeren.
Er is nog iets wat mij stoort. Dat is de redenering dat de A- en B-teams moeten worden afgestoten omdat ze niet op hoog niveau spelen. Rinkens en de zijnen vergeten hierbij te melden dat ze zelf enkele jaren geleden het reserveteam van MVV (het tweede, de beloftes) vanwege financiële redenen opdoekten. Natuurlijk is het voor een speler van het A-team lastig om in het eerste door te breken als het tussenteam, het tweede, ontbreekt! Uit enkele gesprekken die ik met een of meer A- en B-teamspelers heb gehad is mij duidelijk gebleken dat die spelers het halen van het eerste team als iets haast onhaalbaars zien omdat het tweede team er niet is. Dat heeft gevolgen voor de motivatie van de A- en B-spelers om in hun teams topprestaties te leveren! Dat de A- en B-teams wat minder presteren en minder spelers aan het eerste leveren heeft dus, nogmaals, alles te maken met het ontbreken van het tweede team. Bovendien: de geweldige RJO-opleiding van Roda presteert toch ook voor geen meter? Door het ontbreken van het tweede team bij MVV is het ook erg lastig voor geblesseerde spelers om terug te keren in het eerste. Spelers die langdurig geblesseerd zijn geweest als La Rosa en Schreurs hebben in het verleden toch overduidelijk aangetoond ware toptalenten te zijn. Beide spelers slagen er maar niet in om met succes terug te keren in het eerste. Als er een tweede team was geweest hadden La Rosa en Schreurs waarschijnlijk nu al hun oude topniveau gehaald en hadden ze een basisplaats in het eerste gehad. Geen tweede team hebben is dus ook een vorm van kapitaalvernietiging.
Eerder heb ik hier laten zien dat de huidige nummer twee van de eerste divisie, FC Dordrecht, aantoont dat het met een begroting van 2,2 miljoen euro (0,5 miljoen minder dan MVV) goed mogelijk is te werken met een eerste team, een belofteteam, een A1, een B1, een C1 en voetbalschool voor talenten van 10-12 jaar uit de stad en omgeving. Volgens dit Dordtse model spelen jonge spelers eerst bij hun eigen clubs en komen ze in aanmerking om bij MVV te gaan spelen (met uitzicht op het eerste!) zo ongeveer vanaf het moment dat ze op de middelbare school zitten. Marcel Andriën vindt het Dordrechtmodel niet per se een garantie voor succes. Ik zeg dan: natuurlijk kun je het succes van FC Dordrecht relativeren, maar Dordt laat dit seizoen toch overtuigend zien dat met een begroting van 5 ton lager dan MVV het mogelijk is een acceptabel eerste team, tweede team, A1-, B1- en C-jeugd én een voetbalschool voor voetballertjes tussen 10 en 12 jaar te hebben. Dat willen de meeste MVV-supporters ook, zo is mijn stellige overtuiging.
MVV heeft de mond vol van maatschappelijke dienstverlening, maar verzuimt de meest voor de hand liggende maatschappelijke rol te vervullen: honderden Maastrichtse jeugdspelertjes te laten dromen om later in het eerste van MVV te kunnen spelen. Door afschaffing van de A-en B-teams (en eerder het tweede team) spat deze droom lelijk uit elkaar. Schandalig.
Veer zien MVV, doen jullie hier nog wat aan? Geloof me maar dat als de plannen van Rinkens worden doorgedrukt er volgend seizoen vele honderden seizoenskaarten minder zullen worden verkocht. Voor mij wordt MVV met de plannen van Rinkens kapotgemaakt. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik nog wel lid wil blijven van Veer zien MVV als al die vreselijke plannen doorgaan (het doet mij pijn in het hart om dit te moeten mededelen)...
Ik stel voor om volgend jaar op de Dordtse manier te gaan werken, dus met een eerste team, tweede team, A1, B1, C1 en een voetbalschool (voetballers van 10-12 jaar van voetbalverenigingen uit Maastricht en omgeving die op een woensdagmiddag bij MVV komen trainen, maar hun wedstrijden gewoon bij hun clubs spelen). De bezuiniging is dan dat MVV geen D- en E-teams meer heeft. Het op dit moment niet meer bestaande tweede team zal daarentegen extra kosten met zich meebrengen. Maar kom op, MVV-bestuur, reken dit eens door.
Begrijp me goed, ik heb echt alle waardering voor Rinkens als redder van MVV. Dat geldt niet voor Paul Rinkens als bouwer, Rinkens die enkele jaren geleden nog beweerde dat we toch allemaal willen dat zo veel mogelijk mennekes uit Maastricht en omgeving de kans moeten krijgen om in het eerste van MVV te spelen. Rinkens wil in een keer, enkele weken voor zijn afscheid, de hele structuur van de club veranderen, en over die verandering is er, vrij dictatoriaal, geen discussie mogelijk. Enkele weken voor zijn afscheid... Ongelofelijk dat die ledenraad of een andere controlerende instantie dat pikt! Kom op, Paul Rinkens, ook jij zou moeten inzien dat je als vertrekkend voorzitter niet enorme fundamentele veranderingen in de club in gang kunt zetten, terwijl je weet dat je daar over enkele weken (als je geen voorzitter meer bent) niks meer over te zeggen hebt, omdat je dan geen MVV-voorzitter meer zult zijn. Jaja, Paul Rinkens, ik weet dat je het beste met de club voorhebt en daarom met die voorstellen komt... Maar het zijn voorstellen die de club helemaal veranderen. Dat mag je de nieuwe MVV-voorzitter niet aandoen!
Kom op, Supportersclub, ledenraad, Veer zien MVV, misschien hebben jullie je eerder niet laten horen, maar doe dat dan achteraf alsnog! Buig niet al te braaf het hoofd voor Rinkens die zijn (grotendeels vage, ongedetailleerde) plannen wil realiseren. Die plannen zullen voor mij het einde betekenen van MVV dat in de middenmoot van de eredivisie thuishoort.