Het had weinig gescheeld of kersverse MVV’er Klaasen was barista geworden: ‘Door mijn vrouw heb ik voetbal niet opgegeven’
Robert Klaasen.
Robert Klaasen. © Bas Quaedvlieg
MaastrichtNa twee seizoenen VVV kwam Robert Klaasen (31) afgelopen zomer zonder club te zitten. Een avontuur in India ketste af, clubs uit de buurt van Limburg hapten niet toe. Het amateurvoetbal lonkte, maar de Amsterdammer wist dat dat het definitieve einde van zijn bestaan als profvoetballer zou betekenen. „Uiteindelijk ben ik blij met hoe alles gelopen is.”
Een ex-speler van Roda JC die een contract tekent bij aartsvijand MVV. Er zijn spelers die voor minder verketterd zijn in Kerkrade. En omgekeerd natuurlijk. Niets van dat bij Robert Klaasen. De Amsterdammer heeft louter positieve berichten ontvangen van zowel MVV-fans als supporters van Roda, de club waar hij meer dan honderd wedstrijden voor speelde. „Tuurlijk heb je er een paar gekken bij zitten, maar ik heb echt veel positieve berichten ontvangen”, zegt Klaasen. „Mensen die zeiden: het is dan wel niet onze club, maar we zijn blij dat je weer aan het spelen komt.”
Exit VVV
Dat laatste was lange tijd geen sinecure. De middenvelder kwam afgelopen zomer zonder club te zitten toen VVV na twee seizoenen zijn contract niet verlengde. Een mededeling die voor Klaasen als een complete verrassing kwam. Toen vóór april formeel de contracten werden opgezegd bij VVV, kreeg hij vanuit de club te horen dat er de intentie was om ‘gewoon’ met elkaar door te gaan in het nieuwe seizoen. Een paar maanden later liet de club weten dat er financieel geen ruimte was om de ervaren kracht binnenboord te houden.
Ik heb met meerdere amateurclubs uit de buurt gesproken. Dat was confronterend. Ik vroeg dan: ‘Wie wast de kleren?’ ‘Jijzelf’, was het antwoord. Dat was even zo’n besefmomentje van: het is gedaan als profvoetballer.”
Robert Klaasen
Klaasen: „Ik was bereid om een deel van mijn salaris op te geven. Heb verschillende constructies voorgesteld, maar het mocht helaas niet zo zijn. Ik baalde natuurlijk enorm. Zat ik na ruim tien jaar profvoetbal ineens zonder club.”
Voor Klaasen brak een onzekere periode aan. Omdat interesse uit eigen land uitbleef, besloot hij verder te kijken. „Een club uit India wilde me hebben. Salaris was top, maar uiteindelijk kozen ze op het laatste moment voor iemand anders. Toen het seizoen begon, heb ik meerdere gesprekken gevoerd met clubs uit de buurt. Voornamelijk uit het amateurvoetbal. Dat was confronterend. Ik vroeg dan: ‘Wie wast de kleren?’ ‘Jijzelf’, was het antwoord. Dat was even zo’n besefmomentje van: het is gedaan als profvoetballer.”
In de maanden na zijn vertrek bij VVV ging Klaasen het voetbal steeds meer missen. Hoewel hij dagelijks op het veld stond met de Onder 21 van Roda JC om zijn conditie op peil te houden, miste hij het toewerken naar wedstrijden. „De spanning, de beleving. Het is zoals met zoveel dingen: je gaat pas beseffen wat je mist, als je het niet meer hebt. Ik heb ook serieus nagedacht over een leven zonder voetbal. Ben zelfs bezig geweest met het opzetten van een eigen koffiezaakje in Maastricht. Was ik bijna barista geweest, haha. Het was mijn vrouw Sarah die me bijna dwong om profvoetbal niet op te geven. Volgens haar was het nog niet klaar.”
Robert Klaasen is bij om weer profvoetballer te zijn.
Robert Klaasen is bij om weer profvoetballer te zijn. © Bas Quaedvlieg
Sarah kreeg gelijk. Door personele problemen op het middenveld klopte MVV een tijdje geleden aan bij Klaasen. De Amsterdammer, die alweer ruim vijf jaar in Heerlen woont, hoefde niet lang na te denken. „Na VVV hoopte ik eigenlijk al op MVV. Ik woon met mijn gezin ontzettend graag in Limburg. We willen hier niet weg. Ik moet zeggen dat ik geweldig ontvangen ben in De Geusselt. Ook al is het al weken kloteweer, maar die eerste training… Ik besefte weer hoe mooi het leven als profvoetballer is. Dat je hetgeen kunt doen waar bijna ieder kind van droomt. En wat mij betreft is dit halfjaar bij MVV nog lang niet het laatste. Ik ben fit, en kan niet wachten om weer belangrijk te zijn.”
Wie mij als jeugdspeler bij Ajax had verteld dat ik jaren later bij drie verschillende clubs uit Limburg zou gaan spelen, had ik voor gek verklaard. Nu wil ik juist nooit meer weg uit het zuiden.
Robert Klaasen
Bij MVV was het een warm weerzien met goede vriend Sven Braken, met wie hij in zijn tijd bij VVV een warme band opbouwde tijdens hun gezamenlijke carpoolritjes vanuit het zuiden naar Venlo en terug. „Of Sven hier voor me gepusht heeft? Ongetwijfeld, haha. Nee, dat zou je echt aan hem moeten vragen. Maar het is natuurlijk super dat ik weer samen met hem op het veld kan staan. Onze vrouwen zijn bevriend geraakt en onze kinderen spelen met elkaar. Afgelopen zondag zijn we na de wedstrijd tegen OH Leuven nog in het restaurant van zijn schoonouders een hapje gaan eten met de hele bups.”
Ajax
Klaasen mocht in het oefenduel een half uurtje meedoen. Op de kop af zeven maanden na zijn laatste duel voor VVV. „En dat was ook in De Geusselt, tegen MVV”, zegt Klaasen. „Mooi hoe zo’n cirkeltje dan toch weer rond komt. Eigenlijk is het best wel bijzonder… Wie mij als jeugdspeler bij Ajax had verteld dat ik jaren later bij drie verschillende clubs uit Limburg zou gaan spelen, had ik voor gek verklaard. Nu wil ik juist nooit meer weg uit het zuiden.”