Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV

23 juli 2024 06:03
jovkle
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 449
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #211
Bron De Limburger dd 23 juli 2024

Laura van Leeuwen wil blijven als MVV-directeur: ‘Bericht is zonder mijn toestemming gepubliceerd’

Maastricht - Hoewel een persbericht van MVV anders doet vermoeden, zijn de club en Laura van Leeuwen helemaal niet in onderling overleg uit elkaar gegaan. Sterker nog, de directeur wil gewoon nog aan de slag. „Er is nog heel veel werk te verzetten.”

Emil Visser
Gisteren om 19:00
Wie betaalt, bepaalt. Die gevleugelde uitdrukking geldt ook - of moeten we zeggen vooral - in de voetbalwereld. MVV heeft sinds een tijdje nieuwe geldschieters. Een aantal regionale ondernemers, het Maastricht Collectief, trekt aan de touwtjes in De Geusselt.

Lees ook: Laura van Leeuwen vertrekt bij MVV als algemeen directeur

Eerder werd het bestuur van de club al vervangen en ook in de raad van commissarissen waren onlangs de nodige personele wijzigingen. Nu is het de beurt aan de directeursfunctie.

Zonder toestemming
Laura van Leeuwen, die een jaar geleden werd aangesteld als directeur bij MVV, is de wacht aangezegd. Het persbericht dat de club maandagmiddag naar buiten bracht, spreekt over een einde van de samenwerking in onderling overleg. Maar van onderling overleg is geen sprake als een van de twee partijen het er niet mee eens is. Van Leeuwen laat weten dat zij verrast is dat het persbericht op de website van de club verscheen. „Dat bericht is zonder mijn toestemming gepubliceerd”, zegt ze. „Wat mij betreft heb ik gewoon nog een contract voor een jaar bij MVV. Er is nog heel veel werk te verzetten en er moet het nodige gebeuren om de club toekomstbestendig te maken. En daar wil ik mij heel graag voor inzetten.”

Reactie club
Onno Hoes, voorzitter van de raad van commissarissen van MVV, reageert in een verklaring op de uitlatingen van Van Leeuwen:
‘Bij afloop van haar eerste contract en in opmaat naar de verlenging hebben we een functioneringsgesprek gevoerd waarbij natuurlijk uitgebreid stilgestaan is bij hoe het is om onder het nieuwe gesternte bij MVV als algemeen directeur leiding te geven. Tijdens het gesprek is, vanuit het rotsvaste vertrouwen in Laura, voor het komende jaar coaching aangeboden. Helaas heeft ze zich een aantal dagen daarna ziek gemeld en heeft ze uiteindelijk het besluit genomen om niet terug te keren. Ik betreur dat nog steeds, zoals vermeld in het persbericht dat met wederzijds goedvinden is opgesteld, bedoeld om te gebruiken als we een onderlinge overeenkomst zouden hebben. Helaas lekte vandaag het nieuws uit en voelden we ons verplicht in alle transparantie te communiceren. We hebben Laura daar vooraf van op de hoogte gesteld. Misschien moeten we alles even laten bezinken. Na de succesvolle fandag van jongstleden zaterdag en de succesvolle oefenwedstrijden moeten we als MVV onze energie ook volop richten op een nieuw sportief en financieel succesvol seizoen.’

Opgestroopte mouwen
Dat er een verschil van inzicht is tussen Van Leeuwen en het Maastricht Collectief, is duidelijk. Waarbij Van Leeuwen staat voor een pragmatische, doordachte aanpak, het liefst zonder al te veel risico’s, gaan de Maastrichtse ondernemers met opgestroopte mouwen de uitdaging aan om snel slagen te maken. Wat is wijsheid bij een club die het afgelopen jaar aan de rand van de afgrond stond?

De ‘opgestroopte mouwentactiek’ van het Maastricht Collectief is al zichtbaar in De Geusselt. Rond het veld en in het stadion worden nieuwe reclameborden opgehangen.

Wrang
Het is wrang voor Van Leeuwen. Zij haalde nota bene zelf afgelopen voorjaar de nieuwe geldschieter binnen. MVV verkeerde in acute nood nadat Amerikaanse investeerders afhaakten. Toen vervolgens een regionale groep opstond om de club over te nemen, koos de Amsterdamse ervoor om daar mee verder te gaan. Een besluit dat misschien goed is geweest voor de club, maar niet zozeer goed voor haar zelf. Van Leeuwen was op die manier de architect van haar eigen vertrek.

Het is opnieuw een bevestiging van wat eigenlijk iedereen al weet over de voetbalwereld. Je kunt ieder moment maar beter voorbereid zijn op het ergste. Van Leeuwen liet een jaar geleden een goede functie bij Ajax achter om een avontuur aan te gaan in De Geusselt. Het was een jaar waarin het ene na het andere lijk uit de kast viel. En ook al rondde ze haar taak met succes af, na een jaar puinruimen voor een bescheiden vergoeding, kan ze vertrekken. Haar contract zal waarschijnlijk worden afgekocht.

Kliekje
Voor de club is het de mogelijkheid om bestuurlijk een compleet frisse start te maken. Zoals gezegd zijn op een aantal cruciale functies nieuwe poppetjes gezet. Het voordeel is dat alle neuzen straks dezelfde kant op staan en dat iedereen in dezelfde pas loopt. De nieuwe directeur zal zonder twijfel ook uit de koker van het Maastricht Collectief komen. Daarmee is ook direct een valkuil benoemd. In mei van dit jaar zijn twee nieuwe bestuursleden aangesteld die betrokken zijn bij de Maas Clean Up, een initiatief van Huub Waterval, een van de drijvende krachten achter het Maastricht Collectief. Binnen de raad van commissarissen zitten ook enkelen die zijn gelieerd aan de nieuwe geldschieters. Hoewel regionale binding het grootste goed is van een voetbalclub, moeten de Maastrichtse ondernemers wel oppassen dat de club niet uitgroeit tot een ons-kent-ons-kliekje.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 06:33 23 juli 2024 06:38 door Hill28.
Hill28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1386
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #212
Om evenwicht te hebben in de organisatie zou het juist goed zijn om twee verschillende visies te combineren. Echt slecht dat ze dat intern al niet lukt na enkele weken.

Laura zal ‘lastig’ zijn geweest en het mannenclubje heeft haar even de deur uit gepest. Dat geeft me geen vertrouwen in de toekomst. Je moet in staat zijn om met elkaar te werken en verschillende ideëen te combineren. Dat levert meer op dan een kritiekloos ons kent ons clubje ervan te maken. We weten waar dat toe kan leiden..

En Hoes? Hoeveel verstand heeft die gast nou van voetbal? En zat ook gewoon te koekeloeren als Commissaris toen Erik Noor hier de domste deals sloot en miljoenen schuld maakte. Zou hij Noor toen ook coaching hebben aangeboden? Bah bah
De volgende gebruiker (s) zei dank u MF

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 09:10
De Zwarte Vogel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 932
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #213
Waarom wordt nooit geleerd dit op een correcte, open en eerlijke wijze te regelen?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 09:26
ErikOranje
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 69
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #214
Als ik de krant vanochtend lees vallen me wel een paar zaken die Laura in haar verhaal vergeten was te vertellen.

Er zou een evaluatie zijn geweest met Laura. Hierin zou de club hebben aangegeven graag verder met haar willen, maar heeft wel gekeken naar verbeterpunten en coaching voor de toekomst. Naar aanleiding van die evaluatie heeft ze zich ziekgemeld. Blijkbaar was ze niet erg gediend van kritiek. Eerlijk gezegd vind ik het ziekmelden uit onvrede nooit een sterk argument.

Als ze dan de krant belt om 'haar verhaal' te doen en daarmee zowel zichzelf als de club schadelijk in het nieuws brengt dan realiseert ze zich helaas niet dat dit vanaf nu alleen maar verliezers met zich mee brengt. Want iedere reactie vanuit de club om te verwijzen naar wat in die evaluatie stond, brengt haar weer schade aan. En hoewel ik de neiging wel zou kunnen begrijpen is het opnieuw reageren op dit soort berichten alleen maar extra voer voor wederom (negatieve) berichtgeving. Dit hadden alle partijen moeten willen voorkomen.

Ik ken niet alle ins en outs, maar ben het wel met webmastersfm eens. Als blijkt dat je niet dezelfde kant op kunt of wilt, moeten er zakelijke keuzes gemaakt worden. Helaas is dat na het artikel van gisteravond niet meer op een chique manier mogelijk. En dat is spijtig voor MVV én voor Laura. Want hier komt nu iedereen besmeurd uit.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Huib, Boschpoort

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 09:38 23 juli 2024 09:40 door Roed en Wit 70.
Roed en Wit 70
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 822
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #215
Het is Laura nu alleen nog maar te doen om een goede afkoopsom. Alhoewel het contract niet zou zijn verlengd na de evaluatie, dus nog maar de vraag hoe dit eindigt. Dit had netter gekund. Uiteindelijk komt Laura er wel goed uit, er was al diverse interesse. Het is wel typisch dat iedereen uit de rvc en bestuur weg is behalve één persoon die er ook was tijdens de periode Noor, Onno Hoes. Is hij een plucheplakker of wordt hij bewust gedoogd vanwege zijn bestuurlijke kennis en contacten? Maar hopelijk is het de goede richting voor mvv, komt er een krachtige onafhankelijke bestuurder die stappen kan gaan zetten. Iedereen aan boord. Het is de collectief way of the highway, dat kan over een tijd ook weer tegenwerken. Het is echter vele jaren zo'n puinhoop geweest dat men voorlopig volle kracht vooruit kan, kost wel veel geld om dat professioneel neer te zetten. Andere ideeën of visies binnen mvv is niet slecht, je moet discussies hebben, maar uiteindelijk moet je op een lijn komen. Er is nog veel werk te verzetten. Op commercieel gebied, het stadion, communicatie, bereikbaarheid bij MVV, jeugdafdeling. Noem maar op.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Huib

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 09:39
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3886
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #216
Maar Zwarte Vogel, wat is dan in dit geval correct, open en eerlijk?

Als ik het inschat: ondernemerscollectief wil eigen directeur neerzetten. Wat mij betreft correct, wie betaalt, bepaalt. Alleen hebben we al een directeur en in Nederland is iemand ontslaan ingewikkeld. Dus stevige gesprekken gehad en gevolg is dat Laura zich ziekmeldt.

Vanuit Laura's perspectief is zo maar ontslag accepteren financieel gezien niet handig, zo lang mogelijk blijven roepen dat je echt echt echt directeur wilt blijven levert het meeste geld op. En daar geef ik haar ook weer groot gelijk in, ze heeft gewoon een contract.

Omdat Laura ziekgemeld is valt het op dat ze er niet is en dat lekt uit, ook dat is logisch. OP het moment dat het uitlekt heeft MVV meteen gereageerd. Het persbericht had wat mij betreft iets anders gekund, maar tegelijkertijd vind ik het ook weer niet zo dramatisch allemaal.

Het is eerder de manier hoe dit soort dingen werken in Nederland dat het op deze manier moet. Iemand ontslaan is een soort rituele dans waarbij beide partijen bijna niet eerlijk kunnen uitspreken wat ze willen want dan verpesten ze hun positie. Ik klaag daar overigens niet al te veel over, ik vind dat persoonlijk beter dan Amerikaanse taferelen waar je iemand zo maar op straat kunt gooien zonder enige vergoeding. Maar gevolg is wel dat bij een zichtbare, mediagevoelige positie zoals deze je dit soort gedoe krijgt.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 09:41
jovkle
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 449
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #217

ErikOranje schreef : Als ik de krant vanochtend lees vallen me wel een paar zaken die Laura in haar verhaal vergeten was te vertellen.

Er zou een evaluatie zijn geweest met Laura. Hierin zou de club hebben aangegeven graag verder met haar willen, maar heeft wel gekeken naar verbeterpunten en coaching voor de toekomst. Naar aanleiding van die evaluatie heeft ze zich ziekgemeld. Blijkbaar was ze niet erg gediend van kritiek. Eerlijk gezegd vind ik het ziekmelden uit onvrede nooit een sterk argument.

Als ze dan de krant belt om 'haar verhaal' te doen en daarmee zowel zichzelf als de club schadelijk in het nieuws brengt dan realiseert ze zich helaas niet dat dit vanaf nu alleen maar verliezers met zich mee brengt. Want iedere reactie vanuit de club om te verwijzen naar wat in die evaluatie stond, brengt haar weer schade aan. En hoewel ik de neiging wel zou kunnen begrijpen is het opnieuw reageren op dit soort berichten alleen maar extra voer voor wederom (negatieve) berichtgeving. Dit hadden alle partijen moeten willen voorkomen.

Ik ken niet alle ins en outs, maar ben het wel met webmastersfm eens. Als blijkt dat je niet dezelfde kant op kunt of wilt, moeten er zakelijke keuzes gemaakt worden. Helaas is dat na het artikel van gisteravond niet meer op een chique manier mogelijk. En dat is spijtig voor MVV én voor Laura. Want hier komt nu iedereen besmeurd uit.


Suggestieve reactie nogal Eric waarin jij stelt dat ze zich ziek heeft gemeld naar aanleiding van de evaluatie waaruit, volgens jouw schrijven, zou blijken dat ze niet gediend zou zijn van kritiek. Vervolgens dik je jouw reactie verder aan door te schrijven dat haar ziekmelding gerelateerd is aan onvrede. Waar baseer jij e.e.a. eigenlijk op? Of is dit gewoon jouw eigen interpretatie?
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke, MF

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 09:46 23 juli 2024 09:55 door ErikOranje.
ErikOranje
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 69
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #218
Jovkle, dit staat zo letterlijk in de reactie van MVV

‘Bij afloop van haar eerste contract en in opmaat naar de verlenging hebben we een functioneringsgesprek gevoerd waarbij natuurlijk uitgebreid stilgestaan is bij hoe het is om onder het nieuwe gesternte bij MVV als algemeen directeur leiding te geven. Tijdens het gesprek is, vanuit het rotsvaste vertrouwen in Laura, voor het komende jaar coaching aangeboden. Helaas heeft ze zich een aantal dagen daarna ziek gemeld en heeft ze uiteindelijk het besluit genomen om niet terug te keren. Ik betreur dat nog steeds, zoals vermeld in het persbericht dat met wederzijds goedvinden is opgesteld, bedoeld om te gebruiken als we een onderlinge overeenkomst zouden hebben. Helaas lekte vandaag het nieuws uit en voelden we ons verplicht in alle transparantie te communiceren. We hebben Laura daar vooraf van op de hoogte gesteld. Misschien moeten we alles even laten bezinken. Na de succesvolle fandag van jongstleden zaterdag en de succesvolle oefenwedstrijden moeten we als MVV onze energie ook volop richten op een nieuw sportief en financieel succesvol seizoen.’



Dan ga ik er niet vanuit dat ze zich ziekgemeld heeft met een griepje en vanuit die positie heeft besloten dat ze niet meer terug zou komen. Ik ga er dan vanuit (en dat is inderdaad mijn aanname) dat ze zich aan de hand van de evaluatie heeft ziekgemeld. Dan neem ik aan dat in die evaluatie niet alleen verteld is wat ze goed gedaan heeft, maar ook wat nog beter kan. Het is wellicht suggestief, maar ik zou dit wel logisch te verklaren vinden als tijdlijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Huib

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 10:17
Hill28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1386
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #219
Hoe dan ook zeer zorgwekkend dat het nieuwe collectief kennelijk niet capabel is om samen te werken met iemand die misschien wat tegengas geeft. Aan ja knikkers heb je niks. En aan mensen die het minste geringste laten escaleren en de buitenwereld inslingeren ook niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke, Ben Salemans, jesfen, jovkle, MF

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 10:45
Zicco
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 16
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #220
Laura heeft een enorm talent en dat is de ontiegelijk sympathie die zij bij mensen weet te winnen met haar vlotte voorkomen. Dat bewijst ze wel door de ongelooflijke steun die ze op dit moment hier krijgt. Op een of andere manier krijg je dan onvoorwaardelijke steun die helemaal nergens gebasseerd op is.

Ook dit seizoen zijn er gewoon flinke fouten gemaakt. Zo is er een veel te ambitieuze begroting gemaakt aan het begin van het seizoen waardoor we ook dit seizoen 2,5 ton tekort hadden. Geluk bij een ongeluk konden worden gedaan alsof dit kwam door de investeerders die afhaakte terwijl dit natuurlijk volkomen los van elkaar staat. Ook in de situatie met Melina was er een flinke gebrek aan leiderschap.

Wat ik echter schrikbarender vind is de totaal ongefundeerde afkeer richting het collectief. Jullie denken serieus dat we WHOA en onze begroting er door waren gekomen zonder deze mannen? Mannen die op dit moment hun eigen bedrijven verwaarlozen om deze club ook maar een tikkeltje betaald voetbalwaardig te maken. Mannen die er niet vies van zijn om afgelopen week ook gewoon een hoge druk spuit in hun handen nemen om het stadion een beetje op te knappen.

Blijkbaar laat iedereen zich hier verleiden door een leuk koppie en een leuke lach. En Ja zeker heeft Laura top dingen gedaan en was ze een verademing op het gebied van communicatie naar de buitenwereld maar wat mij betreft is er hier maar één groep die op dit moment onze onvoorwaardelijke steun verdient en dat is het collectief.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Huib, Mestreech72, Hier menier

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 11:33
serke
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 317
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #221
En toch heb ik het idee dat er nog iets aan het dooretteren is. En de vraag wie goed of fout is laat ik in het midden, maar bij Mvv gaat altijd alles via het riool de wereld in. Bestuurlijk is en blijft het gewoon zoals het altijd was, het eindigd altijd in huilen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u De Zwarte Vogel, MF

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 11:49
Boschpoort
Administrator
Administrator
Berichten: 1954
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #222

Zicco schreef :
Wat ik echter schrikbarender vind is de totaal ongefundeerde afkeer richting het collectief.

eh, waar lees jij dit?
Ik zie het niet. Zoals ik het zie is iedereen dankbaar voor wat het collectief gedaan heeft en doet. Dat er een enkele kritische opmerking wordt gemaakt over het feit dat de hele organisatie door het collectief wordt heropgebouwd en dat daar - logischerwijs - de relaties van het collectief bij betrokken zijn is niet meer dan normaal. Met de beste wil van de wereld zie ik nergens iets wat op afkeer lijkt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke, Ben Salemans, aait wief, jovkle

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 12:09
Zicco
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 16
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #223
Wellicht is het andersom en is het voor Laura nu lastig omdat ze flink wat tegengas krijgt? Kan me voorstellen dat je als directeur niet blij bent nu er in een keer 8 man om je heen lopen die kritisch meekijken.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 12:12
Zicco
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 16
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #224

Hill28 schreef : Hoe dan ook zeer zorgwekkend dat het nieuwe collectief kennelijk niet capabel is om samen te werken met iemand die misschien wat tegengas geeft. Aan ja knikkers heb je niks. En aan mensen die het minste geringste laten escaleren en de buitenwereld inslingeren ook niet.



Wellicht is het andersom en is het voor Laura nu lastig omdat ze flink wat tegengas krijgt? Kan me voorstellen dat je als directeur niet blij bent nu er in een keer 8 man om je heen lopen die kritisch meekijken.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2024 12:14
jovkle
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 449
Meer
Laura van Leeuwen, alg. directeur MVV #225

ErikOranje schreef : Jovkle, dit staat zo letterlijk in de reactie van MVV

‘Bij afloop van haar eerste contract en in opmaat naar de verlenging hebben we een functioneringsgesprek gevoerd waarbij natuurlijk uitgebreid stilgestaan is bij hoe het is om onder het nieuwe gesternte bij MVV als algemeen directeur leiding te geven. Tijdens het gesprek is, vanuit het rotsvaste vertrouwen in Laura, voor het komende jaar coaching aangeboden. Helaas heeft ze zich een aantal dagen daarna ziek gemeld en heeft ze uiteindelijk het besluit genomen om niet terug te keren. Ik betreur dat nog steeds, zoals vermeld in het persbericht dat met wederzijds goedvinden is opgesteld, bedoeld om te gebruiken als we een onderlinge overeenkomst zouden hebben. Helaas lekte vandaag het nieuws uit en voelden we ons verplicht in alle transparantie te communiceren. We hebben Laura daar vooraf van op de hoogte gesteld. Misschien moeten we alles even laten bezinken. Na de succesvolle fandag van jongstleden zaterdag en de succesvolle oefenwedstrijden moeten we als MVV onze energie ook volop richten op een nieuw sportief en financieel succesvol seizoen.’



Dan ga ik er niet vanuit dat ze zich ziekgemeld heeft met een griepje en vanuit die positie heeft besloten dat ze niet meer terug zou komen. Ik ga er dan vanuit (en dat is inderdaad mijn aanname) dat ze zich aan de hand van de evaluatie heeft ziekgemeld. Dan neem ik aan dat in die evaluatie niet alleen verteld is wat ze goed gedaan heeft, maar ook wat nog beter kan. Het is wellicht suggestief, maar ik zou dit wel logisch te verklaren vinden als tijdlijn.


Verder lees ik nergens dat zij de krant heeft gebeld zoals jij suggereert

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden