Vocale Steun van supporters (uit en thuis)

23 aug 2012 11:10
Boer1976
Bezoeker
Bezoeker
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #46
Tegen OSS was het toch geweldig, eindelijk deden de boschpoort en noord mee met de angel side. het was een super sfeer.
Op noord (waar ik zit) eindelijk geen irritante kinderen die totaal niet voor het voetbal komen maar alleen maar wat rondrennen. :applaus:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2012 13:14
les rouges blancs
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2739
Meer
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #47

Boer1976 schreef : Tegen OSS was het toch geweldig, eindelijk deden de boschpoort en noord mee met de angel side. het was een super sfeer.

Sjiek um te leze tot dat zoe sjiek e sjoen waor!
Iech had deen indrök aoch wel, mer oppe Angelsidetribuun waor dat neet te huure...dao zonge aw lulle en gamins gezaamelik de boel dao plat ! :thumbsup:

Boer1976 schreef : Op noord (waar ik zit) eindelijk geen irritante kinderen die totaal niet voor het voetbal komen maar alleen maar wat rondrennen. :applaus:

Wableef....? ...us kinder irritant....? dao moste in investere awwe grauweleer ( now ja ...1976 is aoch weer neet zoe aajt... toen zatte veer Kaalheide al op stelte :schamen: )
:lachen:

Koup die kinder daan gewoen e tuutsje met neutsjes! ;)
En lier ze de MVV leedsjes ! zoetot veer euver vief jaor e Noord batteljon höbbe ! :thumbsup:
Forlaajf... kins diech met de VZM "kluiverkes" neet effe e oondersteuningsdeelegaassie nao boer1976 sjikke...? B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2012 13:51
Nao Väöre
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 986
Meer
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #48

les rouges blancs schreef :

Boer1976 schreef : Tegen OSS was het toch geweldig, eindelijk deden de boschpoort en noord mee met de angel side. het was een super sfeer.

Sjiek um te leze tot dat zoe sjiek e sjoen waor!
Iech had deen indrök aoch wel, mer oppe Angelsidetribuun waor dat neet te huure...dao zonge aw lulle en gamins gezaamelik de boel dao plat ! :thumbsup:

Boer1976 schreef : Op noord (waar ik zit) eindelijk geen irritante kinderen die totaal niet voor het voetbal komen maar alleen maar wat rondrennen. :applaus:

Wableef....? ...us kinder irritant....? dao moste in investere awwe grauweleer ( now ja ...1976 is aoch weer neet zoe aajt... toen zatte veer Kaalheide al op stelte :schamen: )
:lachen:

Koup die kinder daan gewoen e tuutsje met neutsjes! ;)
En lier ze de MVV leedsjes ! zoetot veer euver vief jaor e Noord batteljon höbbe ! :thumbsup:
Forlaajf... kins diech met de VZM "kluiverkes" neet effe e oondersteuningsdeelegaassie nao boer1976 sjikke...? B)


Dee neutsjes verkochte ze vreuger in de Geusselt
"vers gebande pinda's 2 zakjes voor een kwartje maar"
Ik mein miechte rappelere, dat dee verkuiper oet Aachen - Nord kaom.
En es de sjeids weer eens een superpartij floot, woorte dees neutjse oppe sitelbaon / de verkuiper gegoeid

Aon de géng

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2012 14:30
Roei baank
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 908
Meer
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #49
De neutsjes vaan Nao Väöre

De puntzakjes liggen nog op zolder. Vergeeld, verschrompeld. Zonder vulling. Pindaboer Klaas (44) uit Stein, de laatste venter op de Nederlandse voetbaltribunes, is er mee gekapt. Verjaagd door fabriekskroketten en lopende-band-caterings. Nooit meer smijten met suikernootjes in de stadions van MVV, Fortuna en Roda JC.
,,De dorpskruidenier is weggevaagd door de megasuper."

Hij had zijn laatste zakje willen weggeven. Zoals hij altijd zijn laatste zakje weggaf. Aan die suppoost, die hem altijd met een knipoog doorliet. Aan die trouwe klant, smachtend naar versgebrande pinda's. Of, vooruit, aan dat brutale joch dat graag een handvol over de tribune smeet. Klaas kon die vijftig eurocent wel missen. Maar zelfs die geste was hem, na 29 jaar kruipen, bukken en slalommen op de tribunes, niet gegund. In 2003, toch al geen pinda-topjaar, klapte de poort van De Geusselt dicht. Voorgoed. ,,Ik mocht niet eens meer het supportersvak in. Een suppoost hield me tegen. MVV-fans hadden pinda's op het veld gegooid en dat scheen levensgevaarlijk te zijn. Ik ben direct naar huis gereden. Finito.''

Afgeserveerd als een snotneus, na een half leven leuren. Dat deed pijn, verrekte pijn. Eerder werd Klaas de Pindaboer ('laat het alsjeblieft daar bij, geen naam') al weggebonjourd uit de tempels van Roda JC en Fortuna. Toen beide clubs verhuisden naar een nieuw, prestigieus stadion was er plots voor Klaas geen plek meer. Verdreven, verjaagd door de diepvriesfrikadellen van de moderne caterings. Zoals overal in Nederland. Klaas was, zo weet hij zeker, de laatste der Mohikanen. ,,Je ziet nergens een venter meer. Ik verkocht mijn pinda's al twintig jaar voor dezelfde prijs. Een eerlijke piek, later vijftig eurocent. Als je nu een broodje hamburger koopt, betaal je drieeneenhalve euro. Het is de trend in de hele maatschappij. De dorpskruidenier sterft uit, de grote supers hebben de macht.''

Thuis, in Stein, herinnert niets meer aan de glorietijd der venters. De witte, gekreukte drogistenjas is spoorloos. Evenals het onverwoestbare dienblad dat Klaas om zijn nek torst als hij als 15-jarig jochie met zijn handeltje begint. Samen met vader Breur, een gewezen steigerbouwer. Eerst met worst, limonade en regenjacks naar de wielercriteria, later met een ontzagwekkende ketel chocomel langs het ijs van de Eaters. In 1974 dringt het duo door tot de Champions League van de pindaboeren: de eredivisie. MVV, Roda of Fortuna, het is elke week kassa. ,,Om half een 's middags zaten al tienduizend mensen in het stadion. Zeker bij derby's. De zakjes waren niet aan te slepen, twee voor een kwartje. Op een topmiddag verkocht je per man zeker drie- a vierhonderd stuks.'' En dan maar hopen dat je de mannetjesputters van de tegenpartij kon ontlopen. ,,Die etterbakken van Den Haag bekogelden het publiek. Drop, pinda's, alles vloog door de lucht. En ja hoor, dan kwam het vingertje van de suppoost. Stoppen met die handel!''

Peanuts, vergeleken bij de lieverdjes uit Amsterdam. MVV-Ajax, ergens in de hete jaren tachtig: de puntzakjes worden bijna, met Klaas en al, vermalen tot pindakaas. ,,Het leek wel oorlog. Al het glaswerk tussen de tribunes werd verbrijzeld. Overal braken rellen uit. Iedereen hollen natuurlijk. Daar sta je dan, met al die kilo's om je nek. Lekker.''

Ach, een beetje venter raakt niet zo snel overstuur. De familie uit Stein is niet weg te slaan uit de stadions en handelt jaar na jaar een indrukwekkend palmares bij elkaar. Bekerstunts, Europese classics (Fortuna-Everton, Roda-Anderlecht), promoties, degradaties: Klaas en Breur zijn erbij. En scoren een verbluffend inzicht in het Limburgse koopmansgedrag. ,,In Maastricht en Sittard was het altijd prettig lopen. Bij Fortuna kreeg je vaak een fooi. En MVV-fans lieten dat dubbeltje wisselgeld graag schieten. Maar in Kerkrade was het schrapen en schrapen. Stuk voor stuk bleven ze wachten. Totdat je de allerlaatste cent had terugbetaald.''

Gierig Kaalheide biedt wel een goedmakertje. De pindabrigade mag reiken naar het allerhoogste, de eretribune. Klaas zit bil aan bil met de voetbalheiligen. Van Cruijff tot Romario. Ze blieven geen kakelverse, zaligzoete nootjes. In tegenstelling tot de suikeroom van Roda. ,,Nol Hendriks was verzot op onze pinda's. Hij kocht altijd een paar zakjes. 'Voor mijn vrouw', grinnikte hij dan.''

Klaas zou Nol nog terugzien, Breur niet meer. In 1990, rond carnaval, voltrekt zich een vreselijke tragedie. Op de terugweg van een optocht in Brunssum, waar pa met zijn volksmenu is rondgestruind, slipt de auto in een flauwe bocht. Senior overleeft het niet. Gestorven in het harnas. ,,De chauffeur had pas drie weken zijn rijbewijs. Mijn broer zat ook in de wagen. Die heeft na dertien jaar nog last van de verwondingen. Het was een geweldige klap voor de familie.''

De pinda's spelen een cruciale rol bij de rouwverwerking. Klaas, die overdag een job heeft in de isolatiebranche, twijfelt over stoppen. Het is geen vetpot meer en de caterings rukken op. Maar moeder Kitty zou wegkwijnen in verdriet. ,,Ze was gewend de zakjes te vullen. Thuis, elke week. Vijftig gram per portie. Dat deden we altijd samen en dat zijn we blijven doen. Het heeft de band tussen ons alleen maar sterker gemaakt.''

Groot hart voor klein leed. Maar de harde, zakelijke voetbaljungle heeft daar geen boodschap aan. Een voor een verdwijnen de venters uit de Nederlandse stadions. Limburg is het laatste bastion. Maar ook dat brokkelt af. Het einde is onafwendbaar. Roda verhuist na de millenniumwisseling van het pindagevoelige Kaalheide naar de glamour van het Parkstad-paleis. Klaas wordt bedankt. ,,Ze gingen alles moderniseren. Dus ik kon vertrekken. Een keer heb ik gevraagd of ik mocht blijven. Onmogelijk. Ik ben er nooit meer geweest.'' Twee jaar eerder was hij al bij Fortuna vertrokken. Zelfde verhaal. Nieuw stadion, nieuwe heren. ,,Ik zag de bui al hangen. Geen plaats meer.''

Alleen De Geusselt blijft over. Het allerlaatste bastion van de Nederlandse pinda-, worst- en chipsboeren. Klaas houdt stand, uit liefde voor het vak en moeder Kitty. Maar het is oud-papier-werk geworden. ,,Er zaten nog slechts een paar duizend man. Liep je daar in de regen, honderd zakjes per avond. Netto hield ik tien, vijftien euro over. Niet eens genoeg voor de benzinekosten.''

Hij had er zelf een punt achter willen zetten. Afscheid in stijl. Maar die ene, botte suppoost is hem voor. Afgeserveerd na 29 jaar klimmen, bukken en slalommen over de tribunes. Klaas moet het accepteren. ,,De dorpskruidenier is weggevaagd.''

Observateur foot Euregio

"Supporter MVV Maastricht est un acte de résistance"
De volgende gebruiker (s) zei dank u De Paus, les rouges blancs, Belgske, opadiehard, Boer458

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2012 15:15
MVV4life
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1601
Meer
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #50

les rouges blancs schreef : Forlaajf... kins diech met de VZM "kluiverkes" neet effe e oondersteuningsdeelegaassie nao boer1976 sjikke...? B)

Meh nein, tot heer mer nao uzze kaant keump!

Iech bin lid vaan Veer Zien MVV! Diech toch ouch?
Neet? Meld diech daan noe aon: www.veerzienmvv.nl/
100% veur de eige club!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2012 15:39
MVV4life
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1601
Meer
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #51

Roei baank schreef : De neutsjes vaan Nao Väöre

De puntzakjes liggen nog op zolder. Vergeeld, verschrompeld. Zonder vulling. Pindaboer Klaas (44) uit Stein, de laatste venter op de Nederlandse voetbaltribunes, is er mee gekapt. Verjaagd door fabriekskroketten en lopende-band-caterings. Nooit meer smijten met suikernootjes in de stadions van MVV, Fortuna en Roda JC.
,,De dorpskruidenier is weggevaagd door de megasuper."


Roei Baank, daanke veur ut neerzette vaan dit verhaol!!!!!
Heerlikke herinneringe! Iech kraog ouch altied e tuutsje vaan miene pap. Iech kin miech de smaak noe nog rappeleere! Heerlik!

De zows haos zegke, nao zoen verhaol: Against Modern Football!

Iech bin lid vaan Veer Zien MVV! Diech toch ouch?
Neet? Meld diech daan noe aon: www.veerzienmvv.nl/
100% veur de eige club!
De volgende gebruiker (s) zei dank u Danny1983

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2012 15:41
Boer1976
Bezoeker
Bezoeker
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #52

les rouges blancs schreef :

Boer1976 schreef : Tegen OSS was het toch geweldig, eindelijk deden de boschpoort en noord mee met de angel side. het was een super sfeer.

Sjiek um te leze tot dat zoe sjiek e sjoen waor!
Iech had deen indrök aoch wel, mer oppe Angelsidetribuun waor dat neet te huure...dao zonge aw lulle en gamins gezaamelik de boel dao plat ! :thumbsup:

vollegende week doen veer ut 2x zoe hèl euver.

Boer1976 schreef : Op noord (waar ik zit) eindelijk geen irritante kinderen die totaal niet voor het voetbal komen maar alleen maar wat rondrennen. :applaus:

Wableef....? ...us kinder irritant....? dao moste in investere awwe grauweleer ( now ja ...1976 is aoch weer neet zoe aajt... toen zatte veer Kaalheide al op stelte :schamen: )
:lachen:

haha, leuk gesjreeve. bin wèl al gries... Kaalheide, dat waore tijde..mogs te nog geine wasknieper metnumme umdat ze bang waore dats te daor 50 meter met zouws goeie :whistle: Miene zoon kin binnekort pas mèt goon mèr die kinder zoonder begeleiding kinne ze beter in de ballebak bij McDrek zètte, heet geine d'r las vaan ;)

Koup die kinder daan gewoen e tuutsje met neutsjes! ;)
En lier ze de MVV leedsjes ! zoetot veer euver vief jaor e Noord batteljon höbbe ! :thumbsup:
Forlaajf... kins diech met de VZM "kluiverkes" neet effe e oondersteuningsdeelegaassie nao boer1976 sjikke...? B)


VERS GEBRANDE PINDAAAAS reep dee boer altijd..mer ze waore wel lekker en kostte mer eine gölde !! ALAAF

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2012 15:42
Sjotelsplak
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1159
Meer
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #53
Kan zoiets niet terugkomen? Was inderdaad altijd wel lekker voor tussendoor.

Zeg miech wee, wint nog vaan M-V-V . Heejaa Heejaa Hoo.
Geine mie , gelukkig nondepie ,ver geve ut neet mie cadoo!
De volgende gebruiker (s) zei dank u Danny1983

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2012 06:38
opadiehard
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2384
Meer
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #54
Voor de zang te verbeteren moeten dan ook maar de teilen met ijs terug komen :thumbsup:,die stonden rondom het veld tegen de baording :thumbsup:.
Daar lagen dan die goudgele rakkers te koelen,onvoorstelbaar nu waar je in het huidige 2 euro betaald voor 25 cl( :schamen: )
betaalde je toendertijd iets van 1 gulden als ik het goed heb,en nooit werd er gegooid met een leeg flesje,jawel met de zitkussentjes en de neutsjes....uhhhhhh ik dwaal af gaon weer ff repeteren mien stum ff afstellen oppe toeswedstrijd tegen telstar...wat hebben wij vroeger veel liedjes van eigen maak gezongen...opa kos ooch get de vaan...gr opa ;).

....
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life, Danny1983

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2012 09:08
Roei baank
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 908
Meer
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #55
Opa kwam het volgende liedje niet uit jouw köpke. Kowalikske trek häöm aon zien pikske. :schamen:

Observateur foot Euregio

"Supporter MVV Maastricht est un acte de résistance"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2012 15:04
Boer1976
Bezoeker
Bezoeker
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #56
ik vind het eigenlijk wel jammer , dat er bijna geen spelersliedjes zijn, maar alleen algemene liedjes en af en toe es ROEIE ROEIE

als schreurs aan de bal is, moet iedereen zoals vroeger bij psv bij Ellerman roepen: JUUUUUUUUUUUUL dat zouw unne sjieke zien


2 euro is inderdaad belachelijk veur un klein pelsker, daan mage ze wel es get naakse wiever achter de toenbaank zètte :lolno:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2012 16:09
Mr Sjaan
Administrator
Administrator
Berichten: 471
Meer
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #57

Boer1976 schreef : als schreurs aan de bal is, moet iedereen zoals vroeger bij psv bij Ellerman roepen: JUUUUUUUUUUUUL dat zouw unne sjieke zien


Kunnen we dan niet beter Danny, Danny, Danny, Danny..............roepen? Ik ben bang dat hij niet reageert op JUUUUUUUUUUUUL.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Danny1983

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2012 17:42
peter ruiver
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 427
Meer
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #58

opadiehard schreef : Voor de zang te verbeteren moeten dan ook maar de teilen met ijs terug komen :thumbsup:,die stonden rondom het veld tegen de baording :thumbsup:.
Daar lagen dan die goudgele rakkers te koelen,onvoorstelbaar nu waar je in het huidige 2 euro betaald voor 25 cl( :schamen: )
betaalde je toendertijd iets van 1 gulden als ik het goed heb,en nooit werd er gegooid met een leeg flesje,jawel met de zitkussentjes en de neutsjes....uhhhhhh ik dwaal af gaon weer ff repeteren mien stum ff afstellen oppe toeswedstrijd tegen telstar...wat hebben wij vroeger veel liedjes van eigen maak gezongen...opa kos ooch get de vaan...gr opa ;).

En nog erger: de pils waor auch nog zeik lauw!! :thumbsdown:

Draan wie verkes Wullem !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2012 19:30
les rouges blancs
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2739
Meer
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #59

Roei baank schreef : Opa kwam het volgende liedje niet uit jouw köpke. Kowalikske trek häöm aon zien pikske. :schamen:


Nop..dat was Pinobel..! :thumbsup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2012 19:55 24 aug 2012 19:57 door opadiehard.
opadiehard
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2384
Meer
Vocale Steun van supporters (uit en thuis) #60

Roei baank schreef : Opa kwam het volgende liedje niet uit jouw köpke. Kowalikske trek häöm aon zien pikske. :schamen:


Nee was van pinobel maar heb hem dat ooit gevraagd :schamen: ...hij begon weer te proesten :lachen:...stelde hem die vraag op het eeuwfeest...gr opa ;).

....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.379 seconden