Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV)

• De Zwarte Vogel
  • De Zwarte Vogel's Avatar
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • nao väöre

Re: Re:Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV)

02 Mar 2016 14:05
houtengerard wrote: ...........Daar ligt de roots van het Limburgs. En de splitsing naar het Kerkraads (Ripuarisch). Zuid-Limburg was gewoon een kruispunt tussen drie landen in de taalontwikkeling. Waarbij Nederlands de grammatica heeft gevormd van het uiteindelijk Limburgs.
Het is ook niet logisch dat als een stad een dergelijke invloed op het achterland heeft in de vorming van een taal, dat men in Meerssen als heel andere klanken produceert "MeerSCHen". Ik denk dat die muur ons niet veel goed heeft gedaan haha. Buiten natuurlijk vijanden en plunderaars buiten de deur houden, die je inboedel en Limburgse boekjes in brand steken.

Hier in Nijmegen is het Weijnen-instituut. Dit houdt zich bezig met de bestudering van de Nederlandse talen en dialecten. Circa 20 jaar geleden is een heel intensieve studie over Limburg verschenen. Daarin worden op de kaart van onze provincie allerlei horizontale en verticale lijnen getrokken, die worden aangeduid met isoglotten. Mij staat nog bij dat je zo precies kunt zien hoe de s-klank in het Maasticht verschuift naar de sj-klank tegen de Duitse grens. Misschien dat Ben Salemans, onze eigen taalgeleerde, dit artikel nog kan terugvinden.
The following user(s) said Thank You: houtengerard

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• houtengerard
  • houtengerard's Avatar
  • Administrator
  • Administrator
  • Positivo (met ervaring)

02 Mar 2016 14:20 - 02 Mar 2016 14:26
De Zwarte Vogel wrote:
houtengerard wrote: ...........Daar ligt de roots van het Limburgs. En de splitsing naar het Kerkraads (Ripuarisch). Zuid-Limburg was gewoon een kruispunt tussen drie landen in de taalontwikkeling. Waarbij Nederlands de grammatica heeft gevormd van het uiteindelijk Limburgs.
Het is ook niet logisch dat als een stad een dergelijke invloed op het achterland heeft in de vorming van een taal, dat men in Meerssen als heel andere klanken produceert "MeerSCHen". Ik denk dat die muur ons niet veel goed heeft gedaan haha. Buiten natuurlijk vijanden en plunderaars buiten de deur houden, die je inboedel en Limburgse boekjes in brand steken.

Hier in Nijmegen is het Weijnen-instituut. Dit houdt zich bezig met de bestudering van de Nederlandse talen en dialecten. Circa 20 jaar geleden is een heel intensieve studie over Limburg verschenen. Daarin worden op de kaart van onze provincie allerlei horizontale en verticale lijnen getrokken, die worden aangeduid met isoglotten. Mij staat nog bij dat je zo precies kunt zien hoe de s-klank in het Maasticht verschuift naar de sj-klank tegen de Duitse grens. Misschien dat Ben Salemans, onze eigen taalgeleerde, dit artikel nog kan terugvinden.

Ik zou het in ieder geval interessant vinden om te lezen.
Dit is de Panninger Linie. Links van de lijn de st-klank, rechts de sjt klank.
Warning: Spoiler!

TL;DR = Het Belgische Kadaster heeft een foutje gemaakt
Last edit: 02 Mar 2016 14:26 by houtengerard.
The following user(s) said Thank You: Jacques, De Zwarte Vogel

• Nietzsche
  • Nietzsche's Avatar
  • Premium Member
  • Premium Member

02 Mar 2016 14:39
Ik zal een volgende keer duidelijker aangeven wanneer iets minder serieus ontvangen behoeft. Toch schept de mogelijkheid tot het etaleren van kennis over het dialect, door anderen aangegrepen, mij veel genoegen. Het leidt de aandacht wat af van het steukgedrag van onze Ripuarische amice, maar vergroot hopelijk ook het bewustzijn dat sommige posts met een korreltje zout moeten worden genomen.
Also sprach Zarathustra
The following user(s) said Thank You: houtengerard, Jacques, Gohf

• Schapendonk
  • Schapendonk's Avatar
  • Banned
  • Banned

02 Mar 2016 15:05 - 02 Mar 2016 15:10
Ik denk dat @Gohf het helemaal niet goed begrepen heeft wat @redwhitearmy bedoelde. Met accent bedoelde @redwhitearmy het accent in het Nederlands. Maastrichtenaren spreken beter neutraal Nederlands dan het kolenhollands dat met een vreselijk accent is. Gohf begint vervolgens het Maastrichts dialect naar onder te halen. Dat is totaal iets anders.
Last edit: 02 Mar 2016 15:10 by Schapendonk.

• houtengerard
  • houtengerard's Avatar
  • Administrator
  • Administrator

Re: Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV)

02 Mar 2016 15:10
Ik heb net het stuk gelezen, een openhartig interview met Jo Abelshausen over Fortuna. Als je dat artikel hebt gelezen geef je die club geen schijn van kans meer in haar voortbestaan. Dit was al vijftien jaar een one man show met zijn compagnon. Hoewel het natuurlijk heel dubbel is hoe een investeerder zich opeens kan neerleggen bij een FC Limburg, terwijl hij de enige was die nog licht zag in Fortuna. Dat rijmt niet met elkaar.

Je kunt het artikel hier lezen: www.fortunasc.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=5933&start=300
Gebruiker Jimmy heeft hem geplaatst.

• Schapendonk
  • Schapendonk's Avatar
  • Banned
  • Banned

02 Mar 2016 15:17 - 02 Mar 2016 15:23
Als Fortuna verdwijnt gaat in principe hun sporting limburg gewoon door onder de vlag van roda. Het was voor roda gewoon afwachten wanneer en hoe. Want wat is er nu anders aan dan dat alleen de tenue's geel zwart blijven. De sponsors zullen wel richting daar gaan omdat het eredivisie is, en ook het stadion ziet er ( eerlijk is eerlijk) uitnodigender uit voor zaken. Ik hoop alleen als Fortuna verdwijnt op meer publiek voor MVV maar dat is nog afwachten. Wil de gemeente Maastricht hier wat tegenover stellen moeten ze gauw eens de boel gaan oppimpen. En dat moet gemakkelijk kunnen voor een stad als Maastricht.
Last edit: 02 Mar 2016 15:23 by Schapendonk.

• Karakter
  • Karakter's Avatar
  • Platinum Member
  • Platinum Member

02 Mar 2016 15:28
De kans lijkt me echter groter dat ze naar Roda zullen trekken. Ligt er ook aan hoe beide clubs omgaan met het faillissement. Als een van de twee vrijdag foldertjes of reclame in Sittard gaat ophangen, denk ik dat de Fortuna fans naar de andere club zullen gaan. Roda heeft wel een handje aan dit soort acties. Aan de andere kant: Roda speelt Eredivisie en heeft in het verleden vaak genoeg Europees voetbal gehaald. Kan me ''voorstellen'' dat een Fortuna fan liever overstapt naar dat vooruitzicht dan een vooruitzicht naar wéér jaren wedstrijden bezoeken in de Jupiler League. Al hoop ik het tegenovergestelde..

• Jacques
  • Jacques's Avatar
  • Platinum Member
  • Platinum Member

02 Mar 2016 15:34
Ik denk dat op de korte termijn de fortuna fans en sponsoren helemaal niet overstappen. Als MVV morgen zou verdwijnen, zou ik zeker niet naar een van die andere twee gaan. Misschien wat vaker naar standard of zo maar ook dat niet veel vaker.

Fans en sponsoren die puur voetbal op niveau willen zien, zitten al lang bij een andere club (niet per se Roda overigens). Wat er nu nog zit, dat is pure clubliefde en wat lokale bedrijfjes. Het mkb in Sittard heeft niets te winnen in de businessclub in Kerkrade (of Maastricht).

Alleen op de langere termijn zouden Roda en wij kunnen profiteren. En ja, dan zou het schelen als wij eredivisie speelden in een vol en sfeervol stadion. Dat trekt.
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.
The following user(s) said Thank You: Tuor

• Napoleon
  • Napoleon's Avatar
  • Platinum Member
  • Platinum Member

02 Mar 2016 16:17
Ik heb dat stuk ook gelezen van Jo Abelhausen, moet zeggen dat het me een oprecht stuk leek maar ook gelijk aangeeft dat Fortuna echt geen bestaansrecht meer heeft. Ik denk dat de KNVB er goed aan doet om het lot te bezegelen van deze Club , club liefde gaat blijkbaar heel ver , verder vaak dat men lief is

• houtengerard
  • houtengerard's Avatar
  • Administrator
  • Administrator

02 Mar 2016 16:28 - 02 Mar 2016 16:49
Napoleon wrote: Ik heb dat stuk ook gelezen van Jo Abelhausen, moet zeggen dat het me een oprecht stuk leek maar ook gelijk aangeeft dat Fortuna echt geen bestaansrecht meer heeft. Ik denk dat de KNVB er goed aan doet om het lot te bezegelen van deze Club , club liefde gaat blijkbaar heel ver , verder vaak dat men lief is

Klopt. Maar als je de omzetten ziet van Sabic, DSM /Chemelot. De gigantische winsten die daar per jaar gemaakt worden. Staats aangewezen vervangers van een oude economie, die niets doen voor de lokale club. Dat vind ik echt onbegrijpelijk. Die bedrijven kunnen een club als Fortuna structureel eredivisie voetbal bezorgen. Maar ze doen niks terug voor hun achterland, behalve het economisch uitbuiten. Een complete economie wordt door deze bedrijven opgeëist dat hoort bij de gemeente Sittard-Geleen. Moet je eens voorstellen als dat gebied gebruikt mocht worden door kleine bedrijven op industrieparken. Daar begint ook een groot deel van het probleem dat Fortuna heeft vind ik. Ik snap dat ze de andere kolenkolonies niet voor het hoofd willen stoten in het Oosten, maar je neemt wel een stuk mogelijkheden voor een stad weg door je principieel neutraal op te stellen.
Last edit: 02 Mar 2016 16:49 by houtengerard.
The following user(s) said Thank You: De Zwarte Vogel

• krampioen
  • krampioen's Avatar
  • Platinum Member
  • Platinum Member

02 Mar 2016 16:40
die houten is slimmer dan hij er uit ziet, oh.

• krampioen
  • krampioen's Avatar
  • Platinum Member
  • Platinum Member

02 Mar 2016 16:51
MVV omarmt de fans van FSC. Er is nog steeds een gezamenlijke vijand. De naam doet er niet toe, maar die zit in Sterfrade. Alle sponsors naar MVV en alle FSC supporters naar de geusselt.
The following user(s) said Thank You: SJENG@BOSCHPOORT

• houtengerard
  • houtengerard's Avatar
  • Administrator
  • Administrator

02 Mar 2016 16:54 - 02 Mar 2016 16:57
krampioen wrote: die houten is slimmer dan hij er uit ziet, oh.

Ik weet niet hoe je het bedoelt?
Nee ik blijf er gewoon bij dat Fortuna, gezien haar geschiedenis(gemiste kansen) en ligging veel meer potentie moet hebben dan MVV of Roda. Zij kunnen aanspraak maken op een groot deel van midden-Limburg en toch verworteld zijn met Zuid-Limburg. Iets waar ze voor mijn gevoel niet genoeg van hebben kunnen profiteren. Nu zijn ze waarschijnlijk de eerste club die omvalt, dat had denk ik niet gehoeven. Hoe zou de toekomst zijn geweest als ze nog even wat langer in de Baandert waren blijven zitten?
Last edit: 02 Mar 2016 16:57 by houtengerard.

• Schapendonk
  • Schapendonk's Avatar
  • Banned
  • Banned

02 Mar 2016 17:11 - 02 Mar 2016 17:12
Die naam heb ik al lang niet meer gehoord. De Baandert. Waren ze daar maar gebleven. Dan was het zover niet gekomen. Maar goed. Fortuna bestaat nog en we zijn al de boel aan het ontleden :lol: het is eigenlijk al erg genoeg.
Last edit: 02 Mar 2016 17:12 by Schapendonk.

• Boer458
  • Boer458's Avatar
  • Platinum Member
  • Platinum Member

02 Mar 2016 17:28
Onderstaand bericht uit de Volkskrant belooft ook niet veel goeds voor Fortuna

Grote kans dat FC Twente licentie verliest
KNVB-directeur Bert van Oostveen is bijzonder pessimistisch over de toekomst van FC Twente. De kans dat de club volgend jaar nog betaald voetbal speelt, is volgens hem niet heel erg groot, vertelde hij woensdag tegen verschillende media...

Time to create page: 0.394 seconds