MVV algemeen

15 dec 2015 21:35 15 dec 2015 21:37 door Us Clubke.
Us Clubke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 648
Meer
MVV algemeen #2836

Peter Pan schreef :

Limburgse voetbalclubs willen half miljoen steun per jaar


De vier Limburgse betaald voetbalclubs willen jaarlijks elk een half miljoen euro steun van provincie en gemeenten.

Dat zei VVV- voorzitter Hai Berden in het programma AvondGasten van L1.

Tegenprestatie
De vier clubs hebben dinsdag een rapport ingediend bij de provincie. Het geld moet als tegenprestatie dienen voor de rol die de clubs spelen in de breedtesport en maatschappelijke projecten. Het gaat daarbij onder meer om talentontwikkeling, gezondheidsprojecten en ondersteuning van kwetsbare doelgroepen.

'Niet meer dan redelijk'
De clubs en het bedrijfsleven kunnen het geld dat daar voor nodig is, volgens Berden niet alleen opbrengen. De VVV-voorzitter vindt het daarom niet meer dan redelijk dat de clubs financieel ondersteund worden. De steun, die structureel zou moeten zijn, is volgens Berden ook niet in strijd met Europese regels.


www.1limburg.nl/limburgse-voetbalclubs-w...f-miljoen-steun-jaar

Wat moeten we hier van vinden? Aan ene kant zou 500.000 enorm veel geld zijn voor MVV extra, maar aan de andere kant wordt bijvoorbeeld VVV en Fortuna beloond voor hun wanbeleid op deze manier.



Laten we voorop stellen dat de clubs niet verplicht zijn om deze kosten te maken of om maatschappelijk bezig te zijn !
Ze willen zich alleen maar meer verankeren in de samenleving met resultaat op termijn meer inkomsten.

"Tegenprestatie" en "niet meer dan redelijk" vind ik belachelijke argumenten, ze hebben gewoon teveel geld uitgegeven dan dat er binnen komt. Dan moet je bepaalde zaken niet doen. Welke bezuinigingen dat zijn moet ieder club zelf bepalen.
VVV in Cat.1 (onder toezicht van de KNVB) haalt dure spelers, koopt contracten af (bv. Seuntjes) leeft gewoon gigantisch boven hun stand. Het is maar een kleine club die nog teert op restanten (lees gedachten) van een paar jaar eredivisie. Ze zijn gewoon weer terug op aarde in dat Look. Als die niet promoveren dit jaar zakken ze daar weer naar degradatie zone van de eerste divisie.

Als de provincie of gemeente iets aan bv. obesitas, gehandicapten uitjes of om moeilijk lerende kinderen te stimuleren ed. willen doen, dan moeten ze daar geld voor vrij maken en er iets aan doen. Wie dat dan moet doen ? Nou daar zijn bepaalde instantie's voor, die hier voor opgeleid zijn. Dit hoort niet aan een BVO betaald te worden.

Wat mn. MVV doet, al jaren trouwens is nu gezien zeer mooi...zeg maar sjiek !
Dit heeft MVV ook een maatschappelijke prijs opgeleverd ter motivatie en waardering. En natuurlijk, mensen stimuleren dmv. bekende sporters werk motiverend, maar dat is en blijft de keuze van een club om te doen. Dan moet je nu niet een rekening bij de gemeente of provincie gaan neerleggen. die hebben er toch niet om gevraagd dat deze clubs dit moeten gaan doen.

Ik weet niet waarom MVV hierin mee gaat, maar kan het ergens wel een beetje begrijpen, ze willen niet naast de pot pissen als de andere geld gaan krijgen en MVV kan iedere euro gewoon goed gebruiken.
Maar ik blijf dit niet correct vinden hoe groot mijn liefde voor MVV ook is.

Het bedrag 5 ton is ook wel erg absurd hoog hoor !
Ik vraag me dan toch af waar de clubs deze kosten in maken ? Ik bedoel MVV, heeft al geen grote begroting. Ieder cent wordt om gedraaid. Lening Hendriks is afgekocht met resultaat een schuld van een paar ton. Dan wordt door MVV toch echt geen 5 ton per jaar uitgegeven aan maatschappelijke zaken. Dat is er gewoon niet dus ze hebben dat bedrag ook nooit uitgegeven.

Die 5 ton is voor VVV, Fortuna, r*a gewoon een reddingsboei. r*a is nu door 1 man gered dus die hebben het niet meer direct nodig maar als die iets kunnen krijgen staan ze natuurlijk vooraan en willen er nog rente van trekken ook !

Ik hoop dat dit plan meteen van de tafel wordt geveegd !
De volgende gebruiker (s) zei dank u Boer458

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2015 22:11
Peter Pan
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 787
Meer
MVV algemeen #2837
Mocht het doorgaan, dat MVV dan op zijn Roda's ook maar een navordering voor de maatschappelijke projecten van de afgelopen 5 jaren indient. 2,5 miljoen, mooi meegenomen.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2015 12:19 16 dec 2015 12:26 door Boe is dat feeske?.
Boe is dat feeske?
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1489
Meer
MVV algemeen #2838
@UsClubke

Volgens mij is het toch wel algemeen bekend en geaccepteerd dat voetbalclubs een voorbeeldfunctie hebben. Bijvoorbeeld kinderen met obesitas nemen vaak meer aan van de Kuuper dan van de dokter (Scoren met Gezondheid project).
Dat dit een vrijwillige keuze is van de clubs, is niet geheel waar, vele stakeholders (sponsoren, en ook overheid) eisen van de clubs dat ze maatschappelijk actief zijn, anders sponsoren ze niet eens.

Rinkens zei in 2013 al na het behalen van de maatschappelijke prijs dat het zeer zonde was dat alle maastschappelijke moeite die MVV steekt in Maastricht en omgeving niet goed ten gelde kan worden gemaakt.

Dat een aantal supporters hier niets over wilt horen (vooral als de ranglijst kut is) kan ik nog begrijpen maar overheid is anders, en zeker in Maastricht mag de gemeente dit wel eens erkennen, ze wilde immers zelf dat MVV eens wat terug deed aan de stad.

Mja, was er niet laatst een Maastrichtse wethouder die een dugout die stond te rotten in een gemeentehal niet eens wilde lenen aan MVV jeugd?? In ieder geval goed dat de gemeente en provincie hier nu eens serieus naar moeten kijken.

Boe is dat feeske?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2015 15:12
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1881
Meer
MVV algemeen #2839
Ben zelf tegen deze subsidies , ook hoe het nu gaat in BVO land.
Te gek voor woorden wat er allemaal voor geschoven om BVO's te helpen te redden of te ondersteunen met belasting geld want dat is het nu eenmaal
Daarbij komt het geld niet daar waar het voor gebruikt zou worden maar vloeit t direct naar het dichten van gaten in de begroting.

Daarbij vind ik dat de limburgse BVO's met dit signaal wederom aantonen dat ze de zaken niet op orde hebben ( ook MVV dus), jammer dat men dit doet !
De volgende gebruiker (s) zei dank u Boer458

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2015 15:35
mvv4ever
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1177
Meer
MVV algemeen #2840
Ik heb dan liever dat me belastinggeld in voetbalclubs word gestoken, dan de meeste andere zaken waar ons belastinggeld in word gestoken.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2015 16:20
Bieske
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 156
Meer
MVV algemeen #2841

Napoleon schreef : Ben zelf tegen deze subsidies , ook hoe het nu gaat in BVO land.
Te gek voor woorden wat er allemaal voor geschoven om BVO's te helpen te redden of te ondersteunen met belasting geld want dat is het nu eenmaal
Daarbij komt het geld niet daar waar het voor gebruikt zou worden maar vloeit t direct naar het dichten van gaten in de begroting.

Daarbij vind ik dat de limburgse BVO's met dit signaal wederom aantonen dat ze de zaken niet op orde hebben ( ook MVV dus), jammer dat men dit doet !


Eens met je stelling dat BVO's de spreekwoordelijke broek zelf hoog moeten houden. Dit zou echter wel voor ALLE BVO's moeten gelden om competitievervalsing te voorkomen.

Je tweede stelling ben ik het persoonlijk niet mee eens. Het vragen om een maatschappelijke bijdrage bewijst niet dat MVV financieel haar zaken niet op orde heeft. Extra geld hoeft er niet te zijn voor het dichten van gaten in je begroting, het kan ook gebruikt worden voor het vergroten van je begroting.
En stel je eens voor dat de andere 3 concurrerende clubs in Limburg deze bijdrage wel zouden ontvangen (kan het me niet voorstellen trouwens), dan zou het voor MVV heel schadelijk zijn als men hier niet tijdig bij was.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de gemeente/provincie over de brug komt met een maatschappelijke bijdrage...

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2015 17:54
αναρχος
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 539
Meer
MVV algemeen #2842
Je kan het wat mij betreft een stuk breder trekken dan het voetbal. Kijk eens wat het theater aan het vrijthof aan subsidie opslurpt of wat 'het culturele hoofdstad' verhaal heeft gekost. In mijn optiek moet je of helemaal geen subsidie verstrekken aan dit soort zaken en als je dit wel doet, hoort een voetbalclub ook in het rijtje dat geld mag ontvangen voor zijn maatschappelijke functie.
De volgende gebruiker (s) zei dank u houtengerard, MVVke, les rouges blancs

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2015 20:01 16 dec 2015 20:19 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
MVV algemeen #2843

αναρχος schreef : Je kan het wat mij betreft een stuk breder trekken dan het voetbal. Kijk eens wat het theater aan het vrijthof aan subsidie opslurpt of wat 'het culturele hoofdstad' verhaal heeft gekost. In mijn optiek moet je of helemaal geen subsidie verstrekken aan dit soort zaken en als je dit wel doet, hoort een voetbalclub ook in het rijtje dat geld mag ontvangen voor zijn maatschappelijke functie.


Inderdaad. Als men eens wist hoeveel subsidie er naar toneelgroepen gaat, gemeenschapsgeld dat onder andere gebruikt wordt voor goederen aan te schaffen. Die eenmalig optreden voor 3 man, het dan voor gezien houden en de boedel privé onderbrengen. En weer een nieuwe groep beginnen met subsidie. Dan valt de bijdrage aan MVV nog mee. De gewone burger heeft deze informatie niet, die weten niet hoe die potjes open gaan, maar de doorgewinterde kunstenaar laat het Rijk meebetalen aan zijn of haar hobby, van geluidsapparatuur tot aan complete decors.

En de Maatschappelijke ondersteunende bedrijven die buurtbemiddelend moeten gaan optreden, waar complete organisaties worden opgebouwd vanuit overheidssubsidie.Die zogenaamd eenheid en hechtheid moeten gaan brengen in een totaal ontregelde buurt waarin diefstal, seksuele intimidaties, criminaliteit en bedreiging aan vooraf zijn gegaan. Een Vogelaarswijk omvormen tot een hechte dorpskliek, maar dan met negentien nationaliteiten verdeeld over de halve database van Interpol. Terwijl niemand zijn deur durft open te doen van de angst. Met buurtoptredens waar niemand op af komt, markten die niemand interesseren, activiteiten waar vier man komen mee sporten. Een miljoenen verslindend project voor een aanzienlijke tijd, zonder eindtoets of eindverantwoordelijkheid. Bezigheidstherapie voor de eigen organisatie op kosten van de overheid. Lang leven de subsidie.

En dan heb je nog de overheidsbedrijven die kosten declareren voor aanleg van onzinprojecten. Die meer geld uitgeven aan decoratie dan loonkosten. Die meer geld uitgeven aan papierwerk, dan aan output. Die hun nieuwe bedrijfslaptop moeten inleveren voor een Ipad, omdat dat praktischer is..

Nee, MVV hoeft zich niet te schamen. Er wordt landelijk miljoenen verspild, en aan de andere kant geklaagd over honderd euro. Fred Teeven noemt dat zelf een 'Deal'. Ik ben het eens dat een BVO zijn eigen broek moet ophouden. Maar als bovengenoemde onder het mom "Vermaak", "Kunst" of "Maatschappelijk Werk" subsidie krijgen van de overheid, dan verdient MVV dat ook. Wat MVV levert is tenminste tastbaar. En vijf ton betekent dat MVV dan 100% schulden vrij is. Maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat dit verhaal doorgaat. Dan gaat iedere sportvereniging aan de bel trekken en is het hek van de dam.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2015 10:58
zittribuun
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 100
Meer
MVV algemeen #2844

houtengerard schreef :

αναρχος schreef : Je kan het wat mij betreft een stuk breder trekken dan het voetbal. Kijk eens wat het theater aan het vrijthof aan subsidie opslurpt of wat 'het culturele hoofdstad' verhaal heeft gekost. In mijn optiek moet je of helemaal geen subsidie verstrekken aan dit soort zaken en als je dit wel doet, hoort een voetbalclub ook in het rijtje dat geld mag ontvangen voor zijn maatschappelijke functie.


Inderdaad. Als men eens wist hoeveel subsidie er naar toneelgroepen gaat, gemeenschapsgeld dat onder andere gebruikt wordt voor goederen aan te schaffen. Die eenmalig optreden voor 3 man, het dan voor gezien houden en de boedel privé onderbrengen. En weer een nieuwe groep beginnen met subsidie. Dan valt de bijdrage aan MVV nog mee. De gewone burger heeft deze informatie niet, die weten niet hoe die potjes open gaan, maar de doorgewinterde kunstenaar laat het Rijk meebetalen aan zijn of haar hobby, van geluidsapparatuur tot aan complete decors.

En de Maatschappelijke ondersteunende bedrijven die buurtbemiddelend moeten gaan optreden, waar complete organisaties worden opgebouwd vanuit overheidssubsidie.Die zogenaamd eenheid en hechtheid moeten gaan brengen in een totaal ontregelde buurt waarin diefstal, seksuele intimidaties, criminaliteit en bedreiging aan vooraf zijn gegaan. Een Vogelaarswijk omvormen tot een hechte dorpskliek, maar dan met negentien nationaliteiten verdeeld over de halve database van Interpol. Terwijl niemand zijn deur durft open te doen van de angst. Met buurtoptredens waar niemand op af komt, markten die niemand interesseren, activiteiten waar vier man komen mee sporten. Een miljoenen verslindend project voor een aanzienlijke tijd, zonder eindtoets of eindverantwoordelijkheid. Bezigheidstherapie voor de eigen organisatie op kosten van de overheid. Lang leven de subsidie.

En dan heb je nog de overheidsbedrijven die kosten declareren voor aanleg van onzinprojecten. Die meer geld uitgeven aan decoratie dan loonkosten. Die meer geld uitgeven aan papierwerk, dan aan output. Die hun nieuwe bedrijfslaptop moeten inleveren voor een Ipad, omdat dat praktischer is..

Nee, MVV hoeft zich niet te schamen. Er wordt landelijk miljoenen verspild, en aan de andere kant geklaagd over honderd euro. Fred Teeven noemt dat zelf een 'Deal'. Ik ben het eens dat een BVO zijn eigen broek moet ophouden. Maar als bovengenoemde onder het mom "Vermaak", "Kunst" of "Maatschappelijk Werk" subsidie krijgen van de overheid, dan verdient MVV dat ook. Wat MVV levert is tenminste tastbaar. En vijf ton betekent dat MVV dan 100% schulden vrij is. Maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat dit verhaal doorgaat. Dan gaat iedere sportvereniging aan de bel trekken en is het hek van de dam.


Is bovenstaande (alhoewel enigszins gechargeerd) niet juist de reden dat dit soort dingen wel subsidie krijgen en evenementen, waar wel veel (of in ieder geval meer) mensen op af komen deze subsidie minder nodig hebben, omdat "ze toch wel blijven bestaan."
Bovendien kun je als politieke bij meer mensen "scoren" als je hardop uitspreekt dat je een "grote" voetbalclub niet meer steunt dan dat je dit roept over de plaatselijke toneelvereniging, die niemand kent.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2015 12:26
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1881
Meer
MVV algemeen #2845
Heb het interview gekeken met Hai Berden, krijg een beetje het idee dat clubs "verplicht"maatschappelijk bezig zijn zoals hij dat omschrijft
Maar volgens mij bepalen clubs dat toch gewoon zelf wat ze maatschappelijk doen, ik vind het vreemd dat je als club daarvoor betaalt moet gaan worden !
Da ga ik vanaf deze week iedere vrijdag middag onder het motto maatschappelijk , bejaarden rondrijden , soep uit schenken etc en dan vraag ik aan de provincie als bedrijf daar een vergoeding voor!!

Die 500K is gewoon uit de lucht gegrepen, het irriteert me zelfs dat clubs hier zo mee omgaan en zich gezamenlijk hier achter scharen en als collectief zo naar buiten treden. Ook werd genoemd dat dit nodig was om jeugdspelers op te leiden etc , sinds wanneer is dat iets wat betaalt moet worden van belasting geld
Kortom , een zwak betoog van Berden en Vergoossen

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2015 16:34 23 dec 2015 16:36 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
MVV algemeen #2846
Standpunten MVV Maastricht Inzake Vaststellen Speeldagenkalender

De KNVB heeft maandag 21 december jl. de speeldagenkalender voor het nieuwe seizoen 2016-2017 vastgesteld. In de kalender zijn, net als in het huidige seizoen, vijf speelrondes op een maandag ingepland.

Voorafgaand aan het vaststellen van de kalender heeft de CED (Coöperatie Eerste Divisie) onderzocht wat de wensen van de Jupiler League clubs waren t.o.v. de maandagwedstrijden.

De standpunten van MVV Maastricht waren op dit gebied als volgt:

*MVV Maastricht opteerde voor het feit om de competitie een week eerder (d.w.z. vrijdag 29 juli) aan te laten vangen. Nóg eerder beginnen aan de competitie had daarbij niet de voorkeur van MVV omdat de club in de voorbereiding de tijd nodig heeft om de selectie op te bouwen en op competitieniveau te krijgen;

*MVV heeft de optie om een extra wedstrijd te spelen in de winterperiode (d.w.z. op vrijdag 23-12-2016 of 6-1-2017) als niet reëel gekenmerkt. Dit laatste vanwege het feit dat een extra speeldag in de winterperiode t.a.v. het publiek negatief is vanwege de mindere omstandigheden. Daarnaast is het voor een spelersselectie, met de omvang zoals deze geldt bij veruit de meeste Jupiler League-clubs, gewenst een rustperiode in te bouwen halverwege het seizoen;

*MVV Maastricht staat erop dat derby’s niet worden gepland op een maandag. Dit is tijdens het lopende seizoen ook door de KNVB toegezegd aan MVV.

De door MVV ingenomen standpunten zouden betekenen, dat er een wedstrijddag op maandag minder zou zijn. In ieder geval een verbetering t.o.v. de huidige situatie, (4 i.p.v. 5). Voordeel zou tevens zijn dat één wedstrijd bij beter weer gespeeld zou kunnen worden, wat uiteraard voor publiek veel aantrekkelijker is én dat derby´s op een reguliere vrijdagavond worden gepland.

De uitkomsten van de inventarisatie met betrekking tot eventuele alternatieve speeldata door de CED lieten echter zien dat er een enorm verspreide voorkeur onder de clubs is. In overleg met de KNVB heeft de CED daarom besloten deze speelrondes niet op te nemen in de speeldagenkalender. Voor volgend seizoen betekent dit er 5 volledige speelrondes op maandag ingepland staan. Dit laatste betreurt MVV Maastricht. De club zal zich echter neerleggen bij de door het CED, in overleg met de collega-clubs, ingenomen standpunt.

In de komende periode zal de CED wél het volgende gaan onderzoeken:

- Zijn de huidige play-offs vanuit het oogpunt van speeldagen nog interessant;

- Is een winterstop van 2 weken haalbaar;

- De mogelijkheid van een vroeger aanvangstijdstip om zodoende meer jeugd te trekken.

Onderzoek zal tenminste plaatsvinden onder supporters, trainers en bestuurders.
Bron: MVV.nl
De transfermarktdatum blijft ongewijzigd, dus dan zit je met nog een extra wedstrijd zonder volledige selectie. In juli beginnen en september pas een elftal hebben lijkt me niet verstandig, aangezien de vorige twee seizoenen augustus al te vroeg was om serieus aan de competitie te starten door het beperkte budget van MVV.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Raffalaldo

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2016 15:04
Meeser
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 119
Meer
MVV algemeen #2847
Reginald Thal is al een tijdje niet meer bij Mvv gezien in de businessruimte , normaal was hij er altijd, meestal met Sieske Hofman ( ook niet meer gezien voor de wedstrijd. Is hier een reden voor?
Brokamp was gisteren wederom weer aanwezig, Bonfrere komt er regelmatig en Dijkstra is er bijna altijd. Zelfs Ron Weijzen was vorige wedstrijd aanwezig in de businessruimte.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Sjuulke

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2016 16:52
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1881
Meer
MVV algemeen #2848
We staan er lekker op !

de KNVB is mede schuld hieraan , wedstrijden op maandag, 2de elftallen, lang doorspelen in de winter en ga zo maar door !



medium.com/@KNVBExpertise/het-seizoen-in...de20d16d6#.ax49otjqm
De volgende gebruiker (s) zei dank u houtengerard

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2016 18:15 02 feb 2016 18:18 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
MVV algemeen #2849

Napoleon schreef : We staan er lekker op !

de KNVB is mede schuld hieraan , wedstrijden op maandag, 2de elftallen, lang doorspelen in de winter en ga zo maar door !



medium.com/@KNVBExpertise/het-seizoen-in...de20d16d6#.ax49otjqm


Dat is ook over 2014, daar zat Roda nog bij, die halen het gemiddelde omlaag. :P

Voetbal is een product dat draait op de goodwill van bedrijven. Los van het egocentrisch beleid van de voetbalbond kun je ze niet echt de schuld geven van minder inkomsten. Outsourcing en automatisering in het bedrijfsleven is wat alle competities momenteel sloopt, eigenlijk de hele economie. Dat starre beleid uit de jaren zeventig van de KNVB doet het geen goed. We gaan de tijd weer meemaken dat de profvoetballer in een tweede divisie een fulltime baan heeft en iemand zich twee keer moet bedenken of hij wel profvoetballer wilt worden.

Het eerlijkste model vanuit de KNVB is dat de TV gelden worden verdeeld over het totaal aantal prof-clubs. Dan heb je altijd een basisvoorziening of je nu Almere heet of Ajax waar je een club op kan laten draaien. Maar dan is het natuurlijk oorlog in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven want die brengen naar eigen zeggen de meeste prestige. Maar voordat ze gaan schakelen bij de KNVB zullen inmiddels wel een A4 aan clubs gesneuveld zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Hartmans1973

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2016 21:28
Roei baank
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 909
Meer
MVV algemeen #2850
Zolder trouvailles.



Observateur foot Euregio

"Supporter MVV Maastricht est un acte de résistance"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden